Gå til innhold

Hvor lærer ungene det?

Gjest Helt sjokkert

Anbefalte innlegg

Gjest Helt sjokkert

Jeg gikk forbi rommet til gutten på 8 år når han hadde kompiser inne. Og det jeg ble sjokkert. Det jeg hørte var :hore og homo. Vet ikke i hvilken sammenheng det var men sånt vil jeg ikke høre i mitt hus. Jeg spurte gutten etterpå hvorfor de hadde sagt det. Det er bare på gøy svarte han. Men vet du hva det betyr? Nei ikke helt. Homo er 2 gutter som er kjærster men hore vet jeg ikke. HVor har du lært det spurte jeg. Av noen 6 klassinger sa han. Jeg ble sjokkert men forklarte at sånn sier man ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tenker jeg

Da skal du få mange sjokk opp igjennom. Det er helt naturlig at barna møter ord og uttrykk, og det i en veldig ung alder. Fra tv, venner o.l.

Som mor forklarer jeg hva det betyr, i forhold til det barnets alder og utvikling, eller jeg sier noe om bruken av det. Det er noe som sier meg at måten du reagerer på kanskje vil skape generasjonskløften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble ikke sjokkert over det?

Da er du lite oppdatert på barn og unge i hvert fall, barn har da lært stygge ord fra barnehagealder siden "tidenes morgen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Hehe, de plukker så klart opp fra eldre unger, søsken, fra tv, media, osv.

Enig i at barn skal få bekjed om hvilke ord som er ok å bruke eller ikke, men gjør vi det til fryktelige fy-fy-tabu-ord, vil det bare bli enda mer interessant for dem.

Jeg husker at jeg løp rundt i hagen og ropte PULE, PULE!!! da jeg var 6-7 år, men jeg ante ikke hva det betød ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

du kommer nok til å bli sjokkert opptil flere ganger. Som lærer på vgs hører jeg de utroligste ord og utrykk. De fleste av dem egner seg ikke på trykk. Hore og homo er to helt vanlige varianter, som rett og slett er en del av ungdommenes dagligtale. De legger ikke det samme i det som det vi gjør. som lærer prøver jeg å luke ut banneordene. Jævlig, faan, forpult drit, helvetes ........osv. helt vanlig ord, som noe putter inn i annenhver setning de sier. Og jentene er ikke noe bedre. hver gang de banner sier jeg hysj, og etter ett år tar de seg i det de fleste gangene. Det er bare å stå på og korrigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Hehe slapp av, dette er nok ikke første gangen du kommer til å høre noe sånt. Her om dagen satt jeg og spiste sammen med mine to tvillingkusiner på 10, hvor hun ene plutselig ut av det blå spør om jeg visste at en eller annen kjendis fantaserte om å ha trekant med to andre kjendiser..eh.. jeg satt maten litt i halsen da kan man si hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ordet homo er da ikke stygt? Det skal selvfølgelig ikke brukes som skjellsord eller mobbeord, men stygt er det jo ikke.

Hore derimot er noe helt annet. Utover det er jeg enig med de andre her - om dette ga deg sjokk har du mye i vente... Men jeg korrigerer også mine om de kommer med uønskede ord og stort sett er de veldig flinke synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Enig i at barn skal få bekjed om hvilke ord som er ok å bruke eller ikke, men gjør vi det til fryktelige fy-fy-tabu-ord, vil det bare bli enda mer interessant for dem.

Jeg husker at jeg løp rundt i hagen og ropte PULE, PULE!!! da jeg var 6-7 år, men jeg ante ikke hva det betød ;-)

He, he. Vi var så uskyldige da vi var små. Husker i tredje klasse ble vi av de store guttene i sjettte bedt om å gå hjem og be moren vår kjøpe Durex vaskepulver, for det skulle være effektive greier. Husker ikke helt reaksjonen hos min mor på bekjeden, men tror nok hun beholdt maska gasnske greit eller hadde jeg nok husket svaret.

Syns at mye av barndommen i dag har mistet uskylden. De snakker om ting, og bruker utryjkk som jeg ikke engang hadde hørt da jeg var på

den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ordet homo er da ikke stygt? Det skal selvfølgelig ikke brukes som skjellsord eller mobbeord, men stygt er det jo ikke.

Hore derimot er noe helt annet. Utover det er jeg enig med de andre her - om dette ga deg sjokk har du mye i vente... Men jeg korrigerer også mine om de kommer med uønskede ord og stort sett er de veldig flinke synes jeg.

Just presis :-)

Jeg hadde flydd i taket over homo brukt som skjellsord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg i alle fall vært raskt ute og fortalt dem at homo ikke er et negativt ord!

