PieLill Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Slike utsagn handler vel først å fremst om å ekskludere de fleste erfaringer og livssituasjoner som ikke stemmer med ens egen og definere hele virkeligheten ut fra det. Men så bor vi jo også i et land som har lang tradisjon for å misstro enkeltmenneskets evne til å gjøre gode valg for seg selv, med påfølgende politiske vilje til å forsøke å overstyre de private valgene vi gjør... mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg synes det er stor forskjell på å levere i barnehagen _hver dag_ og det å la større søsken være hjemme på heltid. Men at barnet er i barnehagen hver dag er vel ikke nødvendigvis negativt? Hvis ungen trives der og har det bra - hva er galt med det? Det skjønner ikke jeg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Først sier du at du ikke begriper hvorfor noen kan sende barna sine i barnehage/sfo når de har tid til å være sammen med dem hjemme. Så sier du at du selv har kontaktet sfo for å ha barnet ditt der en til to ganger uken fordi han bare var hjemme med deg og ikke hadde noen å leke med. Så hva mener du egentlig? At SFO er et dårlig alternativ i forhold til å være hjemme sammen med en frisk mamma og en ny baby. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg har en toåring av den aktive sorten, som stortrives i barnehagen. Hennes behov i løpet av en dag stemmer ikke overens med en nyfødt babys behov. Hun ville blitt frustrert og kjedet seg hvis hun skulle vært hjemme med meg og en baby hele dagen. Jeg ville nok ikke brukt full dag i barnehage, men ville sannsynligvis levert henne i barnehagen stort sett hver dag, i alle fall mellom tre og fem timer. Ikke for min skyld, men for hennes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg hadde 2-åringen 40% i barnehage da jeg var i permisjon med lillebroren. Hvis jeg skulle valgt om igjen hadde jeg hatt full plass til han og heller hatt han hjemme innimellom. Jeg tror det kan være bra både for mor og baby å ha litt tid for seg selv. Mor kan ha godt av muligheten til å hvile på dagtid og babyen kan ha godt av rolige dager. Så lenge storesøsken trives i barnehagen ser jeg ikke hvorfor det skal være et dårlig tilbud. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Men at barnet er i barnehagen hver dag er vel ikke nødvendigvis negativt? Hvis ungen trives der og har det bra - hva er galt med det? Det skjønner ikke jeg... Neida, det er ikke nødvendigvis negativt. Men de fleste unger jeg har kjent har satt stor pris på en og annen fridag fra barnehagen, samt å få litt lange morgener hjemme av og til. Hvis man har råd til det, så tror jeg det er et godt alternativ å betale for full plass, men ikke nødvendigvis utnytte plassen fullt ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srp1365380487 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Å være hjemme med en baby er ikke "fritid" - det er en hel jobb, derfor tar man permisjon! Min gutt på halvannet år fikk bare halv plass mens jeg hadde permisjon med den nyfødte. Det var kjempeslitsomt, og dessuten var han jo hjemme i helgene, så fire av sju dager var det to småtasser i beina på meg hele døgnet. Jeg TRENGTE virkelig de tre formiddagene i uka da jeg ikke hadde begge der, og ungene trengte det også. Minsten fikk MYE mindre fokus i sitt første leveår enn hans eldre søsken som fikk alt fokuset i permisjonstiden da de var babyer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Å være hjemme med en baby er ikke "fritid" - det er en hel jobb, derfor tar man permisjon! Min gutt på halvannet år fikk bare halv plass mens jeg hadde permisjon med den nyfødte. Det var kjempeslitsomt, og dessuten var han jo hjemme i helgene, så fire av sju dager var det to småtasser i beina på meg hele døgnet. Jeg TRENGTE virkelig de tre formiddagene i uka da jeg ikke hadde begge der, og ungene trengte det også. Minsten fikk