Gjest prust Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Barna våre har ikke fått mobil ennå, men bestekameraten til eldstemann (de er 10 år) har akkurat fått, og guttene har hatt det kjempemoro med å ta bilder og filme hverandre. Nå ble det noe sabla baluba på badet, og jeg hørte at jenta vår på 8 hylte og skreik. Jeg løp inn, og der var jammen meg min gutt på badet, og hadde åpnet vinduet slik at kameraten kunne stå utenfor og ta bilde av jenta mens hun satt på do. Jeg ble illsint, og sendte dem ut i plaskregnet begge guttene, og ropte til dem at dette absolutt ikke var lov. Vi skulle akkurat til å lage smoothie, men jeg sa at det ikke ble noe på dem. Er litt skjelven - overreagerte kanskje - og burde vel heller satt meg ned og tatt en seriøs prat med dem om det å ta bilder av andre.... Hva slags regler har dere andre for mobilbruk og det å ta bilder av andre? Nå gjelder dette nabogutten, men han og min gutt henger sammen som erteris og er egentlig verdens beste gutter, og han er masse hos oss og hører på hva jeg sier. Jenta mi hylte kanskje litt mer enn hun trengte, for hun gliste bredt da guttene fikk skjenn...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Ta en alvorsprat med gutta om dette. Det er en uting å ta bilder av andre på denne måten. Neste steg er filming med mobilen, og det har en tendens til å havne på youtube... særlig blant ungdomsskolegutter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Slipp dem inn igjen, plasser dem på hver sin kjøkkenstol med en smoothie hver og forklar dem reglene for mobilbilder. -bare ta bilde hvis det er ok for "offeret" og hvis "offeret" har klær på. Ikke ta bilde av folk i ubekveme situasjoner. f.eks. Du kan jo slenge på en liten dose nettvett mens du er igang? Hadde du forresten blitt like sinna hvis de hadde brukt vanlig kamera? Å ta bilde av søstra si mens hun sitter på do er jo egentlig rimelig uskyldig. Klassekamerater i dusjen er f.eks mye verre. http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=21941 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Slipp dem inn igjen, plasser dem på hver sin kjøkkenstol med en smoothie hver og forklar dem reglene for mobilbilder. -bare ta bilde hvis det er ok for "offeret" og hvis "offeret" har klær på. Ikke ta bilde av folk i ubekveme situasjoner. f.eks. Du kan jo slenge på en liten dose nettvett mens du er igang? Hadde du forresten blitt like sinna hvis de hadde brukt vanlig kamera? Å ta bilde av søstra si mens hun sitter på do er jo egentlig rimelig uskyldig. Klassekamerater i dusjen er f.eks mye verre. http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=21941 ''Hadde du forresten blitt like sinna hvis de hadde brukt vanlig kamera? '' Jeg synes ikke man skal ta bilde av folk som sitter på do eller er i andre ubekvemme situasjoner uansett. Men det er langt verre å ta bilde med mobil enn med vanlig kamera, i og med at det er så fort gjort å sende bildet videre eller evt. laste det opp til en nettside med mobil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klokkeren1365381207 Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det du gjorde var på sin plass. Nå har han forhåpentligvis lært! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 ''Hadde du forresten blitt like sinna hvis de hadde brukt vanlig kamera? '' Jeg synes ikke man skal ta bilde av folk som sitter på do eller er i andre ubekvemme situasjoner uansett. Men det er langt verre å ta bilde med mobil enn med vanlig kamera, i og med at det er så fort gjort å sende bildet videre eller evt. laste det opp til en nettside med mobil. Nei, det er ikke gøy å bli tatt bilde av når man ikke vil, jeg kom bare til å tenke på at jeg har sett atskillige bilder av småunger på do og potte - tatt av voksne folk. Tviler på at 10-åringene laster opp sånne bilder på nettet. (basert på min egen 10-åring som ikke vet hvordan det gjøres) -det er kanskje en gylden anledning til å ta en alvorsprat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Slipp dem inn igjen, plasser dem på hver sin kjøkkenstol med en smoothie hver og forklar dem reglene for mobilbilder. -bare ta bilde hvis det er ok for "offeret" og hvis "offeret" har klær på. Ikke ta bilde av folk i ubekveme situasjoner. f.eks. Du kan jo slenge på en liten dose nettvett mens du er igang? Hadde du forresten blitt like sinna hvis de hadde brukt vanlig kamera? Å ta bilde av søstra si mens hun sitter på do er jo egentlig rimelig uskyldig. Klassekamerater i dusjen er f.eks mye verre. http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=21941 De kom luskende tilbake av seg selv og sa unnskyld. Så satte vi oss ned på kjøkkenet - guttene, jenta på 8 og jeg, og jeg fortalte dem hvorfor jeg hadde blitt så sint, og at det er noen som mobber og erter ved å sende bilder videre eller legge bilder og film ut på internett. Så de forstod at de ikke skulle ta bilder av andre (på do, i bikini, nakne eller forsåvidt ellers også) hvis de ikke godkjente det. Så laget vi smoothie sammen - og nå filmer nabogutten de to andre når de slurper høyest mulig :-) Takk for nyttig link forresten! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1248691477' post='4183840] Ta en alvorsprat med gutta om dette. Det er en uting å ta bilder av andre på denne måten. Neste steg er filming med mobilen, og det har en tendens til å havne på youtube... særlig blant ungdomsskolegutter. Ja - vi fikk en fin prat sammen, alle fire - se svar til GA. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Det du gjorde var på sin plass. Nå har han forhåpentligvis lært! Jeg håper det. Nå lager de film sammen, alle tre :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 ''Hadde du forresten blitt like sinna hvis de hadde brukt vanlig kamera? '' Jeg synes ikke man skal ta bilde av folk som sitter på do eller er i andre ubekvemme situasjoner uansett. Men det er langt verre å ta bilde med mobil enn med vanlig kamera, i og med at det er så fort gjort å sende bildet videre eller evt. laste det opp til en nettside med mobil. ENig med deg i det - verre med mobil enn med vanlig kamera. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 27. juli 2009 Del Skrevet 27. juli 2009 Når ungene får mobil bør det snakkes om hva man får lov til å ta bilder av + hvilken tone man skal bruke på SMS. Dette bør også repeteres med jevne mellomrom. En reaksjon men hyl og skrik er selvsagt ikke det beste (men det kan jo skje den beste:-) I etterkant kan du jo ta en skikkelig snakk med dem alle 3 om slike ting. Det kan bli mye vondt for noen dersom det blir missbrukt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også en mamma Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Jeg er tilhenger av seriøs prat med ungene. Begge våre har mobiltelefoner, og vi har hatt noen prater, (og en del kjefting) i forhold til det med bilder og video. Det er ikke akseptabelt å fotografere eller filme andre uten deres tillatelse. Jeg har truet med inndragning av mobiltelefonene hvis de gjør sånt. Når det gjelder andres barn, så syns jeg du håndterte situasjonen helt riktig. Det var ikke tid og sted for seriøs prat, og da markerte du tydelig hva som er greit og ikke greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Nei, jeg synes over hodet ikke du overreagerte. Synes tvert imot du handlet både fornuftig og rettferdig. Jenta må ha lov å glise når de får sin fortjente skjennepreken og straff. Din skarpe reaksjon kan ha bidratt til hurtigrepreasjon av følelsene hennes. Og ta bilder av andre i private/intime situasjoner (og evt. publisere dem) er en straffbar handling. Det er selvsagt også respektløst og grovt krenkende. - Og det kan få svært alvorlge følger for den som utsettes for slikt. Hva om de ikke finner ut at dette er forkastelig å gjøre og forsetter med det i årene femover. Du kan godt snakke rolig og alvorlig med dem. Gjør det gjerne klart at om du noen gang tar dem i å gjøre noe skikt igjen konfiskerer du telefonen og sletter alt av bilder og film. La den andre guttens foreldre få vite hva de har gjort, om de ikke alt vet det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Slipp dem inn igjen, plasser dem på hver sin kjøkkenstol med en smoothie hver og forklar dem reglene for mobilbilder. -bare ta bilde hvis det er ok for "offeret" og hvis "offeret" har klær på. Ikke ta bilde av folk i ubekveme situasjoner. f.eks. Du kan jo slenge på en liten dose nettvett mens du er igang? Hadde du forresten blitt like sinna hvis de hadde brukt vanlig kamera? Å ta bilde av søstra si mens hun sitter på do er jo egentlig rimelig uskyldig. Klassekamerater i dusjen er f.eks mye verre. http://www.barnevakten.no/sider/tekst.asp?side=21941 ''Å ta bilde av søstra si mens hun sitter på do er jo egentlig rimelig uskyldig.'' Jeg synes ikke slikt er så uskyldig. Og om du ikke en gang kan respektere søstra di, hvem kan du da respektere? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.