Gå til innhold

Hvor mye informerer du 6-åringen om?

Gjest voksnes seksualitet

Anbefalte innlegg

Hvis 6-åringen spør hvordan kommer babyen inn i magen? eller hvordan kommer frøene fra pappan inn i magen så det blir en baby? Hvor mye i detalj syns du man bør gå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest wxwxwx

Kan man ikke si sannheten, da? Syns det blir for dumt å komme med forklaringer om storken og lignende. Kanskje fins det gode bøker om emnet som er passende for en 6-åring? Hør med Lillemus. :-)

Ellers var jo serien om Kroppen med Trond Viggo Torgersen ikke så dum, men mulig den er mer passende for større barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke si sannheten, da? Syns det blir for dumt å komme med forklaringer om storken og lignende. Kanskje fins det gode bøker om emnet som er passende for en 6-åring? Hør med Lillemus. :-)

Ellers var jo serien om Kroppen med Trond Viggo Torgersen ikke så dum, men mulig den er mer passende for større barn.

Storken?! Det er da ikke snakk om i mitt innlegg å lyve eller snakke om storken?! 6 -åringen vet at barn vokser i magen, og at de blir laget ved at frø fra pappan kommer inn i mammas mage. Problemstillinger er: hvor detaljert skal man fortelle om hva de voksne gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svarer man sannheten.

Babyen kommer inn i magen ved at pappa putter et frø inni magen til mamma som smelter sammen med hennes frø som vokser til en baby.

Kanskje kommer da spørsmålet om _hvordan_ pappa putter det frøet inni mamma, -eller kanskje ikke.

Jeg tror guttungen min var 3-4 år da han stilte det siste oppfølgingsspørsmålet, og han leet ikke på et øyenbryn da jeg fortalte at pappa brukte tissen sin til det.

Guttungen har jo samme utstyr selv, og hadde fra før fått vite at tissen hans ble stiv av og til fordi den øvde seg på å bli voksen, og at pungen er til å ha babyfrø i. De to kulene man kjenner i pungen er det som skal lage frøene hans når han blir voksen og vil ha en baby.

Det er da mye bedre at de får vite sannheten før de blir så store at de synes det er flaut. Jeg tror det hadde vært mye verre å forklare guttungen dette her for første gang nå som han er blitt ti år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da svarer man sannheten.

Babyen kommer inn i magen ved at pappa putter et frø inni magen til mamma som smelter sammen med hennes frø som vokser til en baby.

Kanskje kommer da spørsmålet om _hvordan_ pappa putter det frøet inni mamma, -eller kanskje ikke.

Jeg tror guttungen min var 3-4 år da han stilte det siste oppfølgingsspørsmålet, og han leet ikke på et øyenbryn da jeg fortalte at pappa brukte tissen sin til det.

Guttungen har jo samme utstyr selv, og hadde fra før fått vite at tissen hans ble stiv av og til fordi den øvde seg på å bli voksen, og at pungen er til å ha babyfrø i. De to kulene man kjenner i pungen er det som skal lage frøene hans når han blir voksen og vil ha en baby.

Det er da mye bedre at de får vite sannheten før de blir så store at de synes det er flaut. Jeg tror det hadde vært mye verre å forklare guttungen dette her for første gang nå som han er blitt ti år gammel.

Takk for fint svar!

Men hvordan formulerer du deg hvis 6-åringen spør akkurat hvordan kommer de frøene fra tissen til pappan inn i mamman?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wxwxwx

Storken?! Det er da ikke snakk om i mitt innlegg å lyve eller snakke om storken?! 6 -åringen vet at barn vokser i magen, og at de blir laget ved at frø fra pappan kommer inn i mammas mage. Problemstillinger er: hvor detaljert skal man fortelle om hva de voksne gjør?

Syns man skal prøve å være minst mulig detaljert rundt det seksuelle, selv om en forklarer det tekniske slik som det er. Hvis en har et sexliv som en tror ungen har merket så kan en jo også si at det ikke alltid blir barn av slikt og at det er noe som voksne som er kjærester gjør. (Bare noe en kan si dersom ungen har blitt skremt av lyder eller om ungen har blitt skremt av å se noe..) Nå har ikke jeg 6-åring enda, men regner jeg må google det før jeg svarer gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fint svar!

Men hvordan formulerer du deg hvis 6-åringen spør akkurat hvordan kommer de frøene fra tissen til pappan inn i mamman?

