Gå til innhold

Ufordragelig unge...

brilleslangen

Anbefalte innlegg

brilleslangen

I dag var jeg og de to døtrene mine på 4 og 7 ute og gikk en tur til butikken. Vi bor på et lite sted der alle kjenner alle. Nå i disse ferietider er det endel feriefolk som også er i området. Mens vi gikk ble vi tatt igjen av en gutt på sykkel( gutten er her på ferie, familien har vært her før og jeg vet guttungen er ett år yngre enn mi eldste) altså er han seks og skal begynne på skolen til høsten. I det 7åringen min ser gutten smiler ho til han og sier "hei". Tilbake får ho et svar som gjorde at jeg mistet både munn og mæle. Gutten brølte"Ikke snakk til meg di pøbeljente" og før jeg hadde fått summet meg var gutten borte. Og tilbake sto en like forbauset 7-åring. " hva var det egentlig han kalte meg? og hva betyr det?

Jeg fortalte hva det å være pøbel innebar, og siden ho overhodet ikke kjenner seg igjen i den beskrivelsen fnyste ho bare. Vi ble enige om at ho ikke måtte bry seg om det, og at han sikkert sa det fordi han trodde han var tøff. 7åringen avsluttet med å si at er han slik mot alle han møter så får nok ikke han mange venner... Og det måtte jeg si meg enig i...

Jeg har faktisk ikke lyst til å bli kjent med han engang kjenner jeg...

Men bør jeg informere foreldrene, eller la det ligge? Jeg kjenner at jeg har litt likegyldig holdning siden de ikke bor her, men synes han var skikkelig ufordragelig og motbydelig men hadde en av ungene på stedet oppført seg slik hadde jeg helt klart informert foreldrene... Og ville også selv hatt beskjed om mine barn oppførte seg slik... Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

srp1365380487

Vent til neste gang. Kanskje ser du han ikke mer i løpet av ferien, men gjentar det seg, stopper du han og sier det til foreldrene. Han trenger ikke komme og være kjepphøy og slippe unna med å plage ungene på stedet selv om han skal hjem igjen om noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slappav

Jeg ser ingen grunn for deg til å ta opp en slik enkeltepisode med foreldrene. Unger kan slenge kommentarer, men vi kan ikke lage stor sak av det hver gang.

(Forøvrig er jeg overrasket over at en 7-åring trenger forklaring på ord som er vanlige i det norske språket).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det ville være en overreaksjon å informere foreldrene om denne hendelsen. Selv om det ikke akkurat var en hyggelig kommentar, var det vel heller ikke særlig graverende.

Hvis det er noe som gjentar seg stiller saken seg litt anderledes...

Syns jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen grunn for deg til å ta opp en slik enkeltepisode med foreldrene. Unger kan slenge kommentarer, men vi kan ikke lage stor sak av det hver gang.

(Forøvrig er jeg overrasket over at en 7-åring trenger forklaring på ord som er vanlige i det norske språket).

Pøbelunge er slett ikke vanlig i min 7-åring sitt ordforråd heller. Heldigvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ville vært å overreagere om du skulle kontaktet foreldrene hans pga av dette. Særlig siden du ikke kjenner familien. Hadde dette vært en gutt jeg kjente familien til så kunne jeg nok tatt kontakt, men ikke overfor fremmede mennesker.

Ville tatt det som en gylden anledning til å snakke med ungene mine om hva man kan si /ikke si til andre mennesker, og hvordan det påvirker andre å bli møtt med slik språkbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, kanskje gutten akkurat hadde hatt en krangel med sine foreldre (eller andre), var i dårlig humør og følte behov for å få ut sin frustrasjon.

Jeg ville uansett lagt det bak meg som en enkeltepisode, og oppfordret min datter til det samme. Kanskje han er i bedre humør neste gang de treffes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,- kanskje han syntes det var kjempeflaut og urteit å bli tilsnakket av en JENTE - og skulle tøffe seg litt...

Ellers synes jeg ikke pøbeljente var så veldig stygt ord,- det kunne da vært mye verre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Takk for synspunkter. Jeg vil også presisere at det ikke var hva gutten sa som var verst, men måten han sa det på. Her er vi liksom vant med at alle leker med alle, både store og små(4, 5 og 6åringer er ofte å se sammen med 8 og 9åringer og som regel uavhengig av kjønn, og det kommer vel kanskje av at det er nokså få barn her i utgangspunktet. Og unghene er ikke vant med å bli møtt på en slik måte som han gutten møtte datteren min på...

Familien har feriehus på stedet så de kommer til å komme tilbake hit, og det blir jo egentlig synd på gutten om han ikke får innpass blandt barna pga oppførsel som ikke passer inn.

Og det var igrunnen bakgrunnen for at jeg ble i tvil om jeg burde si fra til foreldrene eller ikke. Men nå venter jeg for å se om det skjer på nytt før jeg bestemmer meg for om jeg skal si noe til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

"Pøbel" er ikke et vanlig ord i språket lenger. Jeg kan ikke huske sist jeg hørte det. Det skulle ikke forundre meg om jeg måtte forklare betydningen for sønnen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black wealch

"Pøbel" er ikke et vanlig ord i språket lenger. Jeg kan ikke huske sist jeg hørte det. Det skulle ikke forundre meg om jeg måtte forklare betydningen for sønnen min.

Vanlig å bruke ordet "pøbel" her.

Jeg kan bruke det på tøys til mine barn også. Ser ikke på det som et veldig stykt og tabubelagt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slappav

Vanlig å bruke ordet "pøbel" her.

Jeg kan bruke det på tøys til mine barn også. Ser ikke på det som et veldig stykt og tabubelagt ord.

Pøbel er da et helt alminnelig ord. Mange bruker det som deg (og meg) i spøk, men ordet brukes også i mange andre sammenhenger. Jeg er overrasket over at 7-åringer ikke kjenner helt alminnelige ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg rett og slett at jeg ikke hadde orket å involvere meg i. Det viktigste her er jo at din datter sitter igjen uten noen dårlig følelse, og ho virker jo smart nok til det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pøbel er et helt vanlig ord her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Pøbel er da et helt alminnelig ord. Mange bruker det som deg (og meg) i spøk, men ordet brukes også i mange andre sammenhenger. Jeg er overrasket over at 7-åringer ikke kjenner helt alminnelige ord.

Ordet pøbel er ikke noe vi her bruker til daglig, ikke i min omgangskrets så jeg hadde heller ikke blitt overrasket om ungene ikke visste hva det betyr.

Selv om et ord er helt vanlig på ett sted kan det være at det aldri i er i bruk et annet sted vet du. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...