Gå til innhold

Hotellferie med barn - hva gjør dere med mat?

caprice

Anbefalte innlegg

Holder på å avslutte en uke i syden der vi er på hotel med buffet til lunsj og middag (all inclusive). Jeg ser at de aller aller fleste barna selv får lov til å bestemme alt de spiser og dermed lasser på med stort sett utelukkende pommes firites, friterte kjøttboller, friterte kjøtt, pasta, pasta, pasta og kanskje litt kjøttsaus + selvsagt ketchup, hamburgere etc. Til dessert er det hauger av puddinger, kaker, gelé, is osv. Vi har knapt observert noen som spiser noe sunt. Det er forresten overraskende mange voksne som spiser tilsvarende, og har helt fravær av grønnsaker.

Jeg bare lurer. Er det sånn at fordi man er på ferie så tenker man, pytt pytt. Det er bare for en uke eller to, så la barna gjøre som de vil? Jeg regner jo ikke med at dette er hverdagskost for de fleste familier... Om det har noe å si så er vi de eneste norske på dette store hotellet, så jeg vet ikke helt om dette er et typisk engelsk/fransk/spansk fenomen.

Vi er kanskje kjipe foreldre, for våre barn får ikke spise mye av denne maten. Det er helt normal god mat i buffeten også som laks, grillspyd, kyllingklubber, ris, div kjøttfileter etc...

Bare lurer litt hva andre tenker å gjør rundt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

13

• Maggi

9

• Mirabell

5

• AneM1365380603

5

Gjest tatt på fersken

Hehe, jeg er selv så sjelden på kurs og konferanser og slikt med jobb at når jeg er det, og det er lunsjbord, så oppfører jeg meg akkurat som det du forteller om. Jeg lesser på med uhorvelig mengder god mat, og skal gjerne ha litt av alt det jeg liker.

Og ja, det er fordi det er så ytterst sjelden at jeg må benytte anledningen når den er der ;)

Jeg har imidlertid ikke barn, og er bare meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Min lille frøken er utrolig kresen, liker stort sett ingen ting. Er vi på ferie tenker jeg som så at det er bedre at hun får i seg noe mat, enn at hun skal trues til å spise mat hun ikke liker, og som attpåtil ser "rar" ut. Hjemme er vi adskillig mer strenge og hun må ta en liten bit av grønnsakene til middag. Men i ferien ser vi litt mellom fingrene som sat, og det er jo sjelden mer en en-to uker i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Det er ikke farlig å spise usunt i 1-2 uker, så jeg ville nok ikke vært så veldig streng i matveien hvis jeg hadde med barn på ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mary Poppins

Hehe, jeg er selv så sjelden på kurs og konferanser og slikt med jobb at når jeg er det, og det er lunsjbord, så oppfører jeg meg akkurat som det du forteller om. Jeg lesser på med uhorvelig mengder god mat, og skal gjerne ha litt av alt det jeg liker.

Og ja, det er fordi det er så ytterst sjelden at jeg må benytte anledningen når den er der ;)

Sånn er jeg også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God bord og mat-skikk gjelder også på ferier i syden hos oss uansett buffe eller ikke .. Men vi koser oss mer ja, blir vel som på en lørdagskveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sure unger er pyton...

Våre må spise litt sunn mat først, og så får de velge helt fritt etterpå. Fordi - hvis de bare spiser "tom mat" blir de gretne, mugne og fungerer dårlig.

Dette har de i grunnen også skjønt selv, så det er lite styr å få det til (de er 7 og 8 år).

Ferie er ferie, og noe ekstra skal man unne seg - men å legge alle hemninger til side fungerer ikke helt for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regnferie

Jeg hjelper dem litt til å se og plukke litt av det sunne jeg vet de liker, ofte er dette det som brukes som pynt (rå gulerot, rå paprika, frukt), litt laks osv.

Men jeg lar dem også forsyne seg av kjøttbollene og pastaen og det andre du beskriver, og lar til en viss grad ferie være ferie. Barna mine er slanke, og spiser sunt og lite sukker til daglig, så med god tannpuss antar jeg de kommer igjennom ferien uten varig mén, diabetes og mangelsykdommer.

Velger juice i stedet for brus, slik at det blir litt vitaminer i tillegg til alt sukkeret. De liker juice (gjerne blandet med vann) best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Hun ene har cøliaki så hun blir "tvunget" til å spise litt sunnere som regel. Ikke alltid hun kan ha pommes frites feks. Men hun kan ha ris og grillet kylling + salat.

Hun andre er glad i salat ting men får også pommes frites. Er ellers småspist så vi stresser ikke så mye med det. Vi er veldig sjelden på mc-donalds el ellers.

Vi har med oss pålegg (og brød) så vi ser sikkert ut som sære nordmenn som ikke liker maten - men det er jo fordi hun eldste ikke kan ha pålegget som andre har "brukt". De får også nugatti slike ganger. Ellers er det bare på lørdager - også i ferier hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie er ferie...Det er hverdagskostholdet som er viktig. Min sønn fikk spise akkurat det han ville på hotellbuffet når han var liten. Det eneste jeg passet på var mengden. Fikk ikke lov å ta mer enn han kan spise opp...