MYE mindre fokus i sitt første leveår enn hans eldre søsken som fikk alt fokuset i permisjonstiden da de var babyer. I dag er småbarnsmødre virkelig bortskjemte, å kalle sitt eget lille barn for å være "utrolig slitsom" er toppen av egoisme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 I dag er småbarnsmødre virkelig bortskjemte, å kalle sitt eget lille barn for å være "utrolig slitsom" er toppen av egoisme. Det _er_ utrolig slitsomt til tider og det var det nok for kvinner i tidligere tider også. Hvorfor skal man underslå at det er slitsomt å ha småbarn? Hvorfor skal man ikke legge til rette for at man blir mindre sliten når det kan gjøres på en måte som er god for alle parter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bikku Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Min prioritering er i hvert fall klar: Hvis ungene vil være hjemme og jeg er hjemme, så får de være hjemme! Guttungen vår har aldri satt særlig pris på verken barnehage eller sfo, så hver anledning jeg, far eller besteforeldre har til å gi han ekstra avkobling blir benyttet. Neste år skal jeg være hjemme i morspermisjon, så da har vi sagt opp sfo-plassen. For å unngå at det skal bli ensomt for han har vi tilbudt noen venner av han også å benytte seg kostnadsfritt av mamma-sfo'en vår, og det har de takket ja til. En side av det hele er hva ungene vil, men som mor har jeg lyst til å være sammen med dem også. Full jobb og hverdagsaktiviteter tar så mye av samværstida i barndommen at jeg mer enn gjerne investerer ledig tid på barna. Men som du sier: Alle er ikke like, og det har jeg forståelse for. Selv om jeg tror det er mange som mister verdifullt samvær. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvem trenger barnehageplassen mest? Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Et argument her som kanskje ikke er så aktuelt lenger fordi det er tilnærmet full barnehagedekning - er at de som virkelig TRENGER barnehageplass fordi de er i jobb ikke får det fordi barnehagen er full av barn med hjemmeværende foreldre... Slik var det for noen få år siden ihvertfall. Ganske frustrerende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 I dag er småbarnsmødre virkelig bortskjemte, å kalle sitt eget lille barn for å være "utrolig slitsom" er toppen av egoisme. Nå høres du ut som moren min, og i følge henne så har du et godt poeng....*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Min prioritering er i hvert fall klar: Hvis ungene vil være hjemme og jeg er hjemme, så får de være hjemme! Guttungen vår har aldri satt særlig pris på verken barnehage eller sfo, så hver anledning jeg, far eller besteforeldre har til å gi han ekstra avkobling blir benyttet. Neste år skal jeg være hjemme i morspermisjon, så da har vi sagt opp sfo-plassen. For å unngå at det skal bli ensomt for han har vi tilbudt noen venner av han også å benytte seg kostnadsfritt av mamma-sfo'en vår, og det har de takket ja til. En side av det hele er hva ungene vil, men som mor har jeg lyst til å være sammen med dem også. Full jobb og hverdagsaktiviteter tar så mye av samværstida i barndommen at jeg mer enn gjerne investerer ledig tid på barna. Men som du sier: Alle er ikke like, og det har jeg forståelse for. Selv om jeg tror det er mange som mister verdifullt samvær. Høres ut som om både sønnen din og vennene hans kan komme til å få et fint år på mamma-sfoen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srp1365380487 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 I dag er småbarnsmødre virkelig bortskjemte, å kalle sitt eget lille barn for å være "utrolig slitsom" er toppen av egoisme. Da foreslår jeg at du leser på nytt, for jeg sa ikke at mitt barn var en slitsom person - jeg sa at en halvannetåring og en nyfødt hjemme hele dagen er en slitsom hverdag! Når den nyfødte sov maks 15 minutter hver gang han sovna, nytta det aldri å ta