Gå til innhold

SFO eller ikke...?

Gjest Mamma uten jobb.

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma uten jobb.

Da begynner samfunnet å komme igang igjen etter ferien. Sønnen min er skolestarter.Siden jeg mistet jobben i vår, og ikke har noen ny på gang har vi ikke søkt om SFO-plass. Men de har vel uansett rett på plass hvis vi skulle trenge det...? Nå er det sånn at jeg tenker at vi kan ikke bruke penger på SFO når vi strengt tatt ikke trenger barnepass, siden jeg ikke har jobb. Økonomien er selvfølgelig preget av at jeg mottar dagpenger, og ikke en skikkelig lønn. Vi trenger virkelig ikke denne ekstra utgiften som SFO vil være. Men, hva om sønnen min blir helt utafor fordi han ikke går på SFO. Han kjenner så vidt jeg vet bare èn annen gutt som skal gå på samme trinn som ham. Så dilemmaet blir, skal vi koste på oss barnepass vi strengt tatt ikke trenger, antageligvis på ett par måneder ennå, fordi det kan være viktig sosialt for gutten...? Eller skal vi satse på at han blir kjent med de andre i forbindelse med skoledagen, og spare de pengene. Jeg får legge til at økonomien vår er svært anstrengt. Ikke sjelden vi må ty til kredittkort for å få det hele til å gå ihop med mat og vanlig forsørgelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I deres situasjon hadde jeg nok ikke pådratt familien utgifter som kunne unngås.

Bruk litt tid på gratis sosiale aktiviteter, som å invitere noen av de nye kompisene hjem.

Hvis det er noen fritidsaktiviteter som ikke er for dyre, enten i SFO-tiden (men administert av noe annet) eller på kveldstid som mange av guttene i klassen blir med på og som dere tror han vil like, så prøv å sette av penger til dette i stedet.

Se det an litt og søk evt. deltidsplass på SFO hvis det blir krise. Jeg kjenner ikke reglene for evt. inntektsavhengig betaling, sjekk det lokalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss går de flest (men ikke alle) 1. klassinger på SFO. så det er en relativt viktig sosial arena. Men, likevel, når økonomien er stram ville jeg ikke betalt for SFO hvis jeg ikke måtte. Det er dyr barnepass i forhold til hva man får for pengene. Du kan heller la gutten ha med seg en kompis hjem en gang i blant, rett etter skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en sånn situasjon hadde jeg droppet SFO, og heller invitert venner hjem rett etter skolen så gutten din fikk noen å leike med.

Hvis ungen har vanskelig for å få venner kan det jo bli verre siden han ikke går på SFO, men det kan du jo se an fram til jul kanskje?

Kanskje det er noen som ikke vil gå på SFO som kunne tenke seg å betale litt for at de kan være hos deg istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kutta SFO i år av andre enn økonomiske årsaker, og har tenkt igjennom samme problemstilling som du, med hensyn til venner ol. Vi håper å løse det med å invitere venner med hjem, og har avtalt med mødrene til noen av de beste kompisene om at guttene kan gjerne komme hit etter skoletid. Siden guttene generelt ikke trives på vår SFO, som har veldig mange jentebaserte aktiviteter og lite utetid, så er både barn og foreldre glade for den ordninga så langt. I tillegg har vi meldt han på et kulturskoletilbud en gang i uka, som koster en brøkdel av SFO-prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hos oss er ikke SFO viktig for det sosiale. De fleste ungene går ikke der, evt går veldig lite.

I din situasjon, med såpass anstrengt økonomi, hadde jeg aldri i verden gått for SFO-plass, men heller prøvd å finne andre løsninger på det sosiale. Invitere venner hjem, besøke venner, møte opp på billige (gratis) aktiviteter.

For øvrig: Jeg vet ikke om du automatisk har rett på plass hvis du trenger det. Her hos oss er det ikke slik. Er det fullt, så er det fullt. Alle som søker innen fristen får plass, men de som kommer midt i året og skal ha plass får ikke nødvendigvis det. Eller de får, men kanskje ikke de dagene de ønsket seg, eller kanskje bare deltidsplass selv om de ønsket heltid. Dette bør du kanskje sjekke opp hvis du tror det blir aktuelt for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss går de fleste på sfo, i alle fall i 1. og 2. - men veldig mange går ikke fullt - altså at de går rett hjem noen dager i uka.

Du kan jo enten søke om f-eks 1-2 dager i uka for gutten din, eller gjøre som andre foreslår, å kontakte andre foreldre, og avtale at f.ek.s hver tirsdag så er "per" med hjem til dere etter skolen?

Vi hadde det slik da eldstemann gikk i 1. klasse - at han var med nabojenta hjem tirsdag, og så var hun med hjem til oss hver fredag. Dermed hadde de bare 3 dager med sfo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jmin erfaring

Ungene på skolen vil bli godt kjent med hverandre uansett om de går på sfo eller ei.

Vent med sfo til du får jobb. En anstrengt økonomi er ikke bra for familien , sfo kan barnet ditt begynne på senere,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser overhodet ikke noen grunn til å prioritere sfo i det hele tatt jeg da. Vi har bra sfo her jeg bor men blant de fleste barna så er det det å få gå hjem rett etter skolen som er digg. Noen få trenger mye aktivitet og kjeder seg hjemme og har det dermed bedre på sfo.

Ville gjort som andre sier. Hør med noen andre foreldre om dere kan lage en fast avtale for tirsdager f.eks. Start i det små og ikke legg opp til lekeavtaler hver dag. For kanskje kommer barnet ditt til å kose seg aller mest med å ha noen rolige timer etter skoletid før han igjen drar ut og treffer andre (om dere bor slik til) Hvis ikke kan dere jo bare øke på om dere ser at dette blir vellykket. Tror ikke du finner mange barn/foreldre som sier nei takk til et slikt tilbud fra dere;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde definitivt ikke brukt penger på SFO. Det er hovedsaklig "barne-oppbevaring". Bruk heller litt tid og penger på at gutten din kan be med noen hjem innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...