Gå til innhold

Kan det være ADHD?

caprice

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest en brosjyre om jenter og ADHD fra ADHD foreningen lurer vi på om det kanskje likevel er ADHD niåringen vår har. Hun har i mine øyne vært "vanskelig" og forferdelig krevende siden hun var nyfødt, men alle de tre klasseforstanderne hun så langt har hatt har gitt henne de beste skussmål og kan ikke rapportere om noen form for problemer overhodet. Når ferien er over vil jeg kontakte fastlegen, men har hørt at ventetiden er L-A-N-G når det gjelder å komme til utredning. Ville derfor gjerne finne ut mest mulig i mellomtiden. Søkte etter et forum på ADHD foreningens nettsider men fant overraskende nok ingenting. Noen som vet hvor jeg evt kan søke "likesinnede" i mellomtiden?

Mvh

utslitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk på emnet jenter og adhd, jeg fant i alle fall litt info da. Ellers finner du jo bøker om emnet som du kan låne på biblioteket.

Jeg har samme problemstilling selv, med min snart 8 årige jente.

Det kan ofte være litt annerledes enn det typiske "utagerende guttebarnet" folk flest forbinder med adhd..

Hos oss preges jenta av store konsentrasjonsvansker og høyt frustrasjonsnivå, samt problemer med impulskontroll. Lærer ser at hun har konsentrasjonsvansker og vanskelig for å holde orden. (hopper sider i oppgaveboken, mister bøker og blyanter og er generelt veldig rotete i forhold til andre på samme alder)

Vi opplever høyt frustrasjonsnivået og manglende impulskontroll som vanskelig for jenta her hjemme.

Mulig hun tar ut en del frustrasjon hjemme i trygge omgivelser, og at skolen ikke ser dette i samme grad. Noen hendelser skjer jo også i friminuttene, noe lærer ikke ser.

Jeg har selv sett noen episoder i skolegården, som egentlig er små misforståelser, men som for henne vokste og ble til store problemer med gråt og hyl. Dette er vondt for henne, og de andre morer seg jo, uten at hun skjønner hvordan hun kunne ha taklet det annerledes.. I disse tilfellene har jeg kunnet gripe inn og hjelpe henne og oppklare for henne og klassekameratene. Men jeg kan jo ikke være tilstede i hvert friminutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bokstavbarna.no

Jeg vil anbefale forumet på www.bokstavbarna.no

Der finner du mange i samme båt, med barn både med og uten diagnoser, under utredning, mange spørsmål og svar, og folk på forumet er flinke på å svare nykommere. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på emnet jenter og adhd, jeg fant i alle fall litt info da. Ellers finner du jo bøker om emnet som du kan låne på biblioteket.

Jeg har samme problemstilling selv, med min snart 8 årige jente.

Det kan ofte være litt annerledes enn det typiske "utagerende guttebarnet" folk flest forbinder med adhd..

Hos oss preges jenta av store konsentrasjonsvansker og høyt frustrasjonsnivå, samt problemer med impulskontroll. Lærer ser at hun har konsentrasjonsvansker og vanskelig for å holde orden. (hopper sider i oppgaveboken, mister bøker og blyanter og er generelt veldig rotete i forhold til andre på samme alder)

Vi opplever høyt frustrasjonsnivået og manglende impulskontroll som vanskelig for jenta her hjemme.

Mulig hun tar ut en del frustrasjon hjemme i trygge omgivelser, og at skolen ikke ser dette i samme grad. Noen hendelser skjer jo også i friminuttene, noe lærer ikke ser.

Jeg har selv sett noen episoder i skolegården, som egentlig er små misforståelser, men som for henne vokste og ble til store problemer med gråt og hyl. Dette er vondt for henne, og de andre morer seg jo, uten at hun skjønner hvordan hun kunne ha taklet det annerledes.. I disse tilfellene har jeg kunnet gripe inn og hjelpe henne og oppklare for henne og klassekameratene. Men jeg kan jo ikke være tilstede i hvert friminutt...

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Synes datteren min passer godt inn i beskrivelsen av såkalt "kombinert type". Hun klarer ikke sitte rolig. Når vi spiser sitter hun og sparker i bordbenet. Når vi feks øver på gangetabellen turner hun i sofaen. Når hun blir lest for sitter hun og gjør alle mulig andre ting samtidig. Lesing er dødelig kjedelig (sliter med å komme gjennom leselekser fordi hun ikke klarer å sitte rolig - sitter da også å dunker og banker med ben og armer). Men hun er ekstremt utadvendt og har mange venner. Klarer ikke å finne på noe i eget selskap, (da blir det tv og DS). Raseriutbrudd er daglige, og de er massive! Da klarer hun ikke ta seg sammen i det hele tatt, og låser seg totalt. Dette skjer aldri på skolen. Vi må til tider tråkke forsiktig rundt i huset, og den minste ting kan føre til hyl og skrik. Fryktelig slitsomt - og frustrerende for henne også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Synes datteren min passer godt inn i beskrivelsen av såkalt "kombinert type". Hun klarer ikke sitte rolig. Når vi spiser sitter hun og sparker i bordbenet. Når vi feks øver på gangetabellen turner hun i sofaen. Når hun blir lest for sitter hun og gjør alle mulig andre ting samtidig. Lesing er dødelig kjedelig (sliter med å komme gjennom leselekser fordi hun ikke klarer å sitte rolig - sitter da også å dunker og banker med ben og armer). Men hun er ekstremt utadvendt og har mange venner. Klarer ikke å finne på noe i eget selskap, (da blir det tv og DS). Raseriutbrudd er daglige, og de er massive! Da klarer hun ikke ta seg sammen i det hele tatt, og låser seg totalt. Dette skjer aldri på skolen. Vi må til tider tråkke forsiktig rundt i huset, og den minste ting kan føre til hyl og skrik. Fryktelig slitsomt - og frustrerende for henne også...

Oi, kjenner meg igjen i mye av det du beskriver.

Jentene er jo også omtrent like gamle..

Kanskje vi kan holde litt kontakten og følge med og få tips av hverandre?

Jeg får en av de nærmeste dagene en bok moren min har bestilt om emnet.

Var visst veldig lettlest og noe vi kan lese sammen med barna våre.

Kan godt sende deg forfatter og tittel. Har du en mailadr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, kjenner meg igjen i mye av det du beskriver.

Jentene er jo også omtrent like gamle..

Kanskje vi kan holde litt kontakten og følge med og få tips av hverandre?

Jeg får en av de nærmeste dagene en bok moren min har bestilt om emnet.

Var visst veldig lettlest og noe vi kan lese sammen med barna våre.

Kan godt sende deg forfatter og tittel. Har du en mailadr?

Hei igjen,

Håper du får sett denne. Vi ble lei av dårlig vær i Norge og slengte oss på et fly til syden. Derfor ikke svar på en stund. Ja. Jeg har mail, men kun en mail adresse med fullt navn. Hvordan skal jeg få sendt deg den to? Smart idé å holde kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...