Mandolaika Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Det var det jeg mente å skrive, ja, barnehager med offentlig støtte skulle det stå. Forøvrig synes jeg jo ditt stunt var over grensen, siden du faktisk fikk penger for å passe ditt eget barn i ferien din. Umoralsk. Hvor skrev Lillemus at hun/poden hadde ferie i juli? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger! Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Hvor skrev Lillemus at hun/poden hadde ferie i juli? Du har rett, helt direkte sa hun det ikke - men siden hun omtaler seg som heldig som hadde slutt på plass etter juni i en barnehage, og ny barnehage med oppstart i august, så var det vel ganske underforstått. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Det var det jeg mente å skrive, ja, barnehager med offentlig støtte skulle det stå. Forøvrig synes jeg jo ditt stunt var over grensen, siden du faktisk fikk penger for å passe ditt eget barn i ferien din. Umoralsk. Strengt tatt var det ikke over grensen, det var fullt tillatt det ettersom gutten ikke hadde barnehageplass den mnd det var snakk om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Hvor skrev Lillemus at hun/poden hadde ferie i juli? Ingenstender. ) Og når jeg tenker tilbake var jeg sykemeldt 100% for bekkenløsning på den tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger! Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Strengt tatt var det ikke over grensen, det var fullt tillatt det ettersom gutten ikke hadde barnehageplass den mnd det var snakk om. Hadde du ferie, så var det moralsk over grensen. Men samma for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. juli 2009 Del Skrevet 26. juli 2009 Du har rett, helt direkte sa hun det ikke - men siden hun omtaler seg som heldig som hadde slutt på plass etter juni i en barnehage, og ny barnehage med oppstart i august, så var det vel ganske underforstått. Jeg var 100% sykemeldt med bekkenløsning på den tiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mommyishome Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Nei, man skal da absolutt ikke ha dårlig samvittighet for at man benytter kontantstøtten. Men å tro at man skal få full kontantstøtte i ferie er vel i overkant naivt. Så får du ta og senke skuldrene dine og puste med magen, og være takknemlig for at du bor i ett land med såpass gode velferdsordninger. Feriepenger får du fra jobben, også slipper du jo barnehageutgiftene da, så da er du vel ett stykke på vei. Og du, husk at det er AP og SV som vil fjerne ordningen umiddelbart, så om du ønsker å beholde, så stem på ett annet parti til høsten. Jeg er i utgangspunktet mot kontantstøtten slik den fungerer i dag. Spesielt med tanke på at mange utenlandske foreldre ikke sørger for at barna sendes i barnehage der de lærer norsk før de begynner på skolen er jeg skeptisk til ordningen. Videre tror jeg ikke det var politikernes intensjon at kontantstøtten skulle puttes dypt i lommene til dagmammaer og diverse familiebarnehager, mens mor og far jobbet fullt. Men, jeg benytter meg delvis av den og det er fordi jeg kan og fordi det er en god ordning for min familie og mitt barn. Det er forøvrig helt fantastiske velferdsordninger vi har i dette landet,- fins ikke maken i noen andre land i verden. Da dokumentaren Sicko om det amerikanske velferdssystemet ble laget så hadde de laget et innslag om Norge, men valgte å klippe det bort fordi det virket bare for utrolig! Jeg syns ikke noe om at det moraliseres rundt å benytte seg av helt legitime rettigheter som man har, at man syns ordningen er en uting bør formuleres på andre måter enn å antyde at folk er umoralske når de hever penger fra staten som de har krav på. At det skal være noe mer umoralsk å ta i mot kontantstøtte når man har krav på det enn å ta i mot barnetrygd skjønner jeg bare ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg er i utgangspunktet mot kontantstøtten slik den fungerer i dag. Spesielt med tanke på at mange utenlandske foreldre ikke sørger for at barna sendes i barnehage der de lærer norsk før de begynner på skolen er jeg skeptisk til ordningen. Videre tror jeg ikke det var politikernes intensjon at kontantstøtten skulle puttes dypt i lommene til dagmammaer og diverse familiebarnehager, mens mor og far jobbet fullt. Men, jeg benytter meg delvis av den og det er fordi jeg kan og fordi det er en god ordning for min familie og mitt barn. Det er forøvrig helt fantastiske velferdsordninger vi har i dette landet,- fins ikke maken i noen andre land i verden. Da dokumentaren Sicko om det amerikanske velferdssystemet ble laget så hadde de laget et innslag om Norge, men valgte å klippe det bort fordi det virket bare for utrolig! Jeg syns ikke noe om at det moraliseres rundt å benytte seg av helt legitime rettigheter som man har, at man syns ordningen er en uting bør formuleres på andre måter enn å antyde at folk er umoralske når de hever penger fra staten som de har krav på. At det skal være noe mer umoralsk å ta i mot kontantstøtte når man har krav på det enn å ta i mot barnetrygd skjønner jeg bare ikke. "At det skal være noe mer umoralsk å ta i mot kontantstøtte når man har krav på det enn å ta i mot barnetrygd skjønner jeg bare ikke." Dette er det ingen som har hevdet! Dessuten, med barnetrygden har man ikke noe valg, alle får den. