Gjest Kimmie Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Ja, du kan så si. Hvorfor skulle det være mindre sak for barnevernet at folk driver og forteller ungene at en mann som døde på korset for et par tusen år siden, nå gir ungene mulighet til evig liv... Tenkte på det samme. Kjenner til folk som er dypt relgiøse,de er fosteforeldre. Merkelige greier! Synes godt NHD kunne utdypet litt mer hva i alle dager det er han mener,lurer virkelig på hva som forventes av folk i dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 ''Hva skal man gjøre med et barn med slike evner,sende det til psykiatrien,la det få medisiner,mot det som faktisk er normalt?'' For deg er det kanskje normalt, for meg er det ikke. Om jeg ville sende barnet til psykiatriker, kommer an på barnets tilstand, ikke hva et barn på 5 år påstår. Jeg kuttet kontakt med en nær venninne da hun begynte å tro på tusser, troll, vetter, småfolk og gjenferd, det ble _alt_ for vilt for meg, og jeg ønsket ikke å utsette barna mine for det. Hun påsto at småfølka gikk rundt i huset om natten og gjemte briller og nøkler etc, og at sønnen stadig vek pratet med dem om natten. Jeg ferierte hos henne i tre uker og så ikke snurten av hverken det ene eller andre. Ikke hørte jeg sønnen tale med noen om natta heller. Visse ting er bedre holdt for seg selv;) Visse ting er bedre holdt for seg selv,enig i det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 ''Hva skal man gjøre med et barn med slike evner,sende det til psykiatrien,la det få medisiner,mot det som faktisk er normalt?'' For deg er det kanskje normalt, for meg er det ikke. Om jeg ville sende barnet til psykiatriker, kommer an på barnets tilstand, ikke hva et barn på 5 år påstår. Jeg kuttet kontakt med en nær venninne da hun begynte å tro på tusser, troll, vetter, småfolk og gjenferd, det ble _alt_ for vilt for meg, og jeg ønsket ikke å utsette barna mine for det. Hun påsto at småfølka gikk rundt i huset om natten og gjemte briller og nøkler etc, og at sønnen stadig vek pratet med dem om natten. Jeg ferierte hos henne i tre uker og så ikke snurten av hverken det ene eller andre. Ikke hørte jeg sønnen tale med noen om natta heller. Visse ting er bedre holdt for seg selv;) Jeg synes forsåvidt at det er helt greit at personer tror på dette her jeg da, men jeg synes det er et vesentlig poeng i at de skal holde det mer eller mindre for seg selv - det er ikke bare barn som kan bli skremt av slike ting... Jeg mener at folk må få ha den religionen de ønsker, eller tro på spøkelser og medier hvis de ønsker det - men når det (begge deler) går over til å skremme barna, så er det uansett en sak for barnevernet som NHD, sier... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg mener at barna selv må finne ut av hva de vil tro på,ergo må de ta det valget når de er voksne. Man skal ikke lesse over sin tro på barna,enten det er kristendom eller andre ting. Men det må være lov å si sin mening om ting,hvem kan bedømme hva som er rett og galt? Hvem er innehaver av den endelige sannhet? Blir veldig provosert når folk tydeligvis mener å eie sannheten,det er like mange sannheter som det er mennesker på jorden,og enda litt til... Jeg er troende, men har aldri lesset min tro over på barna mine. De ble ikke døpt engang. De har aldri gått på søndagsskole eller i kirken. Et helt bevisst valg fra min side, hadde de villet gå på søndagsskole så ville jeg ikke nektet, men de spurte aldri, selv om venner gikk der. Det eneste som kan forbindes med min tro i mitt hjem, er at banning _ikke_ er tillatt! Jeg har heller ikke troende barn, men det er _deres_ valg. I bokhyllen min har jeg bøker om nesten alle religiøse retninger i verden, og vi kan snakke åpent om alt, og det føler barna mne sg trygge på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg synes forsåvidt at det er helt greit at personer tror på