Gjest svineinfluensa enstelse Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Er det andre her som er like redd som meg for svineinfluensaen? Jeg kjenner at ferien min smuldrer opp i frykt. Frykt for at viruset vil mutere, og at jeg vil måtte pleie syke barn som blir alvorlig syke. Frykt for krisesituasjoner. Jeg vet godt at det ikke nytter å ta dette på forskudd, men finner ikke av-knappen for engstelsen. Noen gode råd der ute? Hvordan klarer dere å leve med risikoen og alle medieoppslag? Takknemlig for gode råd!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navy Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg tenker at de fleste ikke dør av denne sykdommen. Hvor redd er du for den vanlige influensaen? Er kanskje litt likegyldig til sykdommer og sånt jeg. Orker ikke å bry meg før jeg har problemet der liksom. Har du helseangst kanskje`? Dessuten: Tenk på alt mulig annet som også er farlig. Livet ER farlig, man kan faktisk dø av det :/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svineinfluensa engstelse Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg tenker at de fleste ikke dør av denne sykdommen. Hvor redd er du for den vanlige influensaen? Er kanskje litt likegyldig til sykdommer og sånt jeg. Orker ikke å bry meg før jeg har problemet der liksom. Har du helseangst kanskje`? Dessuten: Tenk på alt mulig annet som også er farlig. Livet ER farlig, man kan faktisk dø av det :/ Takk for svar og kloke ord! Har nok ikke helseangst, men har på ulike måter erfart hvor lite som skiller liv og død. Dette gjør meg nok litt mindre robust i forhold til å tåle slik "varslet krise". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Media er de som tjener mest på dette. Store overskrifter selger. At de sprer frykt gjør bare fortjenesten større. For folk vil fortsette kjøpe når avisa har neste oppslag. Svineinfluensa er noe ala vanlig influensa. Og influensa er noe som går hvert år. Noen av oss blir syke av vanlig influensa, og en bitteliten andel dør (men disse er svake fra før). Det som er nytt med svineinfluensa er at det antas at FLERE blir syke PÅ EN GANG. Dvs dette kan være problem for samfunnet. Ikke mer farlig for deg og meg som enkeltindivider. Jeg tar hele greia med knusende ro. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg bor i England og her har "det verste skjedd". Svineinfluensaen er i alle barnehagene, flere vi kjenner har fått diagnosen og så mange har det at man ikke lengre tar tester for å finne ut om det virkelig er dette viruset eller ikke. Svineinfluensaen er som en vanlig influensasesong. Og du kommer da gjennom de hvert år Jeg er midt oppe i det og ingen har strøket med eller blitt utrolig syke enda. Litt feber, hoste og nedsatt allmenntilstand. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg prøver å unngå å se på slike avisoverskrifter, har sluttet for lengst å lese artikler om emnet. Her får du i alle fall _riktig_ informasjon: http://www.pandemi.no/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulykke engstelse Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Takk for svar og kloke ord! Har nok ikke helseangst, men har på ulike måter erfart hvor lite som skiller liv og død. Dette gjør meg nok litt mindre robust i forhold til å tåle slik "varslet krise". Jeg er ikke redd for svineinfluensaen. Men jeg føler med deg ,for jeg har det på samme måte når det gjelder ulykker. Håper at vi greier oss:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Så lenge de aller, aller fleste får det som en vanlig vinter-influensa, så er jeg ikke engstelig nei. Det dør flere hver vinter av "vanlig" influensa. Jobber i barnehage, og vi har fått handlingsplan. Så nei, jeg er ikke engstelig for at 3-åringen skal få det... Ikke vi voksne heller... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janeymor Skrevet 19. juli 2009 Del Skrevet 19. juli 2009 Så lenge de aller, aller fleste får det som en vanlig vinter-influensa, så er jeg ikke engstelig nei. Det dør flere hver vinter av "vanlig" influensa. Jobber i barnehage, og vi har fått handlingsplan. Så nei, jeg er ikke engstelig for at 3-åringen skal få det... Ikke vi voksne heller... Kan du si noe om hva som står i den handlingsplanen...? Jeg jobber også i barnehage, nemlig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Kan du si noe om hva som står i den handlingsplanen...? Jeg jobber også i barnehage, nemlig... Skal vi se om jeg husker den i hodet... Hver ansatt har fått hver sin "personlige" håndsprit som ingen andre får lov til å ta i eller bruke (vanligvis har vi jo håndsprit på veggen). Man skal bruke hansker ved håndtering av mat (vanligvis spriter vi jo bare - men dette byr på praktiske problemer, jobber