Gå til innhold

8 år og pollenallergi

Gjest også en mamma

Anbefalte innlegg

Gjest også en mamma

Det er sikkert flere enn vi som har et barn med pollenallergi. Vår sønn på 8 år er allergisk mot gresspollen. Dette fikk vi påvist for 3 år siden, og på det tidspunktet syntes vi det var merkelig, for vi hadde ikke registrert symptomer. Men år for år har symptomene økt, og i år er han sterkt plaget.

Han har fått Cetrizin på resept fra legen, og skal ta en tablett om dagen. I tillegg har han øyedråper. Vi har resept på nesespray også, men fordi han er mye plaget med neseblødning unngår vi å bruke dette.

Tidvis dobler vi dosen med Cetrizin, likevel er han veldig plaget. Vi kjøpte pollen-nett til å ha i soveromsvinduet, men det slipper inn så lite luft så det ble for varmt om natta.

Hvilke gode råd har dere andre med allergiske barn? Er det andre allergimedisiner som er bedre? Hva med vaksinering? (Høres ut som et mareritt og noe som vi vel neppe får, siden det sies at mange barn vokser det av seg, men likevel, har noen erfaringer så rop ut. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hende det er lurt å prøve ut flere medisiner. Jeg har pollenallergi selv og merker nesten ikke at jeg har tatt medisin hvis jeg bruker Zyrtec el.l. det er like ille fremdeles.

Tar jeg Kestine er jeg nesten symptomfri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at symptomene blir sterkere og sterkere for hver sesong hos barn, i følge legen på sykehuset her.

Vi har også et barn med allergi, men strever mer med astmaen enn allergien, så jeg vet ikke om vi har så mange gode råd. Vi merker ihvertfall at både astmaen og allergien blir verre dersom astmaen undermedisineres. (Fikk i vinter beskjed om å kutte ut astmamedisinen utover våren, noe som IKKE har vært noen suksess). Det virker som om "trenden" nå er at det skal kuttes ned på astmamedisiner, mens det for noen år siden var motsatt, da skulle det nesten overmedisineres og de var stadig redde for at barnet vårt var undermedisinert. Har en slektning som er jobber som fastlege, og hun bekrefter denne "trenden" ved sykehuset vårt ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Kan hende det er lurt å prøve ut flere medisiner. Jeg har pollenallergi selv og merker nesten ikke at jeg har tatt medisin hvis jeg bruker Zyrtec el.l. det er like ille fremdeles.

Tar jeg Kestine er jeg nesten symptomfri.

Takk for svaret!

Vi prøvde i går å la han ta Zyrtec i går i stedet for Cetrizin, og han mente selv at den hadde bedre virkning. Men virkningen er litt kortvarig. Vi ga han derfor en tablett på morgenen og en på ettermiddag / kveld. Han sier at han merker godt når virkningen gir seg, og vi ser det i grunnen lett på han også.

Jeg skal teste ut et par andre medisiner fra apoteket. Takk for tipset! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Det er ikke uvanlig at symptomene blir sterkere og sterkere for hver sesong hos barn, i følge legen på sykehuset her.

Vi har også et barn med allergi, men strever mer med astmaen enn allergien, så jeg vet ikke om vi har så mange gode råd. Vi merker ihvertfall at både astmaen og allergien blir verre dersom astmaen undermedisineres. (Fikk i vinter beskjed om å kutte ut astmamedisinen utover våren, noe som IKKE har vært noen suksess). Det virker som om "trenden" nå er at det skal kuttes ned på astmamedisiner, mens det for noen år siden var motsatt, da skulle det nesten overmedisineres og de var stadig redde for at barnet vårt var undermedisinert. Har en slektning som er jobber som fastlege, og hun bekrefter denne "trenden" ved sykehuset vårt ihvertfall.

Takk for svaret!

Så vidt vi vet har ikke gutten vår astma, men det var interessant å lese det du skrev. Det slo meg plutselig at vi kanskje bør sjekke han for astma også. Han har allergi mot gresspollen, katt og hest, han hadde atopisk eksem som liten, og jeg har astma... så han er jo disponert for det i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest også en mamma

Både akupunktur og homeopati kan hjelpe utrolig godt på pollenallergi.

www.nhl.no

www.akupunktur.no

Takk for svaret!

Skeptisk... :-) Jeg skal undersøke det nærmere, takk for tipset, men som sagt... skeptisk. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Vi prøvde i går å la han ta Zyrtec i går i stedet for Cetrizin, og han mente selv at den hadde bedre virkning. Men virkningen er litt kortvarig. Vi ga han derfor en tablett på morgenen og en på ettermiddag / kveld. Han sier at han merker godt når virkningen gir seg, og vi ser det i grunnen lett på han også.

Jeg skal teste ut et par andre medisiner fra apoteket. Takk for tipset! :-)

Det er flere av de ulike merkene som har samme virkestoff også, men det vet de på apoteket. De merkene det er vanskeligst å få på blåresept er de som virker best på meg (Aerius og Kestine)

Spør litt på apoteket, de har ihvertfall oversikt over hva som er likt og hva som er forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 åringen her har fått vaksine i vinter, og er mye mindre plaget i år ennn tidligere. Anbefaler det.

Cetirizin og zyrtec inneholder samme virkestoffet, så de er like. Men det finnes andre tabletter med andre virkestoff som går an å bruke, men da bør du høre med lege, da du nok trenger resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret!

Skeptisk... :-) Jeg skal undersøke det nærmere, takk for tipset, men som sagt... skeptisk. :-)

He, he - helt greit det :)

Men helt ærlig talt så er det absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...