Gjest mommyishome Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Vi har hatt snuppa i 50 % bhg-plass, men hun skal nå ha 4 uker ferie fra barnehagen. Kan jeg søke om full kontantstøtte denne måneden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Tror ikke man får kontantstøtte p.g.a. ferien, nei, men du må nesten sjekke det med NAV. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Nei, det får du ikke. Da måtte du i tilfelle sagt opp plassen og fått ny plass 4 uker senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Nei, det kan du ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 23. juli 2009 Del Skrevet 23. juli 2009 Jeg mener ikke å være ekkel nå, men tenk litt på det. Hvordan skulle det blitt om man skulle fått kontantstøtte fordi ungen skulle ha ferie, når man ellers benytter seg av 50 % barnehageplass? Kontantstøtten var jo i utgangspunktet ment til de som ikke benyttet seg av barnehageplass, men isteden ble hjemme med barna sine lenger. Du benytter deg av barnehage 50 %, får sannsynligvis kontantstøtte for resten og så lurer du på om du får kontantstøtte når ungen din skal ha ferie. Det er lov å lure og lov å spørre, men det ville jo ikke hengt på greip dette her. Jeg tror jeg kan si at jeg ikke ville tenkt tanken på denne muligheten en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Ikke så lenge hun har plassen og begynner i samme barnehage igjen etter ferien nei. Vi var så heldige at poden hadde bhg-plass i en bhg ut juni og begynte i en ny 1. august for mange år siden, det året fikk vi kontantstøtte i juli og august etter litt krangling med NAV, han hadde jo faktisk ikke plass i juli det året. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mommyishome Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Jeg mener ikke å være ekkel nå, men tenk litt på det. Hvordan skulle det blitt om man skulle fått kontantstøtte fordi ungen skulle ha ferie, når man ellers benytter seg av 50 % barnehageplass? Kontantstøtten var jo i utgangspunktet ment til de som ikke benyttet seg av barnehageplass, men isteden ble hjemme med barna sine lenger. Du benytter deg av barnehage 50 %, får sannsynligvis kontantstøtte for resten og så lurer du på om du får kontantstøtte når ungen din skal ha ferie. Det er lov å lure og lov å spørre, men det ville jo ikke hengt på greip dette her. Jeg tror jeg kan si at jeg ikke ville tenkt tanken på denne muligheten en gang. Skjønner ikke helt din moralske forargelse over spørsmålet. Kontantstøtte er en ytelse for de som ikke har barna fullt i barnehage så det er vel ikke så latterlig å lure på om en har rett på full kontantstøtte når barnet er hjemme fra barnehagen i ferien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Skjønner ikke helt din moralske forargelse over spørsmålet. Kontantstøtte er en ytelse for de som ikke har barna fullt i barnehage så det er vel ikke så latterlig å lure på om en har rett på full kontantstøtte når barnet er hjemme fra barnehagen i ferien. Barnet har jo barnehageplass, det har bare ferie, du betaler jo heller ikke for den mnd barnet har ferie (dvs. noen bhg har betaling 12 mnd i året, men da mindre pr. mnd enn de som har 11 mnds betaling). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Skjønner ikke helt din moralske forargelse over spørsmålet. Kontantstøtte er en ytelse for de som ikke har barna fullt i barnehage så det er vel ikke så latterlig å lure på om en har rett på full kontantstøtte når barnet er hjemme fra barnehagen i ferien. Jo, jeg synes det var merkelig moralsk sett og logisk sett å lure på noe sånt. Lurer på om det er noen som vil gi meg noen ekstra penger når jeg skal ha ungene med meg på ferie. Bruker ikke bhg.-plass vi heller, de er større.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Det tviler jeg sterkt på, i så fall skulle vel alle småbarnsforeldre med full barnehageplass også ha krav på kontantstøtte i ferien? En får neppe betalt for å ta med barna på ferie :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Det tviler jeg sterkt på, i så fall skulle vel alle småbarnsforeldre med full barnehageplass også ha krav på kontantstøtte i ferien? En får neppe betalt for å ta med barna på ferie :-) Det er også mitt poeng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mommyishome Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Jo, jeg synes det var merkelig moralsk sett og logisk sett å lure på noe sånt. Lurer på om det er noen som vil gi meg noen ekstra penger når jeg skal ha ungene med meg på ferie. Bruker ikke bhg.-plass vi heller, de er større.... Du tar vel ikke i mot barnetrygden siden du er så i mot at andre benytter seg av de økonomiske rettighetene en har du, da? Man taper faktisk en del inntekt ved å jobbe i redusert stilling når barna er små, så ordningen med kontantstøtte har jeg IKKE dårlig samvittighet for å benytte meg av. Blir ikke så mange kronene pr måned heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger! Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Du tar vel ikke i mot barnetrygden siden du er så i mot at andre benytter seg av de økonomiske rettighetene en har du, da? Man taper faktisk en del inntekt ved å jobbe i redusert stilling når barna er små, så ordningen med kontantstøtte har jeg IKKE dårlig samvittighet for å benytte meg av. Blir ikke så mange kronene pr måned heller. Du tenker da virkelig ikke så veldig langt og klokt, da, når du uttaler deg om barnetryd i samme åndedrag som kontantstøtte. Kontantstøtten gis til foreldre som ikke har barna i kommunal barnehage. Dette for at foreldrene skal få en kompensasjon for å jobbe redusert/ikke jobbe og heller passe sine egne barn. Når du har ferie, så skal du da vitterligen ikke ha betaling for å passe dine egne unger. Så jeg er enig med Mandolaika, det er lov å undres over spørsmålsstillingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Du tar vel ikke i mot barnetrygden siden du er så i mot at andre benytter seg av de økonomiske rettighetene en har du, da? Man taper faktisk en del inntekt ved å jobbe i redusert stilling når barna er små, så ordningen med kontantstøtte har jeg IKKE dårlig samvittighet for å benytte meg av. Blir ikke så mange kronene pr måned heller. Det var nå veldig på siden du begynte å diskutere nå da.... Barnetrygden, som alle har rett på uansett bruk av barnehage eller ikke og som man i Norge ikke har noen mulighet til å nekte å motta, var ikke det vi diskuterte her. Jeg har heller ingenting i mot at man benytter seg av de økonomiske ytelsene man har krav på her i landet, men denne har du ikke krav på og jeg forsøkte å forklare deg hvorfor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilsen høyrevelger Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Du tar vel ikke i mot barnetrygden siden du er så i mot at andre benytter seg av de økonomiske rettighetene en har du, da? Man taper faktisk en del inntekt ved å jobbe i redusert stilling når barna er små, så ordningen med kontantstøtte har jeg IKKE dårlig samvittighet for å benytte meg av. Blir ikke så mange kronene pr måned heller. Nei, man skal da absolutt ikke ha dårlig samvittighet for at man benytter kontantstøtten. Men å tro at man skal få full kontantstøtte i ferie er vel i overkant naivt. Så får du ta og senke skuldrene dine og puste med magen, og være takknemlig for at du bor i ett land med såpass gode velferdsordninger. Feriepenger får du fra jobben, også slipper du jo barnehageutgiftene da, så da er du vel ett stykke på vei. Og du, husk at det er AP og SV som vil fjerne ordningen umiddelbart, så om du ønsker å beholde, så stem på ett annet parti til høsten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Du tenker da virkelig ikke så veldig langt og klokt, da, når du uttaler deg om barnetryd i samme åndedrag som kontantstøtte. Kontantstøtten gis til foreldre som ikke har barna i kommunal barnehage. Dette for at foreldrene skal få en kompensasjon for å jobbe redusert/ikke jobbe og heller passe sine egne barn. Når du har ferie, så skal du da vitterligen ikke ha betaling for å passe dine egne unger. Så jeg er enig med Mandolaika, det er lov å undres over spørsmålsstillingen. Takk, jeg ble veldig perpleks over at barnetrygden plutselig ble dratt inn her nå. Det er da noe helt annet. Har heller ikke sagt at mommyishome bør ha dårlig samvittighet for å motta kontantstøtte ellers i året jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Jeg tillater meg en liten opprydning, siden det spores litt av nedover i tråden: Kontantstøtte er for de som ikke har noen statstøttet barnehageplass. Har man det, spiller det ingen rolle om man bruker den eller ikke. I andre tilfeller enn ferie der plassen ikke brukes for et lengre tidsrom, f.eks. utenlandsopphold, kan man evt. søke om permisjon og / eller redusert betaling. Dette er en sak mellom foreldrene og barnehagen og har ingenting med kontantstøtte å gjøre. Barnetrygd er ingen trygd, men et skattefradrag som gis til foreldre med barn under 18 år. Dette utbetales direkte til familien i stedet for via skatteseddelen av historiske årsaker (forenklet framstilt): Fradraget ble innført den gangen far jobbet og fikk lønn, mens mor passet hjem og barn og fikk husholdningspenger av far hvis det var noe igjen. For å sikre at dette fradraget pr. barn faktisk kom videre til mor og barn, ble pengene sendt barnas mor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Du tenker da virkelig ikke så veldig langt og klokt, da, når du uttaler deg om barnetryd i samme åndedrag som kontantstøtte. Kontantstøtten gis til foreldre som ikke har barna i kommunal barnehage. Dette for at foreldrene skal få en kompensasjon for å jobbe redusert/ikke jobbe og heller passe sine egne barn. Når du har ferie, så skal du da vitterligen ikke ha betaling for å passe dine egne unger. Så jeg er enig med Mandolaika, det er lov å undres over spørsmålsstillingen. ''Kontantstøtten gis til foreldre som ikke har barna i kommunal barnehage.'' Feil. Kontantstøtte gis til foreldre som ikke har barna i barnehage som mottar kommunal (?) driftsstøtte, dette får også de aller fleste private barnehager. Så stort sett er det de som er hjemme med 1 og 2-åringene eller som har dagmamma til dem som får kontantstøtte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger! Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 ''Kontantstøtten gis til foreldre som ikke har barna i kommunal barnehage.'' Feil. Kontantstøtte gis til foreldre som ikke har barna i barnehage som mottar kommunal (?) driftsstøtte, dette får også de aller fleste private barnehager. Så stort sett er det de som er hjemme med 1 og 2-åringene eller som har dagmamma til dem som får kontantstøtte. Det var det jeg mente å skrive, ja, barnehager med offentlig støtte skulle det stå. Forøvrig synes jeg jo ditt stunt var over grensen, siden du faktisk fikk penger for å passe ditt eget barn i ferien din. Umoralsk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger! Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Takk, jeg ble veldig perpleks over at barnetrygden plutselig ble dratt inn her nå. Det er da noe helt annet. Har heller ikke sagt at mommyishome bør ha dårlig samvittighet for å motta kontantstøtte ellers i året jeg. Nei, barnetrygd er på ingen måte det samme eller i samme kategori. Og jeg er enig, har man krav på kontantstøtte, så er det helt greit å motta det så lenge man har arbeidsdager. Men i ferien - jez.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.