Gå til innhold

søkt permisjon pga sykdom

Anbefalte innlegg

Gjest vil jobbe fullt,men..
Skrevet

Hei!

Etter et tøft år med mye fravær og sykmeldinger på jobb, har jeg nå søkt 30% permisjon 1 år for å lette arbeidsbyrden og fått dette innvilget. Jeg vet jeg kunne fortsette sykmeldingsperioden, men føler dette blir veldig problematisk/belastende både for meg og arbeidsplassen...

Men når dette er gjort mener legen min at vi bør søke å få dette dekket via rehabiliteringspenger - noe som hadde betydd masse for meg økonomisk.

Jeg føler meg rådløs og vet ikke hva jeg skal gjøre?! Synes og det er flaut at jobben skal vite at jeg går på trygd..........

• 3 uker senere...
Gjest MayLynn
Skrevet

Ja hvis du vil gi opp dine økonomiske rettigheter og opptjening av pensjonspoeng bare fordi det er flaut å være syk så står du jo fritt til det... Men jeg hadde aldri gjort det.

Men nå er nå engang ordningene slik i Norge at man kan få ett år med sykepenger og etterpå rehabiliteringspenger. Rehabiliteringspenger (arbeidsavklaringspenger skal det hete) er ikke full lønn slik som sykepenger.

• 1 måned senere...
Gjest ninnonyyy
Skrevet

Du må ikke finne på å ta 30 % permisjon fordi du ikke er frisk nok til å jobbe fullt! Det vil du tape mye på og det er ikke rimelig at du som syk skal gjøre dette.

Ta i mot sykmelding for den prosenten du er arbeidsufør og om du fortsatt er arbeidsufør etter et år kan du søke rehabiliteringspenger. (Alternativt attføring eller uføretrygd).

Ordningen som vil samle disse 3 ytelsene etter hvert vil hete arbeidsavklaringspenger. Antar denne ytelsen kommer i 2010.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...