igjen nattesøvn, og jeg fullamma han i 6 mnd. Ellers har jeg en skolegutt som måtte opp tidlig for å nå skolen, så det manglet ikke på oppgaver, i tillegg til mine 2 stebarn... Så ikke kall folk bortskjemt før du veit hva de strir med 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Det må da være å undergrave sin profesjon og yrkesstolthet? Jobber de i barnehage kun for å være oppbevaring for folk som trenger det, eller jobber de i barnehage for å gi barn en fullverdig pedagogisk dag med innhold som er utviklende og bra? Jeg hadde en ekstremt søskensjalu 2,5-åring da jeg fikk baby, og aldri i verden om jeg frivillig hadde hatt henne hjemme med bare meg og babyen i 8 timer daglig, i tillegg til de 5 timene vi var sammen med pappaen på ettermiddagen. Det ville vært nærmest selvmord, i tillegg til å ødelegge hverdagen for både baby og 2-åring. Nei, jeg mener absolutt at hun hadde godt av å komme seg litt vekk fra mor og baby, få et pedagogisk innhold, bruke energien sin på andre ting enn negative voldshandlinger mot baby, møte jevnaldrede barn. Jeg hadde bedre av en rolig formiddag hvor jeg kunne gjøre husarbeid, sove og kose med baby, fremfor å kjefte på en som bare gjorde ugagn, og babyen hadde det bedre med å ha det litt rolig rundt seg og kunne sove i fred for storesøster. Så hadde jeg mer energi til å ta meg av begge to på kveldstid. Hun var ikke i barnehagen fra 7.30 til 16.30 hver dag, altså. Hun var der stort sett i kjernetida, 9.30 til 14.30 eller noe i den duren. Men nå er jeg jo en av de Dårlige Mødrene som lar ungene bare ha 4 uker sommerferie mens jeg selv har 11 uker, og... ''Men nå er jeg jo en av de Dårlige Mødrene som lar ungene bare ha 4 uker sommerferie mens jeg selv har 11 uker, og... '' Dette er uforstående for meg, jeg kjenner også ei som gjøre dette. Men jeg kaller deg ikke dårlig mor av den grunn da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ansatt i barnehagen Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jobber i barnehage og ser alt utenifra. Og personalet i barnehagen og foreldre ser de fleste tingene forskjellig.! Jeg mener at om man er hjemmeværende er det ikke noe problem at søsken er i barnehagen, men hvorfor er barnet der i 8-9 timer? Det er heller det store spørsmålet. Jeg mener at søsken gjerne kunne hentes ut etter maks 6 timer for å kose seg litt hjemme med mor og baby. De fleste barn som er lenge i barnehagen er jo helt utslitt når dagen er omme og det er jo ikke noe enkelt å få et slikt barn hjem på ettermiddagen! Skjønner godt at foreldre er slitne når dem legger ungene til kvelds da ja. Et annet argument er at hvorfor er det så mange foreldre som er seine med å komme for å hente sitt syke barn når de blir ringt etter. Utrolig mange hjemmeværende som er trege og det er jo ikke greit mot deres syke barn. Foreldre på jobb kommer faktisk fortere for henting hos oss.. Mye rart ja.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ansatt i barnehagen Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Den gangen jeg hadde små barn kjempet jeg for barnehageplass for å kunne jobbe. Jeg hadde fått barnehageplass for nummer en da nummer to ble født. Aldri i verden om jeg hadde gitt den opp, men jeg gikk ned til halv plass. Jeg hadde nok ikke den gangen prioritert sfo hvis det hadde fantes for å kunne kose meg med babyen hjemme, men om jeg hadde gjort det så hadde det vært mitt valg. Barnehageansatte er ofte de mest konservative og fordomsfulle mot foreldre. Glem dette tullet og stå for dine egne meninger. Ansatte i barnehage ser ditt barn på en annen måte enn du. Vi ser når barnet har en dårlig dag og er kjempesliten og burde vært hjemme hos hjemmeværende mor. Eller hvor mye enkelte barn lengter etter oppmerksomhet fra mor etter en lang dag i barnehagen og mor ikke har overskuddet til å gi dette søskenet den oppmerksomheten som de hadde sårt trengt. Særlig med