Gå til innhold

Barnehagestart for 2-åring

Gjest mammantilelias

Anbefalte innlegg

Gjest mammantilelias

I august begynner sønnen vår på snart 2,5 i barnehage, og mamma gruer seg litt... Han er en snill og forsiktig gutt, og jeg frykter litt at det vil gå lang tid før han blit trygg. Han skal i en barnehage oppdelt i grupper, og vil være sammen med andre 1 og 2-åringer, som som sikkert er en fordel. Vi har ikke hatt så mye kontakt med andre barn mens han har vært hjemme med meg, så dette er nok noe han trenger og helt sikkert vil trives med om en stund, og det er sikkert verst for mamma.

Tar gjerne imot tips til hvordan jeg skal håndtere de første dagene i barnehagen med han, og hvordan jeg kan hjelpe han å bli trygg:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er at du utstråler trygghet gjennom hele prosessen. I løpet av de første dagene er det normalt lagt opp til at du går fra han i barnehagen over stadig lengre intervaller, og uansett hvor forferdelig du syns det er å forlate han så MÅ du fremstå som trygg og blid, og la han oppleve at mamma stoler 100% på at de ansatte i barnehagen tar seg av han på en utmerket måte.

Jeg har tidligere jobbet i barnehage. Det varierer fra barnehage til barnehage hvordan de ønsker å legge opp oppstartperioden, du vil helt sikkert få god informasjon om dette før han skal begynne. De vanskeligste oppstartene jeg har vært med på har alltid involvert foreldre som trekker ut avskjedssekvensen, og som tydelig viser at de ikke ønsker å forlate barnet i barnehagen. Da føler ikke barna seg trygge heller, og hele prosessen tar mye lengre tid enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

srp1365380487

Du må først og fremst slutte å grue deg sjøl og slutte å være skeptisk. Din egen utrygghet smitter og den betyr mye mer enn barnets "medfødte" forsiktighet eller sarthet. Det skinner igjennom at du syns dette er en dårlig løsning - ikke la barnet ditt forstå at du syns det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...