Gå til innhold

Hotellferie med barn - hva gjør dere med mat?

caprice

Anbefalte innlegg

AneM1365380603

Hallois! Nå skulle jeg til å logge av, men nå blir jeg litt til :-)

Gjort noe spennende i dag da?

Sønnen min og jeg har akkurat vasket og smurt skinnsalongen med noen greier vi kjøpte. Det er en kjedelig jobb, så godt jeg fikk god hjelp :)

På torsdag reiser vi 2,5 timer i retning mot deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 90
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

13

• Maggi

9

• Mirabell

5

• AneM1365380603

5

Gjort noe spennende i dag da?

Sønnen min og jeg har akkurat vasket og smurt skinnsalongen med noen greier vi kjøpte. Det er en kjedelig jobb, så godt jeg fikk god hjelp :)

På torsdag reiser vi 2,5 timer i retning mot deg :)

Ja, ungene og jeg pluss en kamerat til eldstemann overnattet på den lille hytta i natt. Koselig, selv om det striregnet nesten hele tiden.

Dro hjem før fire, og klokka fire kom det nye kjøleskapet vårt!!! Knallfint! Men det ergerlige er at det er noe feil med døra :-( Oppdaget det etter at folkene var gått. Må ringe dem i morgen.

Ellers er min kjære på HV øvelse for tiden, men hjemme og sover. Dvs han sovner på sofaen tidlig om kvelden og sover videre om natta - så det er ikke så mye selskap i ham...

Godt å få hjelp til sofaen!!! Jeg tok vår sofa + den til min mor i vår. Mye jobb ja!

Nå spratt jeg en boks øl :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ja, ungene og jeg pluss en kamerat til eldstemann overnattet på den lille hytta i natt. Koselig, selv om det striregnet nesten hele tiden.

Dro hjem før fire, og klokka fire kom det nye kjøleskapet vårt!!! Knallfint! Men det ergerlige er at det er noe feil med døra :-( Oppdaget det etter at folkene var gått. Må ringe dem i morgen.

Ellers er min kjære på HV øvelse for tiden, men hjemme og sover. Dvs han sovner på sofaen tidlig om kvelden og sover videre om natta - så det er ikke så mye selskap i ham...

Godt å få hjelp til sofaen!!! Jeg tok vår sofa + den til min mor i vår. Mye jobb ja!

Nå spratt jeg en boks øl :-)

Ble det svart kjøleskap?

Her synes jeg ungene farter hit og dit hele tiden. I morgen kommer ei lita snuppa som vi skal passe til onsdag :) Det blir fint for oss å få noen dager som familie, bare vi :) Vi har knapt vært samlet denne ferien. Den eldste er nå hos tante.

Det har gått litt øl og vin her også i ferien ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det svart kjøleskap?

Her synes jeg ungene farter hit og dit hele tiden. I morgen kommer ei lita snuppa som vi skal passe til onsdag :) Det blir fint for oss å få noen dager som familie, bare vi :) Vi har knapt vært samlet denne ferien. Den eldste er nå hos tante.

Det har gått litt øl og vin her også i ferien ;D

Nei, det ble børstet stål. Jeg gav meg, men ikke med tungt hjerte.

Moro at dere får en tur dit i år også :-) Koselig med tradisjoner!

Jeg driver og prøver og prøver å få til en ekstra lang tur for hele familien 5.-12. spetember, men det går trått. Tror jeg skal ordne pass til ungene, slik at det ikke står på det hvis vi plutselig hiver oss rundt!

Torsdag har vi 15 års bryllupsdag :-)

Jeg skal jobbe i morgen, halv dag. Min far kommer hit og passer englene. Det går nok greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Nei, det ble børstet stål. Jeg gav meg, men ikke med tungt hjerte.

Moro at dere får en tur dit i år også :-) Koselig med tradisjoner!

Jeg driver og prøver og prøver å få til en ekstra lang tur for hele familien 5.-12. spetember, men det går trått. Tror jeg skal ordne pass til ungene, slik at det ikke står på det hvis vi plutselig hiver oss rundt!

Torsdag har vi 15 års bryllupsdag :-)

Jeg skal jobbe i morgen, halv dag. Min far kommer hit og passer englene. Det går nok greit.

Nei, vi skal ikke dit i år. Kan fortelle deg på mail hvor vi skal :)

Vi har kjølehjørne, og det er jeg så utrolig fornøyd med. Nå er det alltid plass til alle varene etter helgehandelen, og vi finner også fram uten å flytte på alt. Nå som det er sommer kjøper vi hele kartonger med juice, og det er plass til mange kaker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi skal ikke dit i år. Kan fortelle deg på mail hvor vi skal :)

Vi har kjølehjørne, og det er jeg så utrolig fornøyd med. Nå er det alltid plass til alle varene etter helgehandelen, og vi finner også fram uten å flytte på alt. Nå som det er sommer kjøper vi hele kartonger med juice, og det er plass til mange kaker der.

