Gjest Litt småredd Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Har lest at Norge har bestilt svineinfluensa-vaksine til alle nordmenn og at den er klar i september. Vi flytter utenlands i august. Vi har en snart 16-årig sønn med medfødt immunsvikt som mulignes vil kunne være ekstra utsatt for komplikasjoner om han skulle få svineinfluensa. Da komplikasjonene oppstår i luftveiene. Han skal gå på internasjonal skole i utlandet. Det jeg lurer på er om Norge bestiller vaksinen til nordmenn i utlandet? Jeg lurer også på om denne vaksinen er en levende vaksine? Han skal ikke ha vaksiner som er levende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hvis jeg var deg hadde jeg sannelig også vært "litt småredd" Og, jeg ville tatt kontakt med en gang med fastlege eller de spesialistene du ellers har hatt involvert med ham... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Lag deg en liste over alle spørsmål du har knyttet til din sønns sykdom og be om en samtale med sykehusspesialisten før dere drar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt småredd Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hvis jeg var deg hadde jeg sannelig også vært "litt småredd" Og, jeg ville tatt kontakt med en gang med fastlege eller de spesialistene du ellers har hatt involvert med ham... Jeg tar ikke kontakt med fastlegen hans. Dårlige erfaringer og han kan ingenting. Men den flinke legen hans på Riksen, har sagt at han vil treffe han før vi drar. Problemet er bare at han har ferie nå og at vi drar før han kommer tilbake fra feire. Vi har fått time den 28 juli til en annen lege i hans fravær og jeg håper han tar seg tid til å lese journalen hans før vi kommer. Har dårlige erfaringer meg leger som ikke gidder å lese journaler også. Jeg skal ihverfall ta opp alt dette med den 28. Jeg håper også vi kan få med oss tamiflu i kofferten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Hei, I følge http://www.pandemi.no/pandemi/ vil vaksinen sannsynligvis være klar til bruk først i november/desember. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mitt forslag Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Jeg tar ikke kontakt med fastlegen hans. Dårlige erfaringer og han kan ingenting. Men den flinke legen hans på Riksen, har sagt at han vil treffe han før vi drar. Problemet er bare at han har ferie nå og at vi drar før han kommer tilbake fra feire. Vi har fått time den 28 juli til en annen lege i hans fravær og jeg håper han tar seg tid til å lese journalen hans før vi kommer. Har dårlige erfaringer meg leger som ikke gidder å lese journaler også. Jeg skal ihverfall ta opp alt dette med den 28. Jeg håper også vi kan få med oss tamiflu i kofferten. Ring til legesenteret og fortell på forhånd hvorfor dere har bestilt time. Fortell at du lurer på følgende ting, rams opp tydelig hva dette er, og si at legen som dere skal til ikke er den vante fastlegen. Jeg har gjort liknende, og da har dette blitt overbragt legen i god tid før timen etter mitt ønske, slik at han har kunnet se på saken og være forberedt. Jeg har sågar sagt til legesekretæren at det er noe som haster, at det ikke kan regnes som allmennkunnskap for enhver lege, og at det derfor kan være greit for legen å få mulighet til å se litt på saken før timen. Dette har fungert bra for meg, og jeg har lang fartstid i å manøvrere i helsevesenet. Press litt på slik som dette, så kanskje legen har de svarene du trenger når du kommer dit. Lykke til med alt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt småredd Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Ring til legesenteret og fortell på forhånd hvorfor dere har bestilt time. Fortell at du lurer på følgende ting, rams opp tydelig hva dette er, og si at legen som dere skal til ikke er den vante fastlegen. Jeg har gjort liknende, og da har dette blitt overbragt legen i god tid før timen etter mitt ønske, slik at han har kunnet se på saken og være forberedt. Jeg har sågar sagt til legesekretæren at det er noe som haster, at det ikke kan regnes som allmennkunnskap for enhver lege, og at det derfor kan være greit for legen å få mulighet til å se litt på saken før timen. Dette har fungert bra for meg, og jeg har lang fartstid i å manøvrere i helsevesenet. Press litt på slik som dette, så kanskje legen har de svarene du trenger når du kommer dit. Lykke til med alt! Ja, det var slik jeg gjorde det. Legen vi skal til jobber på Riksen på samme avdeling som er spesialist på min sønn. Jeg fortalte at vi skulle flytte og det var viktig å få time nå og hvorfor, hva det gjaldt osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt småredd Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Lag deg en liste over alle spørsmål du har knyttet til din sønns sykdom og be om en samtale med sykehusspesialisten før dere drar. Takk