Gå til innhold

6 mnd og mye våken!

margerita1365380476

Anbefalte innlegg

margerita1365380476

min sønn på 6mnd er fortsatt ofte våken om natta.

Han bruker å legge seg v 22 tiden (vil ikke sovne før det).

i natt våknet han kl.01 og villa ha pupp. Jeg la han tilbake i senga etterpå. Så våknet han kl.03 og etter det våknet han 05.30. Jeg blir snart sprø.

Jeg har to barn til, så det er forferdelig å være så trøtt hele dagen. Mine to andre sov hele natten gjennom fra de var 3mndr.

lillegutt spiser grøt til kvelden, hadde håpet det ville hjelpe.

Jeg prøver å ikke ta ham opp alltid, for jeg tenker at han ikke kan være sulten etter to timer. Da hyler han som besatt og gir seg ikke. Det er alltid jeg som gir meg.

Han sover ikke mye i løpet av dagen heller.

en lur fra 9-10 en fra 12-14 og en liten en fra 17-18 kanskje.

Har alltid trodd på uttrykket at søvn gavner søvn,men det passet visst bedre tilmine to andre.

Hvordan sover deres babyer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du skal fortsette å gi barnet det han har behov for i iallfall noen måneder til. La mannen ta sin del av arbeidet, og ta igjen tapt søvn på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

margerita1365380476

Jeg syns du skal fortsette å gi barnet det han har behov for i iallfall noen måneder til. La mannen ta sin del av arbeidet, og ta igjen tapt søvn på dagtid.

Så jeg skal fortsette ¨amme hver 2-3 time hele natten?

Er umulig å sove på dagtid og far hjelper ikke noe til m babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen mor

Siden han får grøt og egentlig ikke er sulten så kan det jo være at han opplever noe slags ubehag? Det burde jo forsåvidt være mulig å snu sovemønsteret hans nå som han ikke lenger kun drikker morsmelk. Hva med å utsette grøtmåltidet til like før leggetid?

Hvis ikke det hjelper kan du jo prøve å ta en snakk med legen. Jeg har en nabo som fikk foreskrevet vallergan(som sovemedisin) til sin gutt fordi mora ble utslitt siden han sov kun korte dupper.. Mora syntes det var ille å skulle gi sovemedisin til sitt eget barn, men behovet var tilstede fordi mor selv holdt på å gå på veggen,og i den familien greide de å snu søvnmønsteret ved hjelp av vallerganet. så i etterkant syntes ho det var verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Sånn var begge mine også. Vi vente dem av med morsmelk om natta ved ca 8 mnd alder. Da sov de plutselig hele natten. Utrolig slitsomt. Førstemann sov bare halvtimer om dagen, nr 2 sov lengre økter på dagen, men da hadde jeg jo nr 1 hjemme og kunne ikke sove...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel heller at din yngste er mer som "normalen" enn de to eldste når det gjelder soving. Det er i hvert fall ikke helt uvanlig med noen natt-amminger i 6mnd alder. Jeg (dvs. mannen min) vente av minsten min fra nattpupp ved 8mnd alder (såkalt tredagers, som i praksis tok 2 netter). Før det var jeg zombi av trøtthet med begge mine, husker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo prøve med vann på flaske, smokk eller å bære (f.eks i et bæresjal) for å se om det bare er kos og nærhet han trenger, men hvis det er det, syns jeg absolutt han skal få det.

Eventuelt kan du jo ha han i senga, hvis du klarer å sove med han der, sånn at du slipper å våkne så veldig når han vil ha pupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsta her holdt også på sånn, det bedret seg ikke før hun rundet 10 mnd. Slitsomt, men det har en ende! Jeg syns kanskje han sover mye på dagtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søvmangel er tortur

Begge mne har hatt stort behov for mat i halvtårsalderen, og sden det gkk ganske lang tid fra jeg begynte å gi dem gøt / fast føde fra de var seks mnd og til de spiste nok til at det ga utslag på nattesøvnen, var månedene fra seks månedersalder de tøffeste mht søvn (dvs min søvmangel om natten).

Ting endrer seg veldig fort, det som er vanskelig den ene uken er helt annerledes den neste. I tllegg er det vanskelg å gi råd når man ikke vt noe om din hjemmesituasjon, mulighet for hjelp fra barnefar og annen famile, din mulighet for å sove om dagen, større barn i hus osv.

Men ofte er det andre ting enn bare å endre på barnets søvnmønster som kan gjøre tng bedre for deg.

Jeg hadde mye melk om morgenen, og begynte dagen med å pumpe det ene brystet mens pappaen tok baby på badet og skiftet bleie (altså med en gang hun våknet, og før hun fikk pupp). Han avledet henne nok til at jeg fikk pupet i 10 min, så satte han melken i kjøleskapet mens hun fikk den andre puppen (og innen hun var ferdig med denne kunne hun få litt fra den første igjen). Om kvelden (gjerne så tidlig som syv), etter stell og mating, la jeg baby i vuggen som stod i en stille krok i stuen, og la meg selv på soverommet. Så sov jeg, og så sov baby noen timer. Når hun våknet, ga pappaen melken jeg hadde pumpet om morgenen, og når hun sovnet på pappas fang, la han henne i sengen hennes inne hos oss, og la seg selv. Jeg sov på denne måten fra litt over syv om kvelden og til (godt) over midnatt, til hun våknet for andre nattmåltid. Det å få en bolk med flere timers sammenhengende søvn gjør underverker.

Dette tok knekken på alt sosialt liv, all voksentid sammen med pappaen, all rydding om kvelden osv, men gjorde at jeg fikk sove disse ukene / månedene det stod på som verst.

Andre løsninger er å gjøre seg helt klar tl å legge seg før du ammer før den lange luren om formiddagen (skru ut ringeklokke, telefon, trekke for lystette rullgardiner, spise og drikke litt), slik at du stuper i seng i samme sekund som baby. Ikke kast bort et sekund på alt du skal ha gjort mens baby sover, bare sov.

Eller benytt skoleferen til å hanke inn en voksen "trillepike", en i nabolaget som går på videregående eller studerer og som du stoler på til å ha baby to timer hver formiddag mens du sover.

Jeg ville gått over til kun to lurer, feks en fra 10 og en fra 14, og brukt alle triks for å holde ham våken fra klokken 16 og til han legger seg (tidligere enn han gjør nå). Mine erfaring er at når de er så store som din, ødelegger sene lurer (selv om de er korte) veldig for den sammenhengende søvnen senere på kvelden.

Amme så mye du kan på ettermiddagen, også mye i forbindelse med grøtmåltidet.

La introduseringen av fast føde gå langsomt og "etter boken" slik du gjør, selv om du lengter etter at baby spiser mye som varer lenge i magen. Forter du deg for mye, kan det gi andre plager som holder dere enda mer våkne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes han høres helt normal ut jeg.

Tror ikke det er normalen at de sover gjennom hele natten fra 3 mnd alder iallefall.

Nr 3 her sov tilsammen 9-10 timer i døgnet når han var på den alderen, og jeg måtte bare innse det at jeg kan hjelpe til så godt jeg kan for å få han til å sove, men man kan jo ikke tvinge de....

Han sov ca 45 minutter om gangen om natta, og 30 minutter 3 ganger om dagen.

Gjør det du kan for å få nok søvn, iallefall for en periode så du kommer deg ovenpå. La han sove ved puppen hele natta, eller hva som helst.

Alt har en ende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...