Jeg elsker gode hotellbuffeter...og tenker ikke så veldig på sunnhetsgehalten for min egen del heller, det er tross alt ikke så ofte......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

jeg skjønner virkelig ikke helt problemet. Det har sikkert å gjøre med at jeg ikke har barn selv. Det er snakk om en uke i syden hvor barna får bestemme selv hva de vil spise. Det er ferie. Så lenge dere spiser sunt hjemme og barna ikke er overvektige så hvorfor kan de ikke kose seg med den maten de selv liker denne uken? Kanskje de blir lei av den usunne maten etter noen dager også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er jeg også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferie er unntakstid for oss, men kjenner meg likevel ikke igjen i det du beskriver. Jr vil gjerne ha "festmat" i ferien ja, men har egentlig aldri droppet kjøtt eller grønt av den grunn. En skikkelig biff eller et kyllinggrillspyd med tilbehør er fest for han. Min erfaring er at du skal være god om du bestiller mat uten at den inkluderer pommes frites, pasta eller ris i middelhavsland og det syns jeg er helt greit.Ett år sa faktisk jr "nå gidder jeg ikke mer pommes frites", og sa han savnet knekkebrød, hehe. Dét gikk imidlertid fort over etter at vi kom hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah... Dette er noe jeg mener en del om... ;-)

Vi var på et tilsvarende hotell for et par år siden, der de til og med averterte med egen barnebuffet. Som inneholdt alle de tingene du har listet opp her, basically fett og salt.

Det er jo ikke stort bedre når man går på vanlig restaurant heller, verken i Norge eller andre steder, barnemeny består av pommes frittes med enten pølser, fiskepinner eller chicken nuggets.

Er det rart ungene blir vanskelige i matveien spør jeg da. De tror jo det skal være sånn! Hvorfor kan ikke barnemenyen inneholde mindre porsjoner av allminnelig mat? Ja, maten på barnemenyene er mye billigere å produsere, men e ikke ungene våre verdt mer enn det? Er barna så kresne at de ikke spiser annet enn fett og salt så er det jo det som må gjøres noe med, det blir ikke bedre av å nøre opp under kresenheten.

Sånn, der fikk jeg sagt det.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sure unger er pyton...

Aaaah... Dette er noe jeg mener en del om... ;-)

Vi var på et tilsvarende hotell for et par år siden, der de til og med averterte med egen barnebuffet. Som inneholdt alle de tingene du har listet opp her, basically fett og salt.

Det er jo ikke stort bedre når man går på vanlig restaurant heller, verken i Norge eller andre steder, barnemeny består av pommes frittes med enten pølser, fiskepinner eller chicken nuggets.

Er det rart ungene blir vanskelige i matveien spør jeg da. De tror jo det skal være sånn! Hvorfor kan ikke barnemenyen inneholde mindre porsjoner av allminnelig mat? Ja, maten på barnemenyene er mye billigere å produsere, men e ikke ungene våre verdt mer enn det? Er barna så kresne at de ikke spiser annet enn fett og salt så er det jo det som må gjøres noe med, det blir ikke bedre av å nøre opp under kresenheten.

Sånn, der fikk jeg sagt det.

;-)

Jeg er helt enig med deg, jeg, det er ikke lett å finne barneporsjoner av normal mat på litt finere restauranter. På kroer og slikt finner man gjerne kjøttkaker i barneporsjonsstørrelse, men det er jo ikke alltid man har lyst til å spise på kroa.

Hvis du starter en kampanje skal jeg gjerne være assistenten din! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi unngår gjerne all-inclusive-ferier og buffeter i den grad vi kan. Jeg har aldri vært begeistret for buffet - ikke engang på julebord. Vil mye heller ha en treretter (eller gjerne flere) pent servert.

Vi pleier sjelden å bestille barnemeny til barna, i hvertfall sjekker vi om det er noe annet og sunnere de liker på menyen. Ofte kan de dele en voksenporsjon eller bare få en liten porsjon, selv om det ikke står på menyen. Men vi er ikke mer prinsippsterke enn at vi ikke gidder bestille mat de ikke liker.

Er vi først på hotellferie med slike buffeter (var vel senest i påsken) lar vi stort sett barna forsyne seg med det de vil. Heldigvis liker de en del sunnere ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ferien gidder jeg ikke å krangle med 3-åringen om hva hun spiser i sånne situasjoner du nevner.

Hun velger pølser en dag og kyllingfilet en annen. Salat og agurk en gang, pommes frites en annen dag. Balansen blir ikke så halvgæærn sånn totalt ;) Den eneste regelen vi har når vi bor på hotell som du nevner, er at man ikke får lasse på med dessert hvis man ikke har spist mat først (og ja, i sånne tilfeller er pommes frites "mat"... ;) )

Jeg koser meg ikke på ferie hvis jeg skal krangle med 3-åringen om hva hun skal spise... Så et møkka-kosthold takler de fleste i en uke eller to... ;) Jeg spiser jo annerledes i ferien enn ellers selv også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

I ferien gidder jeg ikke å krangle med 3-åringen om hva hun spiser i sånne situasjoner du nevner.

Hun velger pølser en dag og kyllingfilet en annen. Salat og agurk en gang, pommes frites en annen dag. Balansen blir ikke så halvgæærn sånn totalt ;) Den eneste regelen vi har når vi bor på hotell som du nevner, er at man ikke får lasse på med dessert hvis man ikke har spist mat først (og ja, i sånne tilfeller er pommes frites "mat"... ;) )

Jeg koser meg ikke på ferie hvis jeg skal krangle med 3-åringen om hva hun skal spise... Så et møkka-kosthold takler de fleste i en uke eller to... ;) Jeg spiser jo annerledes i ferien enn ellers selv også!

Sånn tenker jeg også. En skal kose seg i ferien, og da lar jeg barna spise det de ønsker av maten som står framme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn tenker jeg også. En skal kose seg i ferien, og da lar jeg barna spise det de ønsker av maten som står framme :)

Hallois! Nå skulle jeg til å logge av, men nå blir jeg litt til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...