Gå til innhold

Alle er ikke like

Gjest Noen trenger det

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion

HVis du hadde sovet så lite som jeg har gjort de årene jeg ammet, så hadde du også satt pris på noen timer fri. Enkelte ganger - da jeg hadde min nest yngste hjemme, før den yngste ble født - sendte jeg skolebarn av sted - og gjorde mitt ypperste for å få matet gutten og få han til å sove formiddagslur. Så la jeg meg rett ut....og en gang i mellom, hvis jeg var heldig våkna vi klokka to om ettermiddagen like uthvilt begge to. Så kunne jeg forberede middagen og kose meg med ungen, og HENTE PÅ SFO noen timer seinere! Hah!

Hvis du hadde levd for 100 år siden, hva da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• hidi, the scorpion

18

• Bookworm

12

• srp1365380487

11

• cecily

7

hidi, the scorpion

Men da sender dere dem jo bare hjem da. Ingen grunn til å sitte på nett og fyre seg opp og spre fordommer i en tråd som dette. Syke barn og foreldre som vil bli kvitt dem er ikke det samme som det tråden faktisk startet med: trøtte barselkvinner som trenger avlastning. Det er to forskjellige ting.

Jeg ser også når mitt barn har en dårlig dag, ja, men å ha fri er en ting - å være i permisjon med et spedbarn er noe annet. Ikke mye fritid i det! Prøv sjøl så skal du se - det å aktivisere en smårolling og en baby er faktisk ikke det viktigste i hodet ditt når du har vært oppe annen hver time hele natta.

'' Prøv sjøl så skal du se - det å aktivisere en smårolling og en baby er faktisk ikke det viktigste i hodet ditt når du har vært oppe annen hver time hele natta.''

Millioner av kvinner har gjort det samme uten å "daue"! Merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Prøv sjøl så skal du se - det å aktivisere en smårolling og en baby er faktisk ikke det viktigste i hodet ditt når du har vært oppe annen hver time hele natta.''

Ikke dermed sagt at de ikke var slitne vel? Verden går jo framover og man finner nye og kanskje bedre løsninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanuna

Så hadde hun ventet på saligheten og freden i Guds rike for den fantes ikke på denne jord. Livet var helt annerledes da og mye vanligere at flere bodde sammen. Da ble barna aktivisert av andre voksne og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ikke dermed sagt at de ikke var slitne vel? Verden går jo framover og man finner nye og kanskje bedre løsninger :-)

Verden går fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Så hadde hun ventet på saligheten og freden i Guds rike for den fantes ikke på denne jord. Livet var helt annerledes da og mye vanligere at flere bodde sammen. Da ble barna aktivisert av andre voksne og barn.

Ja, og foreldre var i hvertfall i sammen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun hadde levd for 100 år siden, måtte hun forvente å dø i en alder av rundt 50 år. Hun hadde nok vært sliten da også. I dag kan hun forvente å bli nesten 80. Verden går faktisk fremover.

Det er fint at du aldri har vært sliten. Prøv likevel å ha litt forståelse for at andre kan føle det annerledes uten at det nødvendigvis er "feil".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ansatt i barnehagen

Men da sender dere dem jo bare hjem da. Ingen grunn til å sitte på nett og fyre seg opp og spre fordommer i en tråd som dette. Syke barn og foreldre som vil bli kvitt dem er ikke det samme som det tråden faktisk startet med: trøtte barselkvinner som trenger avlastning. Det er to forskjellige ting.

Jeg ser også når mitt barn har en dårlig dag, ja, men å ha fri er en ting - å være i permisjon med et spedbarn er noe annet. Ikke mye fritid i det! Prøv sjøl så skal du se - det å aktivisere en smårolling og en baby er faktisk ikke det viktigste i hodet ditt når du har vært oppe annen hver time hele natta.

Vi sitter ikke på nett og sprer fordommer! Vi sitter på nett og skriver sannheten. Hvordan hverdagen er for mange av barna i en barnehage. Siden du synes dette høres sykt ut, så antar jeg da at du ikke gjør dette. Og bra er det! Men mange barn har denne hverdagen både titt og ofte, i løpet av et helt år.

Du tror kanskje at barnehageansatte ikke har barn selv? Jeg har 3 barn og opplevd både det ene og det andre av søvnløshet, men med godt samarbeid mellom mor og far så kan man få oppfyllt søvnbehovet alikevel.

