Gå til innhold

bilsikkerhet

Gjest lurer på om jeg er overhysterisk....

Anbefalte innlegg

Gjest lurer på om jeg er overhysterisk....

Hvike regler gjelder for barn i baksetet med belte som bare går over magen. Beltet som finnes i mitten i baksetet på mange biler. Er det ok at 8 åringen kjører 2 timers tur med den type barnesikring?

Fra hvilken alder kan barn sitte framme i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

To-punktsbelte er på langt nær så sikkert som tre-punkts, og jeg ville ikke ha latt et barn sitte i det på en to timers tur, men det er nå meg. Hvilke lover og regler som gjelder for det beltet vet jeg faktisk ikke.

For å sitte foran må barnet ha en viss lengde, i hvert fall så lenge det er (aktiv) airbag på den plassen. Sjekk instruksjonsboka til bilen. I vår bil står det anbefalt 140 cm, i gamlebilen vår sto det faktisk 150 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å lest at hvis ulykken skjer, kan mindre barn få store hofteskader av to punkts sele. Det anbefales at barn er ca 12 år før de sitter der. Men hadde jeg ikke hatt noe valg hadde jeg gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I midten bak bør ingen sitte om det bare er topunkts-sele. Leste en gang at sykehusene hvet år får inn flere barn med store indre skader etter å ha brukt topunkts-sele.

Foran med airbag skal ikke barn sitte før de er 140 cm / 12 år ifølge Trygg Trafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Ville ikke kjørt med et barn i midten med bare magebelte.

Når det gjelder forsetet - Jeg har så store barn ennå, så jeg vet ikke hva som finnes på markedet, men er slike sitteputer tillatt tro, så barnet kommer høyere opp på setet og beltet ikke legger seg over halsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke kjørt med et barn i midten med bare magebelte.

Når det gjelder forsetet - Jeg har så store barn ennå, så jeg vet ikke hva som finnes på markedet, men er slike sitteputer tillatt tro, så barnet kommer høyere opp på setet og beltet ikke legger seg over halsen?

En av grunnene til at unger ikke skal sitte foran med airbag er at de rett og slett ikke er sterke nok i kroppen til å tåle trykket fra airbagen og da hjelper det lite med pute vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

En av grunnene til at unger ikke skal sitte foran med airbag er at de rett og slett ikke er sterke nok i kroppen til å tåle trykket fra airbagen og da hjelper det lite med pute vil jeg tro.

Ikke alle biler har airbag, og hun sier ingenting om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Hvis du enten ikke har airbag, eller kan koble den ut (noe du kan på mange biler) er det både lovlig og greit at barnet sitter foran. Mange velger å ha babysetet foran også, for å ha kontroll med barnet hvis man kjører alene.

Opp til høyde 135 cm er det påbudt med sikring. Minimum er da pute. Er barnet over 135 cm anbefales fortsatt sikring, men det er ikke lovkrav. Det blir vanskelig å finne akseptabel sikring dersom barnet er under 135 cm, som lar seg kombinere med hoftebelte (topunkts).

I valget mellom midten bak med topunkts sele, og plassering foran, ville jeg definitivt valgt forsetet. (Med det selvsagte forbehold at airbag kan kobles ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...