Gå til innhold

3 episoder med oppkast hos liten gutt

Gjest Mamma til gutt-08

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma til gutt-08

Hei, Jeg er mor til en gutt på 18 måneder. Han er stort sett frisk og fin med god appetitt og utvikler seg normalt. I løpet av de siste to månedene har vi hatt 3 ganske like episoder med oppkast på natten. Det arter seg slik at han begynner å kaste opp noen timer etter at han har sovnet for kvelden. Han spiser kveldsmåltidet rundt kl 18 og legger seg rundt 19, og oppkasten har vel begynt rundt kl 22. Han kaster da opp mange ganger i løpet av et par timer og det virker som om han kaster opp inntil mageinnholdet er helt tømt. Maten som kommer opp virker ufordøyd med store klumper. Etter at han har kastet opp alt sover han videre resten av natten. Han virker ikke varm eller påvirket på noen annen måte enn ubehaget ved å kaste opp. Dagen etter er matlysten nesten normal. Han er litt slapp men har vært i god nok form til å gå i barnehagen. Jeg har forsøkt å finne ut hva dette kan skyldes og den eneste fellesnevneren jeg kan se er at han har spist hvit fisk ved kveldsmåltidet noen timer før disse episodene. Men svært små mengder. Den første gangen var det en bit av "Fylt torsk", den andre gangen en liten bit med fiskefingre og den siste gangen en fiskebolle. Han spiser ellers brødskiver med makrell i tomat og kaviar nesten daglig uten noen reaksjoner. Jeg lurer derfor på: 1. Kan evt. fiskeallergi arte seg slik med en med en reaksjon flere timer etter inntaket? 2. Finnes det noen tester som kan bekrefte eller avkrefte mistanke om allergi? 3. Bør vi ved evt. allergi mot torsk også utelukke annen fisk og fiskeprodukter som kaviar? 4. Se du noen andre mulige forklaringer på disse oppkastepisodene? Etter den tredje episoden gir vi han ikke fisk av noe slag og det er jo uheldig for kostholdet hans dersom dette er en helt unødvendig forholdsregel. Guttens far hadde endel allergier som barn som han vokste av seg, men er som voksen meget allergisk mot nøtter hvor han i ett tilfelle har reagert med anafylaktisk sjokk og bærer derfor med seg en epipen. Selv har jeg ingen allergier. Håper på et oppklarende svar :-) Med vennlig hilsen mamma'n til denne gutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MayLynn

Det med oppkast om kvelden/natten skjedde et par ganger med datteren vår. Litt senere fikk hun diagnosen cøliaki - men vet ikke om det hadde noen sammenheng. (Hos oss hadde det ikke noe med fisk å gjøre altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Minsta her hadde en periode der hun ofte brakk seg etter måltider, og av og til kastet opp etter leggetid (22-23-tida).

Det var ikke ufordøyde klumper slik du beskriver, men i hennes tilfelle mistenket jeg at det var et problem med lukkemuskelen.

Fikk ikke noen bekreftelse fra helsevesen, det ble heller ikke gjlrt noen tester. Det forsvant av seg selv.

Vet ikke om dette var til hjelp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er ikke lett å gi et sikkert svar, siden brekninger er det eneste symtom og det virker som om almentilstanden ikke er påvirket.

Ved en allergisk/ immunologisk reaksjon på fisk ville jeg ventet flere allergiske raskjoner/atopi. Dersom det er en allergisk reaksjon på fisk behøver det ikke være stor mengder han spiser og reaksjonen kan variere med type fisk han ,men fiske allergi er av vanlig(ste) årsak.Som nevnt ovenfor vil det ved allergisk reaksjon komme symtomer som ved allergi, utslett , kløe, ved siden av diare og oppkast. som kommer ganske kort tid etter provokasjonen,men reaksjonen kan også komme senere.

Jeg synes han bør undersøkes/ vurderes av lege,det bør gjøres en generell undersøkelse av barnet allergitester / prikktest og undersøkelse av IgE, endring i kost med eliminasjon i samråd med dege/dietetiker og provokasjon med mat/fisk.

Ved sikker allergisk reasjon etter utredning bør kosten endres i samsvar med funnene.

Matvare allergi er hyppig forekommende, men forekomsten avtar med alderen.

Siden jeg ikke synes sykehistoren er " klassisk" allergisk synes jeg legeunderøkelse bjør gjøres og barnet bør følges noen tid så lenge det har symptomer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...