Noen av dem som klager minst her i verden er aleneforeldrene. De er mye mindre opptatt av seg selv og sitt behov enn foreldre som er i parforhold. Men alikevel hører man mindre klaging fra dem er mitt synspunkt og oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

srp1365380487

Ja, og foreldre var i hvertfall i sammen;)

det veit vi da virkelig INGEN ting om. Men storfamilien var nok i større grad sammen, og den avlastningen som besteforeldre og tanter og andre bød på, var nok kjærkommen.

Skjønner forresten ikke hvorfor du gidder å dra dette poenget lenger. Du kan gjerne leve som om du var aboriginer i steinalderen eller noe - mitt liv krever at jeg er nogenlunde våken også om ettermiddagen for å aktivisere de barna som er hjemme da.

Du veit, gode mødre er ikke bare de som PASSER barna sine selv - noen av oss syns godt moderskap også består i å FORSØRGE barna våre selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

srp1365380487

Vi sitter ikke på nett og sprer fordommer! Vi sitter på nett og skriver sannheten. Hvordan hverdagen er for mange av barna i en barnehage. Siden du synes dette høres sykt ut, så antar jeg da at du ikke gjør dette. Og bra er det! Men mange barn har denne hverdagen både titt og ofte, i løpet av et helt år.

Du tror kanskje at barnehageansatte ikke har barn selv? Jeg har 3 barn og opplevd både det ene og det andre av søvnløshet, men med godt samarbeid mellom mor og far så kan man få oppfyllt søvnbehovet alikevel.

Noen av dem som klager minst her i verden er aleneforeldrene. De er mye mindre opptatt av seg selv og sitt behov enn foreldre som er i parforhold. Men alikevel hører man mindre klaging fra dem er mitt synspunkt og oppfatning.

Ja du har sikkert barn - hun som signerer med "bhgansatt" har det helt åpenbart ikke.

Men igjen: en mor i permisjon som trenger avlastning er ikke det samme som å plage syke barn til å gå i barnehage. Det har sin plass i en evt annen tråd som det står deg fritt åm starte.

Jepp, jeg har også vært aleineforelder, fra før fødselen når det gjelder min eldste. Så hvis det skjer at jeg klager, så er det fordi jeg veit hvor skoen trykker! (Så fint for deg at du hadde et godt samarbeid med barnefaren for å ta igjen nattesøvnen - hvor får man kjøpt sånt tro?? Kanskje trådstarteren ikke hadde det, og dermed så på SFO og barnehage som et godt alternativ i det store bildet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

srp1365380487

Jo, de daua. Alle sammen, og gjerne før fylte 45...

Dette er jo bare tull, det blir som å si at millioner av kvinner har født barn uten epidural opp gjennom tidene. er det en bra løsning fortsatt, da? Eller er det OK å benytte seg av andre muligheter også?

Jobber forresten du, eller forsørger noen deg mens du "koser deg hjemme"...eller er det samfunnet som forsørger deg med overgangsstønad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg mest etter å ha lest mesteparten av tråden er hvor utrolig mange definerer "sannheten" om hva som er best ut i fra egen navle. Hva er det som er så galt med å innrømme hvor ulike vi er, både barn og voksne?

Det som er rett for én familie, trenger jaggu meg ikke være det rette for nabofamilien. Skjønner ikke helt dette behovet for å "eie sannheten" for andre enn seg selv?! Det mest riktige i denne tråden må være overskriften: "Alle er ikke like".

Så om du føler du har valgt riktig for deg og dine, så nyt det uten å måtte proklamere at alle som ikke velger likt velger feil.

Mvh

AMEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bikku

Stebarna valgte jeg nok ikke, nei, men de kom som en del av pakken...

:( Ikke si sånt, da! Selvsagt har du valgt stebarna også, om enn på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Ikke si sånt, da! Selvsagt har du valgt stebarna også, om enn på en annen måte.

Hun valgte faren og ikke dem, hvorfor skal man ikke kunne si det? Det betyr jo ikke at hun ikke er glad i disse barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg, har foreldre problemer med å aktivisere sine egne barn? Jeg blir litt storøyd når jeg leser hva enkelte foreldre sier om at barna hadde kjedet seg. Skulle tro ikke foreldre visste å engasjere og aktivisere sine små.