dette her jeg da, men jeg synes det er et vesentlig poeng i at de skal holde det mer eller mindre for seg selv - det er ikke bare barn som kan bli skremt av slike ting... Jeg mener at folk må få ha den religionen de ønsker, eller tro på spøkelser og medier hvis de ønsker det - men når det (begge deler) går over til å skremme barna, så er det uansett en sak for barnevernet som NHD, sier... Helt enig med deg! Jeg blir helt matt av skjærsilden og helvete òg, de døde er døde og vet slett ingen ting, mener jeg. (Selv om jeg er troende da;)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Jeg er troende, men har aldri lesset min tro over på barna mine. De ble ikke døpt engang. De har aldri gått på søndagsskole eller i kirken. Et helt bevisst valg fra min side, hadde de villet gå på søndagsskole så ville jeg ikke nektet, men de spurte aldri, selv om venner gikk der. Det eneste som kan forbindes med min tro i mitt hjem, er at banning _ikke_ er tillatt! Jeg har heller ikke troende barn, men det er _deres_ valg. I bokhyllen min har jeg bøker om nesten alle religiøse retninger i verden, og vi kan snakke åpent om alt, og det føler barna mne sg trygge på. Høres ut som du har gjort det på en god og trygg måte Jeg har heller ikke lesset over min tro på mine barn,men i min bokhylle står det bøker innenfor det alternative. Mine foreldre var ikke kristne,likevel gikk jeg på søndagskolen,i kirkekor,pinsemenigheten mm,jeg letet etter Gud men fant han ingen plasser. Ingen lærte meg om Gud da jeg var liten,jeg søkte etter Gud av egen fri vilje. Hele livet har jeg hatt kontakt med Gud,men ikke før jeg var voksen forstod jeg at Gud er ikke i kirken eller i andre hus,Gud er overalt,i vinden,i naturen osv. Når jeg var liten snakket jeg med "noen" som ikke andre kunne se,mine foreldre lurte litt på meg. Jeg visste om ting bare voksne visste,jeg trodde på ånder selv om mine foreldre ikke gjorde det,alt jeg trodde på var tull ifølge dem. Mine barn vet ikke hva de skal tro på,og jeg påtvinger dem ingenting,forteller bare en brøkdel av hva jeg tror om de spør. Vil ikke skremme dem,var selv mye redd da jeg var liten,for Djevelen og Helvete. Ingen skal være redd det de tror på,da er det ikke noe godt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Høres ut som du har gjort det på en god og trygg måte Jeg har heller ikke lesset over min tro på mine barn,men i min bokhylle står det bøker innenfor det alternative. Mine foreldre var ikke kristne,likevel gikk jeg på søndagskolen,i kirkekor,pinsemenigheten mm,jeg letet etter Gud men fant han ingen plasser. Ingen lærte meg om Gud da jeg var liten,jeg søkte etter Gud av egen fri vilje. Hele livet har jeg hatt kontakt med Gud,men ikke før jeg var voksen forstod jeg at Gud er ikke i kirken eller i andre hus,Gud er overalt,i vinden,i naturen osv. Når jeg var liten snakket jeg med "noen" som ikke andre kunne se,mine foreldre lurte litt på meg. Jeg visste om ting bare voksne visste,jeg trodde på ånder selv om mine foreldre ikke gjorde det,alt jeg trodde på var tull ifølge dem. Mine barn vet ikke hva de skal tro på,og jeg påtvinger dem ingenting,forteller bare en brøkdel av hva jeg tror om de spør. Vil ikke skremme dem,var selv mye redd da jeg var liten,for Djevelen og Helvete. Ingen skal være redd det de tror på,da er det ikke noe godt. '' Ingen skal være redd det de tror på,da er det ikke noe godt.'' Der summerer du det _viktigste_ av alt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Høres ut som du har gjort det på en god og trygg måte Jeg har heller ikke lesset over min tro på mine barn,men i min bokhylle står det bøker innenfor det alternative. Mine foreldre var ikke kristne,likevel gikk jeg på søndagskolen,i kirkekor,pinsemenigheten mm,jeg letet etter Gud men fant han ingen plasser. Ingen lærte meg om Gud da jeg var liten,jeg søkte etter Gud av egen fri vilje. Hele