Gå til innhold

10-åringer

Maggi

Anbefalte innlegg

Min datter på ti er helt annerledes enn jeg husker jeg var da jeg var ti. Jeg hang i trærne, sprang om kapp med gutta og lekte med dukker. Datteren min gjør noe av dette, men hun leser fjortisblad, drømmer seg bort i speilet, sminker seg litt med skikkelig kjip sminke fra ukeblader osv og synger Abba-sanger så vi andre går i dvale...Snakker om kjendiser som Hanna M osv. Hjelp, er dette dagens kommende tenåringer...?. Hvordan er deres jenter, og hva sier dere til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Maggi

20

• Helmi

3

• waxo

2

• linko

2

Mest aktive i denne tråden

Mi blir 9 år i neste uke og jeg kjenner meg litt igjen. Hun sminker seg ikke (men hvor skulle hun få sminke fra all den tid huset er omtrent kjemisk renset for denslags? ;o) ), men har begynt å se mer på Hannah Montana og slike serier for yngre ungdom og fikk nylig sin første skoledagbok som hun knapt nok har sluppet ut av hendene siden. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi blir 9 år i neste uke og jeg kjenner meg litt igjen. Hun sminker seg ikke (men hvor skulle hun få sminke fra all den tid huset er omtrent kjemisk renset for denslags? ;o) ), men har begynt å se mer på Hannah Montana og slike serier for yngre ungdom og fikk nylig sin første skoledagbok som hun knapt nok har sluppet ut av hendene siden. :o)

Godt å høre.. Jeg har begynt å riste litt liv i henne når hun går i for dyp dvale.. Når du speiler deg hele dagen ser du jo at du er deilig, men om du skal være mer enn deilig, må du nok komme tilbake til livet lditt litt. Her er det handling som teller. Innstas og handling. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi fyller snart 8 år og hun er også slik du beskriver. Hun sminker seg ikke, men eksprimenterer med lippgloss osv. (hjemme). Hun kan stå en evighet foran speilet og gre håret og "beundre" seg selv :-)

Hun leker modell, hører på musikk, danser, digger Hanna Montana og vil bare gå med kule klær (som hun selv kaller det).

Hun leker også med Barbie og mye annet rart, men "fjortis-siden" tar mer og mer over......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nettopp fylt ni og jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Min er ikke videre opptatt av klær, er over hodet ikke opptatt av sminke. Kan ikke tenke seg hull i ørene. Vil ikke "ordne" håret sitt. Klatrer i trær etc. Men hun liker Hannah Montana da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min snart 13-åring har holdt på sånn i et par år allerede.... barndomstiden for jentenes del er blitt annerledes enn da jeg var i den alderen. Dukker og den slags har vi ikke sett her i huset på flere år. Men smykker, klær, fjortisblad, sminke...

Hun fikk lov til å bruke mascara på skolen etter jul en gang, de fleste andre i klassen hennes hadde begynt. Men jeg har sagt klart ifra: når det gjelder sminking, er det jeg som har vetorett - slipper ikke "hva som helst" ut av døren. Så hun har skjønt at sminking ikke trenger å være full krigsmaling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner igjen mye der ja ;o)

Lillejenta mi er 9,5 år og har vært opptatt av mote et par år nå...Merkeklær har hun vært bevisst på siden hun oppdaget Wow for 2 år siden...

Sminke seg vil hun gjerne , men der steiler far(heldigvis) helt!

Har fått ha på seg mascara i et par selskaper.

Hun og venninnene har også vært på shopping alene et par ganger , og utrolig nok kommet hjem med flotte sko og bukser på salg....Stor stas!

Drømmen er å bli popstjerne,modell eller bli barnehageassistent ;o)

Hanna Montana er et av de store Idolene,som hos maaange tweens..

Trodde kanskje at lillejenta mi var litt veel opptatt av mote og slikt på grunn av at hun har store søsken,men det er vel kanskje ikke slik?!

PS: Heldigvis er hun ikke blitt for "stor" til å krype oppi mammas fang og være lillejenta inniblant...enda ;o)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolvåringen min er nok omtrent slik jeg var når jeg var 15 (må legge til at jeg var litt "treig" ;-)). Samtidig har hun heldigvis bevart den lekne siden av seg! Det er artig å se henne stæsje seg opp (da koooooooser hun seg med selve prosessen!!!), for i neste minutt å hive seg rundt på trampolina med småsøstrene, så det nystelte og hippe håret står rett til værs ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min (snart) 10-åring er ikke slik! Klart hun liker fine klær, men er faktisk utrolig flink til å vurdere hva som er praktisk i ulike tilfeller. Jeg merker også forskjellen fra da vi bodde i en liten småby, hvor jeg virkelig steilet da hun og 2 venninner skulle på shopping på shoppingsentrene for 1 års tid siden. I dette tilfellet innbiller jeg meg at det ikke var ungene selv som fant på det, men mora til den ene venninna. Heldigvis kom de heim med leker etter "shopping-runden", ikke klær og sminke.

