Gjest bhgansatt Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg synes det må være opptil hver enkelt hva som passer for dem. Kanskje det ikke er best at større søsken er i barnehagen så mor får tatt igjen litt nattesøvn. Uansett så må det være kjedelig å være hjemme sammen med mor og baby for en som er vant til barnehagen. Det er slett ikke sikkert mor har det store overskuddet til eldre søsken i den perioden. Si meg, har foreldre problemer med å aktivisere sine egne barn? Jeg blir litt storøyd når jeg leser hva enkelte foreldre sier om at barna hadde kjedet seg. Skulle tro ikke foreldre visste å engasjere og aktivisere sine små. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Si meg, har foreldre problemer med å aktivisere sine egne barn? Jeg blir litt storøyd når jeg leser hva enkelte foreldre sier om at barna hadde kjedet seg. Skulle tro ikke foreldre visste å engasjere og aktivisere sine små. Samfunnet har overtatt alt for mye av ansvaret for barna våre i dag, og jeg er kjempeglad for at jeg ikke er ung mor idag. Å være hjemmeværende i dag er blitt et fy-ord, og de unge sliter med alt de må gjøre i tillegg til jobben.... Foreldrene ser barna sine ett par timer om dagen når de er små, og litt lenger jo eldre barna blir. Skjønner godt at psykiske problemer i samfunnet vårt er kraftig økende:( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Må le! Før fikk folk mange flere barn, ingen var i barnehage eller SFO, de bodde ofte trangt og hadde dårlig økonomi. De vasket tøy for hånd og måtte fyre opp i komfyren for å lage mat, mens dere "klager" over to små barn....? Tåler ikke foreldre noen ting i dag? Jeg var alene med tre små, og syntes ikke det var slitsomt en plass! Nok en gang har du glemt at det er forskjell på mennesker... En selv sitter sjelden med fasiten... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Nok en gang har du glemt at det er forskjell på mennesker... En selv sitter sjelden med fasiten... Fasiten er enkel, men ingen i dag vil høre den....Dere jager etter posisjoner og karrierer, som egentlig ikke betyr noe, når alt skal telles opp. Jeg innrømmer at jeg ikke forstår denne generasjons kvinner, jeg gjør det simpelthen ikke! Mine barn kjenner jeg bedre enn noen andre, fordi jeg har vært der for dem bestandig. Dere kan skryte av høye lønninger og gode posisjoner i samfunnet, det kan jeg òg, uten at det gikk utover barna som jeg _valgte_ å få! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Fasiten er enkel, men ingen i dag vil høre den....Dere jager etter posisjoner og karrierer, som egentlig ikke betyr noe, når alt skal telles opp. Jeg innrømmer at jeg ikke forstår denne generasjons kvinner, jeg gjør det simpelthen ikke! Mine barn kjenner jeg bedre enn noen andre, fordi jeg har vært der for dem bestandig. Dere kan skryte av høye lønninger og gode posisjoner i samfunnet, det kan jeg òg, uten at det gikk utover barna som jeg _valgte_ å få! Du snakker du virkelig mot bedre viten, hidi - når du setter meg å båsen med kvinner som jager etter karriere og høye lønninger. De siste årene har jeg vært hjemme med datteren min, vært tilstede for henne 100 %, fulgt opp skole, fritidsaktiviteter og venner. Aldri brukt SFO, men hadde henne i barnehagen siste året før skolestart (3 dager pr uke, kort dag) for hennes egen del før hun skulle begynne på skolen. Jeg har i tillegg VALGT å få bare dette ene barnet, for å kunne ha overskudd til å følge henne opp, for å slippe å bruke "oppbevaringsplasser" til barna jeg ikke har "tid til" eller lignene... Og jeg mener fortsatt ikke at du sitter inne med fasiten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Du snakker du virkelig mot bedre viten, hidi - når du setter meg å båsen med kvinner som jager etter karriere og høye lønninger. De siste årene har jeg vært hjemme med datteren min, vært tilstede for henne 100 %, fulgt opp skole, fritidsaktiviteter og venner. Aldri brukt SFO, men hadde henne i barnehagen siste året før skolestart (3 dager pr uke, kort dag) for hennes egen del før hun skulle begynne på skolen. Jeg har i tillegg VALGT å få bare dette ene barnet, for å kunne ha overskudd til å følge henne opp, for å slippe å bruke "oppbevaringsplasser" til barna jeg ikke har "tid til" eller lignene... Og jeg mener fortsatt ikke at du sitter inne med fasiten. Jeg skrev dere, ikke DEG! