Gå til innhold

Alle er ikke like

Gjest Noen trenger det

Anbefalte innlegg

Gjest Noen trenger det

Jeg leste en en side på nettet at en ansatt i en barnehage skrev: jeg skjønner ikke at de som har mammapermisjon trenger å levere bror eller søster i barnahagen hver dag når de har fri og er hjemme.

Jeg ble litt irritert av å lese dette. Noen synes kansje det er nok med babyen og vil kose seg med den om dagen. Jeg må innrømme at jeg er hjemme med en baby nå men storebror er alikevel på sfo etter skolentid.

Hva mener dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

18

• Bookworm

12

• srp1365380487

11

• cecily

7

Gjest høstløv

Det begriper jeg ikke.

Foreldrene ønsker seg barn, men leverer dem i barnehage og på sfo selv om de har tid og anledning til å passe de selv, og har dermed en fin sjanse til å bli bedre kjent med sine egne barn, når de har permisjon for å få en ny baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det må være opptil hver enkelt hva som passer for dem. Kanskje det ikke er best at større søsken er i barnehagen så mor får tatt igjen litt nattesøvn. Uansett så må det være kjedelig å være hjemme sammen med mor og baby for en som er vant til barnehagen. Det er slett ikke sikkert mor har det store overskuddet til eldre søsken i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden her var i barnehagen på fulltid mens jeg var hjemme med vesla. Han hadde nok kjedet seg gruelig hjemme sammen med oss og jeg hadde nok fått et stort søvnunderskudd er jeg redd. Han elsket å være i barnehagen og var kjempeglad når han var der. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanuna

Den gangen jeg hadde små barn kjempet jeg for barnehageplass for å kunne jobbe. Jeg hadde fått barnehageplass for nummer en da nummer to ble født. Aldri i verden om jeg hadde gitt den opp, men jeg gikk ned til halv plass.

Jeg hadde nok ikke den gangen prioritert sfo hvis det hadde fantes for å kunne kose meg med babyen hjemme, men om jeg hadde gjort det så hadde det vært mitt valg. Barnehageansatte er ofte de mest konservative og fordomsfulle mot foreldre. Glem dette tullet og stå for dine egne meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsta hos oss sov aldri mer enn 45 minutter sammenhengende om natten i sitt første leveår. Hvis jeg skulle hatt hennes to år eldre storesøster hjemme med oss hver dag tror jeg jeg hadde gjort en elendig jobb som mamma for dem begge.

Hver familie må få finne frem til det som fungerer best for dem. Ofte er kvalitet å foretrekke fremfor kvantitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Noen trenger det

Det begriper jeg ikke.

Foreldrene ønsker seg barn, men leverer dem i barnehage og på sfo selv om de har tid og anledning til å passe de selv, og har dermed en fin sjanse til å bli bedre kjent med sine egne barn, når de har permisjon for å få en ny baby.

Gutten min gikk allerede på sfo når babyen kom. Jeg sa ikke opp sfo pga at han liker å være på sfo etter skoletid for at alle kamereratene også er der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Gutten min gikk allerede på sfo når babyen kom. Jeg sa ikke opp sfo pga at han liker å være på sfo etter skoletid for at alle kamereratene også er der

Du spurte etter meningen min.

Og jeg kan fremdeles ikke forstå at du lar barnet ditt være på SFO, når du er hjemme og har god tid til å ta vare på to barn.

SFO er ofte meget bråkete pga av mange barn og lite personale. Det er bare en ren oppbevaringsplass for barn, de får sjeldent noe pedagogisk opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begriper jeg ikke.

Folk er forskjellig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg kan fremdeles ikke forstå at du lar barnet ditt være på SFO, når du er hjemme og har god tid til å ta vare på to barn.

SFO er ofte meget bråkete pga av mange barn og lite personale. Det er bare en ren oppbevaringsplass for barn, de får sjeldent noe pedagogisk opplegg.

I min kommune stortrives barna på sfo, faktisk har foreldre gitt etter for press fra barna og søkt de til sfo fordi barna kjeder seg hjemme når alle andre er på sfo.

De er mye ute og personalet er flink til å finne på morsomme og lærerike ting for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell fra sfo til sfo da. Snuppa her får så absolutt lov til å gå hjem rett etter skolen når hun vil, men hun vil ofte være til hun hentes og - sjokk! - hun vil ofte være lengre når jeg henter henne også! Vi bor ikke like ved de fleste venninnene så hun storkoser seg på sfo sammen med dem og slår ofte følge med bestevenninna hjem, de bor i samme retning et godt stykke. Da koser de seg som bare det og kan godt bruke bortimot en time på 850 meter... :o)

Vi er veldig fornøyde med sfo'en vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

I min kommune stortrives barna på sfo, faktisk har foreldre gitt etter for press fra barna og søkt de til sfo fordi barna kjeder seg hjemme når alle andre er på sfo.