for svar. Ja, jeg skal forberede meg å ta med en slik liste før timen i slutten av måneden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Takk for svar. Ja, jeg skal forberede meg å ta med en slik liste før timen i slutten av måneden. Så at du skrev at dere ikke vil få snakke med den spesialisten som kjenner gutten best. Hvis du har spørsmål som du antar kan være litt vanskelig å svare på for en uforberedt lege, så ville jeg ha sendt spørsmålene til legen på forhånd. Jeg er enig i at det varierer sterkt hvor godt forberedt spesialister er på forhånd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt småredd Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Så at du skrev at dere ikke vil få snakke med den spesialisten som kjenner gutten best. Hvis du har spørsmål som du antar kan være litt vanskelig å svare på for en uforberedt lege, så ville jeg ha sendt spørsmålene til legen på forhånd. Jeg er enig i at det varierer sterkt hvor godt forberedt spesialister er på forhånd. Det var et godt råd. Ja, det skal jeg gjøre:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest følg litt med på nyhetene Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 Antar at du har fått med deg siste nytt om at vaksinen kan gjøre et menneske sykere enn selve influensaen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest har også en datter med immunsvikt Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Hei kan jeg spørre om hva slags immunsvikt? Selv har jeg en datter med selektiv IgA mangel og må innrømme at jeg nok er litt ekstra bekymret for henne... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt småredd Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Hei kan jeg spørre om hva slags immunsvikt? Selv har jeg en datter med selektiv IgA mangel og må innrømme at jeg nok er litt ekstra bekymret for henne... Han har den mest vanlige typen som heter SVID. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest har også en datter med immunsvikt Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Han har den mest vanlige typen som heter SVID. Ok - det er sikkert mer omfattende enn det vår datter har. Hun mangler bare antistoffet IgA. Men det er det som bekjemper infeksjoner i slimhinner... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt småredd Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Ok - det er sikkert mer omfattende enn det vår datter har. Hun mangler bare antistoffet IgA. Men det er det som bekjemper infeksjoner i slimhinner... Jeg vet ikke om det er mer omfattende. Vi har fått høre at han har den "snilleste typen". Det går ihvertfall på slimhinner her også. Det har vært mye med bihuler og ører. Spesielt ørene, men det meer jeg er en konskevens av bihulene. I første klasse hadde han dobbeltsidig lungebettennelse og var innlagt på sykehus. Så var det ikke flere lungebetennelser før han var 11 år, men da kom de på rekke og rad. Mener å huske han hadde 5 lungebetennelser det året før diagnosen ble oppdaget som 11-åring. Ellers har han lett fått andre infeksjoner med høy feber. Han har surklet og hostet mye siden han bare var noen uker gammel og ørene har han vært plaget med så lenge jeg kan huske. Han fikk diagnosen veldig sent og mye kunne vært unngått om det ble oppdaget før. Det var etter alle lungebettenelsene jeg forlangte en skikkelig sjekk. Han ble syltynn av alle pensilinkurene og ikke hjalp de heller. Hvor gammel er datteren din og når ble diagnosen oppdaget? Hva slags problemer har hun hatt? Er det Gammanorm hun får? Vår sønn er snart 16 nå. Han er nå helt frisk med medisiner. Det tok lengst tid med ørene, men nå er det over også. Alle bemerker hvor frisk og fin han har blitt. Ingenting har gått ut over veksten heller. En lang gutt på snart 1.90 og enda lenger blir han nok:-) Vi fikk en helt ny gutt vi etter han han startet med Gammanorm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest har også en datter med immunsvikt Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Jeg vet ikke om det er mer omfattende. Vi har fått høre at han har den "snilleste typen". Det går ihvertfall på slimhinner her også. Det har vært mye med bihuler og ører. Spesielt ørene, men det meer jeg er en konskevens av bihulene. I første klasse hadde han dobbeltsidig lungebettennelse og var innlagt på sykehus. Så var det ikke flere lungebetennelser før han var 11 år, men da kom de på rekke og rad. Mener å huske han hadde 5 lungebetennelser det året før diagnosen ble oppdaget som 11-åring. Ellers har han lett fått andre infeksjoner med høy feber. Han har surklet og hostet mye siden han bare var noen uker gammel og ørene har han vært plaget med så lenge jeg kan huske. Han fikk diagnosen veldig sent og mye kunne vært unngått om det ble oppdaget før. Det var etter alle lungebettenelsene jeg forlangte en skikkelig sjekk. Han