Gjest gitarspilleren Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Jeg har ikke spilt gitar på femten år, og nå forsøker jeg å ta det opp igjen. Det er en sang med besifring, hvor jeg ønsker å konvertere notene ( E, A,H,C#m, F#m,G#m) til en annen toneart, feks C-dur. Men hvordan gjør jeg det. leser om Kvintsirkelen men husker ikke hvordan jeg gjør det. Er det veldig komplisert? MÅ jeg ha tabellen foran meg for å klare det. Har noen en lettfattelig forklaring? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 '' E, A,H,C#m, F#m,G#m'' Det du skal spille går tydeligvis i E-dur. For å transponere fra E-dur til C-dur, er det bare å legge det hele ned en stor ters (det er en stor ters mellom c og e, se det for deg på tangentene til et piano. Dermed blir det C, F, G, Am, Dm, Em. Kos deg ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gitarspilleren Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 '' E, A,H,C#m, F#m,G#m'' Det du skal spille går tydeligvis i E-dur. For å transponere fra E-dur til C-dur, er det bare å legge det hele ned en stor ters (det er en stor ters mellom c og e, se det for deg på tangentene til et piano. Dermed blir det C, F, G, Am, Dm, Em. Kos deg ) Tusen takk, da var det ikke så himla komplisert.) Hva gjorde de før Dol eksisterte mon tro? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 7. juli 2009 Del Skrevet 7. juli 2009 Tusen takk, da var det ikke så himla komplisert.) Hva gjorde de før Dol eksisterte mon tro? Nei, si det ) Ingen årsak! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srp1365380487 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 ...men det letteste er jo å lære seg de grepene som faktisk står der, det er grepstabeller i de fleste visebøker. E, D, G og A er jo mer gitarvennlige tonearter enn C? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gitarspilleren Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 ...men det letteste er jo å lære seg de grepene som faktisk står der, det er grepstabeller i de fleste visebøker. E, D, G og A er jo mer gitarvennlige tonearter enn C? Greia er at jeg sliter en del med barregrepene. Derfor vil jeg ha dem i en annen toneart. En annen grunn til at man vil konvertere er hvis man vil synge til, og toneleie er for lavt eller for høyt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.