Nå bor vi på landet og her er det hester, hunder, katter etc som er den store interessen til de fleste jentene. Jeg synes også at ungene her på bygda er MYYYE flinkere til å leke seg enn ungene i byen var (bygger enkle hytter, leker i skogen, sykler, leker øde øy etc når de bader osv).

Hun er ikke spesielt opptatt av Hannah Montana lenger, nå er det disse havfrue-jentene som er serien hun MÅ få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Datteren min er snart 9, hun klatrer ennå i trærne (og overalt) og kommer hjem møkkete. Leser ikke i "fjortisblad" ennå og tenker ikke på sminke. Men hun er mye inne på "go-supermodel". Ser mye på Disney channel og snakker en del om å være populær og tynn (hun har normal vanlig vekt, men har arvet min noe kraftige benbygning så hun vil nok aldri se "spinkel" ut.

Heldigvis tror jeg at hun er såpass robust og positiv jente at hun vil få det greit fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bertien

Slik bør det ikke være. Har lest at jenter fra konfliktfyllte og dårlige hjem oftere kommer tidligere i puberteten. Ikke sikkert det hos dere da. Viktig også hvilke venner hun har og at de ikke sitter og glor på søppeltv.eller søppeldata som sexfokuserte musikkvideoer o.l. Barn bør leke og være barn i hvertfall til de er tenåringer, altså tretten år for at de skal bygge opp og sterk og god psyke. Mener ingen kritikk til deg altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Elvisen her i huset kan av og til være en prøvelse. Her går det i klær og sminke, blader og pyntedill. Nylig hjemkommet fra to uker i Spania hvor hun hadde med seg 160 euro i lommepenger har hun brukt mesteparten på klær, ikke helt etter mors smak, men akseptable, smykker og sminke. Må innrømme at vi av og til holder igjen når hun har tenkt seg ut døra, enten med hensyn til klær eller sminke. Hannah Montana er ikke fullt så interessant lenger. Nå i sommer har det blitt viktigere å sove leeeenge, hvert fall til elleve. Men hun er fremdeles barn på mange områder. Trampoline er gøy, sykling, fotball i gata og nå er hun på båttur med naboen. Merker selv stor forskjell fra jeg selv var barn, første gang jeg brukte sminke var jeg tretten, tror jeg. Men vi kan ikke holde dem igjen heller, det er jo slik "alle" barn er for tiden. Vi må nok bare innse at det å være barn idag er helt annerledes enn å være barn da vi var små, og heller være tydelige på å korrigere og følge opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik bør det ikke være. Har lest at jenter fra konfliktfyllte og dårlige hjem oftere kommer tidligere i puberteten. Ikke sikkert det hos dere da. Viktig også hvilke venner hun har og at de ikke sitter og glor på søppeltv.eller søppeldata som sexfokuserte musikkvideoer o.l. Barn bør leke og være barn i hvertfall til de er tenåringer, altså tretten år for at de skal bygge opp og sterk og god psyke. Mener ingen kritikk til deg altså.

''Har lest at jenter fra konfliktfyllte og dårlige hjem oftere kommer tidligere i puberteten.''

''Barn bør leke og være barn i hvertfall til de er tenåringer, ''

?????

Si meg, har du barn/tenåringer?

Min erfaring med mine 4 er at selvom jeg kan påvirke barn på mange slags måter, har de også fortsatt sin egen vilje og personlighet. Jeg kan gjerne synes at de bør leke mere, men det betyr ikke det samme som at jeg kan framtvinge lek hos en tenåring.

Tidene _har_ forandret seg, de fleste barn er nok mye tidligere ute med det meste enn hva vi var i min barndom (på 70-80-tallet).

Da jeg var 12, lekte jeg fortsatt med Barbier. Min datter var ferdig med Barbie-dukkene i 8-9 års alderen, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bertien

''Har lest at jenter fra konfliktfyllte og dårlige hjem oftere kommer tidligere i puberteten.''

''Barn bør leke og være barn i hvertfall til de er tenåringer, ''

?????

Si meg, har du barn/tenåringer?

Min erfaring med mine 4 er at selvom jeg kan påvirke barn på mange slags måter, har de også fortsatt sin egen vilje og personlighet. Jeg kan gjerne synes at de bør leke mere, men det betyr ikke det samme som at jeg kan framtvinge lek hos en tenåring.

Tidene _har_ forandret seg, de fleste barn er nok mye tidligere ute med det meste enn hva vi var i min barndom (på 70-80-tallet).

Da jeg var 12, lekte jeg fortsatt med Barbier. Min datter var ferdig med Barbie-dukkene i 8-9 års alderen, tenker jeg.

Ja jeg har barn selv. Jeg vet jeg har lest et sted dette med at konflikfyllte hjem kan være årsak til tidlig pubertet. Ble overrasket selv da jeg leste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det evt. er slik at jenter fra konfliktfylte hjem kommer litt tidligere i puberteten enn andre, er ikke dette noe bevis for at konfliktene er årsaken til puberteten.