Det høres flott ut - men vi har ikke plass til det. Det nye kjøleskapet er imidlertid større enn det andre, 180 cm høyt, mot ca 160 på det gamle. Blir bra!

Nå må jeg legg meg! Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Det høres flott ut - men vi har ikke plass til det. Det nye kjøleskapet er imidlertid større enn det andre, 180 cm høyt, mot ca 160 på det gamle. Blir bra!

Nå må jeg legg meg! Natta!

Hjelper på med høyere kjøleskap :) Vi hadde frysedel i vårt gamle, og det tok jo endel plass.

Natta :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel ha et ganske forjævlig kosthold til daglig om 1-2 uker på pasta og kjøttboller skal ødelegge helsa fullstendig?

På buffet er det ungene som bestemmer hva de vil ha, men de må spise middag før de tar dessert da. Men mine to er så kresne, også i desserteveien!; at det ikke er noe problem. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel ha et ganske forjævlig kosthold til daglig om 1-2 uker på pasta og kjøttboller skal ødelegge helsa fullstendig?

På buffet er det ungene som bestemmer hva de vil ha, men de må spise middag før de tar dessert da. Men mine to er så kresne, også i desserteveien!; at det ikke er noe problem. :o)

100% enig med deg, Lillemus, kunne skrevet det samme selv. Ikke f** om jeg overstyrer ungene når vi er på buffet-måltider på ferie, annet enn at dessert kommer etter mat. (For vår del har det aldri vært buffet til alle måltider i 1-2 uker, da.) Resten av året brukes til å prøve å gi dem gode matvaner, så de etterhvert vil velge de sunne tingene på buffeten. Den eldste har begynt å velge sjømat fra voksenbordet fremfor pommes frites og pølser, men grønnsaker lar hun stort sett ligge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med meg poden og plukker ut mat med han. Han får ikke velge bare usunn mat, og jeg gjør ikke det til meg selv heller. Gjør som vanlig, en tredjedel kjøtt/fisk/kylling/ en tredjedel potet/ris el. og en tredjedel grønnsaker/salat. Alt skal spises opp hvis han skal få dessert. Er det frukt der, så får han det til dessert, og ikke is eller kake hver dag. Litt ekstra godt blir det jo i ferien, men ikke bare pølser og junk + kaker og is hver dag nei.. Selv om det er tilgjengelig, så betyr det ikke at han får spise hva han vil fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Veldig enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Aaaah... Dette er noe jeg mener en del om... ;-)

Vi var på et tilsvarende hotell for et par år siden, der de til og med averterte med egen barnebuffet. Som inneholdt alle de tingene du har listet opp her, basically fett og salt.

Det er jo ikke stort bedre når man går på vanlig restaurant heller, verken i Norge eller andre steder, barnemeny består av pommes frittes med enten pølser, fiskepinner eller chicken nuggets.

Er det rart ungene blir vanskelige i matveien spør jeg da. De tror jo det skal være sånn! Hvorfor kan ikke barnemenyen inneholde mindre porsjoner av allminnelig mat? Ja, maten på barnemenyene er mye billigere å produsere, men e ikke ungene våre verdt mer enn det? Er barna så kresne at de ikke spiser annet enn fett og salt så er det jo det som må gjøres noe med, det blir ikke bedre av å nøre opp under kresenheten.

Sånn, der fikk jeg sagt det.

;-)

''Det er jo ikke stort bedre når man går på vanlig restaurant heller, verken i Norge eller andre steder, barnemeny består av pommes frittes med enten pølser, fiskepinner eller chicken nuggets.''

Så enig så enig!

Og mine unger er kresne i matveien den andre veien, for de liker stort sett ikke noe av dette! Barnemenyer er bare søppelmat og det spiser ikke mine barn. Å få små sporsjoner av "vanlig" mat kan stort sett bare glemme, har jeg inntrykk av.

Hvis du vil starte en kamp for å få skikkelig mat på barnemenyen så vil jeg være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er jo ikke stort bedre når man går på vanlig restaurant heller, verken i Norge eller andre steder, barnemeny består av pommes frittes med enten pølser, fiskepinner eller chicken nuggets.''

Så enig så enig!

Og mine unger er kresne i matveien den andre veien, for de liker stort sett ikke noe av dette! Barnemenyer er bare søppelmat og det spiser ikke mine barn. Å få små sporsjoner av "vanlig" mat kan stort sett bare glemme, har jeg inntrykk av.

Hvis du vil starte en kamp for å få skikkelig mat på barnemenyen så vil jeg være med.

Jeg syns er blitt ganske vanlig at restauranter kan servere halv porsjon av voksenretter til barn, jeg. Jeg har vært på flere restauranter i sommer som ikke engang har barnemeny med pølser osv. (men det har vært steder med litt høyere matstandard enn den jevne veikro eller kafeteria).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungene mine gikk 14 dager på frokostblandinger (cornflakes, honnicorn, sjokopoffs etc) og var minimalt begeistret på middagene utenlands. Tilbake i Norge satte de pris på den vanlige hverdagsmaten igjen. Det var ingen som klaget på grovt brød i dag morges. :o)

Det virket som de syntes det er OK at vi er sunne til hverdags.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri vært på den type ferie med "all inclusive". Men ville nok som deg prøvd å styre littegrann og sørget for at barna bl.a fikk i seg noe skikkelig kjøtt, og ikke bare hamburgere og utspedd vare. Men med kylling og fisk og grillspyd som du nevner så ville ikke det vært noe problem i det hele tatt.

