Gå til innhold

TL-bøker spare eller bytte inn/kaste

Gjest mamma med bøker

Anbefalte innlegg

Gjest mamma med bøker

Har bøker fra TL-klubben fra da jeg var ung. Ca 15 år gamle. Skal jeg spare dem til dattera mi eller kvitte meg med dem. Når hun blir gammel nok til å lese dem så er de 25 år gamle.. Litt døll? Heller mot å bytte dem inn på bruktboka her i byen til mer "klassiske" barnebøker og voksenbøker. Om de tar dem i innbytte da... Har ikke noe forhold til disse bøkene selv, da de stort sett ikke er blitt lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er oppdradd til aldri å kaste noen form for litterære verk. Jeg ville definitivt spart på bøkene...

''Jeg er oppdradd til aldri å kaste noen form for litterære verk. Jeg ville definitivt spart på bøkene...''

Jeg har ikke lest noen av TL-bøkene, men stiller meg allikevel tvilende til at de kan kalles "litterære verk"... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg er oppdradd til aldri å kaste noen form for litterære verk. Jeg ville definitivt spart på bøkene...''

Jeg har ikke lest noen av TL-bøkene, men stiller meg allikevel tvilende til at de kan kalles "litterære verk"... ;o)

Haha --- der sier du noe. Det er sant, det. TL-bøkene er vel på grensen til "kiosklitteratur".

Men jeg har uansett store problemer med å kaste noe som kan kalles en bok.

Dog må det sies at jeg ikke har helt rent mel i posen, jeg heller. Noe har vel forsvunnet i søppel hos meg også i forbindelse med div. flyttinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det innbundet er det "litterære verk", i alle fall helt tabu å kaste. (Men jeg må innrømme at jeg selv har gjort det noen ganger, blant annet legeromaner jeg var hekta på en periode, men det har jeg i alle år holdt skjult for mine foreldre, særlig for min mor.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha --- der sier du noe. Det er sant, det. TL-bøkene er vel på grensen til "kiosklitteratur".

Men jeg har uansett store problemer med å kaste noe som kan kalles en bok.

Dog må det sies at jeg ikke har helt rent mel i posen, jeg heller. Noe har vel forsvunnet i søppel hos meg også i forbindelse med div. flyttinger.

Det svir i hjerterota hos meg også når jeg kaster bøker så jeg skjønner hva du mener. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma med bøker

Jeg er oppdradd til aldri å kaste noen form for litterære verk. Jeg ville definitivt spart på bøkene...

Jeg skal enten bytte dem inn, selge dem eller gi dem bort. Er veldig mot bruk og kast, er vel derfor jeg har loftet fullt... Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme dilemma. Har en drøss TL-bøker som tar opp plass i kjelleren til mine foreldre. Datteren min er tre, og det er jo noen år til hun vil fatte interessen om hun i det hele tatt gjør det... Jeg har en stedatter på straks 9, så jeg har jo et håp om at de kan "testes" ut på henne... Hun er imidlertid overhodet ikke glad i å lese, så jeg er litt usikker på hvor bra testen blir ;)

Sjansen er jo absolutt til stede for at disse bøkene ikke fenger... På den annen side, man leser jo Nancy Drew som er MYE eldre (men selvfølgelig også skrevet på en helt annen måte), så det er jo ikke så lett å vite...

Jeg hadde sikkert tatt vare på dem om jeg hadde masse plass... Hvis de var et sted jeg egentlig kunne tenkt meg å oppbevare noe annet, så hadde jeg nok "videresirkulert" dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var akkurat det jeg også tenkte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om jeg skal kaste eller ta vare på en haug med Elisabeth-bøker og Evi Bøgenes supperomantiske makkverk. Jeg har ikke veldig lyst til å lese dem igjen ;-)

Tar Fretex imot slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bøkene har begynt å falle i smak hos vesla min iallefall, etter mange år i esker på diverse loft.

Hovedpoenget må jo være at det blir likt og er underholdende, ikke at det er et "stort litterært verk" eller "klassiske barnebøker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bøkene har begynt å falle i smak hos vesla min iallefall, etter mange år i esker på diverse loft.

Hovedpoenget må jo være at det blir likt og er underholdende, ikke at det er et "stort litterært verk" eller "klassiske barnebøker".

''Hovedpoenget må jo være at det blir likt og er underholdende, ikke at det er et "stort litterært verk" eller "klassiske barnebøker".''

