Gå til innhold

Hjelp! Pottetrening!

ikke nick i dag

Anbefalte innlegg

ikke nick i dag

Er du ekspert på pottetrening, så håper jeg på fornuftige svar! Altså, den håpefulle guttungen(nylig fylt 2 år) har vært under pottetrening i ca 10 dager. Han tisser ikke om natten eller under middagsluren. Når han skal bæsje går han uoppfordret på potta, men når det gjelder tiss, går det rett på gulvet! Jeg setter ham på potta når jeg vet at han må tisse, og da gjør han det. Men aldri på egen hånd! Hva skal jeg gjøre? Glemme hele greia og sette bleie på ham igjen? Prøve videre ? Men begynner å bli rimelig lei også. Jeg må som regel sette ham på potta 3-4 ganger før han tisser. Er han for liten? Om to uker begynner barnehagen, er spent på hvordan det går også... Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fru EOS!

Når vår datter var litt over 2 år sluttet hun med bleie. Vi hadde litt de samme utfordringene de første dagene. Vi innførte et premieringssystem hvor vi satt opp en liste på kjøleskapet hvor hun fikk sette opp et klistremerke for hver gang hun sa i fra at hun skulle på do. Hvis vi måtte spørre, fikk hun ikke klistremerke. Etter 10 klistremerker fikk hun en liten premie. Når hun var blitt flink til å si i fra, endret vi reglene slik at hun fikk et klistremerke for hver hele dag hun var tørr. Etter kort tid var hun helt tørr. Enkletuhell har det selvfølgelig vært, men det må man regne med.

Ikke gi opp enda, det går seg nok til etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg pottetrent 3 barn, og resepten som har fungert på dem er at vi voksne har tatt over kontrollen på når barnet skal på do den første tiden.

Dvs vi har satt dem på do til nogenlunde faste tider; når de har stått opp, etter måltider, før vi går ut, før de legger seg og ellers om det virker som om de må tisse/bæsje.

På denne måten har det gått fra 4-7 dager før de så og si ikke har uhell lenger.

Et uhell dann og vann må man regne med de første årene etter bleieslutt.

Med minstemann startet han på nytt å gjøre i buksa innimellom etter at han byttet avdeling i barnehagen. Dette gikk seg imidlertid til etter et par mnd. Brukte klistremerkeskjema for ham da.

Ellers mener jeg det er viktig å ha minst mulig fokus på uhellene, og heller bare sette ungen på do når det har vært uhell. I min teori vil ungene da koble tissingen med det å gå på do. I tillegg ble det mye ros når de gjorde fra seg på do.

Dammen på gulvet tørket jeg opp etterpå, uten å lage noe styr ut av det. Sa kanskje bare noe som "Oj, var du uheldig nå. Kom, så går vi på do." Når jeg tørket opp kunne jeg si noe som: "Sånn, da tørker vi opp dammen her. Ferdig med det :)"

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om mange guttunger som synes det har vært kult å få tisse i busken ute. Da har de gjort dette uoppfordret. På den måten har de lært å kjenne etter når det kommer.

I tillegg har det vært stor stas å dra i butikken å kjøpe truser for STORE barn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en stor sjanse for at en gutt som nylig har fylt to er litt for liten og umoden for dette enda? Mine gutter tok bleia av da de var nøyaktig 2,5, og det er forholdsvis tidlig for gutter. Gjennomsnittet ligger faktisk nærmere fire år.

Når det er sagt så er det flere toåringer som klarer dette også. Men jeg forstod ikke på innlegget ditt om det var først nå dere startet med pottetreningen eller om dere har brukt potta i tillegg til bleier over lengre tid.

