Mirabell Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 I Spania nå så bestilte vi stort sett voksen porsjon delt på to tallerkner til de små. Men det forutsetter jo at de har lyst på det samme. ;-) Ja, det er jo i grunne sjelden mine to vil ha det samme... På kro i Danmark hadde de flere "voksenretter" med halv kjøttmengde til barn, det var en barneløsning jeg likte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kjerringa med staven Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg spiser en grovbrødskive med syltetøy hver dag, og regner det som noe av det sunneste pålegget jeg kan spise, stappfult av vitaminer og antioksidanter. Selvsagt kan man kjøpe billig syltetøy med masse tilsatt sukker, men litt hjemmelaget syltetøy (evt gode kjøpte varianter) er da sunt? Ja ja hjemmelaget syltetøy er sikkert sunt. Men tror du virkelig at småbarnsforeldre i Norge forer barna sine på hjemmelaget syltetøy av selvplukkede bær? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tatt på fersken Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg spiser en grovbrødskive med syltetøy hver dag, og regner det som noe av det sunneste pålegget jeg kan spise, stappfult av vitaminer og antioksidanter. Selvsagt kan man kjøpe billig syltetøy med masse tilsatt sukker, men litt hjemmelaget syltetøy (evt gode kjøpte varianter) er da sunt? Jeg har alltid tenkt at hjemmelaget syltetøy er kjempeskummelt, for jeg mistenker at folk flest stapper uhorvelig mengder sukker i det. Lager du virklig syltetøy uten en uhorvelig mengde sukker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bær er veldig sunt Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Ja ja hjemmelaget syltetøy er sikkert sunt. Men tror du virkelig at småbarnsforeldre i Norge forer barna sine på hjemmelaget syltetøy av selvplukkede bær? Det er mange som kjøper kasser med bær og fryser ned, jeg ser ihvertfall at det er slikt syltetøy som lages hos veldig mange jeg kjenner, inkludert hos oss. Ellers kjøpes syltetøy som dette eller lignende i alle butikker, det har visst tatt over en veldig stor del av markedet, så jeg antar småbarnsforeldre er en del av målgruppen? http://www.stabburet.no/eway/default.aspx?pid=226&trg=Content_4657&Main_4751=4789:0:10,1916:1:0:0:::0:0&Maincontent_4789=4657:0:10,1160:1:0:0:::0:0&Content_4657=4643:15152::1:4664:62:::0:0 Fruktsukker er også sukker, så det er ikke snakk om å spise kilovis, men litt er da bare sunt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bær er .. Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg har alltid tenkt at hjemmelaget syltetøy er kjempeskummelt, for jeg mistenker at folk flest stapper uhorvelig mengder sukker i det. Lager du virklig syltetøy uten en uhorvelig mengde sukker? Nei, jeg tilsetter veldig lite sukker. Kjøper også Nora 100%, det er også søtt nok, uten raffinert sukker. http://www.stabburet.no/eway/default.aspx?pid=226&trg=Content_4657&Main_4751=4789:0:10,1916:1:0:0:::0:0&Maincontent_4789=4657:0:10,1160:1:0:0:::0:0&Content_4657=4643:15152::1:4664:62:::0:0 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Ja ja hjemmelaget syltetøy er sikkert sunt. Men tror du virkelig at småbarnsforeldre i Norge forer barna sine på hjemmelaget syltetøy av selvplukkede bær? ''Men tror du virkelig at småbarnsforeldre i Norge forer barna sine på hjemmelaget syltetøy av selvplukkede bær?'' Hjemmelaget syltetøy kan fint lages av kjøpebær. Bringebærsesongen er nå, men kun kort tid igjen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 I Spania nå så bestilte vi stort sett voksen porsjon delt på to tallerkner til de små. Men det forutsetter jo at de har lyst på det samme. ;-) ''I Spania nå så bestilte vi stort sett voksen porsjon delt på to tallerkner til de små. Men det forutsetter jo at de har lyst på det samme. ;-)'' Dream on. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg spiser en grovbrødskive med syltetøy hver dag, og regner det som noe av det sunneste pålegget jeg kan spise, stappfult av vitaminer og antioksidanter. Selvsagt kan man kjøpe billig syltetøy med masse tilsatt sukker, men litt hjemmelaget syltetøy (evt gode kjøpte varianter) er da sunt? ''Selvsagt kan man kjøpe billig syltetøy med masse tilsatt sukker, men litt hjemmelaget syltetøy (evt gode kjøpte varianter) er da sunt?'' Det har jeg også lurt på! Friske bær, plukket i egen hage, garantert usprøytet og rett fra busken, rørt med litt sukker - er det usunt?? Når man snakker om sukker-kjemikalie-smørja fra butikken skjønner jeg det, men hjemmelaget??? Bær skal jo være så sunt, blir det fryktelig veldig usunt om man har litt sukker på? