Gå til innhold

Rassistiske uttalelser og litt av hvert

Gjest Nickløsheletia

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletia

Sønnen min har hatt en del rassistiske uttalelser og motargumenterer så godt jeg kan mot dem.

Han sier hele hurven er en gjeng med pøbler som kommer over til deres skole og stjeler mobiler, truer dem osv. Jeg sier man ikke skal skjære alle over en kam og jeg har brukt som eksempel alle de flinke folkene jeg har på jobben min. Han står på sitt.

Han har en kamerat (helnorsk) som det ikke var noe problem med for 1 år siden. Jeg hadde et godt inntrykk av han. Det siste året har det gått nedover med han. Han skulker skolen, møter ikke opp på prøvene og gitt blaffen alt. Veldig trist. Han var en fin gutt som greide seg bra inntil da.

Sønnen min sier det er fordi han bare henger sammen med " disse kebabfolka fra østkanten"

Han har fått litt kjeft for språkbruke og uttalelsene. Her om dagen var sønnen min på besøk til denne kameraten, men kom tidlig hjem. Hvorpå han får litt kjeft av meg fordi jeg trodde han kom hjem for å henge forran pcèn. Det er nemlig mitt problem. Han sitter for mye med pc. Jeg ønsker han skal være mer ute med kamerater.

Han kom hjem fordi kamraten skulle over til "kebabfolk på østkanten" og det gadd ikke han, sa han.

Vel, så skjer det at kameraten og denne gjengen gjør innbrudd akkurat denne kvelden. De blir tatt av politiet. Det blir skriverier i avisene.

Jeg er selvsagt nå sjeleglad for at min sønn var så fornuftig at han kom hjem og tenker. Heller pc enn dette.

Synes noen ganger det er vanskelig å være tenåringsmor jeg altså. Sønnen min oppfører seg eksemplarisk bortsett fra språkbruken noen ganger, men jeg synes han sitter for mye inne.

Han har noen skikkelie kamerater også. For all del, men de sitter jammen inne med pc de også og det er der de prates når de ikke treffes til Lan-parti hos hverandre.

Så hva gjør jeg nå da. Slutte å argumentere, ikke bry meg om hans holdninger til utlendinger? Han har jo tydeligvis sin opplevelse av dem. Lan han leve sitt liv i fred. Ha sine meninger i fred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Ikke lett dette. Og jeg har ingen fasitløsning, bare noen strøtanker.

I stedet for å gå i diskusjon med ham, tenk på hva han sier og forsøk å spørre ham ut litt. Hvorfor mener du det?

Og tenk også på at det kan hende at han har rett i noe av det han sier, selv om han uttrykker seg på en sleivete og ufin måte. Det finnes kriminelle utlendinger, akkurat som det finnes kriminelle nordmenn. Og prøv å få ham til å tenke litt med måten du stiller spørsmål på. Ja, disse "kebabfolka fra østkanten" var tydeligvis ikke det beste selskapet. Hvorfor har de blitt sånn? Sier han da at det er fordi de kommer fra "Derogder" kan du jo argumentere i mot og si at, ja men, X og Y på jobben min kommer også derfra og de har aldri vært sånn.

Det hjelper ikke å fortelle ham at utlendinger er snille og lovlydige, når hans erfaringer sier noe annet. Går det an å ta ham med på besøk til noen du kjenner fra hvor det nå måtte være, som han har fordommer mot, for å få vist ham at ikke alle er like?

Vanskelig dette... Jeg bare tenker litt høyt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra han holder seg unna kebabfolk på østkanten. Jeg har møtt endel av dem og de er ikke bra. Mine har heller aldri vanket med kebabfolk noe særlig selv om de er født og oppvokst bland dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg synes det er bra han holder seg unna kebabfolk på østkanten. Jeg har møtt endel av dem og de er ikke bra. Mine har heller aldri vanket med kebabfolk noe særlig selv om de er født og oppvokst bland dem.

He he, det er noe med språket som likevel blir feil. Jeg vil jo helst lære de riktige holdninger da:-)

Men så klart er jeg veldig glad for at han holder seg unna akkurat denne gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, det er noe med språket som likevel blir feil. Jeg vil jo helst lære de riktige holdninger da:-)

Men så klart er jeg veldig glad for at han holder seg unna akkurat denne gjengen.