Det å ha en nyfødt kan være en stor utfordring med lite nattesøvn, kanskje har barnet kolikk eller gråter mye av andre grunner. Selv ikke foreldre kan dele seg i to og aktivisere en to-åring samtidig som man skal vugge en nyfødt, skrikende baby i søvn. Så skal man kanskje bruke den lille stunden babyen sover til å få seg en dusj, sette på en maskin med klær, feie over gulv, ta seg av oppvasken, lage mat osv.

Jeg vil påstå at det i noen tilfeller kan være direkte uforsvarlig å ha ansvar for både en baby og en to-åring samtidig. Men det er selvfølgelig i ekstreme tilfeller hvor babyen er uvanlig krevende.

Noen har babyer som sover hele dagen, bare våkner for mat og bleieskift, men sånt kan man ikke forutse på forhånd.

Jeg blir skremt over holdningen til deg som barnehageansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanuna

Si meg, har foreldre problemer med å aktivisere sine egne barn? Jeg blir litt storøyd når jeg leser hva enkelte foreldre sier om at barna hadde kjedet seg. Skulle tro ikke foreldre visste å engasjere og aktivisere sine små.

Hvor mange barn har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Det å ha en nyfødt kan være en stor utfordring med lite nattesøvn, kanskje har barnet kolikk eller gråter mye av andre grunner. Selv ikke foreldre kan dele seg i to og aktivisere en to-åring samtidig som man skal vugge en nyfødt, skrikende baby i søvn. Så skal man kanskje bruke den lille stunden babyen sover til å få seg en dusj, sette på en maskin med klær, feie over gulv, ta seg av oppvasken, lage mat osv.

Jeg vil påstå at det i noen tilfeller kan være direkte uforsvarlig å ha ansvar for både en baby og en to-åring samtidig. Men det er selvfølgelig i ekstreme tilfeller hvor babyen er uvanlig krevende.

Noen har babyer som sover hele dagen, bare våkner for mat og bleieskift, men sånt kan man ikke forutse på forhånd.

Jeg blir skremt over holdningen til deg som barnehageansatt.

Sitat: "Jeg vil påstå at det i noen tilfeller kan være direkte uforsvarlig å ha ansvar for både en baby og en to-åring samtidig. Men det er selvfølgelig i ekstreme tilfeller hvor babyen er uvanlig krevende."

Dette faller på sin egen urimelighet.

Mødre har da til alle tider måttet ta seg av flere barn enn to på samme tid. Det er bare i de siste få årene, at en mor har kunnet ha den luksus å få lønnet permisjon for å kunne konsentrere seg om bare en ny baby, samtidig som søsken er blitt stuet bort i barnehage eller sfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som slår meg mest etter å ha lest mesteparten av tråden er hvor utrolig mange definerer "sannheten" om hva som er best ut i fra egen navle. Hva er det som er så galt med å innrømme hvor ulike vi er, både barn og voksne?

Det som er rett for én familie, trenger jaggu meg ikke være det rette for nabofamilien. Skjønner ikke helt dette behovet for å "eie sannheten" for andre enn seg selv?! Det mest riktige i denne tråden må være overskriften: "Alle er ikke like".

Så om du føler du har valgt riktig for deg og dine, så nyt det uten å måtte proklamere at alle som ikke velger likt velger feil.

Mvh

Vel, det er vel heller ikke så enkelt å si at hver enkelt må avgjøre til det beste for sin familie. For jeg har følelsen av at _noen_ ikke tar hensyn til barnet i det hele tatt oppi dette her, men er opptatt av å skaffe seg selv en lettest mulig hverdag. Det er langt i fra alle barn som elsker å være i barnehagen full tid hver dag, når de attpå til vet at mamma er hjemme med småsøsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også en mor

Vel, det er vel heller ikke så enkelt å si at hver enkelt må avgjøre til det beste for sin familie. For jeg har følelsen av at _noen_ ikke tar hensyn til barnet i det hele tatt oppi dette her, men er opptatt av å skaffe seg selv en lettest mulig hverdag. Det er langt i fra alle barn som elsker å være i barnehagen full tid hver dag, når de attpå til vet at mamma er hjemme med småsøsken.

''Vel, det er vel heller ikke så enkelt å si at hver enkelt må avgjøre til det beste for sin familie''

Ikke? Hvem skal da bestemme hva som er best for ens familie? Naboen?

Jeg snakker selvsagt om helt "vanlige" familier - Ikke familier hvor rus eller annen omsorgssvikt er inne i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...