uvitende......! Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Hei. Når på året er det "best" å få barn? Vi har en i mars og en i september.... Nå vurderer vi nr. 3, Jeg er lærer og lurer på om det er "dumt" å få barn i mai el. juni?(er jo rett før sommerferien..., men da har jeg jo hele sommeren etterpå før hun/han begynner i barnehage...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Her vil du få alle mulige svar. Når på året få barn- problemstilling handler vel mest om første leveår og jobb-start. De neste kanskje 80 årene som barnet lever så betyr det ingenting. ;-) Men unger som har fødselsdag midtsommers kan sjelden feire med venner på "sin" dag. Folk er på ferie- så ofte må bursdagsfeiring fremskyndes eller utsettes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Som lærer antar jeg du vet at det, på gruppenivå, går best med barn som er født tidlig på året. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Som lærer antar jeg du vet at det, på gruppenivå, går best med barn som er født tidlig på året. Virkelig? Hvorfor det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dize Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Som lærer antar jeg du vet at det, på gruppenivå, går best med barn som er født tidlig på året. Men sommerbarna er gladere, mer positive og sosiale:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Er det så enkelt å planlegge barn, at man kan bestemme måneden altså? Hmmm, høres merkelig ut... noen kan jo ikke bestemme året engang:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest niksss Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Er det så enkelt å planlegge barn, at man kan bestemme måneden altså? Hmmm, høres merkelig ut... noen kan jo ikke bestemme året engang:-) Kan være heldig. Vi planla vår- og sommerbarn og fikk det. Vi har tre barn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Jeg synes du skal prøve å bli gravid uten å tenke på når på året barnet vil bli født. Barn lar seg sjelden bestille (selv om jeg var så heldig at begge satt på første forsøk) på kommando. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 sett igang og så kommer det når det kommer :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Min er født i november. Jeg husker jeg var glad for at hun ble større om sommeren, altså at når hun begynte å interessere seg for omverdenen, så var det vår og sommer - istedenfor at jeg måtte pakke henne inn i poser osv når hun ble litt større. Ulempen? Barnehagestart i august... Tidlig! Men det gikk strålende da, var bare mamma'n som syntes det var tidlig... Barn født seint på året vil jo alltid være yngst. Jeg er imidlertid født i november selv, og har f.eks alltid gjort det veldig bra på skolen. Jeg velger å tro at det er andre ting enn fødselsmåned som bestemmer det... Men så klart, det er veldig "praktisk" å få barn i mai/juni - både med tanke på barnehagestart og for deg som er lærer Men så var det det å faktisk kunne PLANLEGGE det da... Datteren min hadde vært maibarn hvis vi hadde fått det som vi ville (dvs full klaff ved prøvestart) - men hun ble altså novemberbarn istedenfor 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Virkelig? Hvorfor det? De er rett og slett eldre og mer modne ved skolestart enn sine medelever som er født om høsten og vinteren, og skaffer seg et forsprang som resten av gjengen aldri henter inn igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Mine er født i mars, mai, august og desember. Har egentlig aldri tenkt så mye på hva som var "best" - alle har klart seg utmerket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 De er rett og slett eldre og mer modne ved skolestart enn sine medelever som er født om høsten og vinteren, og skaffer seg et forsprang som resten av gjengen aldri henter inn igjen. Ja det stemmer nok det. Jeg leste en undersøkelse som var gjort blant et stort antall elever i 10. klasse. Tror det var det første kullet av de som startet som seksåringer. Det viste seg at jan/feb/mars-barna scoret langt bedre enn okt/nov/des-barna som gruppe. Den første gruppa hadde vel et snitt som var 25% bedre enn den siste gruppa. Som lærer er jeg ikke spesielt overrasket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 De er rett og slett eldre og mer modne ved skolestart enn sine medelever som er født om høsten og vinteren, og skaffer seg et forsprang som resten av gjengen aldri henter inn igjen. ok :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Ja det stemmer nok det. Jeg leste en undersøkelse som var gjort blant et stort antall elever i 10. klasse. Tror det var det første kullet av de som startet som seksåringer. Det viste seg at jan/feb/mars-barna scoret langt bedre enn okt/nov/des-barna som gruppe. Den første gruppa hadde vel et snitt som var 25% bedre enn den siste gruppa. Som lærer er jeg ikke spesielt overrasket. OK :-) Har bare ikke tenkt over det der før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 OK :-) Har bare ikke tenkt over det der før. Nei det skjønner jeg, men som lærer i småskolen ser man dette veldig fort. Har opplevd at modne jenter, født i januar, (mener ikke at alle jenter er modne altså..) godt kan ligge tre år foran om man sammenligner med umodne gutter født i desember (og nei, ikke alle desembergutter er umodne..) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Ulempen med å _være_ født om høsten er iallfall at man føler at man hver sommer er akkurat litt for ung for det man vil være med på, og når alle sommervennene har fylt f eks 14 år føles det inmari smått ut å bare være "13 år...snart 14". *erfaring* Ulempen med å ha barn født før sommeren er at ungen akkurat har passert en eller annen aldersgrense som gjør ferieturen dyrere, som f eks at 12-åringeer regnes som "voksen" på fly! *erfaring* ;-) Ellers vil jeg si at like-før-sommerferie-barn jo er praktisk mht alder på barnehagestart og at man rekker å få unna bursdagen før skoleferien. Men da barnet mitt var veldig lite, skulle jeg nok ønske at han var født i f eks mars istedet. Ihvertfall som førstegangsmor var det såpass overveldende at jeg ikke fikk nytt smmeren så mye - tror det ville blitt bedre å ha "gjort unna" de første par månedene før sommeren kommer. Dessuten var jeg litt misunnelig på noen i barselgruppa mi som hadde barn 1-2 mnd eldre og derfor var ekstra lenge hjemme før barnehagestart om høsten:-) Men disse ulempene er jo uansett forbigående, og gjelder bare de første to årene. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Nei det skjønner jeg, men som lærer i småskolen ser man dette veldig fort. Har opplevd at modne jenter, født i januar, (mener ikke at alle jenter er modne altså..) godt kan ligge tre år foran om man sammenligner med umodne gutter født i desember (og nei, ikke alle desembergutter er umodne..) Da jeg begynte på skolen ble vi inndelt i klasser etter når på året vi var født: Tidlig på året + etternølere fra året før kom i A-klassa, midt på året kom i B-klassa, og sist på året + noen tidligstartere fra jan/feb påfølgende år kom i C-klassa. Eldste barn i A-klassa var 1,5 år eldre enn yngste barn i C-klassa. Ulempen var selvsagt at alle bursdagsselskapene var som hakka møkk en kort periode av året;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 8. juli 2009 Del Skrevet 8. juli 2009 Er det så enkelt å planlegge barn, at man kan bestemme måneden altså? Hmmm, høres merkelig ut... noen kan jo ikke bestemme året engang:-) Jeg vet om mange som har blitt gravide på første forsøk - meg selv inklusive. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Som andre har påpekt er det ikke at alt går som planlagt. Vårt første barn skulle ha vært januarbarn, men ble født for tidlig og ble novemberbarn. Jeg syntes det var dumt at han måtte begynne på skolen et skoleår tidligere, men det går veldig fint. Han er akkurat ferdig med andre klasse og er blandt de flinkeste i klassen. Da vi skulle ha vårt andre barn, ble jeg glad da jeg ble gravid sånn at det skulle bli et mai-barn. Sånn gikk det ikke, fordi vi mistet det. Så vi fikk et september-barn istedet. Når det er sagt, så er det ikke så viktig når det kommer, men at det kommer :-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.