Jeg er ikke helt sikker på om det å like kebabgutta er en riktig holdning. Vi er vel ikke pålagt å like kjeltringer, er vi ;o) Dopselgere og b-gjengfrø er vel noe vi lærer ungene å holde seg unna. Det viktigste er at han vet forskjell på kebabgutta og de som ikke er kebab;o) Det finnes endel norske kebabgutter også så kebab er ikke synonymt med å være utlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg er ikke helt sikker på om det å like kebabgutta er en riktig holdning. Vi er vel ikke pålagt å like kjeltringer, er vi ;o) Dopselgere og b-gjengfrø er vel noe vi lærer ungene å holde seg unna. Det viktigste er at han vet forskjell på kebabgutta og de som ikke er kebab;o) Det finnes endel norske kebabgutter også så kebab er ikke synonymt med å være utlending.

Ok, men jeg forsto det det slik at alle utlendinger var kebab-folk i hans øyne. Til og med den norske kompisen snakker kebabspråk, sier han.

Han skjærer alle over en kam, skjønner du.

Han begynte i kveld også, når vi satt og koste oss.

-Alle er jo ikke slik da, sier jeg.

- Jo alle er slik, sier han.

- Du har jo blitt rasist du, sier jeg.

- Neida jeg er ikke rasist, men realist, kommer det fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, men jeg forsto det det slik at alle utlendinger var kebab-folk i hans øyne. Til og med den norske kompisen snakker kebabspråk, sier han.

Han skjærer alle over en kam, skjønner du.

Han begynte i kveld også, når vi satt og koste oss.

-Alle er jo ikke slik da, sier jeg.

- Jo alle er slik, sier han.

- Du har jo blitt rasist du, sier jeg.

- Neida jeg er ikke rasist, men realist, kommer det fra han.

Mange norske gutter snakker kebab på østkanten for å holde seg inne med gutta, ofte rett og slett fordi de er redde. Og selvfølgelig finnes kjipe norske kebabgutter og det finnes allrighte utlendinger som ikke er kebab.

Han skjønner bare ikke forskjellen enda så hvis han tror at alle er kebab så tar han feil og du har rett og da synes jeg du skal fortsette å snakke med ham. Et par år til så skjønner han forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Mange norske gutter snakker kebab på østkanten for å holde seg inne med gutta, ofte rett og slett fordi de er redde. Og selvfølgelig finnes kjipe norske kebabgutter og det finnes allrighte utlendinger som ikke er kebab.

Han skjønner bare ikke forskjellen enda så hvis han tror at alle er kebab så tar han feil og du har rett og da synes jeg du skal fortsette å snakke med ham. Et par år til så skjønner han forskjellen.

Det håper og tror jeg også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

I mitt hjem så godtas ikke negativ språkbruk om andre mennesker!

Personlig, så ser jeg kanskje ned på slike folk, som skal dømme andre for utseende/land.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fjonga

I mitt hjem så godtas ikke negativ språkbruk om andre mennesker!

Personlig, så ser jeg kanskje ned på slike folk, som skal dømme andre for utseende/land.....

Det ser ut til at denne gutten dømmer ut i fra hva hvordan han opplever deres holdninger og oppførsel, ikke hudfarge og opprinnelsesland. Jeg forstår godt at du ikke ønsker negativ omtale av andre i ditt hjem, på den annen side er det vanskelig å sitte å holde forsvarstaler for pøbler enkelte ganger. Det er lite interessant for en ungdom å sitte å høre at disse barna sikkert har det vanskelig etc etc. Handlingene deres er likefullt gale. Og dette reagerer denne gutten på og vil ikke være i kontakt med. Det er i mine øyne positivt. Han bør ikke pålegges å være sammen med disse for å prøve å omvende dem. Jeg hadde derfor gitt han forståelse for hans frustrasjon i forbindelse med denne kebab-gjengen, men bedt han ordlegge seg annerledes.

Jeg hadde en opplevelse med min sønn her en kveld. Han hadde fått beskjed om å rydde rommet sitt i flere dager, men intet ble gjort. Det endte med at han tok i bruk ordet sinnatryne når jeg sa at det ikke skulle utsettes lengre i en mer bestemt tone enn foregående kvelder. Jeg fortalte han om mine negative assosiasjoner rundt ordet "tryne" i alle sammenhenger, hvorpå han svarer skal jeg si sinnaansikt da? Det gir ikke helt samme utløp for hans følelser, men det høres jo hyggeligere ut ;) Jeg forklarte han da enkelt og greit at han kunne ta i bruk hele setninger i stedet for "kalleuttrykk", som feks nå synes jeg du virker irritert eller ikke vær sint da som han tydelig følte at jeg var.

