Gjest mammammmmma Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Når bør de slutte å ha disse lurene? Merker jenta mi trenger de, men nå går det senere før hun blir så trøtt og dropper hun luren så sovner hun allerede i sekstia på kvelden, men våkner så etter en time og vil ikke legge seg før elleve.... nå har jeg latt henne sove 1-2 timer på dagtid, i 12-tiden, men likevel strever vi med å legge henne på kvelden, ofte sovner hun ikke før i 10-11 tiden på kvelden, så står vi opp i åttetiden. noen tips for bedre døgnrytme? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Kutt ned dagduppen? Prøv deg fram med en time eller kanskje bare 45 minutter? Hun er jo ikke så gammel, men noen slutter jo å sove på dagtid tidligere enn andre... Litt viktig å huske på at de sover dårligere om de blir overtrøtte også, så det er en balansegang det der... Høres ihvertfall ut som om to timers dupp er for mye. Vet om noen som har 30-minutters dupper i en overgangsfase - det er selvfølgelig gitt at barnet "tåler" å bli vekket da, og ikke blir helt ødelagt... Ville prøvd med 45-minutters dupp i noen dager og sett hvordan det gikk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Kutt ned til 30-45 minutter på dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 2 timer er alt for lenge. Husker vi hadde en periode hvor ungen sov max. 1 time, etter en stund max. 30 min på dagen, da ble h*n vekket av oss om h*n fremdeles sov. Prøv det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Når prøver dere å legge henne på kvelden da? Kanskje hun er overtrøtt? Mine sluttet med dagsoving da de var 2 år gamle. De trengte definitivt sine 1-3 timer på dagtid frem til da. Jeg synes det er drastisk å kutte dagsoving til en liten en som bare så vidt er 1 år gammel. Døgnrytmen til mine barn på den alderen var sånn ca slik: Våknet 06-07. Dupp 11/12 - 13-14. Legging på kvelden 18.30-19.00. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Det er sikkert like stor forskjell på barn når det gjelder søvnmønster som alt mulig annet. Her kuttet vi ut daglur nummer 2 i 12-månedersalderen, og innførte den igjen en liten stund i 14-15-månedersalderen i forbindelse med barnehagestart. Deretter var det ingen begrensninger i sovingen før han var drøyt 2 år gammel - før den tid følte jeg det som om mye og god søvn avlet mer søvn - han var enklest å legge og sov bedre nettene etter at han hadde hatt skikkelig lang daglur. Daglur var en daglig forteelse frem til han var ca 3 år. Men det kan godt hende at ditt barn trenger mindre søvn. Mitt generelle tips er ellers: Utesoving! Mitt barn sov alltid bedre og lengre ute (men ikke nødvendigvis om sommeren, da varmen ofte var litt ødeleggende). Og de dagene han ikke var i barnehage var trilling i søvn et must. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Min hadde også en periode han la seg 22-23. Det gikk over. Nå sover han 1-2 timer på dagen og legger seg 20. Snakket med andre med samme erfaring. Mitt råd er å se ting litt an, de forandrer seg hele tiden. Tror de har godt av å få sove midt på dagen når de er så små som din, og det noen sa her om at søvn avler søvn, er min opplevelse også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Høres drastisk ut å kutte dagsoving for et lite barn på 15 mnd. Jeg tipper hun er overtrøtt og derfor sover dårlig/er vanskelig å få til å sovne,. Søvnbehovet varierer jo fra barn til barn men har lest en del om forskning som er gjort rundt dette og som viser at de aller fleste barn sover for lite og at dette bl.a kan føre til svekket immunforsvar. Mine sov to timer daglig til de var 3,5 og var aldri noe problem å få lagt de om kvelden. Minsten på 4,5 har fortsatt en daglur i ny og ne, spesielt om det er varmt ute. Jeg ville ikke engang vurdert å kutte dagsovinga til et så lite barn. Men hun må nok i seng tidligere om kvelden og vil dermed våkne tidligere om morgenen, og behovet for en dagslur blir dermed større. Ikke bare lett å snu slikt. Lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke dropp soving. Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg jobber med små barnehagebarn og merker så forskjell på barn som får sove mye både på dagtid og legger seg tidlig på kvelden og sover 10 timer om natta. Disse barna er harmoniske og glade. Barn som holdes uten søvn blir sure og gretne og får dårlige dager. Selvom foreldre synes det er deilig å legge barnet klokka 6 for fredens skyld så burde de tenke mer på dagsformen og en god hverdag. Om barnet legges halv åtte og står opp klokka 7 og sover 1-2 timer på dagen så er det aller best. Søvn avler søvn. Også min egen erfaring på mine tre barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Det hørtes tidlig ut, vår eldste droppet ikke dagsovingen før han var langt over 3 år, minste på 2,5 år sover fremdeles stort sett hver dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Du har fått mange gode råd syns jeg. 1-2 timer midt på dagen bør hun nok absolutt ha, og du bør kanskje prøve å legge henne tidligere på kvelden. Kl.19 er en fin leggetid. Hvis hun styrer på til både 22 og 23 høres det veldig ut som at hun er overtrøtt og ikke klarer å finne roen. Velg deg en døgnrytme (f.eks opp kl 07, sove fra 11.30 til 14, og leggetid kl 19) og HOLD på den. Vi har vært ganske så strikse med rutinene, og selv om det ikke alltid holder så ser vi gang på gang at vi vinner på det i lengden. Det som er med gode rutiner er at det går an å bryte dem av og til (ferier, sykdom, spesielle ting) for så så smette ganske greit på plass igjen så lenge ungene vet hva som gjelder. Soving kan være vanskelig, men det er vi voksne som må hjelpe de små til å få god søvn og en god rutine. Lykke til!