Han putter dem vel inn i hennes tiss da? Eller kanskje det er lettere å forklare at damer har et eget hull til sånt ved siden av tissehullet?

-er 6-åringen gutt eller jente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig si det som det er, din versjon er antakelig atskillig bedre enn den som kommer fra de litt eldre gutta i gata. Spesielt dersom 6-åringen er en jente.

Egget til mammaen er inni magen hennes der det kan vokse og bli til en ferdig baby, mens frøene fra pappaen er i en pose han har mellom beina. For at de skal komme fram til egget, legger han tissen sin inn i den samme åpningen som babyen senere skal komme ut av, det er ved siden av tisseåpningen hennes. Så kommer frøene hans ut og svømmer opp til egget.

Eller noe sånt. Det finnes fine bøker du kan bruke, dersom du synes det er lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bikku

Du må selvfølgelig si det som det er, din versjon er antakelig atskillig bedre enn den som kommer fra de litt eldre gutta i gata. Spesielt dersom 6-åringen er en jente.

Egget til mammaen er inni magen hennes der det kan vokse og bli til en ferdig baby, mens frøene fra pappaen er i en pose han har mellom beina. For at de skal komme fram til egget, legger han tissen sin inn i den samme åpningen som babyen senere skal komme ut av, det er ved siden av tisseåpningen hennes. Så kommer frøene hans ut og svømmer opp til egget.

Eller noe sånt. Det finnes fine bøker du kan bruke, dersom du synes det er lettere.

Enig! Poden her i huset er 7, og jeg har flere ganger forsøkt å få fortalt han hvordan ting skjer - for å forhindre at kompisenes noe forvrengte versjon skal bli sannheten. Men han er ikke interessert. Kan det ha noe med at småsøsken blir til i utlandet for hans del? Ja, ja. Han lærer det vel i tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Det er omtrent sånn vi har forklart det, også. Fungerte helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Jeg kan anbefale ei fin bok som heter Da Emma ble Emma :-)

http://www.bokanmeldelse.com/8251626307

Vi har lånt den på biblioteket, og den passet fint for både 5-åringen og 8-åringen vår.

Vi har ei bok som heter" hvor ble det av benny?" Den er egentlig skrevet for barn, men er nok morsommere for voksne fordi barna ikke har forutsetninger for å forstå humoren i boka. Jeg storkoste meg iallfall da jeg leste den første gang.

Boka gir en litt annen vinkling på hvordan det hele foregår.Boka handler om ei sædcelle som heter benny som bor inni herr brun. vi får se hvor han bor illustrert på tegninger. Der nede i balla har de da altså både skole, treningssenter osv osv. Vi følger benny, og lærer at han og de andre sædcellenede venter spent og øver seg på den store svømmekonkurransen...Benny er forresten elendig i matte men er kjempegod til å svømme...Vi fårse kart over hvordan de skal svømme ut av herr brun og inn i fru brun og hva som er målet altså egget... som er inni fru brun

Så kommer endelig den store dagen... svømmekonkurransen starter... (illustrert medei bitte lita tegning av herr brun oppå fru brun under et teppe) klar ferdig gå....og de svømmer og svømmer...og selvsagt kommer benny fram til egget først... og da skjer det noe........(så følger noen tegninger som viser celledeling og fosterutvikling) og ni månedersenere kommer en baby ut av fru brun, det er ei jente som får navnet Bente.Så stilles spørsmålet "hvor ble det av Benny?" teksten fortsetter med å gi svaret på cadenne måten: Når Bente er blitt litt større oppdager de at ho er elendig i matte men veldig god til å svømme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ærlighet er best. Uten for mye detaljer.

Første gang de spurte sa jeg at pappans sædcelle smeltet med mammas eggcelle, og da blir det baby.

Noen år senere kom spørsmålet om hvordan de to cellene møttes, og da sa jeg det i korte trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest wxwxw

Vi har ei bok som heter" hvor ble det av benny?" Den er egentlig skrevet for barn, men er nok morsommere for voksne fordi barna ikke har forutsetninger for å forstå humoren i boka. Jeg storkoste meg iallfall da jeg leste den første gang.