De er mye ute og personalet er flink til å finne på morsomme og lærerike ting for barna.

Jeg ringte til SFO for å høre om gutten min kunne være der en dag eller to om uken, for han var bare hjemme med meg og hadde ingen å leke med.

Jo, det var plass på SFO, men lederen av SFO ville ikke anbefale dette alternativ, når jeg selv hadde mulighet for å passe ham. For som vedkommende sa, så hadde de mange barn og få voksne til å passe barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanuna

Ja og når du jobber på bråkete sfo så lengtes du i stillheten hjemme, og er sikker på at det er det beste for alle. Så enkelt er dette ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vanuna

Jeg ringte til SFO for å høre om gutten min kunne være der en dag eller to om uken, for han var bare hjemme med meg og hadde ingen å leke med.

Jo, det var plass på SFO, men lederen av SFO ville ikke anbefale dette alternativ, når jeg selv hadde mulighet for å passe ham. For som vedkommende sa, så hadde de mange barn og få voksne til å passe barna.

Hoppet du på det som den eneste sannhet...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Hos noen er det også greit at storesøster/bror er borte litt i løpet avdagen fordi storesøster/bror blir veldig sjalu når noen holder på med lillesøster/bror. Da blir jo barnehage/SFO et fristed hvor storesøster/bror kan slippe unna kjaset for ei lita stund.. Kan være sundt og godt det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en treåring f.eks. har godt av en kombinasjon. Det å kunne leke med andre barn og ha sitt eget "vennefellesskap", samtidig som man kan ha kortere dager i barnehagen og fridager innimellom er bortimot perfekt! Det er ikke ofte ellers man har muligheten til å være SÅ fleksibel!

En ting er hvis barnet aldri har gått i barnehage før det får et søsken, da vet jo ikke barnet om noe annet... Men å ha et barn i barnehage først (fordi man er i jobb), og så si opp plassen og ha barnet på fulltid hjemme, det vil for de fleste parter ikke være ideellt...

Det hadde vært noe annet om det var mange unger hjemme i gata på dagtid. De aller fleste steder er det ikke det, nettopp fordi alle er i jobb og i barnehage...

Nå er det ikke aktuelt at min 3-åring får småsøsken, men om hun hadde fått det, hadde jeg aldri tatt fra henne barnehageplassen hvor hun elsker å være. Hadde heller hatt kortere dager og fridager innimellom, og nytt den fleksibiliteten vi hadde!

Men for all del, det finnes ingen fasit her. Folk må vel gjøre som de selv synes er best for sin familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden jeg hadde noen i barnehagen, men jeg syntes da at det var helt naturlig å ha storesøsken litt i barnehagen mens jeg var hjemme med en baby.

Så lenge barnet trives i barnehagen, så er det jo bare positivt for ham/henne å få leke sammen med barnehagevennenne sine og oppleve litt annet. Ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være å undergrave sin profesjon og yrkesstolthet? Jobber de i barnehage kun for å være oppbevaring for folk som trenger det, eller jobber de i barnehage for å gi barn en fullverdig pedagogisk dag med innhold som er utviklende og bra?

Jeg hadde en ekstremt søskensjalu 2,5-åring da jeg fikk baby, og aldri i verden om jeg frivillig hadde hatt henne hjemme med bare meg og babyen i 8 timer daglig, i tillegg til de 5 timene vi var sammen med pappaen på ettermiddagen. Det ville vært nærmest selvmord, i tillegg til å ødelegge hverdagen for både baby og 2-åring.

Nei, jeg mener absolutt at hun hadde godt av å komme seg litt vekk fra mor og baby, få et pedagogisk innhold, bruke energien sin på andre ting enn negative voldshandlinger mot baby, møte jevnaldrede barn. Jeg hadde bedre av en rolig formiddag hvor jeg kunne gjøre husarbeid, sove og kose med baby, fremfor å kjefte på en som bare gjorde ugagn, og babyen hadde det bedre med å ha det litt rolig rundt seg og kunne sove i fred for storesøster. Så hadde jeg mer energi til å ta meg av begge to på kveldstid.

Hun var ikke i barnehagen fra 7.30 til 16.30 hver dag, altså. Hun var der stort sett i kjernetida, 9.30 til 14.30 eller noe i den duren. :)

Men nå er jeg jo en av de Dårlige Mødrene som lar ungene bare ha 4 uker sommerferie mens jeg selv har 11 uker, og... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sier du at du ikke begriper hvorfor noen kan sende barna sine i barnehage/sfo når de har tid til å være sammen med dem hjemme.

Så sier du at du selv har kontaktet sfo for å ha barnet ditt der en til to ganger uken fordi han bare var hjemme med deg og ikke hadde noen å leke med.

Så hva mener du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er stor forskjell på å levere i barnehagen _hver dag_ og det å la større søsken være hjemme på heltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...