Men jeg regner ikke med at det ikke vil dukke opp slike "trenduttrykk" i fremtiden og noen banneord når livet går i mot, selv om det alltid slås ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dager siden du skrev dette innlegget.

Jeg oppfatter ikke begrepet kebabfolka rasistisk, men som en betegnelse på en sosial / kulturell gruppering. Omtrent som Stovnerbærmen, Blærumssnobben eller FrPere. (FrPere er vel den gruppen jeg ser flest generaliseringer over på nettet...)

Rasisme handler om å dømme folkt ut fra ting de absolutt ikke har noe herredømme over; Medfødte fysiske egenskaper og hvilket folkeslag deres foreldre tilhører.

Norsk dagligliv er full av generaliseringer om amerikanere, kristne, franskmenn, lærere, nordlendinger,... Sneversynt og fordomsfullt er det ofte, men ikke rasistisk.

Din sønn har med rette tatt avstand fra adferden og deler av kulturen til de han definerer som kebabfolka. Den fornuft, dømmekraft og etiske standard han viser ved dette, er langt viktigere enn en eventuelt sleivete språkbruk.

Vi må ikke bli så politisk korrekte og redde for å bli kallt rassister, at vi ikke våge å kalle en spade for en spade bare fordi spaden kommer fra et ikkevestlig land. Det er også et faktum at enkelte grupperinger er sterkt overrepresentert i kriminalstatistikken.

Hvorfor skulle vi la være å snakke om dette bare fordi andre kan skjøtte seg utmerket?

Kanskje det beste du kan gjøre for at han med tiden skal nyansere sitt syn, er å anerkjenne de erfaringene han har gjort seg til nå. De er like reelle og tungveiende som dine positive erfaringer. Hans erfaringer er også en del av sannheten.

Om han ikke behøver å forsvare sitt syn og sin frustrasjon, vil det på sikt bli enklere å ta inn nye inntrykk.

Jeg kan forstå din irritasjon over at han ikke ser ut til å bry seg om stort annet enn PC-en. Men sett i perspektiv av at kompisen er pågrepet av politiet, er det kanskje en frustrasjon man lett kan leve med?

Når du ser forbi språkbruken sier vel gutten på mange måter det en hver mor ville ønsket å høre og erfare. Han vil ikke vanke i elendige krimminelle miljøer. Da er han heller hjemme.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Noen dager siden du skrev dette innlegget.

Jeg oppfatter ikke begrepet kebabfolka rasistisk, men som en betegnelse på en sosial / kulturell gruppering. Omtrent som Stovnerbærmen, Blærumssnobben eller FrPere. (FrPere er vel den gruppen jeg ser flest generaliseringer over på nettet...)

Rasisme handler om å dømme folkt ut fra ting de absolutt ikke har noe herredømme over; Medfødte fysiske egenskaper og hvilket folkeslag deres foreldre tilhører.

Norsk dagligliv er full av generaliseringer om amerikanere, kristne, franskmenn, lærere, nordlendinger,... Sneversynt og fordomsfullt er det ofte, men ikke rasistisk.

Din sønn har med rette tatt avstand fra adferden og deler av kulturen til de han definerer som kebabfolka. Den fornuft, dømmekraft og etiske standard han viser ved dette, er langt viktigere enn en eventuelt sleivete språkbruk.

Vi må ikke bli så politisk korrekte og redde for å bli kallt rassister, at vi ikke våge å kalle en spade for en spade bare fordi spaden kommer fra et ikkevestlig land. Det er også et faktum at enkelte grupperinger er sterkt overrepresentert i kriminalstatistikken.

Hvorfor skulle vi la være å snakke om dette bare fordi andre kan skjøtte seg utmerket?

Kanskje det beste du kan gjøre for at han med tiden skal nyansere sitt syn, er å anerkjenne de erfaringene han har gjort seg til nå. De er like reelle og tungveiende som dine positive erfaringer. Hans erfaringer er også en del av sannheten.

Om han ikke behøver å forsvare sitt syn og sin frustrasjon, vil det på sikt bli enklere å ta inn nye inntrykk.

Jeg kan forstå din irritasjon over at han ikke ser ut til å bry seg om stort annet enn PC-en. Men sett i perspektiv av at kompisen er pågrepet av politiet, er det kanskje en frustrasjon man lett kan leve med?