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mommyishome Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 "At det skal være noe mer umoralsk å ta i mot kontantstøtte når man har krav på det enn å ta i mot barnetrygd skjønner jeg bare ikke." Dette er det ingen som har hevdet! Dessuten, med barnetrygden har man ikke noe valg, alle får den. Du har tydeligvis ikke lest alle innleggene. "Forøvrig synes jeg jo ditt stunt var over grensen, siden du faktisk fikk penger for å passe ditt eget barn i ferien din. Umoralsk. – Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger!" Er det mer umoralsk å søke om penger fra staten enn å bare få det automatisk? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Nei, barnetrygd er på ingen måte det samme eller i samme kategori. Og jeg er enig, har man krav på kontantstøtte, så er det helt greit å motta det så lenge man har arbeidsdager. Men i ferien - jez.... ''Og jeg er enig, har man krav på kontantstøtte, så er det helt greit å motta det så lenge man har arbeidsdager'' Øh? Her falt jeg av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg er i utgangspunktet mot kontantstøtten slik den fungerer i dag. Spesielt med tanke på at mange utenlandske foreldre ikke sørger for at barna sendes i barnehage der de lærer norsk før de begynner på skolen er jeg skeptisk til ordningen. Videre tror jeg ikke det var politikernes intensjon at kontantstøtten skulle puttes dypt i lommene til dagmammaer og diverse familiebarnehager, mens mor og far jobbet fullt. Men, jeg benytter meg delvis av den og det er fordi jeg kan og fordi det er en god ordning for min familie og mitt barn. Det er forøvrig helt fantastiske velferdsordninger vi har i dette landet,- fins ikke maken i noen andre land i verden. Da dokumentaren Sicko om det amerikanske velferdssystemet ble laget så hadde de laget et innslag om Norge, men valgte å klippe det bort fordi det virket bare for utrolig! Jeg syns ikke noe om at det moraliseres rundt å benytte seg av helt legitime rettigheter som man har, at man syns ordningen er en uting bør formuleres på andre måter enn å antyde at folk er umoralske når de hever penger fra staten som de har krav på. At det skal være noe mer umoralsk å ta i mot kontantstøtte når man har krav på det enn å ta i mot barnetrygd skjønner jeg bare ikke. Kontantstøttereglene er som de er fordi de er resultatet av et politisk kompromiss. Det er IKKE enighet blant de partiene som er for kontantstøtte, om at reglene bør være akkurat slik de er. Litt firkantet og forenklet presentert, så vil KrF at mor skal være mer hjemme, FrP og H er for alt som smaker av mer "valgfrihet" uansett om det betyr dagmamma som ikke betaler skatt, og Sp vil ha mer overføringer til de som ikke trenger barnepass utenfor hjemmet fordi barnet bor i en storfamilie på en bondegård. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mommyishome Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Nei, barnetrygd er på ingen måte det samme eller i samme kategori. Og jeg er enig, har man krav på kontantstøtte, så er det helt greit å motta det så lenge man har arbeidsdager. Men i ferien - jez.... Altså: Søker man om kontantstøtte og ikke fyller vilkårene for det så får man avslag og ingen penger! Mener du det er umoralsk at en søker om en ytelse og får denne innvilget fordi en fyller vilkårene? I såfall er du i mot ordningen, og da skjønner jeg ikke hvorfor du gjør dette til et spørsmål om moralen til de som benytter seg av sine rettigheter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilsen høyrevelger. Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Jeg er i utgangspunktet mot kontantstøtten slik den fungerer i dag. Spesielt med tanke på at mange utenlandske foreldre ikke sørger for at barna sendes i barnehage der de lærer norsk før de begynner på skolen er jeg skeptisk til ordningen. Videre tror jeg ikke det var politikernes intensjon at kontantstøtten skulle puttes dypt i lommene til dagmammaer og diverse familiebarnehager, mens mor og far jobbet fullt. Men, jeg benytter meg delvis av den og det er fordi jeg kan og fordi det er en god ordning for min familie og mitt barn. Det er forøvrig helt fantastiske velferdsordninger vi har i dette landet,- fins ikke maken i noen andre land i verden. Da dokumentaren Sicko om det amerikanske velferdssystemet ble laget så hadde de laget et innslag om Norge, men valgte å klippe det bort fordi det virket bare for utrolig! Jeg syns ikke noe om at det moraliseres rundt å benytte seg av helt legitime rettigheter som man har, at man syns ordningen er en uting bør formuleres på andre måter enn å antyde at folk er umoralske når de hever penger fra staten som de har krav på. At det skal være noe mer umoralsk å ta i mot kontantstøtte når man har krav på det enn å ta i mot barnetrygd skjønner jeg bare ikke. Nå var jeg hjemme med sønnen min i 2 år, og IKKE jobbet. Var som deg på det tidspunktet IMOT kontantstøtten, og derfor viste jeg det ved og heller ikke søke om den. JA, det var SYKT gjort, men jeg mente at man overhode ikke tar i mot noe man mener ikke burde vært. Nestegang, skal jeg også være hjemme, imens har mine meninger om kontantstøtten endret seg, og denne gangen håper jeg den forblir. For jeg ER hjemmeværende med barna mine i noen år, og nå føler jeg at det er faktisk min rett, og også få den støtten, som staten gir til barnehagen om jeg bruker den. Og ja, mannen min og jeg har nok skattet nok, til å kunne få glede av dette vi også. Mitt barn burde ikke straffes og tvinges i barnehage, for å få samme ytelse av skattepengene som resten barna i kommunen. Det er synd og skam at det skal bli uglesett å være hjemmeværende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Høyrevelger Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Kontantstøttereglene er som de er fordi de er resultatet av et politisk kompromiss. Det er IKKE enighet blant de partiene som er for kontantstøtte, om at reglene bør være akkurat slik de er. Litt firkantet og forenklet presentert, så vil KrF at mor skal være mer hjemme, FrP og H er for alt som smaker av mer "valgfrihet" uansett om det betyr dagmamma som ikke betaler skatt, og Sp vil ha mer overføringer til de som ikke trenger barnepass utenfor hjemmet fordi barnet bor i en storfamilie på en bondegård. Hvorfor mener du at Høyrevelgere er for svart arbeid. Det gjelder i alle fall ikke meg. Har aldri betalt noen svart i hele mitt liv. Har vaskehjelp, men byrå, så nå syns jeg du trekker det langt med at EN type velgere bruker mer svart arbeid enn andre. Særlig med hensyn av dagmammar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mommyishome Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Nå var jeg hjemme med sønnen min i 2 år, og IKKE jobbet. Var som deg på det tidspunktet IMOT kontantstøtten, og derfor viste jeg det ved og heller ikke søke om den. JA, det var SYKT gjort, men jeg mente at man overhode ikke tar i mot noe man mener ikke burde vært. Nestegang, skal jeg også være hjemme, imens har mine meninger om kontantstøtten endret seg, og denne gangen håper jeg den forblir. For jeg ER hjemmeværende med barna mine i noen år, og nå føler jeg at det er faktisk min rett, og også få den støtten, som staten gir til barnehagen om jeg bruker den. Og ja, mannen min og jeg har nok skattet nok, til å kunne få glede av dette vi også. Mitt barn burde ikke straffes og tvinges i barnehage, for å få samme ytelse av skattepengene som resten barna i kommunen. Det er synd og skam at det skal bli uglesett å være hjemmeværende. Din familie må ha noenlunde god økonomi når dere kan velge at du er hjemmeværende og når dere kan velge å takke nei til en økonomisk ytelse dere har rett på. Jeg og mange andre foreldre er nødt til å regne på om vi har råd og hvordan vi skal få det til å gå rundt. Det er dermed ikke bare snakk om verdivalg, men om den enkeltes mulighet til å velge på bakgrunn av økonomisk situasjon. Kontantstøtten veier for min del opp litt og gjør at det er mulig å være hjemme en viss prosentandel. Er forøvrig enig at det er en uting at det blir uglesett å være hjemme med barna. Det viktigste i livet til en forelder må være barnas ve og vel og når en vurderer at det er et gode for barnet og familien at en kan være hjemme så er det jo flott at en kan få det til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger! Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 ''Og jeg er enig, har man krav på kontantstøtte, så er det helt greit å motta det så lenge man har arbeidsdager'' Øh? Her falt jeg av. Arbeidsdager = er på jobb. Ferie er ikke arbeidsdager. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger! Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Altså: Søker man om kontantstøtte og ikke fyller vilkårene for det så får man avslag og ingen penger! Mener du det er umoralsk at en søker om en ytelse og får denne innvilget fordi en fyller vilkårene? I såfall er du i mot ordningen, og da skjønner jeg ikke hvorfor du gjør dette til et spørsmål om moralen til de som benytter seg av sine rettigheter. ''Altså: Søker man om kontantstøtte og ikke fyller vilkårene for det så får man avslag og ingen penger!'' Nemlig. Og du spør om du kan søke om kontantstøtte i ferien til barnet ditt. Du får svar. Du trenger ikke søke, for du får ikke betalt av staten for å passe ungen din i ferien. Ergo, du vil få avslag. Men bare søk, hvis du har lyst. Hvorfor spør du egentlig her hvis det er så enkelt som du selv sier? ''Mener du det er umoralsk at en søker om en ytelse og får denne innvilget fordi en fyller vilkårene?'' Nei, hvor i all verden har du det fra? Men å få betalt for å passe egen unge i ferien faller ikke inn under vilkårene for kontantstøtte. ''I såfall er du i mot ordningen, og da skjønner jeg ikke hvorfor du gjør dette til et spørsmål om moralen til de som benytter seg av sine rettigheter.'' Hvis du sikter til tilfellet hvor barnet går i èn barnehage ut juni, har fri i juli og begynner i ny barnehage i august, så mener jeg det er en umoralsk handling å søke kontantstøtte for juli. Fordi man har ferie, og ville ikke fått støtten om man hadde samme barnehage. Jeg understreker: Når man har ferie skal man ikke ha betalt av staten for å passe sitt eget barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mommyishome Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 ''Altså: Søker man om kontantstøtte og ikke fyller vilkårene for det så får man avslag og ingen penger!'' Nemlig. Og du spør om du kan søke om kontantstøtte i ferien til barnet ditt. Du får svar. Du trenger ikke søke, for du får ikke betalt av staten for å passe ungen din i ferien. Ergo, du vil få avslag. Men bare søk, hvis du har lyst. Hvorfor spør du egentlig her hvis det er så enkelt som du selv sier? ''Mener du det er umoralsk at en søker om en ytelse og får denne innvilget fordi en fyller vilkårene?'' Nei, hvor i all verden har du det fra? Men å få betalt for å passe egen unge i ferien faller ikke inn under vilkårene for kontantstøtte. ''I såfall er du i mot ordningen, og da skjønner jeg ikke hvorfor du gjør dette til et spørsmål om moralen til de som benytter seg av sine rettigheter.'' Hvis du sikter til tilfellet hvor barnet går i èn barnehage ut juni, har fri i juli og begynner i ny barnehage i august, så mener jeg det er en umoralsk handling å søke kontantstøtte for juli. Fordi man har ferie, og ville ikke fått støtten om man hadde samme barnehage. Jeg understreker: Når man har ferie skal man ikke ha betalt av staten for å passe sitt eget barn. Ettersom hun fikk vedtak på kontantstøtte så var vilkårene oppfylt og derfor hadde hun rett på de pengene. Derfor er det etter min mening ikke umoralsk å ta imot noe man har krav på. Men skjønner at du mener noe annet? Det er i såfall din moralske vurdering og har ingenting med reglene for kontantstøtte å gjøre. Jeg spurte om dette med kontantstøtte i ferien fordi jeg ikke visste! Men nå har jeg fått svar og det virker jo logisk nok og da søker jeg selvfølgelig ikke! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger! Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Ettersom hun fikk vedtak på kontantstøtte så var vilkårene oppfylt og derfor hadde hun rett på de pengene. Derfor er det etter min mening ikke umoralsk å ta imot noe man har krav på. Men skjønner at du mener noe annet? Det er i såfall din moralske vurdering og har ingenting med reglene for kontantstøtte å gjøre. Jeg spurte om dette med kontantstøtte i ferien fordi jeg ikke visste! Men nå har jeg fått svar og det virker jo logisk nok og da søker jeg selvfølgelig ikke! Vi har ulik moralsk oppfatning, rett og slett. Og intensjonen med kontantstøtten er ikke at man skal få betaling av staten for å passe eget barn i ferien. At det ikke står spesifisert i lovtekst betyr ikke at det er helt flott å gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Hvorfor mener du at Høyrevelgere er for svart arbeid. Det gjelder i alle fall ikke meg. Har aldri betalt noen svart i hele mitt liv. Har vaskehjelp, men byrå, så nå syns jeg du trekker det langt med at EN type velgere bruker mer svart arbeid enn andre. Særlig med hensyn av dagmammar. Jeg har ikke påstått noe som helst om _velgere_, bare om _politikere_, eller rettere sagt partienes politikk. Jeg vet godt at man kan stemme på et parti uten å være enig i alt det står for, så jeg er fullstendig klar over at ikke alle høyrevelgere nødvendigvis er for kontantstøtte. Dessuten skrev jeg at framstillingen var grovt overforenklet. Jeg mener ikke nødvendigvis at noen er FOR svart arbeid, men at den risikoen var kjent da (kompromiss)reglene ble vedtatt. Dagmammasatsene gikk opp flere tusen da kontantstøtten ble innført, og alle, inkludert Høyrepolitikere, forsto hvorfor. Det ble advart både mot denne og andre ulemper ved reglene under debatten før de ble vedtatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.