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg skrev dere, ikke DEG! "meg" er ofte med i "dere" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Kommer litt an på synes jeg. Hvis storesøsken koser seg på SFO/barnehage og er vant til å være der, synes jeg ikke det er nødvendig å redusere plassen for at de skal være mer hjemme. Alle kameratene er sikkert i SFO/barnehage. Men om storesøsken ønsker å være hjemme, synes jeg jammen de skal få lov til det. I min familie opplever jeg at vi som familie er viktigere for barna enn alle kameratene tilsammen. Vi kunne godt hatt SFO til unga, men ingen har hatt ønske om å gå der, selv om alle kameratene er der. Nå er vi i den heldige situasjonen at ungene kunne komme til meg på jobb de dagene jeg jobber, og det har de mer enn gjerne gjort. Litt mer hektisk for meg de siste timene på jobb, men så har jeg også sett mer til unga mine enn de fleste andre, så det er det verdt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanuna Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ansatte i barnehage ser ditt barn på en annen måte enn du. Vi ser når barnet har en dårlig dag og er kjempesliten og burde vært hjemme hos hjemmeværende mor. Eller hvor mye enkelte barn lengter etter oppmerksomhet fra mor etter en lang dag i barnehagen og mor ikke har overskuddet til å gi dette søskenet den oppmerksomheten som de hadde sårt trengt. Særlig med tanke på sjalusi mot babyen. Vi er ikke onde mennesker, men mennesker som ønsker ditt barn den beste hverdagen og den er ikke alltid hos oss. Derfor har vi våre meninger akkurat som du mener det motsatte til din fordel. Jeg har jobbet i barnehage og skole hele mitt liv, og nå reiser jeg imellom slike instanser og snakker med mange. Barnehageansatte er ikke alltid rimelige overfor foreldre i sine bedømmelser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Min prioritering er i hvert fall klar: Hvis ungene vil være hjemme og jeg er hjemme, så får de være hjemme! Guttungen vår har aldri satt særlig pris på verken barnehage eller sfo, så hver anledning jeg, far eller besteforeldre har til å gi han ekstra avkobling blir benyttet. Neste år skal jeg være hjemme i morspermisjon, så da har vi sagt opp sfo-plassen. For å unngå at det skal bli ensomt for han har vi tilbudt noen venner av han også å benytte seg kostnadsfritt av mamma-sfo'en vår, og det har de takket ja til. En side av det hele er hva ungene vil, men som mor har jeg lyst til å være sammen med dem også. Full jobb og hverdagsaktiviteter tar så mye av samværstida i barndommen at jeg mer enn gjerne investerer ledig tid på barna. Men som du sier: Alle er ikke like, og det har jeg forståelse for. Selv om jeg tror det er mange som mister verdifullt samvær. Er så enig :-) Da jeg var hjemme med nr 3 i permisjon hadde jeg også to tanteunger her noen dager i uka. Min eldste hadde da begynt på skolen det året, men når ho kom hjem hadde jeg en 6 åring, to 3 åringer, en 8 mnd gammel og min 2 mnd gamle gutt her. Det var hektisk og kaotisk, men gud så artig :-O Disse 5 søskenbarna har et utrolig forhold ennå, nå er minsten min 6 år. De er som søsken, og jeg tror og håper de vil fortsette å ha dette forholdet oppover :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Er så enig :-) Da jeg var hjemme med nr 3 i permisjon hadde jeg også to tanteunger her noen dager i uka. Min eldste hadde da begynt på skolen det året, men når ho kom hjem hadde jeg en 6 åring, to 3 åringer, en 8 mnd gammel og min 2 mnd gamle gutt her. Det var hektisk og kaotisk, men gud så artig :-O Disse 5 søskenbarna har et utrolig forhold ennå, nå er minsten min 6 år. De er som søsken, og jeg tror og håper de vil fortsette å ha dette forholdet oppover :-) Det er _det_ livet handler om, spør du meg;) Sååå herlig for de alle! