cizz Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Eldstemann på 4,5 har etter nøye overveielser og fram-og-tilbake bestemt seg for at han vil slutte med bleie på natten. Vi har ikke presset han i det hele tatt, bare foreslått det innimellom og nå er han klar sier han så vi har prøvd nå i ca to uker. Han har vært tørr på dagen i ca 1,5 år. Vi begrenser drikke på ettermiddag og kveld, og han går på do to ganger i forbindelse med legging og kveldsstell (en gang nede på badet, også en gang til "bare for sikkerhets skyld" oppe på do som er rett utenfor soverommet). Han sovner ganske fort og greit før kl 20. Vi følger han på do ca kl 22-23 når vi legger oss, da sover han veldig tungt og er helt i koma, sitter bare og henger på do, men han tisser da hvertfall. Det har hendt at han allerede da har tisset ut seg og hele sengen og alt må skiftes, men som regel er han tørr da. Hver eneste morgen er han kliss våt igjen, og virker ikke spesielt plaget av dette heller. Vi må foreslå for han at han skal kle av seg det som er vått, hadde det vært opptil han hadde han spist frokost og sett på tv lenge han uten å skifte, sånn virker det hvertfall. Han virker veldig motivert for å sove uten bleie, men jeg tror problemet er at han sover så veldig godt og tungt om natten at han ikke klarer å stå opp for å tisse selv om det er bare tre meter til do. Noen som har forslag? Hjelper det at vi bærer han på do når han selv ikke merker noe til det og husker det heller ikke? Kunne vi f.eks prøvd å fulgt han på do kl 04, eller har det lite for seg? Vi trenger forslag!! (bare for å understreke det, for oss er det ikke veldig viktig at han blr tørr på natten nå, men når han vil selv så syns vi liksom ikke vi kan nekte han heller....) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Ikke bær ham opp på do om natten, da lærer jo ikke blæra å holde seg til morgenen. Ta på nattbleie og bli enige om at når den har vært tørr i x antall netter på rad så skal dere prøve å slutte igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 9. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2009 Ikke bær ham opp på do om natten, da lærer jo ikke blæra å holde seg til morgenen. Ta på nattbleie og bli enige om at når den har vært tørr i x antall netter på rad så skal dere prøve å slutte igjen. Takk for svar! Vi hadde lurt på det om det var noe poeng det der..... men vanskelig å "tvinge" på han bleie når han samtidig er så motivert selv for å ligge uten! Men vi bør vel finne på noe lurt å foreslå, han er vel egentlig ikke klar til å slutte sånn som det er nå med opptil to sengeskift pr natt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Takk for svar! Vi hadde lurt på det om det var noe poeng det der..... men vanskelig å "tvinge" på han bleie når han samtidig er så motivert selv for å ligge uten! Men vi bør vel finne på noe lurt å foreslå, han er vel egentlig ikke klar til å slutte sånn som det er nå med opptil to sengeskift pr natt. Vi gjorde som dere med eldstemann, tok ham opp på do før vi la oss. Han er nå 11 år og tisser fortsatt litt i senga innimellom. (litt mer enn det som er "normalt" i den alderen.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Mine tre har sluttet av seg selv, dvs bleien var tørr på morgenen, og da først har vi lagt den vekk. Jeg hadde ikke orket å begynne før, og slettes ikke holdt på å bære en sovende unge på do. Og kanskje i tillegg måtte skifte på senga. Et barn som tisser flere ganger pr natt er ikke moden for å slutte med nattbleien. Man kan sikkert med rutiner og flere runder på natten forhindre at det blir vått i senga, men jeg ser ikke noe godt poeng i det. Man kan ikke lære et barn å holde seg tørr på natten, det kommer av seg selv. At gutten selv er motivert for å slutte er et poeng, men jeg ville snakket med han og sagt at vi avventer en stund. Når bleien er tørr på morgenen er han klar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Sønnen min ville slutte med nattbleie ca. ett år etter han sluttet med dagbleia. Han hadde et "mislykket" forsøk tidligere og da bestemte vi oss bare for å fortsette med bleie en stund. Når han da ville prøve igjen sa vi at han fikk sove uten så sant bleien var tørr "flere morgener på rad". To uker bestemte vi voksne oss for. Gutten var supermotivert. Han hadde til da tisset i bleia hver eneste natt, men plutselig var den tørr hver morgen. Han sto opp i fem-seks tiden og løp på do hver morgen, han gikk også på do rundt midnatt/klokka ett på egenhånd om han trengte det. Mitt råd er: Si at han kan slutte med bleie når den har hvert tørr hver morgen i en uke. Selv om han gjerne vil slutte, så forsvarer ikke dette ett-to sengeskift hver natt. Han -trenger- bleie. Det er ikke hans avgjørelse, med mindre han bytter og vasker alt sengetøyet selv, renser madrassen og skifter tøy på egenhånd... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 9. juli 2009 Del Skrevet 9. juli 2009 Jeg ville også sett tørr bleie før det er aktuelt å slutte. Dette har vi gjort med to av våre. Begge sluttet med nattbleie like etter at de sluttet på dagtid. Det tredje barnet derimot prøver uten nattbleie nå. Han er 10 år, og vil gjerne prøve uten bleier igjen. Det gikk bra i fjor sommer og mor har god tid til å vaske sengetøy, dyne og pute fordi hun ikke jobber nå. Det går ganske bra, men det er desverre ikke helt tørt hver natt. Erfaringen min sier vel at vi bør avvente dette, men siden jeg har god tid til å vaske, ble det til at vi valgte å prøve. Når jeg får jobb kan det hende bleiene må på igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg støtter de som sier at det må være en overvekt av morgener med tørr bleie, før bleia kan tas av. Det hadde ikke vært holdbart for meg å ha våt seng 1-2 ganger _hver_ natt. Med mine 3 har jeg heller aldri tatt med opp for å sette dem på do. De har alle 3 sluttet med nattbleie innen 6 mnd etter slutt med dagbleie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Jeg støtter også det å vente. Han virker på langt nær klar for å slutte med nattbleie enda, og da er det best å utsette det. Eldsta var svært motivert for å slutte, og vi ble enige om 4 tørre nattbleierså skulle ho få prøve. Ho var våt nesten hver morgen, men det var nok om morgenen ho tissa tror jeg... Og dermed kom defire tørre meden gang... Så ho hadde nok mer kontroll enn jeg trodde... Hennes bleieslutt om natta fortonteseg slik: Ho kunne være tørr 8 netter for så å få to netter med uhell, deretter 4 tørre netter... og 1 uhell. osv. Men etter et par uker gikk detseg til og ho har ikke hatt nattlige uhell etterpå. Minsta var tørr hver natt i over en måned når ho hadde på nattbleie, men når vi tok av bleien ble det vått i senga hver natt noen netter etter hverandre. Enten var det prestasjonsangst, eller at ho ble kald, eller at ho rett og slett sov for tungt, vet ikke jeg. Men etter tre netter med uhell tok vi på bleie igjen og ventet ei stund til før vi prøvde på nytt. Neste gang vi prøvde ble det også uhell om natta, men nå våknet ho i det de første dråpene kom, og dermed ble derfor stort sett bare trusa våt. Da begynte vi å være bevisst på mengde drikke etter klokka seks på kvelden, og da gikk det bra. Og deretter gikk det bare et par uker før ting ble helt greit, og ho kunne drikke mer. Noen netter sov ho natta gjennom, andre netter våknet ho og måtte på do, men det kom iallfall ingenting i senga mer. Jeg har aldri båret mine på do i halvsøvne, og det er jeg glad for. Jeg syntes det var arbeidssomt nok med de få sengeskiftene jeg fikk jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 For det første er jeg enig i at han ikke virker moden for å slutte med nattbleie enda. Et tips er å kjøpe sånne engangs sengekladder på apoteket som absorberer urinen, legge gutten på dem så slipper dere i hvertfall klissvåt madrass hver natt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Vår datter tisset på seg om natten til hun var over fem år og vi tok henne opp, la være å gi mye drikke, motiverte og det ble ingen bedring, hun og ville så det var ikke vi som tvang henne, en eller annen sa til meg at de må være modne i hodet så alle tiltak er bare bortkasta.....da vi sluttet med alle disse tiltakene ble hun bare tørr av seg selv......tror ikke man skal stresse med det og ikke ta de opp på do om natten for da lærer de seg ikke å holde seg! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 Hmmm.... Tror de må være modne for det psykisk og fysisk. Kanskje kroppen ikke er klar for det ennå..? Hadde iallefall gått til innkjøp av tisselaken eller lign., så du slipper våt madrass. Jeg har ei på tre som nylig sluttet med bleier. Vi har ikke lenger bleier i huset "offisielt", bare dyttet de langt inn i skapet..! Men hun har ikke brukt bleier, hverken dag eller natt på to-tre uker, så jeg kan vel trygt gi de bort nå. Jeg ventet til hun var "overmoden" for å slutte, så da gikk det veldig greit. Kunne sikkert ha sluttet for et halvt år siden, hvis jeg hadde giddet å styre med å gi lite drikke på kvelden, og ta henne opp på do sent på kvelden og orke å bytte sengetøy flere ganger i uken. Men det hadde jeg ikke lyst til, og ville vente til sommeren. Og det har vært suksess hittil for oss i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Jeg kommer fra en familie med mange sengevætere, og har faktisk ingen triks for å "lære" å bli tørr om natta. Jeg ble tørr av meg selv i 7-årsalderen (med uhell til jeg var 8-10), mens den ene søstra mi ikke ble tørr før hun var 14 - da hadde de prøvd alt fra alarmmatte og medisinering og til å vekke henne om natta for at hun skulle gå på do. Det siste fungerte faktisk, men var uhyre slitsomt for den voksne som måtte vekke henne hver eneste natt. Hun manglet et stoff som gjør at urinproduksjonen reduseres mens man sover. Jeg har mest tro på å fortsette med nattbleie til kroppen er klar. Det innebærer å fortsette med bleie til den har vært tørr om morgenen et visst antall ganger. Hvis det fortsatt er vått i 6-årsalderen kan man få hjelp av legen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Selv om en kommer langt med motivasjon, synes det klart at gutten din ikke er klar for å slutte med nattbleie. Jeg ville sluttet med å følge ham på do på natten, det vil bare forlenge problemet, og tatt nattbleien på ham igjen. Som foreslått av andre ville jeg snakket med ham og avtalt at han skulle få sove uten bleie etter at bleien har vært tørr f.eks. tre netter på rad. Det er ingen krise eller uvanlig å sove med nattbleie når man er 4,5 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.