Gå til innhold

Yttertøy/høstklær som puster

Gjest wxwxwx

Anbefalte innlegg

Gjest wxwxwx

Jeg har ikke peiling på barneklær og må derfor få litt tips!

Jeg har en unge på 20 måneder og i følge min venninne som jobber i barnehage så bør unga ha yttertøy som puster og som er noe vannavvisende. Ungen min har til nå kun hatt på seg regntøy i vårværet før i år, så jeg har tydeligvis ikke helt peiling på hva som er ukomfortabelt for små tasser. :( Hva slags merker, butikker etc kan dere foreslå? Venninna mi nevner Reima - disse dressene er dyre, men er i følge henne verdt hver kr. Men må evt ha en vinterdress i tillegg også så da flyr tusenlappene...

En annen ting er hva slags sko trenger en 2 åring til vinteren, flere slag? Cherrox og Gore-tex?

Hun skal gå i barnehage så blir værende mye ute. Hun er varm av seg, men ikke alltid så aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp et par cherrox og et par gode vintersko. GoreTex er varme og gode, men man kan også finne andre, vel så gode merker. På Coop har de et par vinterstøvler som har blitt kåret til "Best i Test" to ganger. De heter "Friends". Min erfaring er at disse er gode og varme, men ikke egnet til bruk i veldig våt snø. Da er cherroxene bedre.

Ved barnehagestart nå i høst, kan det være lurt å ha et par gode støvler til regnværsdager. De har tilbud på Vikingstøvler for barn på Coop akkurat nå. Tror de koster 99 kroner?

Når det gjelder regntøy er det viktig at dette er mykt og behagelig. Mange sportsbutikker har nå tilbud på regntøy. Her forleden kjøpte jeg regndress fra HH på tilbud til 198 kroner på G-sport.

Mine tre barn har brukt ulike typer vinterdresser og alle har igrunnen vært gode. Den ene reimadressen vi hadde, er den eneste som lett ble hull i. Den var til gjengjeld svært myk og god å bevege seg i. Jeg har ofte kjøpt rimelige dresser på Kapp Ahl, Cubus etc. Disse har vært gode og noen av dem har vært brukt av tre barn.

Du bør også kjøpe en fleecedress e.l. til bruk under regntøyet og/eller vinterdressen. Regnvotter, lue med "hals", vintervotter og gjerne et eller to par ullvotter er kjekt å ha.

Det viktigste av alt er nesten å ha et par stk ullundertøy å ha på innerst på kroppen på kalde vinterdager. Slikt kan kjøpes på f.eks. Spar Kjøp. Mine unger liker aller best ullundertøyet fra Devold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mxmxmxm

Kjøp et par cherrox og et par gode vintersko. GoreTex er varme og gode, men man kan også finne andre, vel så gode merker. På Coop har de et par vinterstøvler som har blitt kåret til "Best i Test" to ganger. De heter "Friends". Min erfaring er at disse er gode og varme, men ikke egnet til bruk i veldig våt snø. Da er cherroxene bedre.

Ved barnehagestart nå i høst, kan det være lurt å ha et par gode støvler til regnværsdager. De har tilbud på Vikingstøvler for barn på Coop akkurat nå. Tror de koster 99 kroner?

Når det gjelder regntøy er det viktig at dette er mykt og behagelig. Mange sportsbutikker har nå tilbud på regntøy. Her forleden kjøpte jeg regndress fra HH på tilbud til 198 kroner på G-sport.

Mine tre barn har brukt ulike typer vinterdresser og alle har igrunnen vært gode. Den ene reimadressen vi hadde, er den eneste som lett ble hull i. Den var til gjengjeld svært myk og god å bevege seg i. Jeg har ofte kjøpt rimelige dresser på Kapp Ahl, Cubus etc. Disse har vært gode og noen av dem har vært brukt av tre barn.

Du bør også kjøpe en fleecedress e.l. til bruk under regntøyet og/eller vinterdressen. Regnvotter, lue med "hals", vintervotter og gjerne et eller to par ullvotter er kjekt å ha.