Helt enig, men det kan også være viktig å understreke at selv om det ikke er negativt, kan man bli lei seg hvis det er sagt som et skjellsord/for å erte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og det er også viktig å vite i hvilken sammenheng ordene er brukt!!! Om du bare snapper opp ordet "hore" og flyr i taket av den grunn, er det litt overdrevet, men blir noen kalt ei hore, er det på sin plass å korrigere, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Just presis :-)

Jeg hadde flydd i taket over homo brukt som skjellsord...

Da må du regne med å fly mye i luften fremover. Jeg overhører guttene i gata (barneskolealder) og de bruker "Homo" som skjellsord hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må du regne med å fly mye i luften fremover. Jeg overhører guttene i gata (barneskolealder) og de bruker "Homo" som skjellsord hele tiden.

Tja,- jeg har nå 2 tenåringer...og har ikke hørt det så mye, heldigvis. Men jeg setter vel grensen ved å oppdra de aller nærmeste, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Tja,- jeg har nå 2 tenåringer...og har ikke hørt det så mye, heldigvis. Men jeg setter vel grensen ved å oppdra de aller nærmeste, da.

Jeg setter også grensen ved å oppdra egne barn og barn som er mye på besøk. Resten bare registrerer jeg, uten å like det jeg hører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nevø likte og ordet pule. Han var 5 år når foreldrene hans giftet seg. han viste ikke helt hva det var og gifte seg, men var av en eller annen grunn sikker på at det hadde noe med pule å gjøre. så han gikk rundt i gaten og sa at mamma og pappa skal pule seg. Når moren hørte dette forklarte hun hva det ville si å gifte seg og at pule var noe man gjorde når man lagte barn.

Dagen etter var det en nabo som spurte han om han gledet seg til foreldrene skulle gifte seg. Svaret naboen da fikk var: "De er gift for de har pult minst 3 ganger" (de var 3 søsken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hore er da akkurat like lite stygt som homo, så lenge det ikke brukes som et skjellsord?

Prostituert = hore

Homoseksuell = homo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at mange synes at du overreagerer. Selvom ordet "sjokkert" i denne sammenhengen muligens er litt overdrevent, så synes jeg jo at det er riktig at vi lar oss "sjokkere" når/hvis barna bruke stygge ord som vi ikke ønsker blir brukt i vårt hjem. Hvordan ellers skal vi gi uttrykk for vårt syn på saken (=oppdra våre unger)?

Synes det er verre med dem som ikke blir sjokkert. Mine barn (som slett ikke er noen voldsomt "prektige " ungdommer) vet at jeg ikke ønsker å høre banneord og stygt språk hos oss. Dermed hører jeg aldri "jævlig", "faen" e.l. hjemme. Men jeg vet jo at de bruker slikt språk med vennene sine. Akkurat dét kan jeg ikke påvirke mer enn at de vet hva jeg synes om den saken.

Dermed blir jeg "sjokkert" når jeg på tannlegens venteværelse hører på en 10-åring snakke til sin mor. Bruken av "faen" var en naturlig del av hans vokabulær - og moren reagerte ikke i det hele tatt. Ingen av mine barn kunne produsert én eneste slik setning i mitt nærvær uten reaksjon fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flirer ved tanken på at du løp rundt i hagen og utfordret alle tabuene...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kommer nok til å bli sjokkert opptil flere ganger. Som lærer på vgs hører jeg de utroligste ord og utrykk. De fleste av dem egner seg ikke på trykk. Hore og homo er to helt vanlige varianter, som rett og slett er en del av ungdommenes dagligtale. De legger ikke det samme i det som det vi gjør. som lærer prøver jeg å luke ut banneordene. Jævlig, faan, forpult drit, helvetes ........osv. helt vanlig ord, som noe putter inn i annenhver setning de sier. Og jentene er ikke noe bedre. hver gang de banner sier jeg hysj, og etter ett år tar de seg i det de fleste gangene. Det er bare å stå på og korrigere.

Jeg er enig i betydningen av å korrigere; tror at det å formidle hvilken språkbruk som aksepteres i omgang med voksne er med på å bevisstgjøre ungdommen på egen språkbruk.

Det er mange elementer i ungdomsspråket som er forskjellig fra mer vanlige voksenvarianter. Ikke bare omfanget av negative ord er større, de tillegger bruker jo også en del positive uttrykk på en måte som er uvanlig for voksne. 14 åringene jeg omgås sier stadig til hverandre at "jeg elsker deg". Min niese har selv kommentert på hvordan betydningen av sterke uttrykk endres når man er fjortiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...