ble syltynn av alle pensilinkurene og ikke hjalp de heller. Hvor gammel er datteren din og når ble diagnosen oppdaget? Hva slags problemer har hun hatt? Er det Gammanorm hun får? Vår sønn er snart 16 nå. Han er nå helt frisk med medisiner. Det tok lengst tid med ørene, men nå er det over også. Alle bemerker hvor frisk og fin han har blitt. Ingenting har gått ut over veksten heller. En lang gutt på snart 1.90 og enda lenger blir han nok:-) Vi fikk en helt ny gutt vi etter han han startet med Gammanorm. Diagnosen ble oppdaget i forbindelse med utredning for cøliaki i 2 års alder som hun har. Da måler de antistoffer i blodet mot gluten og det er nettopp IgA de måler. Siden total IgA var 0 betyr det at hun ikke har dette antistoffet i det hele tatt. Så de målte mot et annet antistoff IgG i stedet. Hun ble veldig syk av en infeksjon da hun var nyfødt og også da hun var ca 3 med blodforgiftning begge ganger. Ellers har hun vært veldig frisk siden da. Hun er nå 9 år. Det vi har fått høre er at en vanlig infeksjon har større sjangs til å bli alvorlig for henne enn for andre. Hun trenger heller ikke vise symptomer som andre før det blir alvorlig. Men hun har ikke større sjangs enn andre til å bli syk - bare det at BLIR hun syk så har hun større risiko enn andre til at det skal bli komplikasjoner. Så jeg antar at hun vil få tamiflu hvis hun får influensa i nærmeste framtid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt småredd Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Diagnosen ble oppdaget i forbindelse med utredning for cøliaki i 2 års alder som hun har. Da måler de antistoffer i blodet mot gluten og det er nettopp IgA de måler. Siden total IgA var 0 betyr det at hun ikke har dette antistoffet i det hele tatt. Så de målte mot et annet antistoff IgG i stedet. Hun ble veldig syk av en infeksjon da hun var nyfødt og også da hun var ca 3 med blodforgiftning begge ganger. Ellers har hun vært veldig frisk siden da. Hun er nå 9 år. Det vi har fått høre er at en vanlig infeksjon har større sjangs til å bli alvorlig for henne enn for andre. Hun trenger heller ikke vise symptomer som andre før det blir alvorlig. Men hun har ikke større sjangs enn andre til å bli syk - bare det at BLIR hun syk så har hun større risiko enn andre til at det skal bli komplikasjoner. Så jeg antar at hun vil få tamiflu hvis hun får influensa i nærmeste framtid. Jeg ble litt nysgjerrig, så jeg fikk lest litt om det nå. Dette er vel det som kalles en autoimmun sykdom. Jeg lurer på om jeg skal ta en sjekk selv, for jeg har vært en del plaget med løs mage de siste årene. Det er ihverfall deilig når ungene blir friske. Min sønn hadde arr på lungene en stund etter lungebetennelsene og dårlig pust. Tidligere løp han saktere enn de fleste jentene i klassen, da de løp rundt Sognsvann. Når løper han raskere enn de fleste guttene og kom inn på 2 og 3 plass i de siste gangene. Han greide å få 5 i gym til slutt og det fortjente han for han løper en del og trener for å holde seg i form. Nå skryter jeg, men for oss var dette veldig stort. Det sier mye om hva medisinene har gjort for han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fikk tamiflu Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Da er timen på Riksen unnagjort. Legen vi fikk var godt forberedt og hadde lest journalen, til tross for at det ikke ble til at jeg fulgte froskens råd slik jeg hadde tenkt. Vi fikk ihverfall tamiflu og den skal han begynne å ta forbegynnende starks noen av oss i familien blir syke, selv om han ikke har symptomer selv. Vaksinen skal han iflg legen. Den er ikke levende. Sannsynligvis får han den i utlandet. Hvis ikke får vi bare reise hjem en tur. Er ikke redd lenger nå. Sannsynligvis blir han ikke hardere rammet enn oss andre uansett, men synes det er greit å forberede seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fikk tamiflu Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Da er timen på Riksen unnagjort. Legen vi fikk var godt forberedt og hadde lest journalen, til tross for at det ikke ble til at jeg fulgte froskens råd slik jeg hadde tenkt. Vi fikk ihverfall tamiflu og den skal han begynne å ta forbegynnende starks noen av oss i familien blir syke, selv om han ikke har symptomer selv. Vaksinen skal han iflg legen. Den er ikke levende. Sannsynligvis får han den i utlandet. Hvis ikke får vi bare reise hjem en tur. Er ikke redd lenger nå. Sannsynligvis blir han ikke hardere rammet enn oss andre uansett, men synes det er greit å forberede seg. Det ble et litt merkelig ord der. Forebegynnende skulle det stå 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fikk tamiflu Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Det ble et litt merkelig ord der. Forebegynnende skulle det stå Forebyggende;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.