Det viktigste av alt er nesten å ha et par stk ullundertøy å ha på innerst på kroppen på kalde vinterdager. Slikt kan kjøpes på f.eks. Spar Kjøp. Mine unger liker aller best ullundertøyet fra Devold.

Mange gode tips her. Takk skal du ha! :)

Skal ta en runde før hun skal i barnehagen igjen og shoppe litt. Hun har en del klær og sko altså, men ikke så fancy og teknisk tøy som denne venninnen min sine barn har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta en runde før hun skal i barnehagen igjen og shoppe litt. Hun har en del klær og sko altså, men ikke så fancy og teknisk tøy som denne venninnen min sine barn har. :)

Glem fancy klær ;)

Jeg har ikke vært nøye med merker osv., og ungene mine har neppe tatt skade av det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har gått sport i å kjøpe dyrest mulig merkeklær til barna.

Ungene mine har overlevd godt på rimelige men varme og gode klær :-)

Kjøper det jeg finner til en rimelig penge, bare det føles behagelig. Vi har hatt tynne vindtette jakker av ymse merker, regntøy, rimelige dresser til høst/vinter. Cherrox og rimelige vinterstøvel fra Coop.

Ingen av de har frosset i hjel og ingen av de har blitt våte til skinnet.

De gangene jeg har kjøpt dyre merker har jeg blitt skuffet over kvaliteten. Jeg har veldig aktive unger, som elsker å være ute, og hull blir det etter treklatring og aking uansett om dressen koster 300 eller 1300 har jeg funnet ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Om du har en mailadresse, så kan jeg sende deg listen jeg sender til nye foreldre om hva barna KAN trenge :)

Reima er et godt merke når det kommer til bevegelse. Men; de er like "slitesvake" som alle andre dresser. Det vil si at om du har et barn som mitt som liker å klatre, skli på fjellet osv - så slites det hull i dem like raskt som i andre dresser. Regntøy også...

Min erfaring etter fem år med eget barn i barnehage er at de billige dressene holder godt nok (så frem det ikke er veldig kaldt der du bor), så lenge de er mye nok til at det er god bevegelse i dem.

Selv om det er helvete, så ville jeg tatt med barnet i butikken og prøvd dressen på - så ser du om hun klarer å bevege seg godt nok i den.

Når det kommer til skoene holder cherrox fra -9 til +5, og det dekker de fleste dager på Østlandet hvor vi bor.

Billa har hatt ett par cherrox som har holdt vinteren gjennom, og ett par vintersko (friends som ble nevnt tidligere her i to sesonger) til tørre kalde dager. I tillegg til joggesko og sandaler da...

Joggeskoene til bhg kan du også kjøpe billige, for de slites det hull på foran når de bruker tærne til å bremse på sykkel, de blir møkkete når de løper i leire og er i skogen - og føttene vokser gjerne fort så du må ha nye en gang eller to ila sommeren uansett.

Det er dyrt å ha barn :)

Men når du handler klær & sko, tenk på barnets comfort, varme og vanntetthet før pris - tenk om det var deg selv du handlet til :)

Og, barnet ditt er i MYE mer aktivitet ute enn deg, så det er viktig at bevegelsen er GOD.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest wxwxwx

Om du har en mailadresse, så kan jeg sende deg listen jeg sender til nye foreldre om hva barna KAN trenge :)

Reima er et godt merke når det kommer til bevegelse. Men; de er like "slitesvake" som alle andre dresser. Det vil si at om du har et barn som mitt som liker å klatre, skli på fjellet osv - så slites det hull i dem like raskt som i andre dresser. Regntøy også...

Min erfaring etter fem år med eget barn i barnehage er at de billige dressene holder godt nok (så frem det ikke er veldig kaldt der du bor), så lenge de er mye nok til at det er god bevegelse i dem.

Selv om det er helvete, så ville jeg tatt med barnet i butikken og prøvd dressen på - så ser du om hun klarer å bevege seg godt nok i den.

Når det kommer til skoene holder cherrox fra -9 til +5, og det dekker de fleste dager på Østlandet hvor vi bor.

