Gå til innhold

Når lære å svømme?

Else

Anbefalte innlegg

Gjest er min mening da

Dette har vært diskutert her inne før. Min mening er at ungene bør kunne svømme før de begynner på skolen.

Dessuten mener jeg at mange foreldre kunne gjort en større innsats med å lære ungene å svømme med å tilbringe mer tid i en svømmehall sammen med dem.

Men her inne er det mange som mener noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

4

• grot

3

• Lillemus

2

• AAA

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia

Dette har vært diskutert her inne før. Min mening er at ungene bør kunne svømme før de begynner på skolen.

Dessuten mener jeg at mange foreldre kunne gjort en større innsats med å lære ungene å svømme med å tilbringe mer tid i en svømmehall sammen med dem.

Jeg lærte å svømme sommeren før jeg begynte på skolen. Da var jeg nettopp fylt 7 år.

I dag starter de som 6-åringer, derfor er det nok også færre som lærer å svømme før skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke enkelt å lære barn å svømme når man har tre barn so ikke er svømmedyktige. Det er først nå når eldstemann kan svømme at jeg har mulighet til å prøve å lære de to minste litt om svømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Dessuten mener jeg at mange foreldre kunne gjort en større innsats med å lære ungene å svømme med å tilbringe mer tid i en svømmehall sammen med dem.''

Joda, men når det koster 345,- for meg og ungene + parkering så er det ikke så veldig ofte jeg har råd rett og slett!

Men nå ser jeg at den rimeligere svømmehallen endelig har vanlig åpent den ene ettermiddagen i uka det passer for oss, der koster det 135,- for oss tre og jeg tror det er gratis parkering. :o) Så det må vi få til noen ganger i høst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min erfaring også at det er fåtallet av elevene som kan å svømme i 1. klasse. Og det er nok et langt mer realistisk bilde av virkeligheten enn å tro at dette er vanlige ferdigheter for en 6-åring.

Leste her om dagen at mindre enn halvparten av norges 10-åringer svømmer. For å være en svømmer var kravet her satt til 200 m. Svært mange lærer nok å svømme i 3. eller 4. klasse, men mange er svært dårlige svømmere også når de kommer til ungdsommsskolen. Det sier jeg ikke noe på når man ser hvor dårlig svømmeopplæringen er i noen kommuner. Vår kommune har svømmeopplæring allerede fra 1.klasse, mens i andre kommuner må man kanskje vente helt til 4.klasse, før man får noe som helst tilbud. Det er veldig dårlig men dessverrer realiteten på mange skoler:-(

10 timer tilsammen på hele grunnskolen - og de er i tredje klasse .. for eksempel.

Eller andre som utelukkende har tørrtrening på gymsalgulvet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er min mening da

Jeg lærte å svømme sommeren før jeg begynte på skolen. Da var jeg nettopp fylt 7 år.

I dag starter de som 6-åringer, derfor er det nok også færre som lærer å svømme før skolestart.

De fleste vennene våre som aktivt drar barna med i svømmehallen gjennom hele året ender opp med barn som er svømmedyktige før skolestart.

Venner vi har som ikke gjør denne innsatsen har barn som ikke klarer å svømme før etter flere år på skolen. Det er fordi at skolen på mange steder ikke prioriterer svømmetimer før 3-4 klassetrinn dessverre.

Man må jo droppe noen fritidsaktiviteter på barna for å få tid og penger til å bruke i en svømmehall. Men det er verd å vite at sitt eget barn ikke ville drukne om det fallt uti vannet på en skoletur. Mange skoleturer er til et område med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MayLynn

Min snart 4 klassing begynte med svømming på skolen i 3. Hun svømte 25 meteren da vi var i syden i høstferien. Hadde da gått på svømmekurs om våren i 2 klasse. Men det var mer ett vanntilvenningskurs enn et svømmekurs.

Min snart 2 klassing er ikke i nærheten. Jeg har meldt henne på svømmekurs men håper ikke vi får plass før til våren. Hun blir så sint når hun ikke får til noe og vi foreldre har blitt skjelt huden full i sommer da vi prøvde å lære henne det... Så jeg er litt bekymret for hvordan hun kommer til å oppføre seg på kurs. Dessuten er vannet der altfor kaldt for henne sikkert. (Storesøster brydde seg ikke om det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

De fleste vennene våre som aktivt drar barna med i svømmehallen gjennom hele året ender opp med barn som er svømmedyktige før skolestart.

