Gå til innhold

hormonspiral

Gjest hormonbomba

Anbefalte innlegg

Gjest hormonbomba

Har søkt her inne for å høre litt om hormonspiral, men da kommer jo bare innlegg med de som har hatt problemer med spiralen opp. Er det noen som har positive erfaringer? Jeg er usikker på om jeg skal prøve dette. Dersom man strever med småblødninger hele tiden er jeg usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare positive erfaringer med hormonspiral... Var ubehagelig (men ikke vondt) å sette den inn, hadde sterke "menssmerter" de første tre-fire dagene etter innsetting. Men etter den tid har jeg ikke sett snurten av mensen, trenger ikke å tenke på resepter eller skifting eller noe som helst vedlikehold på fem år.

Jeg anbefaler veldig hormonspiral - men det er riktignok ikke alle som mister mensen helt, men den blir oftest mindre og mindre plagsom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare positive erfaringer. Litt blødninger til å begynne med, og det gjør litt vondt å sette den inn/ta den ut. Men ta et par paracet før du går til legen, så går det fint. Veldig deilig å slippe mensen, jeg har ikke hatt mensen på flere år...! Veldig behagelig. Dessuten er det supertrygt mht uønsket svangerskap....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med spiralen. Grudde meg fælt før jeg fikk satt den inn, men det gikk helt fint. Gikk også fint å bytte den etter 5 år.

Mange sier at de mister eller får mindre blødninger, men det har ikke jeg merket noe til.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Mye bedre enn piller iallfall. Slipper å tenke på å huske pillene hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Har hatt min i snart 2 år nå. Blødde bittelitt første par dagene, deretter en liten liten blødning en gang i måneden de første tre-4 månedene. Deretter forsvant blødningene. Ved juletider fikk jeg småblødning 2 måneder på rad, med 1 måneds mellomrom, men det var det. Og når jeg sier småblødninger er de små, har da klart meg med et truseinlegg.

Så jeg er veldig fornøyd med min hormonspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt min i snart to år og er kjempefornøyd. Har ikke mistet mensen helt, men klarer meg med truseinnlegg 2-3 dager hver måned. Og klager absolutt ikke på det :o)

Litt småblødninger i starten (1-2 mnd) mener jeg å huske, etter den tid har det fungert suverent for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fornøyd men det er vel ikke det du vil høre.. (blør i 2,5 uker for hver mens, 1,5 uke pause og så er det på´n igjen,m en har ikke noe bedre alternativ). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Jeg er ikke fornøyd men det er vel ikke det du vil høre.. (blør i 2,5 uker for hver mens, 1,5 uke pause og så er det på´n igjen,m en har ikke noe bedre alternativ). Lykke til!

Det er nok bare "solskinshistorier" som er ønsket her, ja. Derfor har jeg unlatt å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fremdeles hatt behov for prevensjon så hadde jeg utvilsomt hatt hormonspiral nå også!

Hadde bare positive erfaringer med den. Merket ikke noe til den, den tok riktignok litt av sexlysten, men ikke noe i nærheten av så mye som p-pillen gjorde så det var til å leve med. Blødningene forsvant omtrent helt etterhvert, fikk bare litt "truseinnleggsblødninger" av og til. Småblødde de tre første mnd riktignok, men det er ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjempefornøyd. Har hatt min i fire år nå, og mensen er fraværende, ingen pms, ingen kramper. Ikke var det vondt å sette den inn, heller. Så får vi se om jeg får satt inn en ny om et års tid, eller om mannen min snipp'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blødde masse et par dager. Så hadde jeg småblødninger en mnd. tid. Etter det har jeg ikke blødd. I de værste "mens-periodene" har jeg brukt truseinnlegg.

Det er jo helt fantastisk å slippe de smertene og det klinet:-)

Men noen mener at det kan ha innvirkning på sex-lysten, så derfor skal jeg bytte den ut til en vanlig spiral nå i høst. Og det gruuuuuuuer jeg meg til:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt kluss med blødninger de første 6 mnd., fikk mens annen hver uke. men når det ga seg har jeg vært fornøyd :) Slipper å lure på om jeg kanskje er gravid, slipper å legge på meg av minipiller, og gubben slipper kondom-helvette :)

Nå har jeg bittelitt blødninger (utflod med litt blod) en sjelden gang, og mens i 2 dager (lite) - ikke alltid jeg får det engang. Så er egentlig fornøyd, bortsett fra helt i starten da det var litt mas med blødninger. Hatt den i 1,5 år nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blødde masse et par dager. Så hadde jeg småblødninger en mnd. tid. Etter det har jeg ikke blødd. I de værste "mens-periodene" har jeg brukt truseinnlegg.

Det er jo helt fantastisk å slippe de smertene og det klinet:-)

Men noen mener at det kan ha innvirkning på sex-lysten, så derfor skal jeg bytte den ut til en vanlig spiral nå i høst. Og det gruuuuuuuer jeg meg til:-(

Hvis du ikke virkelig sliter med manglende lyst advarer jeg mot aa bytte ut hormonspiralen med vanlig spiral.

Jeg hadde hormonspiral men har naa vanlig spiral. Jeg faar mensen hver 26. dag, den er kraftig og varer i bortimot 14 dager. Med hormonspiral hadde jeg nesten ikke mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke virkelig sliter med manglende lyst advarer jeg mot aa bytte ut hormonspiralen med vanlig spiral.

Jeg hadde hormonspiral men har naa vanlig spiral. Jeg faar mensen hver 26. dag, den er kraftig og varer i bortimot 14 dager. Med hormonspiral hadde jeg nesten ikke mens.

Jeg har brukt vanlig spiral før, og vet hva det medfører. Men jeg har lovt mannen min å teste dette, så da skal jeg gjøre det.

Jeg kan jo bytte tilbake om det ikke virker:-)

Uansett - takk for innspill:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt vanlig spiral før, og vet hva det medfører. Men jeg har lovt mannen min å teste dette, så da skal jeg gjøre det.

Jeg kan jo bytte tilbake om det ikke virker:-)

Uansett - takk for innspill:-)

Sier meg enig med calendula.. Jeg har gjort som deg, byttet ut hormonspiralen med vanlig spiral, dels fordi jeg lurte på om hormonspiralen dempet sexlysten litt, og dels fordi livmorhalsen var så trang at det var lettere å få inn vanlig spiral. Nå har jeg blødd i 14 dager sammenhengende og det ser ikke ut til at det stopper i dag heller. Dette har hvertfall ikke gjort underverker for samlivet så langt...

Trang livmorhals eller ei, her skal hormonspiralen på plass igjen så fort gynekologen er tilbake etter ferien. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med calendula.. Jeg har gjort som deg, byttet ut hormonspiralen med vanlig spiral, dels fordi jeg lurte på om hormonspiralen dempet sexlysten litt, og dels fordi livmorhalsen var så trang at det var lettere å få inn vanlig spiral. Nå har jeg blødd i 14 dager sammenhengende og det ser ikke ut til at det stopper i dag heller. Dette har hvertfall ikke gjort underverker for samlivet så langt...

Trang livmorhals eller ei, her skal hormonspiralen på plass igjen så fort gynekologen er tilbake etter ferien. :-(

Tusen takk for innspill. Da vet jeg at dersom jeg opplever det samme, så er det helt normalt:-)

Men jeg har lovt gubben....

Sexlyst har nok muligens mer med hvem man har lyst på enn om man bruker den ene eller andre spiralen frykter jeg:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...