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Det er _det_ livet handler om, spør du meg;) Sååå herlig for de alle! Ja, og jeg er så glad vi fikk til å gjøre det på denne måten :-) Min søster og jeg byttet på å passe unga, når vi jobbet. Vi jobber i samme firma, og jobbet bare 50 % hver, og annenhver dag :-) Helt topp, og en tid vi minnes med glede :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Det må da være å undergrave sin profesjon og yrkesstolthet? Jobber de i barnehage kun for å være oppbevaring for folk som trenger det, eller jobber de i barnehage for å gi barn en fullverdig pedagogisk dag med innhold som er utviklende og bra? Jeg hadde en ekstremt søskensjalu 2,5-åring da jeg fikk baby, og aldri i verden om jeg frivillig hadde hatt henne hjemme med bare meg og babyen i 8 timer daglig, i tillegg til de 5 timene vi var sammen med pappaen på ettermiddagen. Det ville vært nærmest selvmord, i tillegg til å ødelegge hverdagen for både baby og 2-åring. Nei, jeg mener absolutt at hun hadde godt av å komme seg litt vekk fra mor og baby, få et pedagogisk innhold, bruke energien sin på andre ting enn negative voldshandlinger mot baby, møte jevnaldrede barn. Jeg hadde bedre av en rolig formiddag hvor jeg kunne gjøre husarbeid, sove og kose med baby, fremfor å kjefte på en som bare gjorde ugagn, og babyen hadde det bedre med å ha det litt rolig rundt seg og kunne sove i fred for storesøster. Så hadde jeg mer energi til å ta meg av begge to på kveldstid. Hun var ikke i barnehagen fra 7.30 til 16.30 hver dag, altså. Hun var der stort sett i kjernetida, 9.30 til 14.30 eller noe i den duren. Men nå er jeg jo en av de Dårlige Mødrene som lar ungene bare ha 4 uker sommerferie mens jeg selv har 11 uker, og... Koselig å se deg igjen her, Åsemor :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Ja, og jeg er så glad vi fikk til å gjøre det på denne måten :-) Min søster og jeg byttet på å passe unga, når vi jobbet. Vi jobber i samme firma, og jobbet bare 50 % hver, og annenhver dag :-) Helt topp, og en tid vi minnes med glede :-) Høres vidunderlig ut;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
også en mor Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Det som slår meg mest etter å ha lest mesteparten av tråden er hvor utrolig mange definerer "sannheten" om hva som er best ut i fra egen navle. Hva er det som er så galt med å innrømme hvor ulike vi er, både barn og voksne? Det som er rett for én familie, trenger jaggu meg ikke være det rette for nabofamilien. Skjønner ikke helt dette behovet for å "eie sannheten" for andre enn seg selv?! Det mest riktige i denne tråden må være overskriften: "Alle er ikke like". Så om du føler du har valgt riktig for deg og dine, så nyt det uten å måtte proklamere at alle som ikke velger likt velger feil. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srp1365380487 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Må le! Før fikk folk mange flere barn, ingen var i barnehage eller SFO, de bodde ofte trangt og hadde dårlig økonomi. De vasket tøy for hånd og måtte fyre opp i komfyren for å lage mat, mens dere "klager" over to små barn....? Tåler ikke foreldre noen ting i dag? Jeg var alene med tre små, og syntes ikke det var slitsomt en plass! Som sagt hos oss bor det 5, og vi har heller ikke stor plass, flere må dele rom. Og jeg "jager" heller ikke etter karriere - jeg jobber redusert og har gjort det i mange år. Ja, jeg veit at min tippoldemor vaska tøy i elva. Men barnehager er bra for barn, og da fikk jeg gitt babyen fokus - ham hadde jeg jo også VALGT å få, og plikt til å prioritere når det er mulig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srp1365380487 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Som sagt hos oss bor det 5, og vi har heller ikke stor plass, flere må dele rom. Og jeg "jager" heller ikke etter karriere - jeg jobber redusert og har gjort det i mange år. Ja, jeg veit at min tippoldemor vaska tøy i elva. Men barnehager er bra for barn, og da fikk jeg gitt babyen fokus - ham hadde jeg jo også VALGT å få, og plikt til å prioritere når det er mulig! PS det skulle stå her bor det 5 BARN, og så de voksne, så det bor 7... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srp1365380487 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg jobber også i barnehage og jeg også reagerer på at foreldre i perm har det andre barnet sitt i barnehagen gjerne fra 7 om morningen til stengetid. Jeg har all forståelse for at barnet har godt av å være i barnehagen i noen timer og få løpt litt fra seg, men i hele åpningstiden? Det syntes jeg faktisk er dårlig gjort mot barnet av foreldre, for barn blir også trøtt og sliten av å være så lenge i barnehagen og savner foreldrene. HVis du hadde sovet så lite som jeg har gjort de årene jeg ammet, så hadde du også satt pris på noen timer fri. Enkelte ganger - da jeg hadde min nest yngste hjemme, før den yngste ble født - sendte jeg skolebarn av sted - og gjorde mitt ypperste for å få matet gutten og få han til å sove formiddagslur. Så la jeg meg rett ut....og en gang i mellom, hvis jeg var heldig våkna vi klokka to om ettermiddagen like uthvilt begge to. Så kunne jeg forberede middagen og kose meg med ungen, og HENTE PÅ SFO noen timer seinere! Hah! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
srp1365380487 Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 fullstendig enig! Jeg opplever det på samme måte som deg. Ser at barnet er lei seg, savner mamma/pappa på slutten av dagen og så er det gjerne det som blir hentet sist. Og jeg snakker om SMÅ barn i 1-3 års alderen. Også slike barn som blir levert i barnehagen og blir fortalt at barnet føler seg litt pjuskete fordi det er forkjølet og kan gjerne sove litt lenger i sovetiden og så får du et barn som er dødsforkjøla og vil ikke annet enn å sitte på fanget til en voksen hele dagen fordi det føler seg så dårlig. Selv ikke voksne går på jobb når de føler seg slik, men joda. Barna skal i barnehagen! Men da sender dere dem jo bare hjem da. Ingen grunn til å sitte på nett og fyre seg opp og spre fordommer i en tråd som dette. Syke barn og foreldre som vil bli kvitt dem er ikke det samme som det tråden faktisk startet med: trøtte barselkvinner som trenger avlastning. Det er to forskjellige ting. Jeg ser også når mitt barn har en dårlig dag, ja, men å ha fri er en ting - å være i permisjon med et spedbarn er noe annet. Ikke mye fritid i det! Prøv sjøl så skal du se - det å aktivisere en smårolling og en baby er faktisk ikke det viktigste i hodet ditt når du har vært oppe annen hver time hele natta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Som sagt hos oss bor det 5, og vi har heller ikke stor plass, flere må dele rom. Og jeg "jager" heller ikke etter karriere - jeg jobber redusert og har gjort det i mange år. Ja, jeg veit at min tippoldemor vaska tøy i elva. Men barnehager er bra for barn, og da fikk jeg gitt babyen fokus - ham hadde jeg jo også VALGT å få, og plikt til å prioritere når det er mulig! Du har valgt _alle_ barna dine;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.