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg har latt min sove så lenge han ville til han var litt over 2 år. Det kan like godt være at hun er overtrøtt når hun ikke sovner før sent. Hun er tross alt ganske liten enda og de fleste trenger mye søvn på den tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Minsten her på snart to sover mellom 1 og 2 timer på dagtid, og ca 11-12 timer på natten, av og til mer. Hun har nok et litt større søvnbehov enn gjennomsnittet, men det har jeg også alltid hatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mammammmmma Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Du har fått mange gode råd syns jeg. 1-2 timer midt på dagen bør hun nok absolutt ha, og du bør kanskje prøve å legge henne tidligere på kvelden. Kl.19 er en fin leggetid. Hvis hun styrer på til både 22 og 23 høres det veldig ut som at hun er overtrøtt og ikke klarer å finne roen. Velg deg en døgnrytme (f.eks opp kl 07, sove fra 11.30 til 14, og leggetid kl 19) og HOLD på den. Vi har vært ganske så strikse med rutinene, og selv om det ikke alltid holder så ser vi gang på gang at vi vinner på det i lengden. Det som er med gode rutiner er at det går an å bryte dem av og til (ferier, sykdom, spesielle ting) for så så smette ganske greit på plass igjen så lenge ungene vet hva som gjelder. Soving kan være vanskelig, men det er vi voksne som må hjelpe de små til å få god søvn og en god rutine. Lykke til!! Problemet er at jeg prøver å legge henne kl 19, men hun nekter... d var greiere før, da ble hun liggende i sengen, men nå reiser hun seg bare opp og skriker til vi kommer tilbake.... så blir hun sittende å leke og tuller og tøyser. Har prøvd nå med rullgardiner så det blir litt mørkere i rommet, men syns ikke det hjelper heller. Nå er det sommerferie så nå kan vi ta igjen tapt søvn og sove litt lenger, men når hun går i barnehage må hun opp senest kl 7, og da får hun jo lite søvn om hun ikke sovner før i 21-23-tiden... Det hender seg hun blir så trøtt at hun sovner kl 19 eller 20, men regelen er mer at hun holder på til 21-tiden og lenger. Siden hun får så lite søvn så føler jeg det helt nødvendig å gi henne formiddagslurer på 1-2 timer, før lot jeg henne sove inntil 3 timer, men pga søvnproblemet kuttet jeg ned til maks 2 timer.... men syns ikke det har hjulpet heller da. Men som sagt, noen få ganger har jeg ikke fått henne til å sove på dagtid, og da er hun helt skutt før klokka blir seks og sovner da... gjerne på lekematta... men våkner så etter en time og holder det gående til kl 23 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Problemet er at jeg prøver å legge henne kl 19, men hun nekter... d var greiere før, da ble hun liggende i sengen, men nå reiser hun seg bare opp og skriker til vi kommer tilbake.... så blir hun sittende å leke og tuller og tøyser. Har prøvd nå med rullgardiner så det blir litt mørkere i rommet, men syns ikke det hjelper heller. Nå er det sommerferie så nå kan vi ta igjen tapt søvn og sove litt lenger, men når hun går i barnehage må hun opp senest kl 7, og da får hun jo lite søvn om hun ikke sovner før i 21-23-tiden... Det hender seg hun blir så trøtt at hun sovner kl 19 eller 20, men regelen er mer at hun holder på til 21-tiden og lenger. Siden hun får så lite søvn så føler jeg det helt nødvendig å gi henne formiddagslurer på 1-2 timer, før lot jeg henne sove inntil 3 timer, men pga søvnproblemet kuttet jeg ned til maks 2 timer.... men syns ikke det har hjulpet heller da. Men som sagt, noen få ganger har jeg ikke fått henne til å sove på dagtid, og da er hun helt skutt før klokka blir seks og sovner da... gjerne på lekematta... men våkner så etter en time og holder det gående til kl 23 Ja jeg skjønner at dere sliter, og det er kjempetungt! Man kan jo bli helt sprø av gråting og søvnmanglel og sutrete unge konstant. Men jeg mener det, bestem deg for hvordan du vil ha det og HOLD på det. Etter leggetid så må du ikke gi henne noe oppmerksomhet, la henne styre rundt i senga. Hvis hun gråter mye og du føler at du må gi henne oppmerksomhet så bare gå kort inn, legg henne ned og stryk henne over kinnet og gå rett ut igjen. Jeg tror at hvis man vil få gjennom poenget sitt så må man være konsekvent og kanskje litt streng. Ikke begynn å dill med henne, snakke og trøste masse, bare gå inn så man får sett at alt er ok, legge henne ned, kanskje bare si "nå er det sovetid, godnatt", også ingenting mer. Hvis man klarer å gjennomføre det en uke eller to eller tre, så gir hun seg til slutt! Men hun er så stor nå at hun skjønner det med en gang hvis det går an å manipulere... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.