Boka gir en litt annen vinkling på hvordan det hele foregår.Boka handler om ei sædcelle som heter benny som bor inni herr brun. vi får se hvor han bor illustrert på tegninger. Der nede i balla har de da altså både skole, treningssenter osv osv. Vi følger benny, og lærer at han og de andre sædcellenede venter spent og øver seg på den store svømmekonkurransen...Benny er forresten elendig i matte men er kjempegod til å svømme...Vi fårse kart over hvordan de skal svømme ut av herr brun og inn i fru brun og hva som er målet altså egget... som er inni fru brun

Så kommer endelig den store dagen... svømmekonkurransen starter... (illustrert medei bitte lita tegning av herr brun oppå fru brun under et teppe) klar ferdig gå....og de svømmer og svømmer...og selvsagt kommer benny fram til egget først... og da skjer det noe........(så følger noen tegninger som viser celledeling og fosterutvikling) og ni månedersenere kommer en baby ut av fru brun, det er ei jente som får navnet Bente.Så stilles spørsmålet "hvor ble det av Benny?" teksten fortsetter med å gi svaret på cadenne måten: Når Bente er blitt litt større oppdager de at ho er elendig i matte men veldig god til å svømme....

Haha, den boka må jeg ha klar til det store spørsmålet kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho eldste mi var 7 år, da hun satt på badegulvet og skulle smøre seg med salve. Plutselig hørte eg henne rope: "Mamma, hva er denne tappen for noe"?

Heldigvis hadde det gått et program på TV om dette temaet, om at guttene visste navnet på sine kjønnsdeler, mens jentene hadde no-clue.

Så da var øyeblikket inne, å sette seg ned og peke, og sa navnet på de ulike delene - uten mere dikkedarier.

Hun ble fornøyd for det konkrete svaret, hoppet i dusjen og har aldri spurt igjen. *puh*

Eg er for å være ærlige med barn. Ikke utbrodere, men iallefall gi de mest nødvendige fakta.

Greit å fjerne/forebygge fantasier som til tider kan være mer skremmende for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

* fnis *

Sønnen min er resultat av den ene som ikke gav seg, etter at helsevesenet hadde dømt sædkvaliteten nord og ned og vi hadde prøvd litt av hvert, inkludert prøverør (som endte med null befruktning i røret grunnet nettopp den dårlige kvaliteten) over mange år.

Junior er en stabeis, så det hender jeg minner meg selv på at han er nettopp den ene som gjorde det umulige. Men svømming er vel den idretten han er dårligst i...

Mener ikke å kritisere boka altså, den høres bra ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt man kan fortelle sannheten til en 6-åring. Man kan fortelle at pappa'n stikker tissen sin inn i tissen til mamma'n. At det kommer pappafrø som treffer et mammaegg. At et pappafrø kommer inn i mammaegget og at dette vokser til en baby.

Min erfaring er at ungen synes det er ekkelt, men helt naturlig og greit. Det kan komme noen oppfølgingsspørsmål - og disse synes jeg også det er greit å svare sant og ærlig på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt man kan fortelle sannheten til en 6-åring. Man kan fortelle at pappa'n stikker tissen sin inn i tissen til mamma'n. At det kommer pappafrø som treffer et mammaegg. At et pappafrø kommer inn i mammaegget og at dette vokser til en baby.

Min erfaring er at ungen synes det er ekkelt, men helt naturlig og greit. Det kan komme noen oppfølgingsspørsmål - og disse synes jeg også det er greit å svare sant og ærlig på.

Akkurat det at pappa stikker tissen sin inn i TISSEN til mamma, syns jeg blir like feil å si, som å snakke om blomster og bier. Det er da virkelig ikke tissen til mamma, selv om flere her bruker det begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Vel, seksåringen min ga seg ikke, og i dag spurte hun igjen og jeg endte opp med å svare ganske detaljert, for hun ville vite. Hvordan frøene fra pappan kommer inn i babyhullet til mamman (som er et hull der babyen en gang kommer ut fra, et hull som er mellom tissehullet og bæsjehullet). Hun ville vite hvordan pappans tiss klarte å komme inn der, uten å bomme, og jeg forklarte at når de koste seg sammen, så ble pappans tiss stiv og da klarte han det.

Hun spurte og grov. Hun fniste og syns det var rart og ekkelt, men hun fikk helt greie svar på alt hun spurte.

Til slutt sa hun. Men du, hvis du hadde kunnet fått meg og lillesøster i magen din (de er adoptert), ville du da også kommet til å gjort sånt med pappan?

Joda, jeg måtte nok innrømme at det hadde jeg gjort da :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...