Gå til innhold

Ferie 4 uker - full kontantstøtte?

Gjest mommyishome

Anbefalte innlegg

Du har tydeligvis ikke lest alle innleggene.

"Forøvrig synes jeg jo ditt stunt var over grensen, siden du faktisk fikk penger for å passe ditt eget barn i ferien din. Umoralsk.

– Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger!"

Er det mer umoralsk å søke om penger fra staten enn å bare få det automatisk? ;)

De pengene man får automatisk (barnetrygden) får man ikke gjort noe med, så det blir i så fall umoralsk av de politikerne som har bestemt at alle skal motta dem da. Jeg er absolutt åpen for en behovsprøving av barnetrygden.

Men den diskusjonen blir helt på siden av det som var poenget her og barnetrygd og kontantstøtte kan heller ikke sammenlignes i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

16

• Lillemus

6

• laban

4

• AAA

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest mommyishome

De pengene man får automatisk (barnetrygden) får man ikke gjort noe med, så det blir i så fall umoralsk av de politikerne som har bestemt at alle skal motta dem da. Jeg er absolutt åpen for en behovsprøving av barnetrygden.

Men den diskusjonen blir helt på siden av det som var poenget her og barnetrygd og kontantstøtte kan heller ikke sammenlignes i så måte.

Konklusjonen er at det er mer umoralsk å ta i mot behovsprøvde ytelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det som menes er at det er ganske utrolig å i det hele tatt komme på at man skal være berettiget til kontantstøtte når man har barnehageplass men altså allminnelig ferie. Det var min første tanke da jeg leste innlegget ditt, og jeg forstår mandolaika reagerte likt.

Det har lite med om man er for eller mot kontantstøtten, og slett ingenting med barnetrygd å gjøre. Det er det faktum at du i det hele tatt kom på tanken at man skal være berettiget til støtte for å ta ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mommyishome

Jeg tror det som menes er at det er ganske utrolig å i det hele tatt komme på at man skal være berettiget til kontantstøtte når man har barnehageplass men altså allminnelig ferie. Det var min første tanke da jeg leste innlegget ditt, og jeg forstår mandolaika reagerte likt.

Det har lite med om man er for eller mot kontantstøtten, og slett ingenting med barnetrygd å gjøre. Det er det faktum at du i det hele tatt kom på tanken at man skal være berettiget til støtte for å ta ferie.

Ja det var virkelig umoralsk å lure på det gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men kjære deg, nå må du roe deg ned. Jeg har da _ikke_ skrevet det! Hvor i alle dager leser du dette da? Jeg skrev at jeg er ÅPEN for en behovsprøving av barnetrygden, har ikke skrevet at det er umoralsk å motta den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger!

Neida, du misforstår. Å lure på om man får betaling av staten for å passe egne barn i ferien er ikke umoralsk, bare stupid.

Legg deg flat, snuppa, og godta at du har bæsja på leggen. Og avslutt med pittelitt stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mommyishome

Neida, du misforstår. Å lure på om man får betaling av staten for å passe egne barn i ferien er ikke umoralsk, bare stupid.

Legg deg flat, snuppa, og godta at du har bæsja på leggen. Og avslutt med pittelitt stil.

I Lillemus sitt tilfelle da hennes barn stod mellom to barnehageplasser så hadde hun rett på kontantstøtte i ferien, så tydelig at DU ikke kan reglene godt nok til å uttale deg så bastant. Men du legger tydeligvis mer vekt på moralske vurderinger enn de faktiske vilkårene i i reglene om kontantstøtte så da kan en ikke regne med annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! TAKK! Du tolket meg helt riktig, det er dette jeg mener. Nå blir jeg mistolket hit og dit og jeg har visstnok konkludert med både det ene og det andre, som jeg aldri har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset over at man i det hele tatt kunne lure på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Lillemus sitt tilfelle da hennes barn stod mellom to barnehageplasser så hadde hun rett på kontantstøtte i ferien, så tydelig at DU ikke kan reglene godt nok til å uttale deg så bastant. Men du legger tydeligvis mer vekt på moralske vurderinger enn de faktiske vilkårene i i reglene om kontantstøtte så da kan en ikke regne med annet.

Lillemus tok ikke ut ferie i den perioden, så du har heller ikke lest godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mommyishome

JA! TAKK! Du tolket meg helt riktig, det er dette jeg mener. Nå blir jeg mistolket hit og dit og jeg har visstnok konkludert med både det ene og det andre, som jeg aldri har skrevet.