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Ja ja hjemmelaget syltetøy er sikkert sunt. Men tror du virkelig at småbarnsforeldre i Norge forer barna sine på hjemmelaget syltetøy av selvplukkede bær? ''Ja ja hjemmelaget syltetøy er sikkert sunt. Men tror du virkelig at småbarnsforeldre i Norge forer barna sine på hjemmelaget syltetøy av selvplukkede bær?'' Mine vil ikke ha syltetøy, men i mitt hus finnes ikke kjøpt syltetøy rett og slett fordi det ikke er godt. Lager alt (bortsett fra eplesyltetøy!) av syltetøy selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg har voksne barn, og vi reiste en del da de var små. Jeg kan aldri huske at jeg tenkte over hva de spiste når vi var på restauranter, men lot dem få velge det de ville. Det var ikke så ofte. Såvidt jeg husker grillet vi gjerne pølser til barna når de voksne koste seg med ordentlig grillmat, og de smakte gjerne på rent kjøtt også. Pølsene var kosen. Jeg tror ikke et eneste øyeblikk at du har så sunt kosthold fordi du er norsk, men jeg kan godt forestille meg at du er mer snerpete og firkantet av den grunn. Jeg husker da jeg flyttet først til Norge hvor sjokkert jeg var over godis spising i norske familier som jeg ikke var vant til. Syltetøy på brødskiva var hverdagskost, men sjokoladepålegg var fy. Jeg var ikke vant til noen av delene. Barna mine er voksne i dag med normalt syn på mat og kosthold. Den ene er opptatt av kosthold og mat, den andre er mer avslappet og den tredje og yngste synes fremdeles pizza og hamburger er godt. Har ikke falt meg inn å bekymre meg over det. Fortell meg ikke at fiskeboller i hvit saus med poteter er sunn kost, men fortell meg gjerne at kokt laks er det. Hva vokste du opp med? ''Fortell meg ikke at fiskeboller i hvit saus med poteter er sunn kost'' Hehe, jeg har også undret meg litt over den norske holdningen at fiskeboller og kjøttkaker med saus er så sunn norsk kost (senest her i tråden). Tror det skal mye til for den gode nordmann å innrømme noe annet! ;P Men selvfølgelig er det forskjell på fiskeboller og kjøttkaker også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 ''Selvsagt kan man kjøpe billig syltetøy med masse tilsatt sukker, men litt hjemmelaget syltetøy (evt gode kjøpte varianter) er da sunt?'' Det har jeg også lurt på! Friske bær, plukket i egen hage, garantert usprøytet og rett fra busken, rørt med litt sukker - er det usunt?? Når man snakker om sukker-kjemikalie-smørja fra butikken skjønner jeg det, men hjemmelaget??? Bær skal jo være så sunt, blir det fryktelig veldig usunt om man har litt sukker på? Bær inneholder vitaminer, antioksidanter m.m. som selvsagt er veldig sunt, men bær inneholder også masse sukker. Når en tilsetter rafinnert sukker også blir det jo tilsammen mye sukker, som ikke er sunt, og som er farlig for tennene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 ''Men tror du virkelig at småbarnsforeldre i Norge forer barna sine på hjemmelaget syltetøy av selvplukkede bær?'' Hjemmelaget syltetøy kan fint lages av kjøpebær. Bringebærsesongen er nå, men kun kort tid igjen! ''Bringebærsesongen er nå, men kun kort tid igjen!'' Vi plukker for harde livet om dagen! Har sikkert plukket 25 kg nå! Og det er ikke store flekken med busker vi har heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 ''Ja ja hjemmelaget syltetøy er sikkert sunt. Men tror du virkelig at småbarnsforeldre i Norge forer barna sine på hjemmelaget syltetøy av selvplukkede bær?'' Mine vil ikke ha syltetøy, men i mitt hus finnes ikke kjøpt syltetøy rett og slett fordi det ikke er godt. Lager alt (bortsett fra eplesyltetøy!) av syltetøy selv. ''Mine vil ikke ha syltetøy, men i mitt hus finnes ikke kjøpt syltetøy rett og slett fordi det ikke er godt.'' Mine barn nekter å spise syltetøy med "klumper", de vil ha det jevnt i konsistensen og dermed kjøpt! Nå kunne jeg selvfølgelig forsøke å koke syltetøy uten "klumper", evt. mose/male hjemmelaget syltetøy. Men syltetøy inneholder mye unødvendig sukker, og er uansett bare helgemat her i huset. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 ''Bringebærsesongen er nå, men kun kort tid igjen!'' Vi plukker for harde livet om dagen! Har sikkert plukket 25 kg nå! Og det er ikke store flekken med busker vi har heller. Ja, jeg må se å få plukket jeg også, før bærene ramler av buskene. Det har vært litt mye regn dagene etter ferien, men nå ser det ut til å klarne opp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg lar ungene velge selv, det er noe av bonusen med å spise ute, tross alt, for både store og små. Men jeg har unger som i ekte dol-ånd liker sunn mat, og gjerne velger bort junk-maten. Minsten lyser opp om hun får kyllingfilet eller laks og kokte grønnsaker, 12-åringen elsker plukk-selv mat som buffet eller tapas og tar mye rart... Vi har akkurat vært drøye to uker i England, som er en av verstingene når det gjelder dårlige barnemenyer. For minsten ble middagen mang en gang reddet av at det ved siden av junk'en lå en haug grønne erter, de forsvant først... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Jeg synes nok du høres litt streng ut. Jeg tenker slik du sier de andre tenker. Når det er ferie, er det ferie og barna får lov til å forsyne seg av det de vil fra bufeen. Det er jo litt av gleden med å bo på hotell og få servert bufe. Greit nok at maten ikke er av den aller sunneste, men i den kosten du nevner er det tross alt litt næring i både pasta, potetene og kjøttet, selv om det ikke er akkurat er laget til på den mest sunne måten.Når de i tilegg får i seg brød til frokost og også frukt som det også ofte er på bufeen overlever de fint i en uke eller 2 på denne kosten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg lar ungene velge selv, det er noe av bonusen med å spise ute, tross alt, for både store og små. Men jeg har unger som i ekte dol-ånd liker sunn mat, og gjerne velger bort junk-maten. Minsten lyser opp om hun får kyllingfilet eller laks og kokte grønnsaker, 12-åringen elsker plukk-selv mat som buffet eller tapas og tar mye rart... Vi har akkurat vært drøye to uker i England, som er en av verstingene når det gjelder dårlige barnemenyer. For minsten ble middagen mang en gang reddet av at det ved siden av junk'en lå en haug grønne erter, de forsvant først... Vel, da har dere vel gjort noe i forkant som gjør at barna velger dette... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Jeg er veldig opptatt av kosthold, men jeg gidder ikke bry meg om dette når vi er på restaurant i utlandet. Jeg er langt mer opptatt av opplevelsen og at barna lærer seg å oppføre seg greit på en restaurant. Sitte i ro, snakke med hverandre og ha det fint. De får skikkelig fet og salt barnemeny-mat, bestiller den selv på engelsk og er skikkelig lykkelige... Jeg kompenserer (innimellom) med blant annet havregryn, juice, frukt og/eller grønnsaker til øvrige måltider denne dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 ''Selvsagt kan man kjøpe billig syltetøy med masse tilsatt sukker, men litt hjemmelaget syltetøy (evt gode kjøpte varianter) er da sunt?'' Det har jeg også lurt på! Friske bær, plukket i egen hage, garantert usprøytet og rett fra busken, rørt med litt sukker - er det usunt?? Når man snakker om sukker-kjemikalie-smørja fra butikken skjønner jeg det, men hjemmelaget??? Bær skal jo være så sunt, blir det fryktelig veldig usunt om man har litt sukker på? Det er vel ikke usunt, det du lager, men de fleste spiser vel masse sukkerholdig kjøpt syltetøy på halvgrovt brød. Fedon grøsser... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 5. august 2009 Del Skrevet 5. august 2009 Det er vel ikke usunt, det du lager, men de fleste spiser vel masse sukkerholdig kjøpt syltetøy på halvgrovt brød. Fedon grøsser... *Hehe* Fedon hadde nok grøsset av mye av det jeg spiser uten at jeg ville kalle det usunt av den grunn. ) Men til daglig, når det ikke er ferie, spiser jeg mye havreknekkebrød med makrell i tomat, hjemmemekket kornblanding med mager kesam og lett eplesyltetøy (det eneste syltetøyet jeg kjøper) og vanlige middager med masse grønnsaker og lite poteter / ris / pasta, bruker helst villris om jeg bruker ris f.eks. Men i helgen og i ferien spiser jeg brødmat og mer poteter og sånt, da er jeg med min kjære hele tiden og han spiser det så da gjør ofte jeg det også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.