Dersom gutten har vært vant til å bli satt på potta i lengre tid så har han kanskje fått tid til å modnes på den måten at han kjenner når det kommer tiss. Om han ikke har gjort dette så er det ikke noe rart at han ikke mestrer dette. Når barna lar tisse gå i bleia så er jo dette en helt ubevisst handling. Når de skal få det i potta/do så må de vite hvordan det kjennes å være nødt å tisse, de må klare å holde igjen litt osv. Bæsjinga er helt annerledes tror jeg. Både det at det kjennes bedre når man er nødt til å bæsje og at det ikke kommer med en gang, man får bedre tid til å finne potta:-)

Minstemann her i huset sa i fra når han skulle bæsje fra han var 13 mnd og hadde etter dette i snitt ei bæsjebleie i mnd. Tissinga tok vi kontroll på (som jubalong forklarer det) når han var 2,5, og da gikk det helt fint.

For å finne ut om gutten bare er litt "bedagelig" og ikke helt gidder gå på potta for å tisse så kan du jo prøve ut klistremerkeskjema. Kjøp noen kule klistremerker som han får klistre opp hver gang han har tisset. La dette skjemaet henge på dodøra slik at belønninga kommer med en gang etter at han har vært flink. Uhell overser du totalt men ikke il til og skift og vask han med en gang. La han få litt følelse av at det er "ekkelt" med tiss i buksa. Denne følelsen får de jo ikke utviklet så lenge de går med bleier som føles tørre uansett.

Lykke til . Oppdater oss gjerne på hvordan det går:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en stor sjanse for at en gutt som nylig har fylt to er litt for liten og umoden for dette enda? Mine gutter tok bleia av da de var nøyaktig 2,5, og det er forholdsvis tidlig for gutter. Gjennomsnittet ligger faktisk nærmere fire år.

Når det er sagt så er det flere toåringer som klarer dette også. Men jeg forstod ikke på innlegget ditt om det var først nå dere startet med pottetreningen eller om dere har brukt potta i tillegg til bleier over lengre tid.

Dersom gutten har vært vant til å bli satt på potta i lengre tid så har han kanskje fått tid til å modnes på den måten at han kjenner når det kommer tiss. Om han ikke har gjort dette så er det ikke noe rart at han ikke mestrer dette. Når barna lar tisse gå i bleia så er jo dette en helt ubevisst handling. Når de skal få det i potta/do så må de vite hvordan det kjennes å være nødt å tisse, de må klare å holde igjen litt osv. Bæsjinga er helt annerledes tror jeg. Både det at det kjennes bedre når man er nødt til å bæsje og at det ikke kommer med en gang, man får bedre tid til å finne potta:-)

Minstemann her i huset sa i fra når han skulle bæsje fra han var 13 mnd og hadde etter dette i snitt ei bæsjebleie i mnd. Tissinga tok vi kontroll på (som jubalong forklarer det) når han var 2,5, og da gikk det helt fint.

For å finne ut om gutten bare er litt "bedagelig" og ikke helt gidder gå på potta for å tisse så kan du jo prøve ut klistremerkeskjema. Kjøp noen kule klistremerker som han får klistre opp hver gang han har tisset. La dette skjemaet henge på dodøra slik at belønninga kommer med en gang etter at han har vært flink. Uhell overser du totalt men ikke il til og skift og vask han med en gang. La han få litt følelse av at det er "ekkelt" med tiss i buksa. Denne følelsen får de jo ikke utviklet så lenge de går med bleier som føles tørre uansett.

Lykke til . Oppdater oss gjerne på hvordan det går:-)

Tja... ikke moden for å slutte med bleier, men moden for klistremerkebelønning? Ikke min 2-åring, iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... ikke moden for å slutte med bleier, men moden for klistremerkebelønning? Ikke min 2-åring, iallefall ;)

Det jeg mente med innlegget mitt er jo at jeg ikke kan vite om denne toåringen er moden for bleieslutt. Men at foreldrene fort kan finne ut av det med positiv forsterking hver gang han går på potta for å tisse. For om han klarer det med en positiv forsterking/belønning så _er_ han faktisk moden for det. Grunnen til at han ikke gjør det kan være at han ikke gidder eller ikke ser den helt store gevinsten i å få levert i potta. Greier han det heller ikke systematisk med premiering så er han nok ikke moden for det. De færreste gutter på to år er nok det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...