Gå til innhold

Ferie 4 uker - full kontantstøtte?

Gjest mommyishome

Anbefalte innlegg

Det har ikke noe å si for retten til kontantstøtte om hun hadde ferie eller om hun var sykmeldt ettersom retten til kontantstøtte kun henger sammen med om man har statsstøttet barnehageplass eller ikke og det hadde hun ikke.

"Det har ikke noe å si for retten til kontantstøtte om hun hadde ferie eller om hun var sykmeldt ettersom retten til kontantstøtte kun henger sammen med om man har statsstøttet barnehageplass eller ikke og det hadde hun ikke."

Dette skjønte jeg ikke stort av, men man har ikke rett på kontantstøtte når man tar ungen ut av bhg. for at ungen skal ha ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

16

• Lillemus

6

• laban

4

• AAA

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Kontantstøtte er flott, men det er ikke feriepenger!

I Lillemus sitt tilfelle da hennes barn stod mellom to barnehageplasser så hadde hun rett på kontantstøtte i ferien, så tydelig at DU ikke kan reglene godt nok til å uttale deg så bastant. Men du legger tydeligvis mer vekt på moralske vurderinger enn de faktiske vilkårene i i reglene om kontantstøtte så da kan en ikke regne med annet.

Huff, her får du det med te-skje:

Kontantstøtte er ment som et tilskudd til de som ikke benytter seg av statsstøttede barnehager. INTENSJONEN er at man skal få det samme tilskuddet til enten å passe egne barn, eller benytte seg av barnepassordninger som _ikke_ er støttet økonomisk av staten.

Det har ALDRI vært INTENSJONEN med kontantstøtten at foreldre skal bruke den som feriepenger. Skjønner du??? At Lillemus hadde mulighet til å søke om kontantstøtte fordi de byttet barnehager er hevet over enhver tvil, men det var aldri INTENSJONEN med kontantstøtten at foreldre skulle bruke det slik.

Hvis du ikke vet hva intensjon betyr, så må du slå det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dine svar i denne tråden er et eksempel på hva du mener er å ha stil så velger jeg heller å ikke ha stil.

Tydeligvis tenker du som så at dumme spørsmål krever dumme svar.

Kjære deg. Du kan selvfølgelig stille dumme spørsmål, men du må da tåle at folk påpeker at dette var i overkant. Problemet er at du har rota det til for deg, med å dra inn f.eks. barnetrygd. Og nå gir du deg ikke, du maler og maler og maler.

Du får ikke med alle på at spørsmålet var betimelig, men det spiller da vel ingen rolle?! Du spurte, fikk svar, og bør vel være fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan definerer du da trygd?

I de dokumentene (politiske dokumenter fra slutten av 50-tallet) jeg sitter og leser for tiden så omfattes barnetrygden av "sosialtrygdene", noe som etterhvert ble kalt folketrygden.

Joda, den er vel en trygd på linje med f.eks. alderstrygden, men det begrepet hører man sjelden lenger.

Tenkte mer på at den ikke stiller i klasse med behovsprøvde og søknadsstyrte trygder som syke- og ulykkestrygd.

Men jeg innrømmer helt glatt at ingen av formuleringene mine var særlig nøyaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mommyishome

Kjære deg. Du kan selvfølgelig stille dumme spørsmål, men du må da tåle at folk påpeker at dette var i overkant. Problemet er at du har rota det til for deg, med å dra inn f.eks. barnetrygd. Og nå gir du deg ikke, du maler og maler og maler.

Du får ikke med alle på at spørsmålet var betimelig, men det spiller da vel ingen rolle?! Du spurte, fikk svar, og bør vel være fornøyd med det.

Kjære, deg.. Hersketeknikk.. blah blah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mommishome

"Det har ikke noe å si for retten til kontantstøtte om hun hadde ferie eller om hun var sykmeldt ettersom retten til kontantstøtte kun henger sammen med om man har statsstøttet barnehageplass eller ikke og det hadde hun ikke."

Dette skjønte jeg ikke stort av, men man har ikke rett på kontantstøtte når man tar ungen ut av bhg. for at ungen skal ha ferie.

Barnet hadde ikke statsstøttet barnehageplass - derfor hadde hun rett til kontantstøtte. Har barnet ferie fra barnehagen så har man ikke rett på kontantstøtte. (Var dette jeg lurte på i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mommyishome

Huff, her får du det med te-skje:

Kontantstøtte er ment som et tilskudd til de som ikke benytter seg av statsstøttede barnehager. INTENSJONEN er at man skal få det samme tilskuddet til enten å passe egne barn, eller benytte seg av barnepassordninger som _ikke_ er støttet økonomisk av staten.