Har vist til svar fra "Kontantstøtte er flott,...." ikke spesielt fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umoralsk? Hehe, ja du kan forsåvidt godt si det hvis du vil.

Det er iallefall aldeles hårreisende å tro at man kommer inn under ordningen for kontantstøtte under en 4 ukers ferie. Ikke åpent for diskusjon en gang. Det får liksom være grenser for hva man skal kunne tyne ut av en velferdsordning. Syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vist til svar fra "Kontantstøtte er flott,...." ikke spesielt fra deg.

Ok, men jeg er uansett ikke interessert i å diskutere om barnetrygden eller andre ting og tang er moralske eller umoralske. Du stilte spørsmål om du kunne søke om kontantstøtte i ferien og fikk svar at det kunne du ikke. Ferdig med det. Mulig du mener at du burde hatt krav på det, deg om det, det er fullt lov å mene hva man vil.

Så var jeg så dum at jeg tillot meg å skrive min mening, at jeg stusset litt over at du kunne lure på noe sånt. Beklager at du ikke likte det, men det er min personlige mening og jeg har rett til å ytre den her på et slikt forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mommyishome

Det er iallefall aldeles hårreisende å tro at man kommer inn under ordningen for kontantstøtte under en 4 ukers ferie. Ikke åpent for diskusjon en gang. Det får liksom være grenser for hva man skal kunne tyne ut av en velferdsordning. Syns jeg.

Det var da bare et spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Jeg har også forstått hva du mener, det var ikke vanskelig å skjønne. Og jeg er heeelt enig med deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forstått hva du mener, det var ikke vanskelig å skjønne. Og jeg er heeelt enig med deg :)

Takker for det. Jeg har også lurt på masse ting i livet selv som sikkert mange andre ikke har skjønt at det har vært mulig å lure på, så for all del, jeg har ikke konkludert med at mommyishome er en umoralsk person. Jeg synes bare dette tok litt av her nå, men ser jo at mange andre har forstått meg helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mommyishome

Lillemus tok ikke ut ferie i den perioden, så du har heller ikke lest godt nok.

Det har ikke noe å si for retten til kontantstøtte om hun hadde ferie eller om hun var sykmeldt ettersom retten til kontantstøtte kun henger sammen med om man har statsstøttet barnehageplass eller ikke og det hadde hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg en liten opprydning, siden det spores litt av nedover i tråden:

Kontantstøtte er for de som ikke har noen statstøttet barnehageplass. Har man det, spiller det ingen rolle om man bruker den eller ikke. I andre tilfeller enn ferie der plassen ikke brukes for et lengre tidsrom, f.eks. utenlandsopphold, kan man evt. søke om permisjon og / eller redusert betaling. Dette er en sak mellom foreldrene og barnehagen og har ingenting med kontantstøtte å gjøre.

Barnetrygd er ingen trygd, men et skattefradrag som gis til foreldre med barn under 18 år. Dette utbetales direkte til familien i stedet for via skatteseddelen av historiske årsaker (forenklet framstilt): Fradraget ble innført den gangen far jobbet og fikk lønn, mens mor passet hjem og barn og fikk husholdningspenger av far hvis det var noe igjen. For å sikre at dette fradraget pr. barn faktisk kom videre til mor og barn, ble pengene sendt barnas mor.

Hvordan definerer du da trygd?

I de dokumentene (politiske dokumenter fra slutten av 50-tallet) jeg sitter og leser for tiden så omfattes barnetrygden av "sosialtrygdene", noe som etterhvert ble kalt folketrygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mommyishome

Hvis dine svar i denne tråden er et eksempel på hva du mener er å ha stil så velger jeg heller å ikke ha stil.

Tydeligvis tenker du som så at dumme spørsmål krever dumme svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Det er iallefall aldeles hårreisende å tro at man kommer inn under ordningen for kontantstøtte under en 4 ukers ferie. ''

Når kontantstøtten gis fordi man ikke benytter statsstøttet barnehageplass, og det er alment kjent at den i stor grad benyttes til å betale (svarte) dagmammaer, er det ikke _så_ rart å lure på om man får kontantstøtte i ferien, synes jeg. En grumsete ordning kan danne grunnlag for ymse rare spørsmål :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...