Men på den annen side så kunne jeg aldri kommet på å nekte barna pudding eller is til dessert om de hadde spist skikkelig mat først. Dette kunne de gjerne fått hver dag. Det er tross alt forskjell på ferie og hverdag. Men brus til middag er ikke aktuelt i ferier heller da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Når vi er på steder hvor maten serveres, får ungene stort sett velge hva de vil spise selv. Det er uansett ikke snakk om mange dagene av ferien. Kanskje prøver jeg å snike inn noe sunt jeg vet de liker på tallerknene deres, men utover det gidder jeg ikke gjøre etpar feriedager til noen kamp.

Men selve bordskikken holder vi på uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Jeg syns er blitt ganske vanlig at restauranter kan servere halv porsjon av voksenretter til barn, jeg. Jeg har vært på flere restauranter i sommer som ikke engang har barnemeny med pølser osv. (men det har vært steder med litt høyere matstandard enn den jevne veikro eller kafeteria).

Vi var innom et sted en gang hvor dama som tok bestillingen vår lovte ut en halv porsjon fisk - tror det var kokt torsk - til eldstemann, da ca 9 år. Litt senere overhørte vi at kokken ga henne en skikkelig overhøvling fordi hun hadde gitt oss det... Det er for øvrig eneste gangen vi har fått det her i landet.

Må også tilføye at jeg går ikke på så voldsomt dyre og eksklusive restauranter med tre unger på slep da.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Spania nå så bestilte vi stort sett voksen porsjon delt på to tallerkner til de små. Men det forutsetter jo at de har lyst på det samme. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjerringa med staven

Jeg har voksne barn, og vi reiste en del da de var små. Jeg kan aldri huske at jeg tenkte over hva de spiste når vi var på restauranter, men lot dem få velge det de ville. Det var ikke så ofte. Såvidt jeg husker grillet vi gjerne pølser til barna når de voksne koste seg med ordentlig grillmat, og de smakte gjerne på rent kjøtt også. Pølsene var kosen.

Jeg tror ikke et eneste øyeblikk at du har så sunt kosthold fordi du er norsk, men jeg kan godt forestille meg at du er mer snerpete og firkantet av den grunn. Jeg husker da jeg flyttet først til Norge hvor sjokkert jeg var over godis spising i norske familier som jeg ikke var vant til. Syltetøy på brødskiva var hverdagskost, men sjokoladepålegg var fy. Jeg var ikke vant til noen av delene.

Barna mine er voksne i dag med normalt syn på mat og kosthold. Den ene er opptatt av kosthold og mat, den andre er mer avslappet og den tredje og yngste synes fremdeles pizza og hamburger er godt. Har ikke falt meg inn å bekymre meg over det.

Fortell meg ikke at fiskeboller i hvit saus med poteter er sunn kost, men fortell meg gjerne at kokt laks er det. Hva vokste du opp med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bær er veldig sunt

Jeg har voksne barn, og vi reiste en del da de var små. Jeg kan aldri huske at jeg tenkte over hva de spiste når vi var på restauranter, men lot dem få velge det de ville. Det var ikke så ofte. Såvidt jeg husker grillet vi gjerne pølser til barna når de voksne koste seg med ordentlig grillmat, og de smakte gjerne på rent kjøtt også. Pølsene var kosen.

Jeg tror ikke et eneste øyeblikk at du har så sunt kosthold fordi du er norsk, men jeg kan godt forestille meg at du er mer snerpete og firkantet av den grunn. Jeg husker da jeg flyttet først til Norge hvor sjokkert jeg var over godis spising i norske familier som jeg ikke var vant til. Syltetøy på brødskiva var hverdagskost, men sjokoladepålegg var fy. Jeg var ikke vant til noen av delene.

Barna mine er voksne i dag med normalt syn på mat og kosthold. Den ene er opptatt av kosthold og mat, den andre er mer avslappet og den tredje og yngste synes fremdeles pizza og hamburger er godt. Har ikke falt meg inn å bekymre meg over det.

Fortell meg ikke at fiskeboller i hvit saus med poteter er sunn kost, men fortell meg gjerne at kokt laks er det. Hva vokste du opp med?

Jeg spiser en grovbrødskive med syltetøy hver dag, og regner det som noe av det sunneste pålegget jeg kan spise, stappfult av vitaminer og antioksidanter.

Selvsagt kan man kjøpe billig syltetøy med masse tilsatt sukker, men litt hjemmelaget syltetøy (evt gode kjøpte varianter) er da sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...