på småbarn, og ungene mister jo mat ned osv, som man tar opp - har en følelse av at hanskebudsjettet må økes drastisk...) Alt av håndtak osv skal sprites ofte, det samme med f.eks. stellebenker. Barn med feber må holdes hjemme i 48 timer etter at de er symptomfrie, det samme må de voksne. Det står faktisk også at ansatte som hoster og barn som hoster skal holde seg hjemme. Ingen foreldre med symptomer kan hente eller bringe barn. Og at det vil vurderes om det evt blir nødvendig å stenge barnehagen. Disse planene kom fra dem som drifter barnehagen (jeg jobber privat), og de kom etter det første utbruddet, altså før man egentlig visste hvordan det ville utarte seg... Jeg kjenner jo at jeg synes at det blir litt vel hysterisk med tanke på hvordan epidemien nå ser ut (altså som en vanlig influensa), men vi er pålagt å følge det, så vi gjør så klart det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menony Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg bekymrer meg mest for at vi kanskje ikke kommer oss hjem med fly fra ferie. Men sjansen er vel liten. Da får vi bare ta litt lengre ferie da....? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg lar ikke svineinfluensaen påvirke ferien vår. Vi har vært på ferie i England, det landet som er mest rammet av svineinfluensa i Eurpa, og vi tenkte ikke en gang på det mens vi var der. Vi lever som normalt, noe vi også gjør når det er vanlig influensatid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navy Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Takk for svar og kloke ord! Har nok ikke helseangst, men har på ulike måter erfart hvor lite som skiller liv og død. Dette gjør meg nok litt mindre robust i forhold til å tåle slik "varslet krise". Jeg også har erfart dette. Nettopp derfor er jeg nesten ikke bekymret for svineinfluensen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svineinfulensa engstelse Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg også har erfart dette. Nettopp derfor er jeg nesten ikke bekymret for svineinfluensen :-) Hm...jeg er nok litt treg, for den forsto jeg ikke. Kunne du utdype svaret? Tenker du at det er så mye som er farlig, at du klarer å la være å fokusere på hvert enkelt faremoment? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svineinfluensa engstelse Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 uten tekst 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navy Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Takk for svar og kloke ord! Har nok ikke helseangst, men har på ulike måter erfart hvor lite som skiller liv og død. Dette gjør meg nok litt mindre robust i forhold til å tåle slik "varslet krise". Jeg mener at jeg har opplevd en del ting som kunne ha medført døden (bl.a dødsulykke, kveletak, oppbanket, voldtekt, truet med pistol). At livet faktisk er farlig og det har jeg lært å leve med. Jeg velger å se på sannsynligheten (sånn ca) for å kunne dø av svineinfluensa kontra om jeg setter meg i bilen og kjører f.eks. Tror faktisk det fortsatt er farligere å kjøre bil :-). Orker heller ikke å bekymre meg om ting som KAN skje, har mere enn nok bekymringer likevel :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest svineinfluensa engstelse Skrevet 20. juli 2009 Del Skrevet 20. juli 2009 Jeg mener at jeg har opplevd en del ting som kunne ha medført døden (bl.a dødsulykke, kveletak, oppbanket, voldtekt, truet med pistol). At livet faktisk er farlig og det har jeg lært å leve med. Jeg velger å se på sannsynligheten (sånn ca) for å kunne dø av svineinfluensa kontra om jeg setter meg i bilen og kjører f.eks. Tror faktisk det fortsatt er farligere å kjøre bil :-). Orker heller ikke å bekymre meg om ting som KAN skje, har mere enn nok bekymringer likevel :-) Takk for svaret :-). Så godt gjort av deg å få denne holdningen til livet, etter det du har opplevd. Mine erfaringer har nok dessverre medført at jeg har endt opp med å være mer redd, generelt sett. Vet jo hvor tøft det kan være å være litt for nærme historier med tragiske utfalll. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest navy Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Takk for svaret :-). Så godt gjort av deg å få denne holdningen til livet, etter det du har opplevd. Mine erfaringer har nok dessverre medført at jeg har endt opp med å være mer redd, generelt sett. Vet jo hvor tøft det kan være å være litt for nærme historier med tragiske utfalll. Du har blitt redd og jeg har sluttet å bry meg om ting kan være farlige eller ikke. Begge deler er nok en måte å overleve på. Men skulle jeg velge ville jeg heller dø av svineinfluensa enn i en ulykke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.