Gå til innhold

Urinretensjon??

Gjest Vil men får ikke til

Anbefalte innlegg

Gjest Vil men får ikke til

Jeg er en dame på snart 40 som har fått urinretensjon. Det kan tenkes at dette kan komme av bivirkninger av en medisin jeg tar som heter Sarotex 2X25mg kveld. (denne brukt i ca 2 år med små vannlatningsplager om morgenen) Jeg vet denne medisinen også brukes på sengevetere. Jeg har gått med urinkateter i over en uke da jeg fikk akutt urinretensjon og forstoppelse (delvis bedre av forstoppelse). Blæra inneholdt over en liter når jeg kom inn på sykehuset. (Jeg kjente at jeg ville tisse og kjente meg sprengt). Har vært på kontroll på sykehus hvor kateter ble tatt ut og jeg skulle forsøke å late vannet selv.Jeg drakk mye vann og kjente etter hvert stor tissetrang, men måtte igjen presse hardt og bare litt kommer ut.Til min store fortvilelse ble det satt inn igjen, hvorpå jeg fikk beskjed om å komme tilbake om noen dager for å prøve på nytt... Slik det kjennes for meg, er jeg redd det ikke blir suksess da heller (det kommer litt hvis jeg presser til jeg blir svett og svimmel). Deretter skal jeg henvises jeg til urolog. Jeg er undersøkt av gynekolog og der ble det ikke funnet noe galt.Jeg har også startet nedtrapping av medisinen jeg tar. Nå går jeg rundt og er veldig engstelig for om jeg kanskje ikke fungerer som jeg skal, og kanskje må gå med kateter resten av livet. Kan det hende jeg har ødelagt blæra med at jeg har gått å holdt meg? Vet jeg har skrytt av å ha "selskapsblære". Hva kan eventuelt være galt om det ikke kommer av medisinen? Hvordan skal dette bedres hvis det ikke er medisinen? Kan det være psykisk? Hilsen meget bekymret dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til "meget bekymret dame" Det er nok riktig at Sarotex kan gi retensjon. I tillegg så er også forstoppelse noe som kan påvirke vannlatingen. Urinblæren er en muskel som ikke bør inneholde mer enn 4-500 ml. Det er mange som synes det er bra med selskapsblære, men det er ikke bra for blæren å stadig bli tøyd .Jeg tror ikke du skal engste deg for ikke å fungere som du skal.Det å oppleve retensjon slik du har gjort kan skade blæren. Det er bra du får tømt blæren med kateter. Dersom blæren har tatt skade av dette er det hjelp å få. Den kan bli bra igjen. Det kan høres litt voldsomt ut, men du kan lære deg å sette et engangskateter selv. Dette gjøres med grundig opplæring,til man føler seg trygg på det.Det må kanskje gjøres flere ganger om dagen, men det vil legen bestemme. Selv små barn kan lære seg dette. Fordelen med å prøve det er at blæra som er en muskel kan bli bra igjen etter retensjon. Noen står på denne behandlingen(engangskateter) i en liten periode. .Dette kan engangskateter hjelpe med. I tillegg vil jeg anbefale deg å få litt hjelp med forstoppelsen, slik at ikke det fortsetter som et problem. Full tarm gjør det også vanskeligere for mange å klare å tømme blæra. I forhold til det psykiske så er det lurt å forsøke å slappe godt av når du sitter på toalettet, sett gjerne på vannkrana, og lukk øyne og forsøk å lag "blåselyder" Det blir ofte litt "stress og engstelse" når en ikke får til å tisse! Prøv å ikke bekymre deg, da det her er hjelp å få. Det viktigste nå er at urinen kommer ut uten at blæren blir for full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...