Gjest gitarspilleren Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Jeg har ikke spilt gitar på femten år, og nå forsøker jeg å ta det opp igjen. Det er en sang med besifring, hvor jeg ønsker å konvertere notene ( E, A,H,C#m, F#m,G#m) til en annen toneart, feks C-dur. Men hvordan gjør jeg det. leser om Kvintsirkelen men husker ikke hvordan jeg gjør det. Er det veldig komplisert? MÅ jeg ha tabellen foran meg for å klare det. Har noen en lettfattelig forklaring? 0 Siter
filiokus81 Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 '' E, A,H,C#m, F#m,G#m'' Det du skal spille går tydeligvis i E-dur. For å transponere fra E-dur til C-dur, er det bare å legge det hele ned en stor ters (det er en stor ters mellom c og e, se det for deg på tangentene til et piano. Dermed blir det C, F, G, Am, Dm, Em. Kos deg ) 0 Siter
Gjest gitarspilleren Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 '' E, A,H,C#m, F#m,G#m'' Det du skal spille går tydeligvis i E-dur. For å transponere fra E-dur til C-dur, er det bare å legge det hele ned en stor ters (det er en stor ters mellom c og e, se det for deg på tangentene til et piano. Dermed blir det C, F, G, Am, Dm, Em. Kos deg ) Tusen takk, da var det ikke så himla komplisert.) Hva gjorde de før Dol eksisterte mon tro? 0 Siter
filiokus81 Skrevet 7. juli 2009 Skrevet 7. juli 2009 Tusen takk, da var det ikke så himla komplisert.) Hva gjorde de før Dol eksisterte mon tro? Nei, si det ) Ingen årsak! 0 Siter
srp1365380487 Skrevet 9. juli 2009 Skrevet 9. juli 2009 ...men det letteste er jo å lære seg de grepene som faktisk står der, det er grepstabeller i de fleste visebøker. E, D, G og A er jo mer gitarvennlige tonearter enn C? 0 Siter
Gjest gitarspilleren Skrevet 10. juli 2009 Skrevet 10. juli 2009 ...men det letteste er jo å lære seg de grepene som faktisk står der, det er grepstabeller i de fleste visebøker. E, D, G og A er jo mer gitarvennlige tonearter enn C? Greia er at jeg sliter en del med barregrepene. Derfor vil jeg ha dem i en annen toneart. En annen grunn til at man vil konvertere er hvis man vil synge til, og toneleie er for lavt eller for høyt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.