Billa har hatt ett par cherrox som har holdt vinteren gjennom, og ett par vintersko (friends som ble nevnt tidligere her i to sesonger) til tørre kalde dager. I tillegg til joggesko og sandaler da...

Joggeskoene til bhg kan du også kjøpe billige, for de slites det hull på foran når de bruker tærne til å bremse på sykkel, de blir møkkete når de løper i leire og er i skogen - og føttene vokser gjerne fort så du må ha nye en gang eller to ila sommeren uansett.

Men når du handler klær & sko, tenk på barnets comfort, varme og vanntetthet før pris - tenk om det var deg selv du handlet til :)

Og, barnet ditt er i MYE mer aktivitet ute enn deg, så det er viktig at bevegelsen er GOD.

Lykke til!

Takk for informativt svar.

Hadde satt pris på om du sendte meg den lista på [email protected]

(0 = null)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det. :o) Vi hadde riktignok en Reima-Tec dress da poden var knøttis og den var god og myk, men ikke mer slitesterk enn andre dresser. Etter den hadde begge ungene billigdresser fra Sparkjøp og Europris (max. 299,- for en vinterdress!) og de var like gode, varme, tørre og glade som ungene i dresser som kostet 5-6 ganger mer.

Cherrox er et must, men ligg unna Slushers, de er for smale i foten synes ungene her og de har helt normale føtter. Et par tykkere vintersko er nødvendig dersom vinteren hos dere er kald, cherrox duger ned til -5 i alle fall, mine sverger til cherrox hele vinteren, men de er skolebarn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies mamma

Jeg har hatt flere ulike dresser til mine og jeg synes ingenting slår Reima. Jeg kjøper vinterdresser på halv pris våren før, høst/vår på halv pris i slutten av en sesong. Får jeg ikke tak i kjøper jeg på finn. Der er det mye billig som er lite brukt. Så sparer jeg de til neste mann eller selger de rimelig igjen på finn. Bruker ikke mye per år på parkdresser da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Lykke til!

''Selv om det er helvete, så ville jeg tatt med barnet i butikken og prøvd dressen på - så ser du om hun klarer å bevege seg godt nok i den.''

Det har ikke jeg orket, jeg har heller kjøpt en dress, tatt den med hjem og prøvd, og siden evt. byttet. Stort sett har jeg måttet bytte dressene jeg har kjøpt i en størrelse mindre - de er ofte veldig store i størrelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ungene mine var i bhg hadde de omtrent dette høst/vinter:

Ullundertøy (kort- eller langermet ullgenser og stillongs)

Hjemmestrikket ullbukse og ullgenser (ullgenseren bare på kalde dager)

Regntøy fra f.eks Hennes&Mauritz på regnværsdager, ufôret parkdress i bevernylon på godværsdager om høsten.

Reima-tec-dress med fast fôr på kalde dager om vinteren. reima-tec bør ikke brukes når det er barfrost, men er fantastisk flott når det er mye snø og kaldt. (Den vi kjøpte til eldstemann i str 92 er brukt av 3 unger)

gummistøvler på høsten, cherrox i slaps og vinterstøvler i lær eller gore-tex på tørre dager.

Vindtett lue, evt pannebånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

''Selv om det er helvete, så ville jeg tatt med barnet i butikken og prøvd dressen på - så ser du om hun klarer å bevege seg godt nok i den.''

Det har ikke jeg orket, jeg har heller kjøpt en dress, tatt den med hjem og prøvd, og siden evt. byttet. Stort sett har jeg måttet bytte dressene jeg har kjøpt i en størrelse mindre - de er ofte veldig store i størrelsen!

Det er selvfølgelig også en løsning :)

Poenget er at det er viktig med en dress som passer, og for stor og for liten er like ille faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gore-tex + cherox blir nok bra vintersko.

Jeg har kjøpt en del Helly Hansen klær til snuppa da ho var litt eldre. (Og gjør det fortsatt nå da ho er 10 år) Disse er mye billigere, og fungerer veldig bra.

Men vanlig regntøy trodde jeg var helt OK til de minste som ofte ender med å "sitte i søledammen".

Uansett bør du kjøpe en etter en ting og teste ut litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...