Gå til innhold

fire mnd gammel baby og reise, jetlag.

Gjest shlynnea

Anbefalte innlegg

Gjest shlynnea

Vi har en nydelig datter paa 4 mnd.For to uker siden reiste vi med henne til Boston,USA,grunnet hennes far er amerikansk.Planen er aa vaere i USA i syv uker.Denne reisen viste seg aa vaere veldig strevsom for henne og vi angrer paa at vi dro.Hun sov minimalt paa reisen.Hun skrek i to dager etter vi kom frem(hun graater normalt veldig lite),og har sovet vesentlig mer siden(vet ikke om hun ennaa har jetlag?)Vi gruer oss veldig til aa reise hjem igjen med henne. Vaart spm er, hun skal ha 5 mnd vaksine faa dager etter vi kommer hjem.Vi lurer derfor paa om du vil raade oss til aa dra hjem litt tidligere saa hun faar mer ro foer vaksinen, maa hun ikke ha god allmenntilstand foer hun faar vaksinen?Kan jetlag nedsette allmenntilstanden? Jeg fullammer, og lurer ogsaa paa hvor lang tid det kan gaa mellom hver amming for eks paa natten? Hvor mye er det normalt at et barn paa 4 mnd sover? Vaar lille jente har hatt problemer med soevn fra hun ble foedt, dette bedret seg en del ved tre mnd(vi tror hun har hatt kolikk),men hun er meget sensitiv for lyder, og vaakner bare jeg snur meg i sengen(hun ligger i egen seng ved siden av vaar).Men siden vi kom til USA har hun sovet mye mer, men naa er det jo over to uker siden vi kom,kan hun fortsatt ha jetlag? Siden vi kom hit har det ogsaa vaert en del nye folk for henne:min manns familie, og hun har blitt meget selektiv med hvem hun oensker omgang med, er dette vanlig naar man er saa liten? Jeg har kun latt familien vaere med henne korte stunder hver dag pga jeg syns hun virker sensitiv og at det blir for mye for henne med for mange nye folk. Hvor mye ro skal en fire mnd gammel baby ha? Paa forhaand takk for svar. Mvh 30 aar gammel mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg skjønner barnet er blitt urolig og oppfører seg annerledes enn vanlig og at dere oppfatter det som en reaksjon på reisen og nytt imiljø. Jeg er enig i denne forklaringen.

Mht vaksi nen kan dën utsettes noen dager eller dere reiser hjem tidligere slik at dere får sikkerhet for at barnet er i god form for vaksinasjon.

Dersom barnet ikke trives det påvirke almentilsanden,vektøkningen vil vise det..

Ved fullamming finner du og barnet ut når det er sultent og moden for brystet,skjema styrer ikke dette.

Søvnbehovet varierer fra barn tli barn,skjema styrer ikke dette,forholdene omkring barnet,mat,omsorg og kjærlighet er avgjørende.

Stabilt miljø og omsorgspersjoner er avgjørendene for barnet.

Når dere er tllbake i Norge synes jeg dere skal få kontakt med en erfaren barnelege for veilendning når det gjelder spørsmålene dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...