Selvfølgelig! :o) Jeg hadde som barn vanvittig stor glede av Enid Blytons "Fem-bøkene" og hadde hele serien. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma med bøker

Det jeg selv ikke likte med bøkene var at de var veldig amerikanske. Tror jeg prøver å få bytta dem inn og heller satser på å kjøpe bedre bøker til min datter når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hovedpoenget må jo være at det blir likt og er underholdende, ikke at det er et "stort litterært verk" eller "klassiske barnebøker".''

Selvfølgelig! :o) Jeg hadde som barn vanvittig stor glede av Enid Blytons "Fem-bøkene" og hadde hele serien. :o)

"Fem-bøkene" har jeg også, og leser dem for guttungen på 10. han synes også de er spennende selvom det er endel som virker snodig i dag. Reise kilometervis for å telefonere, kommunisere med foreldre i utlandet pr telegram, sigøynere som reiser med hest&kjerre, jenter som ikke kan gjøre det samme som gutter etc.

Han tar det vel som en historie fra "gamle dager"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" her inne vet tydeligvis hva TL-bøkene var for noe, uten om meg... Er det en serie? Jeg husker jeg leste massevis av jentebøker, "ungpikebøker" og pensjonatskolebøker da jeg var liten. Det var himmelrike å få låne kassevis av bøker av en tante, husker jeg. Etter en stund innså jeg at alle historiene var nesten like, og gikk lei. Jeg syns generelt ikke bøker skal kastes. Og jeg tror heller ikke det gjør noen skade å lese "dårlig" litteratur, bare det fremmer leseglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" her inne vet tydeligvis hva TL-bøkene var for noe, uten om meg... Er det en serie? Jeg husker jeg leste massevis av jentebøker, "ungpikebøker" og pensjonatskolebøker da jeg var liten. Det var himmelrike å få låne kassevis av bøker av en tante, husker jeg. Etter en stund innså jeg at alle historiene var nesten like, og gikk lei. Jeg syns generelt ikke bøker skal kastes. Og jeg tror heller ikke det gjør noen skade å lese "dårlig" litteratur, bare det fremmer leseglede.

''TL-klubben startet i 1987 som Tuppen og Lillemor-klubben under Stabenfeldt forlag. Inntil 1990 ga forlaget også ut tegneseriebladene ”Tuppen” og ”Lillemor”. Da de forsvant, ble det litt dumt å hete Tuppen og Lillemor-klubben. Redaktør Else forklarer navnebyttet på websiden: ”Bokstavene TL var kule nok, og på grunn av de kjempegode bøkene, ble det naturlig å omdøpe klubben til Topp Lesning.” Jammen flaks at bokstavene var kule!

TL-klubbens 20 000 medlemmer får 11 pakker i året. I tillegg til bøker, kan pakkene inneholde et megakult armbånd, en kjempelekker parfymespray, tjue sminkebørster eller en grønn hånd til å sette øverst på blyanten. På websiden framgår det at medlemmene ofte har litt problemer med disse ekstratingene. Johanne skriver: ”Hei jeg fikk en klokke i en pakke for en stund siden. Men jeg skjønner ikke helt hvordan man får slått den på, jeg har prøvd de fleste knappene.”

Pia har et enda verre problem: ”Pennen var litt ødelagd då eg fekk den. Det kom vatn ut av den. Og når eg skulle ta av korken, datt glittertingen av!” Til tross for vrange ekstrating, er de fleste jentene enige om at TL-klubben er verdens gøyeste og mest dritkule klubb. Spesielt bøkene er dødsgøye, men forfatterne står det ikke mye om på klubbens webside. Muligens finnes de ikke. ''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, den finnes jo faktisk fortsatt:

http://www.tl-klubben.no/ (Der får du sikkert en litt mer "objektiv" beskrivelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en bunke tl-bøker som jeg tok med til brukthandelen for noen år siden. Der fikk jeg lov til å bytte inn bøkene i bøker i samme sjanger, men de gav ikke betalt for bøkene. Greit for meg, jeg ville bare blit kvitt alt sammen, og slapp til og med å ta med nye bøker hjem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, den finnes jo faktisk fortsatt:

http://www.tl-klubben.no/ (Der får du sikkert en litt mer "objektiv" beskrivelse)

Takk! Jeg er nok for gammel til å ha hørt om dette, hvis klubben startet i 1990. Men jeg husker såvidt Tuppen og Lillemor-bladene, og de hadde jeg nok neppe gjemt på til neste generasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...