Venner vi har som ikke gjør denne innsatsen har barn som ikke klarer å svømme før etter flere år på skolen. Det er fordi at skolen på mange steder ikke prioriterer svømmetimer før 3-4 klassetrinn dessverre.

Man må jo droppe noen fritidsaktiviteter på barna for å få tid og penger til å bruke i en svømmehall. Men det er verd å vite at sitt eget barn ikke ville drukne om det fallt uti vannet på en skoletur. Mange skoleturer er til et område med vann.

Det er klart, men ikke nødvendig for alle. Slik du uttaler deg høres det ut som svømming er den eneste idretten bør kan drive med. Hva slags aktiviteter man driver med er et prioriteringssak.

Det finnes flere idretter enn svømming. Mine barn har prioritert andre idretter som også ha krevd sitt. Fotball, tennis, badmington,dans og kurs i brettkjøring har vært viktigere. Det har ikke vært noe tid til overs til svømmetimer. Ikke har de hatt svømmetimer på skolen heller. Men de har nå lært å svømme som 6,7 og 8 åring og ikke langt ut i skolealder. Han som var 8 lærte det sent fordi han ikke kunne få bassengvann i ørene eller i nesa. Han ble syk hver gang, selv om han brukte propper og badehette.Vi er heldig og bor nær en strand, samt at vi har båt og er en del på sjøen. Dessuten reiser folk gjerne til syden en gang i året.

Man må altså ikke ha svømmetimer for man lærer å svømme og som du ser ut av tråden her, så er det ikke slik at ungene ikke lærer å svømme før etter mange år på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

10 timer tilsammen på hele grunnskolen - og de er i tredje klasse .. for eksempel.

Oi, det var lite!

Her hos oss har desvømming på alle trinn, fra og med første til og med tiende. Fra oktober til april, men de deler klassene i to og hver gruppe har svømming annenhver uke. For mine barn har det blitt for sjelden, så derfor har vi gått i bassenget privat i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer totalt? Oj, det var ikke sprekt.

Vi er så heldige å ha skole med svømmebasseng, og svømmeinteressert lærer, så de har svømt annenhver uke nesten hele første klasse. Håper det fortsetter nå til høsten også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer tilsammen for hele grunnskoleperioden?? Fy søren, det skulle ikke vært lov. Det er helt tragisk. Vi går fast i bassenget med våre, leier en svømmehall sammen med fem andre familier en time i uka. Dette betaler vi faktisk bare ca 1000 kr for, og det er en periode som varer fra sept og ut april. Jeg vet at dette er veldig billig. Skulle vi gått på vanlig offentlig svømming, ville prisen vært det tredoble. Min 7-åring svømmer veldig bra , har aldri vært redd. Fireåringen trenger langt mer tid. Etter to år så har vi nå fått han til å ligge i vannet både på mage og rygg, men ikke noe mer enn det. Han kom seg ganske mye i vår på dette området. Men så skjedde en drukningsulykke i familien i sommer, en liten gutt druknet. Han bodde i en kommune der svømmeopplæringen er svært dårlig og hadde ingen ferdigheter overhodet, til tross for at han var ni år. En helt skrekkelig opplevelse for alle rundt og for meg blir det en påminnelse om at svømming ikke er noe vi driver med bare for fornøyelse og morro, det er faktisk livsviktig å kunne det.

Minstemann i huset her hadde ikke hatt noen mulighet til å klart seg med svømmeopplæringen vi har her i kommunen, selv om den er ganske bra. Tror de har ti timer pr år i snitt her vi bor.

Ser mange kommenterer priser på offentlig bad og jeg kan ikke fatte at det skal være så dyrt. Kommunen burde sørge for å ha priser som er såpass lave at det ikke er lommeboka som avgjør om man skal kunne lære seg å svømme eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Eldstemann her lærte seg å svømme skikkelig sommeren mellom 1. og 2.klasse.

