Else Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Må si det var overraskende mange "store" barn som ikke kunne svømme da vi var på sydenturen vår i år. Trodde ikke det var helt uvanlig å lære dette sommeren før skolestart? Eller er det vanlig å lære seg det mye senere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Ut i fra det jeg har lest her inne virker det som om alle barn lærer dette senest når de er fem år. Mine erfaringer fra virkeligheten er en annen. De to eldste barna mine lærte det begge i løpet av 3. klasse, altså da de var omtrent 9 år. Minsten er snart 6 år og har ikke lært det ennå. Av barnas venner som av og til er med oss på bading og som vi treffer i bassenget ser det ut til at det vanlige her er å lære det i løpet av 3. - 4. klasse. Det finnes jo selvsagt unntak da. Her hvor vi bor har vi ikke tilgang til noe stort og flott badeland eller svømmehall. Det er et vanlig slitent kommunalt basseng på 12,5 meter og med ikke så veldig varmt vann. Det finnes heller ikke svømmekurs eller noe slikt, så ungene må klare seg med svømmeundervisningen de får på skolen + at foreldrene evt må gå i bassenget med dem. Det er klart at det kan ha noe å si. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Det er mange foreldre som ikke har mulighet til å ta med ungene i svømmehallen eller melde dem på svømmekurs vet du. I sommer har det dessuten ikke vært en eneste dag med badevær i de 3 ukene jeg har hatt ferie med ungene mine så langt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Har selv barn i lære-å-svømme-alderen, og de fleste av barnas venner lærer å svømme i 6-8-årsalderen. Noen barn kan svømme skikkelig når de begynner på skolen, de fleste ikke. Svært mange seksåringer lærer seg "hundesvømming" på grunna sommeren før de begynner på skolen her vi bor. Tror barna her bader mer enn gjennomsnittet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Den eldste var 6 eller 7 Den midterste var 8 av naturlige årsaker Den yngste lærte å svømme den sommeren hun fylte 7 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Eldstejenta var 6 år og yngstejenta var 5. Begge to lærte å svæmme i Spania, i basseng. Bassenget befinner seg i et leilighetsanlegg og mange unger tilbringer hele sommeren der. Det er kun unntaksvis man ser barn der over 5 årsalderen som ikke svømmer. Men sånn er det jo ikke her. Ikke alle har tilgang til svømmebasseng i ukevis i slengen. Og ikke alle barn går på svømmekurs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gumman Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Eldstemann kunne svømme da han var 7, og hadde da gått på svømmekurs i to år. Minstejenta lærte å svømme i vår, og var da litt over 6 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Ut i fra det jeg har lest her inne virker det som om alle barn lærer dette senest når de er fem år. Mine erfaringer fra virkeligheten er en annen. De to eldste barna mine lærte det begge i løpet av 3. klasse, altså da de var omtrent 9 år. Minsten er snart 6 år og har ikke lært det ennå. Av barnas venner som av og til er med oss på bading og som vi treffer i bassenget ser det ut til at det vanlige her er å lære det i løpet av 3. - 4. klasse. Det finnes jo selvsagt unntak da. Her hvor vi bor har vi ikke tilgang til noe stort og flott badeland eller svømmehall. Det er et vanlig slitent kommunalt basseng på 12,5 meter og med ikke så veldig varmt vann. Det finnes heller ikke svømmekurs eller noe slikt, så ungene må klare seg med svømmeundervisningen de får på skolen + at foreldrene evt må gå i bassenget med dem. Det er klart at det kan ha noe å si. Dette er min erfaring også at det er fåtallet av elevene som kan å svømme i 1. klasse. Og det er nok et langt mer realistisk bilde av virkeligheten enn å tro at dette er vanlige ferdigheter for en 6-åring. Leste her om dagen at mindre enn halvparten av norges 10-åringer svømmer. For å være en svømmer var kravet her satt til 200 m. Svært mange lærer nok å svømme i 3. eller 4. klasse, men mange er svært dårlige svømmere også når de kommer til ungdsommsskolen. Det sier jeg ikke noe på når man ser hvor dårlig svømmeopplæringen er i noen kommuner. Vår kommune har svømmeopplæring allerede fra 1.klasse, mens i andre kommuner må man kanskje vente helt til 4.klasse, før man får noe som helst tilbud. Det er veldig dårlig men dessverrer realiteten på mange skoler:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 I følge min tante som er babysvømmingsinstruktør, så er man ikke fysisk moden for å svømme før man er minst 6 år gammel. Femåringen min (fem i mai i år) lærte å svømme under vann i fjor sommer. Vi kom akkurat hjem fra Spania nå, og jentungen svømmer som en fisk - vel og merke under vann ;-) Hun øvde masse på å svømme med hodet over vann også, men det ble fortsatt litt for vanskelig. Jeg tipper hun kan det neste sommer Barn er så forskjellige, og jeg synes ikke man skal presse ungene. Noen barn elsker å få vann i ansiktet, mens andre ikke liker det. For dem vil det selvsagt ta lengre tid å lære å svømme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 Ut i fra det jeg har lest her inne virker det som om alle barn lærer dette senest når de er fem år. Mine erfaringer fra virkeligheten er en annen. De to eldste barna mine lærte det begge i løpet av 3. klasse, altså da de var