Gå til innhold

Ensomhet

Gjest tungt men håp i tunnelen?

Anbefalte innlegg

Jeg føler at det er vanskelig å komme inn i lokalmiljøet her. Vi flyttet hit lenge mens barna var i sen barnehagealder og skolealder, og har dermed ikke vært med i barselgruppe og lignende. Jeg føler jeg mister selvtillit, og dette blir en vond sirkel. Jeg blir nesten litt redd for folk, eller føler at de er bedre enn meg. Tror ikke dette er så veldig synlig, men jeg oppfattes nok ikke som den mest utadvendte og inviterende heller. Føler også at vi blir stigmatisert. Der er de som ikke kjenner noen, men det er trolig mer i mitt eget hode?

Jeg regner med at det bare er å hoppe i det, og eventuellt melde seg på noe. Men det er ikke alltid like lett når man har en hektisk hverdag. Jeg har også prøvd forskjellige ting, men man kommer ikke lenger enn til at man kjenner hverandre litt mer, men ikke nok til at jeg tør invitere noen hjem.

Folk er greie nok når man treffer de på tilstelninger for barna og slikt, men de fleste virker godt etablerte med venner, og har nok med sitt nettverk.

Er det noen som har noen gode råd, hva man kan melde seg på som voksen som kan være sosialt?

Dersom det hadde vært en side for det hadde jeg gjerne skrevet en "annonnse" da jeg er helt sikker på at det er flere rundt omkring som ønsker et større nettverk, grunnet liten familie eller lite nettverk av andre grunner. Men alle slike kontaktsider på nettet ser jo ut til å kun være for de som skal "date".

Jeg ønsker meg bare flere vennepar hvor vi kan besøke hverandre av og til, og gjøre ting sammen med barna. Ja bare noen ordentlige gode venner, som man kan gjøre hyggelige ting sammen med av og til, men samtidig vet at man har hverandre.

Dersom noen foruten å ville gi gode råd, føler seg i samme situasjon og vil ha kontakt legg igjen en e-postadresse under meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kjenner meg igjen

Kjenner meg veldig godt igjen, bare at når det gjelder meg så vil sikkert mange tenke: Hun ja, hun er så sosial at hun sikkert har mer enn nok med det hun har. Ingenting kunne være mer feil. Pga skilsmisse og ingen familie i nærheten så føler jeg meg ofte ensom, og har ihvertfall plass til flere venner :)

Hvor i landet bor dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg tror ikke du skal ta det så personlig, jeg. Iallefall er det min erfaring at det bare er de mest overskuddslige i omgangskretsen som inviterer til noe mer enn en sjelden gang. Derimot er alle glade deltagere når vi inviterer, og sier selvfølgelig at dette må vi gjøre oftere ;) Mitt råd er at du kaster deg ut i det de dagene du kjenner at du har tid og overskudd; send en SMS, inviter noen, inviter deg selv, gå en tur i nabolaget og snakk med de dere treffer, sett deg ned med noen du har lyst til å bli kjent med når dere treffes i skolesammenheng, meld deg til tjeneste på frivilligsentralen el.l. Det er ikke alltid så lett og noen ganger bommer en, men som regel går det bra og blir bra. Du skriver ikke hvor gamle barna er eller hvordan de omgås venner, men en fin måte er jo også at barna inviterer noen hjem, da blir en på en måte også mer kjent med familien, prater litt med foreldrene ved henting/levering, kanskje tar en kaffe o.l. Men så klart, alt dette krever overskudd, de dagene en ikke har det får en prøve å berike på andre måter - her er det iallefall lett å slappe av og finne noen å "prate" med. Lykke til, du er ikke alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest kjenner meg igjen

Heisann :)

Hvordan går det nå? Sjekker du herinne av og til?

Jeg svarte deg dengang, men fikk ikke noe respons, så nå er jeg bare nysgjerrig på hvordan det går med deg/dere.

Jeg er fortsatt interessert i kontakt :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Hvordan går det nå? Sjekker du herinne av og til?

Jeg svarte deg dengang, men fikk ikke noe respons, så nå er jeg bare nysgjerrig på hvordan det går med deg/dere.

Jeg er fortsatt interessert i kontakt :))

Så hyggelig.

Har du en anonym e-postadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...