Jeg blir litt irritert når det antydes lenger ned her at det utelukkende handler om manglende interesse eller prioriteringer fra foreldrenes side dersom ungene ikke kan svømme når de begynner på skolen. Eldstemann her er en forsiktig fyr som trenger lang tid på å bli trygg, uansett hva slags fysisk aktivitet det dreier seg om. Han begynte på svømming som 4-åring og vi øvde jevnt og trutt med ham lenge før det satt og han turte å slippe seg helt. Jeg har vært aktiv svømmer selv, så det manglet ikke på foreldreeksempelet, heller. Men unger er forskjellige - og det er det jaggu en del som glemmer å ta høyde for.

Den yngste her er en helt annen type, veldig fysisk anlagt og full av guts, og kommer nok til å svømme allerede neste sommer, når hun er 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt irritert når det antydes lenger ned her at det utelukkende handler om manglende interesse eller prioriteringer fra foreldrenes side dersom ungene ikke kan svømme når de begynner på skolen. Eldstemann her er en forsiktig fyr som trenger lang tid på å bli trygg, uansett hva slags fysisk aktivitet det dreier seg om. Han begynte på svømming som 4-åring og vi øvde jevnt og trutt med ham lenge før det satt og han turte å slippe seg helt. Jeg har vært aktiv svømmer selv, så det manglet ikke på foreldreeksempelet, heller. Men unger er forskjellige - og det er det jaggu en del som glemmer å ta høyde for.

Den yngste her er en helt annen type, veldig fysisk anlagt og full av guts, og kommer nok til å svømme allerede neste sommer, når hun er 4.

Enig med deg.

Min yngste er ikke noen forsiktig type og liker / mestrer mange slags sport, men han har aldri vært glad i å bade.

Det er begrenset hvor mange søndager jeg gidder å betale for å stå i klorvann og mase på at han skal prøve seg på svømmetakene i stedet for å fjase rundt. Jeg tror ikke det er spesielt lurt å tvinge barn til vannaktiviteter, det er mange voksne som kan fortelle om vannskrekk med bakgrunn i denslags.

Begge mine har gått på svømmekurs. Siden svømme-opplæringen i osloskolen er veldig mangelfull, er det mye dårlig på markedet og vanskelig å få plass dersom man har et liv ved siden av. Den eldste hadde en kjempeflink lærer, mens kurset den yngste fikk plass på, var bare tull.

Men han har faktisk blitt 10 år uten å drukne, og nå har han endelig oppdaget hvor gøy det er å hoppe / stupe, så det har løsnet. Kompisene har nok vært mer motiverende som eksempler enn foreldrene i akkurat dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig med deg. Vår lillebror er også veldig skeptisk etter snart ukentlig trening i to år. Vil ikke ha noen mulighet til å lære seg å svømme før skolestart selv om han får ett år til. Men er jo likevel glad for at vi har investert så mye tid for å få han trygg i vannet.

Storebror derimot...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjekslinn

Jenta mi har lært å svømme denne sommeren, hun fyller snart 8 år. Jeg selv gikk på svømmekurs og lærte å svømme før jeg begynte på skolen.

Hun har bare ønsket å leke og hoppe i vannet, ingenting annet har interessert henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tidlig som mulig.

Men det kommer jo i stor grad an på tilgangen til vann/basseng og til dels også svømmeundervisning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig.

Min eldste lærte forøvrig også å svømme sommeren mellom 1. og 2. klasse. Datra lærte det nå i sommer, hun er 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Enig med deg, omtrent slik har det vært med våre barn også.

Vår eldste er også langt mer forsiktig enn yngstemann. F.eks. gikk han med støtte (langs bord etc.) da han var 7-8 måneder, men turte ikke gå helt selv før han var ca. 14. Yngstemann var en bedagelig type og ikke særlig interessert i å reise seg og forsøke før han var året. Da han omsider begynte å gå langs bord etc. slapp han med en gang, falt litt, men lærte fort :-).

Slik har det vært med svømmingen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

Må også legge til at folk har like mange ulike forståelser av hva som skal til før man har "lært å svømme" som at man har "lært å gå" - om ikke fler! ;-) Er fem tak før man har vært nedi med tåa nok? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...