Når du ser forbi språkbruken sier vel gutten på mange måter det en hver mor ville ønsket å høre og erfare. Han vil ikke vanke i elendige krimminelle miljøer. Da er han heller hjemme.

mvh

Hei! Vi hadde en samtale da vi satt og grillet i kveld og jeg har i kveld og også tidligere sagt at jeg er veldig glad for at han var fornuftig og kom hjem. Selvfølgelig er jeg sjeleglad for det. Jeg støtter han også i en del, for han har som du sier rett i noe.

Jeg har nok fått inntrykk av at han tester meg og mine meninger litt for tiden og han elsker å diskutere:-) Han setter ting på spissen og det er tydelig at han begynner å få meninger om både det og det andre. Om alt fra formueskatt til kebabfolk og sigøynere, subsediering av bønder osv.

Jeg stemmer arbeiderpartiet. Han ville om han kunne stemt Fremskrittspartiet. Du skulle hørt han.

Jeg er ikke enig i at han ikke skal måtte forsvare sitt syn. Jeg mener heller at jeg skal gi han rett i noe (han har jo rett i noe), men tror det bare er sunt at han blir nødt til å forsvare de litt mer ekstreme meningene.

Et eksempel.

Når han klager over formueskatt og for generelt høye skatter, synes jeg det er riktig å forklare hvorfor vi betaler skatt og hvorfor Norge er et godt land å leve i:-)

Nå har er sinna fordi vi subidierer bøndene, synes jeg at jeg må forklare hvorfor vi trenger bøndene:-)

Når han sier at _alle_ utlendinger er kriminelle, må jeg gi han rett i at mange dessverre er det og spesielt rumenerne som herjer rundt for tiden, men at det er urettferdig å skjære alle over en kam.

Når alt kommer til så setter han nok med vilje ting på spissen fordi han liker å diskutere med meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi hadde en samtale da vi satt og grillet i kveld og jeg har i kveld og også tidligere sagt at jeg er veldig glad for at han var fornuftig og kom hjem. Selvfølgelig er jeg sjeleglad for det. Jeg støtter han også i en del, for han har som du sier rett i noe.

Jeg har nok fått inntrykk av at han tester meg og mine meninger litt for tiden og han elsker å diskutere:-) Han setter ting på spissen og det er tydelig at han begynner å få meninger om både det og det andre. Om alt fra formueskatt til kebabfolk og sigøynere, subsediering av bønder osv.

Jeg stemmer arbeiderpartiet. Han ville om han kunne stemt Fremskrittspartiet. Du skulle hørt han.

Jeg er ikke enig i at han ikke skal måtte forsvare sitt syn. Jeg mener heller at jeg skal gi han rett i noe (han har jo rett i noe), men tror det bare er sunt at han blir nødt til å forsvare de litt mer ekstreme meningene.

Et eksempel.

Når han klager over formueskatt og for generelt høye skatter, synes jeg det er riktig å forklare hvorfor vi betaler skatt og hvorfor Norge er et godt land å leve i:-)

Nå har er sinna fordi vi subidierer bøndene, synes jeg at jeg må forklare hvorfor vi trenger bøndene:-)

Når han sier at _alle_ utlendinger er kriminelle, må jeg gi han rett i at mange dessverre er det og spesielt rumenerne som herjer rundt for tiden, men at det er urettferdig å skjære alle over en kam.

Når alt kommer til så setter han nok med vilje ting på spissen fordi han liker å diskutere med meg:-)

''Når alt kommer til så setter han nok med vilje ting på spissen fordi han liker å diskutere med meg:-)''

Og du biter villig på agnet.

;-)

Noen venner forteller at far og sønn kan ha ganske hissige diskusjoner. Men nå jeg snakker med sønnen uten faren til stedet, er det nesten som å diskutere med faren...

;-)

Det er herlig med ungdommer som har vilje, meninger og mot og vett til å snakke for seg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et eksempel.

Noe av det der er garantert ungdomsopprør. Jeg mener ikke å bagatellisere meningene hans, men det er veldig typisk at de må ta avstand fra det som de har levd med som "sannheten" mens de var små, nemlig holdningene og meningene til foreldrene. Hadde du vært konservativ, hadde han kanskje vært illrød. Det er en naturlig frigjøringsprosess

tror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har aldri fast nick

Holdningene henger nok mest sammen med personlige erfaringer, resten er vel generelle holdninger/fordommer.

