Gjest mjk Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Datteren min er 3 uker gammel, og sliter veldig med luftsmerter. I flere timer flere gang pr.dag tar hun i så hun blir rød/blå i ansiktet. Hun brekker seg mye, og har ved flere anledninger hatt sprut brekninger. Hun gulper mye, og hiver da ofte etter pusten når det blir mye. Hun er flink med å rape under amming, men det hjelper ikke.Hun har avføring flere gang for dagen, men likevel virker det som om det er det hun sliter med å få ut. Hun gråter sjeldent, men viser tydelig ubehag når dette pågår. Er vondt å se på. Hun svelger også i 70% av tilfellene gulpet sitt, noe som tydeligvis er ubehagelig, og noen ganger svelger hun så mye at hun gaper etter luft etterpå. Ved siste sjekk hos helsesøster har hun lagt på seg 320 g på ni dager, så vektøkningen er fin. Hun virker ellers tilå ha det veldig bra. Men jeg kunne trenge noen råd. Samtidig er jeg bekymret for at hun skal gulpe mye og kveles på natten når jeg sover.... Hilsen Løvemor 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Det høres ut som om hun burde utredes med tanke på gastroøsofageal refluks, og evt andre tilstander i mage-tarm kanalen. Jeg ville bestilt time hos fastlegen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Uro og ¨skrik etter et brysmåltid er ikke uvanlig. Ofte skyldes det luftsmerter slik du tolker det,. Under ammingen svegler barnet luft,varierer noe med hvor flink barnet er til å suge, hvor lettmellket brystet er, hvor mye melk moren har og hvor lang tid måltidet tar. De fleste barn gulper noe etter et måltid,også det varirer mye. Noen barn har større tendens enn andre, de har tilbakestrømming av mellk til spiserøret, regurgitasjon. Dette vil også kunne gi smerter og ubehag. Forsinket tømming av magen pga. stram llukkemuskel, pylorusstenose kan også gi brekninger.. Det tiltar i hyppighet og styrke etterhvert som barnet blir eldre, krever legevurdering. Hvordan du holder barnet etter måltidet, betyr oigså noe, legg det mot skulder og halsen din, stryk det over ryggen. En markør på om det er symptomer som skal tas alvorllg og som gir mistanke om forklaringer som jeg ovenfor har skissert, får du ved å følge vektøkningen. Jeg synes du skal ta kontakt med sykesøster på helsestasjonen. Hun har lang erfaring med plager som barnet ditt strir med og vll lkunne veilede deg og berolige deg etter å ha sett barnet.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.