Gjest lurer på om jeg er overhysterisk.... Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Hvike regler gjelder for barn i baksetet med belte som bare går over magen. Beltet som finnes i mitten i baksetet på mange biler. Er det ok at 8 åringen kjører 2 timers tur med den type barnesikring? Fra hvilken alder kan barn sitte framme i bilen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg tror det høyden som avgjør når barnet kan sitte fremme i bilen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 To-punktsbelte er på langt nær så sikkert som tre-punkts, og jeg ville ikke ha latt et barn sitte i det på en to timers tur, men det er nå meg. Hvilke lover og regler som gjelder for det beltet vet jeg faktisk ikke. For å sitte foran må barnet ha en viss lengde, i hvert fall så lenge det er (aktiv) airbag på den plassen. Sjekk instruksjonsboka til bilen. I vår bil står det anbefalt 140 cm, i gamlebilen vår sto det faktisk 150 cm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Jeg mener å lest at hvis ulykken skjer, kan mindre barn få store hofteskader av to punkts sele. Det anbefales at barn er ca 12 år før de sitter der. Men hadde jeg ikke hatt noe valg hadde jeg gjort det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 I midten bak bør ingen sitte om det bare er topunkts-sele. Leste en gang at sykehusene hvet år får inn flere barn med store indre skader etter å ha brukt topunkts-sele. Foran med airbag skal ikke barn sitte før de er 140 cm / 12 år ifølge Trygg Trafikk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Ville ikke kjørt med et barn i midten med bare magebelte. Når det gjelder forsetet - Jeg har så store barn ennå, så jeg vet ikke hva som finnes på markedet, men er slike sitteputer tillatt tro, så barnet kommer høyere opp på setet og beltet ikke legger seg over halsen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 ... har *ikke* så store barn ennå. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Ville ikke kjørt med et barn i midten med bare magebelte. Når det gjelder forsetet - Jeg har så store barn ennå, så jeg vet ikke hva som finnes på markedet, men er slike sitteputer tillatt tro, så barnet kommer høyere opp på setet og beltet ikke legger seg over halsen? En av grunnene til at unger ikke skal sitte foran med airbag er at de rett og slett ikke er sterke nok i kroppen til å tåle trykket fra airbagen og da hjelper det lite med pute vil jeg tro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 En av grunnene til at unger ikke skal sitte foran med airbag er at de rett og slett ikke er sterke nok i kroppen til å tåle trykket fra airbagen og da hjelper det lite med pute vil jeg tro. Ikke alle biler har airbag, og hun sier ingenting om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 13. juli 2009 Del Skrevet 13. juli 2009 Hvis du enten ikke har airbag, eller kan koble den ut (noe du kan på mange biler) er det både lovlig og greit at barnet sitter foran. Mange velger å ha babysetet foran også, for å ha kontroll med barnet hvis man kjører alene. Opp til høyde 135 cm er det påbudt med sikring. Minimum er da pute. Er barnet over 135 cm anbefales fortsatt sikring, men det er ikke lovkrav. Det blir vanskelig å finne akseptabel sikring dersom barnet er under 135 cm, som lar seg kombinere med hoftebelte (topunkts). I valget mellom midten bak med topunkts sele, og plassering foran, ville jeg definitivt valgt forsetet. (Med det selvsagte forbehold at airbag kan kobles ut). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.