tanke på sjalusi mot babyen. Vi er ikke onde mennesker, men mennesker som ønsker ditt barn den beste hverdagen og den er ikke alltid hos oss. Derfor har vi våre meninger akkurat som du mener det motsatte til din fordel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bhgansatt Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jobber i barnehage og ser alt utenifra. Og personalet i barnehagen og foreldre ser de fleste tingene forskjellig.! Jeg mener at om man er hjemmeværende er det ikke noe problem at søsken er i barnehagen, men hvorfor er barnet der i 8-9 timer? Det er heller det store spørsmålet. Jeg mener at søsken gjerne kunne hentes ut etter maks 6 timer for å kose seg litt hjemme med mor og baby. De fleste barn som er lenge i barnehagen er jo helt utslitt når dagen er omme og det er jo ikke noe enkelt å få et slikt barn hjem på ettermiddagen! Skjønner godt at foreldre er slitne når dem legger ungene til kvelds da ja. Et annet argument er at hvorfor er det så mange foreldre som er seine med å komme for å hente sitt syke barn når de blir ringt etter. Utrolig mange hjemmeværende som er trege og det er jo ikke greit mot deres syke barn. Foreldre på jobb kommer faktisk fortere for henting hos oss.. Mye rart ja.. Jeg jobber også i barnehage og jeg også reagerer på at foreldre i perm har det andre barnet sitt i barnehagen gjerne fra 7 om morningen til stengetid. Jeg har all forståelse for at barnet har godt av å være i barnehagen i noen timer og få løpt litt fra seg, men i hele åpningstiden? Det syntes jeg faktisk er dårlig gjort mot barnet av foreldre, for barn blir også trøtt og sliten av å være så lenge i barnehagen og savner foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bhgansatt Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ansatte i barnehage ser ditt barn på en annen måte enn du. Vi ser når barnet har en dårlig dag og er kjempesliten og burde vært hjemme hos hjemmeværende mor. Eller hvor mye enkelte barn lengter etter oppmerksomhet fra mor etter en lang dag i barnehagen og mor ikke har overskuddet til å gi dette søskenet den oppmerksomheten som de hadde sårt trengt. Særlig med tanke på sjalusi mot babyen. Vi er ikke onde mennesker, men mennesker som ønsker ditt barn den beste hverdagen og den er ikke alltid hos oss. Derfor har vi våre meninger akkurat som du mener det motsatte til din fordel. fullstendig enig! Jeg opplever det på samme måte som deg. Ser at barnet er lei seg, savner mamma/pappa på slutten av dagen og så er det gjerne det som blir hentet sist. Og jeg snakker om SMÅ barn i 1-3 års alderen. Også slike barn som blir levert i barnehagen og blir fortalt at barnet føler seg litt pjuskete fordi det er forkjølet og kan gjerne sove litt lenger i sovetiden og så får du et barn som er dødsforkjøla og vil ikke annet enn å sitte på fanget til en voksen hele dagen fordi det føler seg så dårlig. Selv ikke voksne går på jobb når de føler seg slik, men joda. Barna skal i barnehagen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Da foreslår jeg at du leser på nytt, for jeg sa ikke at mitt barn var en slitsom person - jeg sa at en halvannetåring og en nyfødt hjemme hele dagen er en slitsom hverdag! Når den nyfødte sov maks 15 minutter hver gang han sovna, nytta det aldri å ta igjen nattesøvn, og jeg fullamma han i 6 mnd. Ellers har jeg en skolegutt som måtte opp tidlig for å nå skolen, så det manglet ikke på oppgaver, i tillegg til mine 2 stebarn... Så ikke kall folk bortskjemt før du veit hva de strir med Må le! Før fikk folk mange flere barn, ingen var i barnehage eller SFO, de bodde ofte trangt og hadde dårlig økonomi. De vasket tøy for hånd og måtte fyre opp i komfyren for å lage mat, mens dere "klager" over to små barn....? Tåler ikke foreldre noen ting i dag? Jeg var alene med tre små, og syntes ikke det var slitsomt en plass! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.