Det har ALDRI vært INTENSJONEN med kontantstøtten at foreldre skal bruke den som feriepenger. Skjønner du??? At Lillemus hadde mulighet til å søke om kontantstøtte fordi de byttet barnehager er hevet over enhver tvil, men det var aldri INTENSJONEN med kontantstøtten at foreldre skulle bruke det slik.

Hvis du ikke vet hva intensjon betyr, så må du slå det opp.

Jeg har aldri stilt spørsmålet om hva som er intensjonen ved kontantstøtte! Stilte spørsmål om man hadde rett til det når barnet har ferie fra barnehagen. Det har jeg fått svar på og det er jo logisk nok at man ikke har det. Om vi velger å ta barnet ut av barnehagen og dra på ferie i et helt år for den saks skyld så har vi rett på kontantstøtte. Det har ikke noe å si at vi har ferie og mottar feriepenger. Men dette visste du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri stilt spørsmålet om hva som er intensjonen ved kontantstøtte! Stilte spørsmål om man hadde rett til det når barnet har ferie fra barnehagen. Det har jeg fått svar på og det er jo logisk nok at man ikke har det. Om vi velger å ta barnet ut av barnehagen og dra på ferie i et helt år for den saks skyld så har vi rett på kontantstøtte. Det har ikke noe å si at vi har ferie og mottar feriepenger. Men dette visste du vel?

Nå roter du fælt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære, deg.. Hersketeknikk.. blah blah...

Hjelpes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå tuller du. Hvorvidt du velger å ikke benytte barnehageplass, evnt benytte delvis når du har full plass spiller ingen rolle for om du får kontantstøtte. Har man 100% barnehageplass så er det null kontantstøtte enten man velger å hente kl 1400 eller man velger å reise på (uendelig lang) ferie.

Hvis du derimot sier opp barnehageplassen så er det noe annet.

http://www.nav.no/page?id=265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mommyishome

Nei nå tuller du. Hvorvidt du velger å ikke benytte barnehageplass, evnt benytte delvis når du har full plass spiller ingen rolle for om du får kontantstøtte. Har man 100% barnehageplass så er det null kontantstøtte enten man velger å hente kl 1400 eller man velger å reise på (uendelig lang) ferie.

Hvis du derimot sier opp barnehageplassen så er det noe annet.

http://www.nav.no/page?id=265

Ja, jeg har ikke påstått noe annet enn at man være uten statsstøttet barnehageplass for å ha rett til kontantstøtten, men jeg formulerte meg vel uklart. Om man har ferie, er sykmeldt eller om man er i 100% jobb og benytter dagmamma har ikke noe å si så lenge man ikke har denne barnehageplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mommyishome

Nå roter du fælt.

Påstår du at dersom jeg tar ferie i 1. år og og barnet ikke har barnehageplass så har jeg ikke rett på kontantstøtte?

Mens man snakker om å rote så kan en jo lure på hvorfor du syns det er nødvendig å bruke hersketeknikker i en så simpel diskusjon og hvorfor du må trekke inn avføring i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstår du at dersom jeg tar ferie i 1. år og og barnet ikke har barnehageplass så har jeg ikke rett på kontantstøtte?

Mens man snakker om å rote så kan en jo lure på hvorfor du syns det er nødvendig å bruke hersketeknikker i en så simpel diskusjon og hvorfor du må trekke inn avføring i debatten.

Du, nå tror jeg ikke det er noe poeng å fortsette. Hvilket første år du skal ha ferie skjønner jeg ikke, og du har nok muligens oppfattet endel ord veldig feil. Som f.eks. hva simpel betyr. Og uttrykket "bæsje på leggen".

Så, du får leve og tro hva du vil. Ha et fint liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mommyishome

Du, nå tror jeg ikke det er noe poeng å fortsette. Hvilket første år du skal ha ferie skjønner jeg ikke, og du har nok muligens oppfattet endel ord veldig feil. Som f.eks. hva simpel betyr. Og uttrykket "bæsje på leggen".

Så, du får leve og tro hva du vil. Ha et fint liv.

Skulle stå "ett" ikke " "1.", men det skjønte du sikkert.

Støtter at du trekker deg ut av diskusjonen nå som hersketeknikkene er brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle stå "ett" ikke " "1.", men det skjønte du sikkert.

Støtter at du trekker deg ut av diskusjonen nå som hersketeknikkene er brukt opp.

Kutt ut, da, ta deg litt sammen. Du driter deg loddrett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...