omtrent 9 år. Minsten er snart 6 år og har ikke lært det ennå. Av barnas venner som av og til er med oss på bading og som vi treffer i bassenget ser det ut til at det vanlige her er å lære det i løpet av 3. - 4. klasse. Det finnes jo selvsagt unntak da. Her hvor vi bor har vi ikke tilgang til noe stort og flott badeland eller svømmehall. Det er et vanlig slitent kommunalt basseng på 12,5 meter og med ikke så veldig varmt vann. Det finnes heller ikke svømmekurs eller noe slikt, så ungene må klare seg med svømmeundervisningen de får på skolen + at foreldrene evt må gå i bassenget med dem. Det er klart at det kan ha noe å si. Dette er også min erfaring. Jeg blir stadig like overrasket når jeg hører om folk som mener det er normalt å lære å svømme før skolestart Niåringen min begynte med svømming på skolen først dette skoleåret (3.klasse) og det var kun hun og et par til(?) som kunne å svømme når de begynte i fjor høst (de som var svømmere så tidlig ferierte i syden hver sommer). Resten av gjengen lærte å svømme i løpet av de seks svømmetimene de fikk på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofies mamma Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 I følge min tante som er babysvømmingsinstruktør, så er man ikke fysisk moden for å svømme før man er minst 6 år gammel. Femåringen min (fem i mai i år) lærte å svømme under vann i fjor sommer. Vi kom akkurat hjem fra Spania nå, og jentungen svømmer som en fisk - vel og merke under vann ;-) Hun øvde masse på å svømme med hodet over vann også, men det ble fortsatt litt for vanskelig. Jeg tipper hun kan det neste sommer Barn er så forskjellige, og jeg synes ikke man skal presse ungene. Noen barn elsker å få vann i ansiktet, mens andre ikke liker det. For dem vil det selvsagt ta lengre tid å lære å svømme. Jenta mi på 6 svømmer ganske bra under vann, men er helt sjanseløs over vann. Hva kommer det av? Ikke mulig å ha hodet over vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Jenta mi på 6 svømmer ganske bra under vann, men er helt sjanseløs over vann. Hva kommer det av? Ikke mulig å ha hodet over vann. Iflg. min tante skjer dette pga at man ikke er klare for koordineringe av både bein og armer før man er minst seks år gammel. Femåringen min svømmer også som en fisk under vann, men hun bruker da andre svømmetak enn de man skal bruke over vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Det kommer sikkert litt an på hvor man bor og behovet for å kunne svømme. Mine lærte det i 1. klasse på skolen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Av podens venner, kusiner og fettere et det kun 2 på den aldern som kan svømme uten armringer. Poden svømmer uten armringer når han har våtdrakten på seg, men ellers svømmer han som en fisk under vann. Det er overhodet ikke normalen i norge at ALLE kan svømme før skolestart. Jeg kunne svømme når jeg var 4 år, men alle er forskjellig. Jeg regner med at poden svømmer i løpet av vinteren, om ikke så trener vi bare litt mer neste sommer. Det viktigste er å være trygg i vannet, med eller uten hjelpemidler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Datteren min lærte det sommeren hun var 6, rett før skolestart. Sønnen min lærte det i sommerferien når vi var 2 uker i syden. Uten den sydenturen hadde han nok fortsatt ikke lært å svømme, har ikke vært mange badedager her når vi har hatt ferie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Jeg tror det er vanligst å lære å svømme i 7-8-års alder. Noen 6-åringer kan allerede svømme, og noen 9-åringer kan det ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Begge mine lærte å svømme sommeren før de begynte i 3.klasse og jeg har inntrykk av at det er veldig vanlig. Her har de svømming i 3.klasse og jeg tror mange lærer å svømme da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulleri Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 9åringen har kunnet svømme fra 6årsalder, 5åringen slapp seg i år, og svømmer under vann, men ikke over. Ingen av dem hadde vært i nærheten av å kunne svømme derom vi ikke hadde hatt økonomi til svømmekurs og sydenturer. Egentrening i basseng hadde vi ikke klart å gjennomføre. Kan ikke skjønne at alle svømmer før skolestart. Ikke min erfaring. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Jeg tror dette varierer noe veldig, fra kommune til kommune!!! Noen kommuner har gode svømmetilbud på fritida, mens andre omtrent ikke har basseng med vann i. Skulle vi måttet kjøre 9 mil til nærmeste basseng, hadde nok ikke mine unger kunnet det heller. Eldstemann er snart 10, og kan å svømme, og mellomste på 7 kan å svømme. Minsten på 5 er godt igang med å lære det. Det er heller min erfaring at de fleste på 6-7 år ikke kan å svømme, enn det motsatte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Eldstemann lærte det da de hadde svømmeopplæring vinter/vår i 3. klasse - da han var 9 år. Nr to er 8, og svømmer under vann, men har ikke fått taket på det skikkleig i sommer. Hun lærer det sikkert med skolen til vinteren :-) Yngstemann er 5 år, og hun svømmer litt under vann, og jeg vil tro at hun lærer det i løpet av vinteren, hvis jeg er flink å gå i svømmehallen med dem. Vi bor på Sørlandet og bader mye, men det er er de færreste som har lært å svømme før skolen begynner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.