livet har jeg hatt kontakt med Gud,men ikke før jeg var voksen forstod jeg at Gud er ikke i kirken eller i andre hus,Gud er overalt,i vinden,i naturen osv. Når jeg var liten snakket jeg med "noen" som ikke andre kunne se,mine foreldre lurte litt på meg. Jeg visste om ting bare voksne visste,jeg trodde på ånder selv om mine foreldre ikke gjorde det,alt jeg trodde på var tull ifølge dem. Mine barn vet ikke hva de skal tro på,og jeg påtvinger dem ingenting,forteller bare en brøkdel av hva jeg tror om de spør. Vil ikke skremme dem,var selv mye redd da jeg var liten,for Djevelen og Helvete. Ingen skal være redd det de tror på,da er det ikke noe godt. Ingen skal være redde for det de tror på....det er bra det. Jeg er av den oppfatning at de fleste barn ville bli redde om de ble forklart at spøkelser eksisterer på ordentlig og at de er døde mennesker som ikke har gått over på "den andre siden". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Svært nær en sak for barnevernet. Haha! "Dødsbra"! For å være seriøs, jeg synes det er grusomt og forstyrret å fortelle barn slike historier. Jeg husker mitt barn var 3 år gammelt og jeg introduserte ham for Tove Janssons "Hvem skal trøste knøttet?" Han ble livredd av fortellingen om Hufsa. Helt ute av seg!! De skrekkelige tegningene han tegnet av Hufsa har jeg rammet inn. Greit, han var tre år. Men jeg kan jo bare fantasere om hvordan han hadde hatt det om jeg skulle fortalt om spøkelser og at de finnes og er døde mennesker! Selv om han hadde vært 10 år hadde han blitt livredd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Ingen skal være redde for det de tror på....det er bra det. Jeg er av den oppfatning at de fleste barn ville bli redde om de ble forklart at spøkelser eksisterer på ordentlig og at de er døde mennesker som ikke har gått over på "den andre siden". Jeg hadde blitt livredd om noen voksne hadde fortalt meg det som barn. Vi skremte jo hverandre med "blodet drypper, blodet drypper...", så jeg kan ikke engang forestille meg hvor skremt barn kan bli idag! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Ingen skal være redde for det de tror på....det er bra det. Jeg er av den oppfatning at de fleste barn ville bli redde om de ble forklart at spøkelser eksisterer på ordentlig og at de er døde mennesker som ikke har gått over på "den andre siden". Spørs på barnet,noen har lettere for å bli redd enn andre. Og går man rundt og er redd mennesker i hverdagen? Døde folk er mindre farlige enn levende,de har jo ikke en fysisk kropp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Haha! "Dødsbra"! For å være seriøs, jeg synes det er grusomt og forstyrret å fortelle barn slike historier. Jeg husker mitt barn var 3 år gammelt og jeg introduserte ham for Tove Janssons "Hvem skal trøste knøttet?" Han ble livredd av fortellingen om Hufsa. Helt ute av seg!! De skrekkelige tegningene han tegnet av Hufsa har jeg rammet inn. Greit, han var tre år. Men jeg kan jo bare fantasere om hvordan han hadde hatt det om jeg skulle fortalt om spøkelser og at de finnes og er døde mennesker! Selv om han hadde vært 10 år hadde han blitt livredd. Mange som er oppvokst med pinsemenigheten har fått psykiske problemer iallafall,skremmende for et barn når de voksne taler i tunger. Og all den praten om Djevelen og Helvete! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Spørs på barnet,noen har lettere for å bli redd enn andre. Og går man rundt og er redd mennesker i hverdagen? Døde folk er mindre farlige enn levende,de har jo ikke en fysisk kropp. Har man sett mange nok skrekkfilmer, så kan _alt_leve, Kimmie! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Mange som er oppvokst med pinsemenigheten har fått psykiske problemer iallafall,skremmende for et barn når de voksne taler i tunger. Og all den praten om Djevelen og Helvete! Ja, da skjønner du vel at det kan være skadelig å fortelle barn om dauinger som valser rundt også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Ja, da skjønner du vel at det kan være skadelig å fortelle barn om dauinger som valser rundt også? Hehe,jeg forteller ikke barn om sånt da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Har man sett mange nok skrekkfilmer, så kan _alt_leve, Kimmie! Det er først og fremst underholdningsindustrien som har bygget opp en forståelse av spøkelser eller gjengangere som "skrekkmonster". De jeg har truffet, som forholder seg til slike størrelser, ser på det på en langt mer nøytral måte. Hvor spøkelsene sjelden har en skremmende rolle, men ønsker å beskytte eller formidle viktig forståelse. Gjengangerne driver vel egentlig mest i bransjen "hjelp til selvhjelp" Og jeg kan ikke se den helt store forskjellen i å forholde seg til spøkelser og tegn fra åndelige sfærer fra det å tro på horoskop eller være dypt religiøs. Det handler om valg. Og det handler for all del om å la være å skremme noen - hvilket heller ikke Tonette, som fikk debatten til å ta av i dag, gjorde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kimmie Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Har man sett mange nok skrekkfilmer, så kan _alt_leve, Kimmie! Skrekkfilmer er iallefall ikke noe å se på for barn,tror ikke det er for sarte voksne heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Det er først og fremst underholdningsindustrien som har bygget opp en forståelse av spøkelser eller gjengangere som "skrekkmonster". De jeg har truffet, som forholder seg til slike størrelser, ser på det på en langt mer nøytral måte. Hvor spøkelsene sjelden har en skremmende rolle, men ønsker å beskytte eller formidle viktig forståelse. Gjengangerne driver vel egentlig mest i bransjen "hjelp til selvhjelp" Og jeg kan ikke se den helt store forskjellen i å forholde seg til spøkelser og tegn fra åndelige sfærer fra det å tro på horoskop eller være dypt religiøs. Det handler om valg. Og det handler for all del om å la være å skremme noen - hvilket heller ikke Tonette, som fikk debatten til å ta av i dag, gjorde. ''Og jeg kan ikke se den helt store forskjellen i å forholde seg til spøkelser og tegn fra åndelige sfærer fra det å tro på horoskop eller være dypt religiøs. Det handler om valg. Og det handler for all del om å la være å skremme noen - hvilket heller ikke Tonette, som fikk debatten til å ta av i dag, gjorde.'' Tro er tro, uansett hva man tror. Helt enig med deg at det handler om valg, og jeg vil ikke ta det valget fra noen! Tonette har tatt sitt valg, men skremmer samtidig livet av mange, er det rett? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 ''Og jeg kan ikke se den helt store forskjellen i å forholde seg til spøkelser og tegn fra åndelige sfærer fra det å tro på horoskop eller være dypt religiøs. Det handler om valg. Og det handler for all del om å la være å skremme noen - hvilket heller ikke Tonette, som fikk debatten til å ta av i dag, gjorde.'' Tro er tro, uansett hva man tror. Helt enig med deg at det handler om valg, og jeg vil ikke ta det valget fra noen! Tonette har tatt sitt valg, men skremmer samtidig livet av mange, er det rett? ''Tonette har tatt sitt valg, men skremmer samtidig livet av mange, er det rett?'' Men hvem er det Tonette skremmer, da? Hun forteller jo tvert i mot at ungene ikke er skremte, og at de får anledning til å gjøre sine selvstendige valg i fhd til å tro eller ikke. Klarer ikke helt å se hvorfor NHD tenker "barnevern" i den forbindelse, og syns det er urettferdig overfor Tonette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 15. juli 2009 Del Skrevet 15. juli 2009 Skrekkfilmer er iallefall ikke noe å se på for barn,tror ikke det er for sarte voksne heller. Min yngste er 16 år, så hun er neppe et barn lenger... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.