Kitina Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Min ene datter på ni år spurte hvordan babyen kom inn i magen. Jeg sa at for at det skulle bli baby så trengte man pappafrø. Hun spurte om hun fikk pappafrø ved å kysse en gutt. Jeg sa nei. Vil ikke at hun skal være redd for å nusse en gutt om et års tid når det sikkert blir en spennende tanke. Så jeg sa som sant var at pappan måtte ta tissen sin inn i fødehullet til jenten. Hun har oppdaget fødehullet sitt for lenge siden. Når hun fikk vite det sa hun "æsj, jeg skal aldri ha baby". Jeg sa at det kunne hun bestemme selv. Jeg følte jeg gikk over streken ved å være så detaljert, men har bedre samvittighet nå når jeg ser at dette er ting man kan si til seksåringer. Eller var ikke min datter moden for det siden hun sa æsj, og proklamerte at hun aldri ville ha baby? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Det er helt natulig å tenke i den alderen. Det går over senere:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Du gikk ikke over streken. Det er viktig at barn, spesielt jentene, får korrekt informasjon fra voksne de stoler på. Jeg skal love deg at den versjonen guttene i klassen hennes kanskje ville kommet med når de fikk vite at hun ikke visste sannheten, ikke ville gitt henne mindre æsj-reaksjoner. Du kan godt legge til at det sikkert høres ekkelt ut, men at man allikevel får lyst til det når man er ungdom / voksen og kjærester. Eller noe i den dur som du synes du kan stå inne for. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitina Skrevet 28. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2009 Du gikk ikke over streken. Det er viktig at barn, spesielt jentene, får korrekt informasjon fra voksne de stoler på. Jeg skal love deg at den versjonen guttene i klassen hennes kanskje ville kommet med når de fikk vite at hun ikke visste sannheten, ikke ville gitt henne mindre æsj-reaksjoner. Du kan godt legge til at det sikkert høres ekkelt ut, men at man allikevel får lyst til det når man er ungdom / voksen og kjærester. Eller noe i den dur som du synes du kan stå inne for. Jeg har tvillinger på ni. Hun andre jentene har ikke spurt enda. Men de er prøverørs barn, så jeg har hele tiden sagt at jeg og pappa fikk hjelp av doktoren til å få dem inn i magen. Hun som fikk vite hvordan barn blir til på gamlemetoden sa hun skjønte hvorfor jeg hadde gått til legen for å få dem inn i magen i stedet for å gjøre sånt æsj med pappan dems. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Kan ikke skjønne at du gikk over streken med det. Unger i den alderen får gjerne mer detaljert - og samtidig mer feilaktig - info fra jevnaldrende eller eldre barn, det er mye greiere at de får saklig, enkel og rett informasjon fra voksne. Det er samtidig helt vanlig at de reagerer med "æsj", det gjør gutten min også. Da sier jeg at det er helt vanlig og riktig at barn synes sånt er ekkelt å tenke på, og at han sannsynligvis kommer til å se annerledes på det når han blir voksen. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barn i den alderen Skrevet 28. juli 2009 Del Skrevet 28. juli 2009 Min datter sa først at når hun blir stor, vil hun adoptere, sånn som jeg har gjort. "For det gjør så vondt å få babyen ut av magen, så det vil jeg ikke". Men etter at vi var i Kina for å hente den minste, erklærte hun at hun ikke ville ha barn i det hele tatt, for hun vil ikke adoptere heller. Hvorfor ikke, spør jeg. "Nei for det er så farlig å dra til Kina, for bilene kjører så kjempefort der og vil ikke stanse når man skal over veien" :-) Jeg har forklart henne at det er helt greit uansett hva hun velger, men at det kan godt hende at hun vil ha lyst til en av delene likevel, når hun blir voksen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg synes den forklaring var absolutt helt grei. At ho sa æsj er nok helt naturlig, og helt vanlig. Nå vet ho hva som skal til:-) Ingen engstelse for at man blir gravid ved uskylding utforskning av gutter i framtiden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg har en gutt på snart 10 og det er nok et år siden han fikk hele sannheten, han sa også æsj, men så er det æsj alt som har med jenter å gjøre også for tida da så. Jeg ville gitt hele sannheten om jeg var deg ja, hva skal det være godt for å si noe annet tøys, de finner det jo ut en dag allikevel og dette er jo ikke akkurat noe skadelig lærdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Man sier da "esj" om alt sånt i den alderen. Guttungen min som er 10 holder seg for øynene og gjemmer seg under sofaen hvis han ser kyssing på tv. -og man synes vel at det er "esj" med egne foreldres seksualliv uansett hvor gammel man blir? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg har tvillinger på ni. Hun andre jentene har ikke spurt enda. Men de er prøverørs barn, så jeg har hele tiden sagt at jeg og pappa fikk hjelp av doktoren til å få dem inn i magen. Hun som fikk vite hvordan barn blir til på gamlemetoden sa hun skjønte hvorfor jeg hadde gått til legen for å få dem inn i magen i stedet for å gjøre sånt æsj med pappan dems. Det er en helt naturlig reaksjon i den alderen. Dessuten er tanken på at foreldre har (hatt) noe sexliv en lite tiltrekkende tanke, uansett alder tror 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Mine døtre fikk vite sannheten om hvordan barn blir til når de var rundt 4 år gamle. De vet at pappa'n putter tissen sin inn i tissen til mamman, så kommer det pappafrø som treffer et mammaegg. Ett pappafrø kommer inn i mammaegget, og så blir mammaegget værende inne i magen og vokser til en baby. Nå er jentene 8 og 9 år gamle og synes det er den naturligste ting i verden at barn blir til på den måten Samtidig er de begge klare på at de synes det er ganske ekkelt. For meg blir det feil å skulle bortforklare slike naturlige ting. Når barna spør, så er de klare for å bli forklart - ,mener jeg. Ofte kommer det oppfølger spørsmål i ettertid, og det er selvsagt viktig å være tilstede for å svare på disse også. Når din datter er 9 år mener jeg det absolutt er på tide at hun får vite hvordan barn blir til. Snart vil det bli snakket mye om sex i vennegjengen. Kjekt da å vite at hun vet hva som er korrekt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. juli 2009 Del Skrevet 29. juli 2009 Jeg har tvillinger på ni. Hun andre jentene har ikke spurt enda. Men de er prøverørs barn, så jeg har hele tiden sagt at jeg og pappa fikk hjelp av doktoren til å få dem inn i magen. Hun som fikk vite hvordan barn blir til på gamlemetoden sa hun skjønte hvorfor jeg hadde gått til legen for å få dem inn i magen i stedet for å gjøre sånt æsj med pappan dems. Hi, hi 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caloni Makaroni Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Å si "æsj" er vel bare en slags forsvarsmekanisme i den alderen, i mangel på noe annet å si. Om de sier "æsj", så kan de gjøre seg ferdig med saken, liksom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 30. juli 2009 Del Skrevet 30. juli 2009 Jeg har tvillinger på ni. Hun andre jentene har ikke spurt enda. Men de er prøverørs barn, så jeg har hele tiden sagt at jeg og pappa fikk hjelp av doktoren til å få dem inn i magen. Hun som fikk vite hvordan barn blir til på gamlemetoden sa hun skjønte hvorfor jeg hadde gått til legen for å få dem inn i magen i stedet for å gjøre sånt æsj med pappan dems. *humre* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Æsj vil jeg betegne som en helt vanlig og sunn reaksjon i forhold til alderen. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.