Gjest Usikker på det her Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hei. Jeg pleier noen ganger å ta ett el to glass vin når vi er sammen med barna på restaurant, hotell e.l. Nå skal vi i 40-årslag, til min søster. Mine barn er de eneste barna som kommer til å være der (barna er 4 og 6 år), og jeg kommer til å drikke litt vin. Hjemme på en lørdagskveld drikker jeg aldri vin, kun når noe spesielt skal skje. Er usikker, havnet i en diskusjon om dette med noen andre mammaer, de viser aldri barna sine at de drikker. Jeg tenker som så at hvis en har valgt å v're helt avholds er dette naturlig, men at det ikke er så bra hvis en formidler overfor barna at mamma ikke drikker, men så oppdager de det en gang likevel. Hva tenker andre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg hører til dem som ikke synes det gjør noe om barn forstår at foreldrene tar etpar vinglass ved slike anledninger. Da ser jeg for meg at dette handler om f.eks. å si jatakk til den vinen som tilbys til maten. Jeg regner med at du ikke tror selskapet blir noen fyllefest, siden barna skal være med. Overfor barna (mine er ganske store nå) har jeg kjørt omtrent samme linja med alkohol som med godterier - dette er produkter som finnes og er helt lovlige, det inntas ved enkelte anledninger når man skal kose seg litt ekstra, men ikke hemningsløst i ubegrensede mengder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antialkohol Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Først skriver du at du drikker vin på restaurant og hotell når barna er med, og så er du usikker på om de tåler å se deg i samme situasjon i bursdag? Barna har jo da allerede registrert at du drikker vin?! Bare husk at du drikker antall glass vin uten å bli påvirket eller blank i øyene eller ekstra glad. Dette reagerer mange barn negativt på. Og hva er galt med alkoholfri vin for en gang skyld? Et meget godt alternativ som brukes altfor lite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Usikker på det her Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg hører til dem som ikke synes det gjør noe om barn forstår at foreldrene tar etpar vinglass ved slike anledninger. Da ser jeg for meg at dette handler om f.eks. å si jatakk til den vinen som tilbys til maten. Jeg regner med at du ikke tror selskapet blir noen fyllefest, siden barna skal være med. Overfor barna (mine er ganske store nå) har jeg kjørt omtrent samme linja med alkohol som med godterier - dette er produkter som finnes og er helt lovlige, det inntas ved enkelte anledninger når man skal kose seg litt ekstra, men ikke hemningsløst i ubegrensede mengder. Det var veldig bra sagt!! Og jeg er selvfølgelig enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Usikker på det her Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Først skriver du at du drikker vin på restaurant og hotell når barna er med, og så er du usikker på om de tåler å se deg i samme situasjon i bursdag? Barna har jo da allerede registrert at du drikker vin?! Bare husk at du drikker antall glass vin uten å bli påvirket eller blank i øyene eller ekstra glad. Dette reagerer mange barn negativt på. Og hva er galt med alkoholfri vin for en gang skyld? Et meget godt alternativ som brukes altfor lite. Spørsmålet mitt gjelder også for restaruanter osv. Når det kun er meg og min mann og våre barn som er ute og spiser, bestiller jeg ikke alkohol. Men når vi er flere sammen, som skal dele en flaske vin, sier jeg noen ganger jatakk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til ni Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Sjelden eg drikk alkohol. Tar meg eitt glas til maten, av og til, så barna ser det. Men har ein motstand mot å la flaska stå på bordet. Det følest for voldsomt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mary Poppins Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg synes det er ganske hysterisk om ikke barna kan få lov til å se mamma og pappa drikke alkohol. Dere klarer vel å begrense alkoholen slik at dere ikke blir stupfulle regner jeg med? Nei barn har absolutt ikke vondt av å se det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Vi tar et glass vin eller øl mens barna ser det, ja. Slik er jeg selv vokst opp og det tror jeg ikke skader. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Selv ville jeg nok i denne settingen ha gått for alkoholfritt. Jeg synes barna er for små til at jeg ville tatt sjansen på å drikke, selv om det bare er ett glass. Det kan skje at barn blir syke, eller at man må forlate selsakpet av en eller annen grunn. Da er det greit å være edru og klar i hodet slik at man evt. kan ta bilen og reise hjem, eller til stedet man evt skal overnatte. Dette er jo en setting hvor mange andre også kanskje kommer til å bli ganske beruset og jeg ville følt det som en sikkerhet at jeg hadde oversikt. Er ikke fanatiker når det gjelder alkohol, men har aldri drukket alkohol mens jeg har vært alene med barna. Nå er jo minsta snart 12, og er i større grad i stand til å passe på seg selv, så jeg kan en sjelden gang nyte et glass vin til maten. Men jeg ser fremdeles an sted og tid. Hvis vi er i Syden f.eks drikker jeg av prinsipp aldri alkohol. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg hører til dem som ikke synes det gjør noe om barn forstår at foreldrene tar etpar vinglass ved slike anledninger. Da ser jeg for meg at dette handler om f.eks. å si jatakk til den vinen som tilbys til maten. Jeg regner med at du ikke tror selskapet blir noen fyllefest, siden barna skal være med. Overfor barna (mine er ganske store nå) har jeg kjørt omtrent samme linja med alkohol som med godterier - dette er produkter som finnes og er helt lovlige, det inntas ved enkelte anledninger når man skal kose seg litt ekstra, men ikke hemningsløst i ubegrensede mengder. Jeg har lagt meg på den samme linjen som laban. kan ikke skjønne at barna skal ha vondt av at foreldrene drikker vin eller øl til maten. Det skjer vel ikke så ofte her hjemme heller, kanskje i snitt en gang i måneden, at det er vin til maten mens barna er oppe. Men jeg har ingen problem med å drikke et glass vin til kos om kvelden mens de koser seg med brus og godteri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Selv ville jeg nok i denne settingen ha gått for alkoholfritt. Jeg synes barna er for små til at jeg ville tatt sjansen på å drikke, selv om det bare er ett glass. Det kan skje at barn blir syke, eller at man må forlate selsakpet av en eller annen grunn. Da er det greit å være edru og klar i hodet slik at man evt. kan ta bilen og reise hjem, eller til stedet man evt skal overnatte. Dette er jo en setting hvor mange andre også kanskje kommer til å bli ganske beruset og jeg ville følt det som en sikkerhet at jeg hadde oversikt. Er ikke fanatiker når det gjelder alkohol, men har aldri drukket alkohol mens jeg har vært alene med barna. Nå er jo minsta snart 12, og er i større grad i stand til å passe på seg selv, så jeg kan en sjelden gang nyte et glass vin til maten. Men jeg ser fremdeles an sted og tid. Hvis vi er i Syden f.eks drikker jeg av prinsipp aldri alkohol. Hjem fra selskapet skal de vel uansett, enten barna holder seg friske eller ikke? På hvilken måte gjør 1 - 2 vinglass henne ute av stand til å takle dette? Jeg har ingen verdens ting imot tanken på å avstå fra alkohol, men noen ganger lurer jeg på om jeg er vant til feil størrelse på vinglass eller om jeg har en veldig merkelig omgangskrets. Jeg oppfatter ikke et 40-årslag som en setting der det er sannsynlig at mange blir svært beruset slik at det er viktig at én person klarer å holde seg såpass at man "har oversikt". Igjen, jeg kritiserer ikke ditt standpunkt, men har litt problemer med begrunnelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanuna Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det høres ganske voldsomt ut at barn ikke skal få lov å se foreldrene sine drikke et eller to glass vin til maten. Så lenge du ikke kjører bil er det helt ufarlig. Dette er noe du selv bestemmer og føler. Hvor er barnas far i dette bildet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hjem fra selskapet skal de vel uansett, enten barna holder seg friske eller ikke? På hvilken måte gjør 1 - 2 vinglass henne ute av stand til å takle dette? Jeg har ingen verdens ting imot tanken på å avstå fra alkohol, men noen ganger lurer jeg på om jeg er vant til feil størrelse på vinglass eller om jeg har en veldig merkelig omgangskrets. Jeg oppfatter ikke et 40-årslag som en setting der det er sannsynlig at mange blir svært beruset slik at det er viktig at én person klarer å holde seg såpass at man "har oversikt". Igjen, jeg kritiserer ikke ditt standpunkt, men har litt problemer med begrunnelsen. Føler det ikke viktig at det er en person som har oversikt, men at den som har ansvar for små barn har full oversikt. Men nå er jeg nok litt kontrollfrik, må være forberedt på enhver situasjon, he, he.Selv ville jeg kanskje prøvd barnevakt, om det hadde vært en mulighet. Mulig jeg også har et litt feil inntrykk, men det forrige 40-års laget jeg var på ble iallefall ganske fuktig utover kvelden. Han vi skulle kjøre hjem utpå natten måtte nesten bæres opp i tredje etasje. Men nå må det ikke misforstås slik at jeg mener at ikke barn skal kunne se at voksne/foreldre tar seg et glass vin til en eller annen anledning, men at det skjer under kontrollerte former. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Føler det ikke viktig at det er en person som har oversikt, men at den som har ansvar for små barn har full oversikt. Men nå er jeg nok litt kontrollfrik, må være forberedt på enhver situasjon, he, he.Selv ville jeg kanskje prøvd barnevakt, om det hadde vært en mulighet. Mulig jeg også har et litt feil inntrykk, men det forrige 40-års laget jeg var på ble iallefall ganske fuktig utover kvelden. Han vi skulle kjøre hjem utpå natten måtte nesten bæres opp i tredje etasje. Men nå må det ikke misforstås slik at jeg mener at ikke barn skal kunne se at voksne/foreldre tar seg et glass vin til en eller annen anledning, men at det skjer under kontrollerte former. Jeg tror vi (dvs. både vi to og trådstarter) er helt enige om at det bør foregå i kontrollerte former :-)) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hjem fra selskapet skal de vel uansett, enten barna holder seg friske eller ikke? På hvilken måte gjør 1 - 2 vinglass henne ute av stand til å takle dette? Jeg har ingen verdens ting imot tanken på å avstå fra alkohol, men noen ganger lurer jeg på om jeg er vant til feil størrelse på vinglass eller om jeg har en veldig merkelig omgangskrets. Jeg oppfatter ikke et 40-årslag som en setting der det er sannsynlig at mange blir svært beruset slik at det er viktig at én person klarer å holde seg såpass at man "har oversikt". Igjen, jeg kritiserer ikke ditt standpunkt, men har litt problemer med begrunnelsen. Jeg synes kombinasjonen barn og alkohol er fryktelig upraktisk. Skulle det skje noe har jeg ikke lyst til å vente 3 timer på drosje... Så jeg foretrekker å vite at jeg er klin edru og kan sette meg i bilen å kjøre når jeg vil. Det skal ikke så mye alkohol til før reaksjonsevne og evnen til hurtige beslutninger er noe svekket. Selv om man ikke kan sies å være beruset. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanuna Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hjem fra selskapet skal de vel uansett, enten barna holder seg friske eller ikke? På hvilken måte gjør 1 - 2 vinglass henne ute av stand til å takle dette? Jeg har ingen verdens ting imot tanken på å avstå fra alkohol, men noen ganger lurer jeg på om jeg er vant til feil størrelse på vinglass eller om jeg har en veldig merkelig omgangskrets. Jeg oppfatter ikke et 40-årslag som en setting der det er sannsynlig at mange blir svært beruset slik at det er viktig at én person klarer å holde seg såpass at man "har oversikt". Igjen, jeg kritiserer ikke ditt standpunkt, men har litt problemer med begrunnelsen. Jeg er uvant med barn i slike selskaper. Enten har jeg selskap for alle og uten alkohol, eller det er voksenselskap hvor det er lov å drikke. Fyll er ikke noe for meg, men jeg er vant til at slike selskaper er anledning til å drikke, flørte og tulle som voksenpersoner. Selv ser jeg ingenting galt i å ta et eller to glass med barn tilstede, men synes det er underlig å servere ubegrensede mengder alkohol i slik setting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Jeg er uvant med barn i slike selskaper. Enten har jeg selskap for alle og uten alkohol, eller det er voksenselskap hvor det er lov å drikke. Fyll er ikke noe for meg, men jeg er vant til at slike selskaper er anledning til å drikke, flørte og tulle som voksenpersoner. Selv ser jeg ingenting galt i å ta et eller to glass med barn tilstede, men synes det er underlig å servere ubegrensede mengder alkohol i slik setting. ''Selv ser jeg ingenting galt i å ta et eller to glass med barn tilstede, men synes det er underlig å servere ubegrensede mengder alkohol i slik setting.'' Servere ubegrensede mengder? Mener du at man skal rasjonere ut alkoholen? Jeg vil da tro at voksne på 40 bare drikker det de har lyst på, ikke bøtter innpå bare fordi alkoholen er tilgjengelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanuna Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 ''Selv ser jeg ingenting galt i å ta et eller to glass med barn tilstede, men synes det er underlig å servere ubegrensede mengder alkohol i slik setting.'' Servere ubegrensede mengder? Mener du at man skal rasjonere ut alkoholen? Jeg vil da tro at voksne på 40 bare drikker det de har lyst på, ikke bøtter innpå bare fordi alkoholen er tilgjengelig. Har du aldri vært i syden og sett nordmenn der? Det er alltid noen som bøtter innpå i slike sammenhenger, eller noen som har lyst på mer enn andre. Det er ingen grunn til at barn skal se brisne mennesker som danser, synger og er i et lystig lag. Det betyr ikke fyll i mine øyne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Har du aldri vært i syden og sett nordmenn der? Det er alltid noen som bøtter innpå i slike sammenhenger, eller noen som har lyst på mer enn andre. Det er ingen grunn til at barn skal se brisne mennesker som danser, synger og er i et lystig lag. Det betyr ikke fyll i mine øyne. ''Det er ingen grunn til at barn skal se brisne mennesker som danser, synger og er i et lystig lag'' Noen av mine beste barndomsminner er fra slike fester, som du tydeligvis forakter, hvor de voksne danset og koste seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vanuna Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 ''Det er ingen grunn til at barn skal se brisne mennesker som danser, synger og er i et lystig lag'' Noen av mine beste barndomsminner er fra slike fester, som du tydeligvis forakter, hvor de voksne danset og koste seg. Jeg forakter ikke slike fester tvertimot, men jeg synes ikke at det passer med små barn tilstede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.