Kan ta meg selv som eksempel:

Før hata jeg alle utlendninger, fordi min far gjorde det. Han var en bereist sjømann, hadde opplevd verden og hadde mange historier å fortelle om disse dumme degosene, svartingen, gulingene. U name it. Hadde aldri truffet/snakket med en utlending.

Så ble jeg kjent med noen utlendinger selv, skikkelig folk, høflige og arbeidsommene og norske slik som oss. Gjorde helomvending, ALLE var rasister, uopplyste og idioter som ikke forsto det fantes nyanser.

Senere gjorde jeg meg erfaringer med dårlige utlendinger og er nå blitt mer moderat.

Ser at det finnes godt og mindre godt i alle slags kulturer, opprinnelser og etnisitet.

Realist, med andre ord!

Føler likevel ubehag når andre omtaler andre etnisiteter som kebabfolk, pakkis, svarting, abdullah osv. Fordi jeg er et empatisk menneske som ser at det er veldig sårende for de jeg kjenner som gode mennesker.

Likesom jeg blir provosert av innvandrede mennesker som fortsetter å bo her, men som ser ned på oss "white trash" og vårt samfunn istedenfor å reise til land hvor deres holdninger og verdisyn hører mer hjemme.

Synes derfor det er greit at ungdommer uttrykker sin opplevelse av realitetene, men de bør lære seg til å omtale andre mennesker på en respektfull måte, selv om de ikke respekterer handlingene.

Kom til å tenkte på det bibelske ordspråket:

Du skal hate synden, men ikke synderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdningene henger nok mest sammen med personlige erfaringer, resten er vel generelle holdninger/fordommer.

Kan ta meg selv som eksempel:

Før hata jeg alle utlendninger, fordi min far gjorde det. Han var en bereist sjømann, hadde opplevd verden og hadde mange historier å fortelle om disse dumme degosene, svartingen, gulingene. U name it. Hadde aldri truffet/snakket med en utlending.

Så ble jeg kjent med noen utlendinger selv, skikkelig folk, høflige og arbeidsommene og norske slik som oss. Gjorde helomvending, ALLE var rasister, uopplyste og idioter som ikke forsto det fantes nyanser.

Senere gjorde jeg meg erfaringer med dårlige utlendinger og er nå blitt mer moderat.

Ser at det finnes godt og mindre godt i alle slags kulturer, opprinnelser og etnisitet.

Realist, med andre ord!

Føler likevel ubehag når andre omtaler andre etnisiteter som kebabfolk, pakkis, svarting, abdullah osv. Fordi jeg er et empatisk menneske som ser at det er veldig sårende for de jeg kjenner som gode mennesker.

Likesom jeg blir provosert av innvandrede mennesker som fortsetter å bo her, men som ser ned på oss "white trash" og vårt samfunn istedenfor å reise til land hvor deres holdninger og verdisyn hører mer hjemme.

Synes derfor det er greit at ungdommer uttrykker sin opplevelse av realitetene, men de bør lære seg til å omtale andre mennesker på en respektfull måte, selv om de ikke respekterer handlingene.

Kom til å tenkte på det bibelske ordspråket:

Du skal hate synden, men ikke synderen.

''Kom til å tenkte på det bibelske ordspråket: Du skal hate synden, men ikke synderen.''

Det står faktisk ikke i Bibelen.

Men mange kristne drar den konklusjonen av ting de leser Bibelen.

En flisespikkete avsporing.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har aldri fast nick

''Kom til å tenkte på det bibelske ordspråket: Du skal hate synden, men ikke synderen.''

Det står faktisk ikke i Bibelen.

Men mange kristne drar den konklusjonen av ting de leser Bibelen.

En flisespikkete avsporing.

;-)

mvh

Muligens ikke ordrett,PieLill, da det var fritt sitert og jeg gadd ikke slå opp i skriften der og da.

Men betydningen, som jeg ville ha frem, den står jeg ved at du garantert kan finne i Bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens ikke ordrett,PieLill, da det var fritt sitert og jeg gadd ikke slå opp i skriften der og da.

Men betydningen, som jeg ville ha frem, den står jeg ved at du garantert kan finne i Bibelen.

Det er ikke et ordspråk eller annet sitat fra Bibelen som er omtrent likt.

Så du siterer ikke noe bibelsk ordspråk helt eller delvis.

Men du siterer hva veldig mange kristne har sagt ved ulike anledninger.

Jeg bestrider ikke fornuften i det du sier. Bare det du oppgir som kilde for sitatet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...