Gå til innhold

Magproblem

Gjest SnowJim

Anbefalte innlegg

Gjest SnowJim

Om detta mail kommit till fel person är jag tacksam om det skickas vidare till en person som är lämplig. Hej! Jag är en kille på 29 år, för 3 år sen började mina magproblem, symptomen var då svullen mage, ont främst i nedre delen av magen (under navel), oftast diarré med blod. Jag fick gå på Inolaxol större delen av tiden vilket hjälpte mot diarrén. Efter 6 månader gjordes en koloskopi där man tog en rad prover, proven visade inga konstigheter men däremot förvann mina problem precis efter denna undersökning (laxeringen)? Blodet i avföringen förklarade man som spricker, detta försvan ett kort tag efter. Igen vidare utredning gjordes då symptomen var borta. Sen dess har magproblemet kommit och gått med en intervall om ca 5 månader och som då hållt i sig upp till 1 månad åt gången. Symtomen har varit de samma. Jag har ej sökt vård för dessa ”skov”. Mag problemet kom tillbaka 14 mars i år 2009 (efter ett 4 månaders uppehåll), Jag får då ont under naveln samt smärta under vänster revben i ”byn” vilket också går ut i vänster sida av ryggen(när man sitter). Genom att dra fingertopparna precis under revbenet åt vänster så försvinner smärtan tillfälligt vilket tyder på gas. Magen är väldigt svulllen både på morgon o kväll, dock något mindre på morgonen. Dimetikon Recip gör ingen skildnad. Jag sökte hjälp på vårdcentralen där man tar test för Gluten och sätter mig på 1 veckas laktos prov. Detta ger dock inget resultat och man menar att det rör sig om IBS. Läkaren anser att sannolikheten för att det skulle vara någon farligt som cancer är extremt liten och därför vill man inte gå vidare med rönken, man bestämmer sig dock för att göra ett ultraljud mest för min egen skull. Ultraljudet visar inget och man tror istället att det kan vara jäst (som används i bröd) vilket då resulterar i att jag inte äter något med jäst på 1 vecka, även detta utan resultat. Jag har nu haft detta ”skovet” i nära 6 månader och den senaste månaden har problemet ökat, jag känner mig ofta yr så pass att jag mårilla om jag är uppe och rör mig, jag känner mig slö och kan mycket väl sova någon timme mitt på dagen även om jag sover bra på nätterna. Smärtan i magen flyttar runt men oftast finns den längs vänstersida eller precis nedanför naveln till vänster, det är även vanligt att jag får ganska ont precis under revbenet i mitten(i klykan) innan mat vilket försvinner efter jag ätit. Det är inte ovanligt att jag kan känna hur det bultar i magen (pulsen) detta kan även kännas i händerna om jag knyter ihop dem. Jag äter fortfarande inolaxol, men trotts det så kan avföringen vara lös och när den är lös så gör det extra ont precis nedanför naveln. Blod i avföringen inträffar väldigt sällan (1-2 gång i månaden) och har troligen med den förändrade avförings konsistensen att göra(det kan vara hårt, normalt men oftast lite löst). Oftast har jag en allämän sjuk känsla. Jag har varit förkyld och haft ont i halsen för 4-5 veckor sen, lite torrhosta finns kvar än, men jag tror inte att de symtom som jag har nu har något med förkyldningen att göra. Halsbränna inträffar ca 1 gång i veckan. Under den senaste ”skovet” så har jag gått ner ca 5 kg. Jag har provat att utesluta olika födoämnen utan framgång. Vårdcentralen har skickat en ny remiss till koloskopi efter som det var ett par år sen jag gjorde den förra. Tyvärr går utredningen väldigt långsamt, under dessa 6 månader så har vårdcentralen enbart genomfört 1 undersökning(ultraljud) förutom då att känna på magen. Jag är djupt tacksam för all hjälp jag kan få då detta inte enbart tär rent fysiskt och psykiskt på mig utan går även ut över min sociala kompetens. Ytterligare information om mig :Röker eller snusar : aldrig Kaffe : aldrig Mat : - Frukost = A-Fil och Kornflakes (ibland även allbrand) - Lunch = A-Fil och Musli - Kvällsmat = Oftast hemmalagad mat, men 1-2 gånger i veckan blir det utemat. Försöker undvika starka kryddor. Värt att nämna : Min far har Ulcerös Kolit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...