Gå til innhold

Jente 10år i tidlig utvikling?

Gjest J31!

Anbefalte innlegg

Har en tiåring som er i ferd med å utvikle seg raskt, fysisk.

Hun er lang og kraftig, men ikke overvektig. Hun begynte å utvikle bryster for noen mnd siden, og jeg lurer litt på hvordan jeg skal gripe dette an uten å skremme henne eller "trå feil".

Jeg lurer også på om det er for tidlig å forberede henne på mens nå, for jeg vil ikke at hun skal bli forskrekket når det skjer..

Noen erfarne dolmødre som har et godt råd eller to? I såfall takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun har vel hørt om mens før? Her har 4-åringen fått full forklaring fra hun begynte å spørre... (Jeg får jo ikke akkurat gå på do i fred.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vet vel hva mensen er vel? Vend dere til å snakke så naturlig som mulig om dette, forbered henne på at hun kan få denne allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vet vel hva mensen er vel? Vend dere til å snakke så naturlig som mulig om dette, forbered henne på at hun kan få denne allerede nå.

Hun vet hva det er, så det er ikke helt ukjent for oss, og jeg gjør som du sier.

Men nå vet jeg iallefall at det ikke er for tidlig å begynne å forberede henne på at det kan skje når som helst. Det var vel egentlig det jeg ønsket svar på.

Igjen, takk skal du ha:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NNNNN 09

Hun har vel hørt om mens før? Her har 4-åringen fått full forklaring fra hun begynte å spørre... (Jeg får jo ikke akkurat gå på do i fred.)

Lurt å forberede henne,ja. Selv fikk jeg mensen da jeg var 9 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vet hva det er, så det er ikke helt ukjent for oss, og jeg gjør som du sier.

Men nå vet jeg iallefall at det ikke er for tidlig å begynne å forberede henne på at det kan skje når som helst. Det var vel egentlig det jeg ønsket svar på.

Igjen, takk skal du ha:-)

Vet om ei på ni år som fikk mensen, så dette går fint an ja. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Corn flakes

Har selv en litt kraftig 10-årig datter som har begynt å utvikle seg. Litt hår nedentil og brystutvikling de siste mnd.

Var hos lege med henne da jeg fryktet for tidlig pubertet (var redd for at den endelige høyden hennes skulle bli for lav hvis hun fikk mens for tidlig. Har nemlig hørt at ei jente ikke vokser særlig mer etter første mens), men legen sa bare at det han så var en normal 10 års gammel pikekropp. Kunne ta en blodprøve for å få en pekepinn på hvor langt hun var kommet (om det sannsynlig var lenge til mens eller ikke), men det ville jeg ikke siden hun er livredd for å ta blodprøver.

Mensen får komme når den kommer. Hun er svært godt forberedt iallfall. Så er nok lurt å ta en prat med datteren din snart, sånn at hun kan være litt forberedt.

Lykke til! :-)

PS! Siden datteren din "lignet" litt på min i det du beskrev, vil jeg spørre deg hvor høy hun er? Min datter er like under 150 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til ni

Har selv en litt kraftig 10-årig datter som har begynt å utvikle seg. Litt hår nedentil og brystutvikling de siste mnd.

Var hos lege med henne da jeg fryktet for tidlig pubertet (var redd for at den endelige høyden hennes skulle bli for lav hvis hun fikk mens for tidlig. Har nemlig hørt at ei jente ikke vokser særlig mer etter første mens), men legen sa bare at det han så var en normal 10 års gammel pikekropp. Kunne ta en blodprøve for å få en pekepinn på hvor langt hun var kommet (om det sannsynlig var lenge til mens eller ikke), men det ville jeg ikke siden hun er livredd for å ta blodprøver.

Mensen får komme når den kommer. Hun er svært godt forberedt iallfall. Så er nok lurt å ta en prat med datteren din snart, sånn at hun kan være litt forberedt.

PS! Siden datteren din "lignet" litt på min i det du beskrev, vil jeg spørre deg hvor høy hun er? Min datter er like under 150 cm.

Mi fekk hormonbehandling pga tidleg pubertet og frykt for lav slutthøgde. Den vart mislykka pga. legane var så treige. Men det har gått bra likevel. Ho er blitt 153cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringer fra deg/dere:-) Hun er ca 155 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corn flakes

Det du fortalte minnet meg på noe da min da seks år gamle datter plutselig kom inn til meg på do da jeg var i ferd med å ta på nytt bind. (Hun rakk heldigvis ikke å se noe blod) Undrende spurte hun om hvorfor jeg brukte bleie. Da prøvde jeg å forklare og tok en prat rundt dette med menstruasjonen. Blant annet at man som regel får det når man er så og så gammel og slutter med det når man er rundt 50 år.

Det var den høsten hun hadde begynt i første klasse, og klassen hadde da en lærerinne som nettopp hadde fylt 50. Klassen hadde tegnet til henne og fått is av henne, så bursdagen visste alle sammen godt om. Da jeg en dag kort tid etter bursdagen følger jenta til skolen, står lærerinnen i gangen. Plutselig spør dattera mi høyt og tydelig: "Mamma, tror du at NN har sluttet å blø en gang i måneden?"

Gjett om jeg ble flau!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corn flakes

Lurt å forberede henne,ja. Selv fikk jeg mensen da jeg var 9 år.

Hva ble din endelige høyde siden du fikk mensen så tidlig?

*nysgjerrig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NNNNN 09

Hva ble din endelige høyde siden du fikk mensen så tidlig?

*nysgjerrig*

Jeg er ganske så gjennomsnittelig, 165 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du fortalte minnet meg på noe da min da seks år gamle datter plutselig kom inn til meg på do da jeg var i ferd med å ta på nytt bind. (Hun rakk heldigvis ikke å se noe blod) Undrende spurte hun om hvorfor jeg brukte bleie. Da prøvde jeg å forklare og tok en prat rundt dette med menstruasjonen. Blant annet at man som regel får det når man er så og så gammel og slutter med det når man er rundt 50 år.

Det var den høsten hun hadde begynt i første klasse, og klassen hadde da en lærerinne som nettopp hadde fylt 50. Klassen hadde tegnet til henne og fått is av henne, så bursdagen visste alle sammen godt om. Da jeg en dag kort tid etter bursdagen følger jenta til skolen, står lærerinnen i gangen. Plutselig spør dattera mi høyt og tydelig: "Mamma, tror du at NN har sluttet å blø en gang i måneden?"

Gjett om jeg ble flau!

Haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...