Det er mange statistiske sammehenger som ikke har noe med årsak - virkning å gjøre.

Dessuten kan jo konfliktnivået i heimen øke i de årene ett eller flere familiemedlemmer befinner seg nettopp i puberteten, trassalderen eller overgangsalderen - altså at sammenhengen, hvis det er noen, faktisk forholder seg helt motsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elvisen her i huset kan av og til være en prøvelse. Her går det i klær og sminke, blader og pyntedill. Nylig hjemkommet fra to uker i Spania hvor hun hadde med seg 160 euro i lommepenger har hun brukt mesteparten på klær, ikke helt etter mors smak, men akseptable, smykker og sminke. Må innrømme at vi av og til holder igjen når hun har tenkt seg ut døra, enten med hensyn til klær eller sminke. Hannah Montana er ikke fullt så interessant lenger. Nå i sommer har det blitt viktigere å sove leeeenge, hvert fall til elleve. Men hun er fremdeles barn på mange områder. Trampoline er gøy, sykling, fotball i gata og nå er hun på båttur med naboen. Merker selv stor forskjell fra jeg selv var barn, første gang jeg brukte sminke var jeg tretten, tror jeg. Men vi kan ikke holde dem igjen heller, det er jo slik "alle" barn er for tiden. Vi må nok bare innse at det å være barn idag er helt annerledes enn å være barn da vi var små, og heller være tydelige på å korrigere og følge opp.

Nei, jeg synes også at man ikke skal holde igjen veldig hardt, men det er ikke bare småbarn som trenger grenser. Også 9-13-åringer trenger grenser og det gjelder på andre områder enn da de var mindre.

Jeg opplever heller at foreldre ikke holder igjen barna sine, men heller oppmuntrer dem mht shopping, sminke, klær, popstjerne-dyrking og det blir også for dumt spør du meg...

For øvrig synes jeg det er stor forskjell på å leke seg med sminke og BRUKE sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Selve puberteten er vel mer kroppslig styrt enn mentalt, vel. Jeg tror jeg vil velge å være helt uenig med deg, intill jeg ser dette vitenskaplig bevist. Det jeg kan være enig i er at barn fra konfliktfylte hjem ofte er tidligere mentalt voksne enn andre barn, nettopp fordi de har måtte bli voksne "fortere". Så lenge en begynnende tenåring bruker litt sminke og er opptatt av klær, og andre uvesentligheter vil vel snarere tyde på et trygt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve puberteten er vel mer kroppslig styrt enn mentalt, vel. Jeg tror jeg vil velge å være helt uenig med deg, intill jeg ser dette vitenskaplig bevist. Det jeg kan være enig i er at barn fra konfliktfylte hjem ofte er tidligere mentalt voksne enn andre barn, nettopp fordi de har måtte bli voksne "fortere". Så lenge en begynnende tenåring bruker litt sminke og er opptatt av klær, og andre uvesentligheter vil vel snarere tyde på et trygt hjem.

Undersøkelsen som har blitt gjort (den jeg har lest) handlet om den kroppslige puberteten og konkluderte med at dette kunne ha med manglende farsfigur å gjøre - altså da i sammenheng med jenters pubertet. De kommer tidligere i puberteten for å tiltrekke menn. Man antar at dette er en funksjon fra gammelt av, hvor det var viktig å ha menn som en del av flokken (for jakt, beskyttelse osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsen som har blitt gjort (den jeg har lest) handlet om den kroppslige puberteten og konkluderte med at dette kunne ha med manglende farsfigur å gjøre - altså da i sammenheng med jenters pubertet. De kommer tidligere i puberteten for å tiltrekke menn. Man antar at dette er en funksjon fra gammelt av, hvor det var viktig å ha menn som en del av flokken (for jakt, beskyttelse osv).

''den kroppslige puberteten og konkluderte med at dette kunne ha med manglende farsfigur å gjøre - altså da i sammenheng med jenters pubertet.''

I teorien høres det ikke så dumt ut, men jeg vet ikke jeg... Såvidt jeg kan huske var de jentene som først fikk mensen jenter som kom fra trygge hjem med begge foreldre tilstede. Selv vokste jeg opp uten far (meget fraværende var han i alle fall) og fikk mensen da jeg var 13 og et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er stor forskjell på unger generelt jeg.

Ikke bare fra før til nå.

Jeg har ei 13 år gammel jente og ei 10 år gammel.

13 åringen kunne ikke tenke seg å pynte seg, sminke seg eller lese i fjortisblader. Ho leker, bygger hytter, snekrer, klatrer i trær og er de mange samlet går det i "boksen går", "gjemsel" o.l

Ho er i full pubertet, har hatt mensen lenge, så det er ikke der det ligger.

10 åringen derimot.......huttemeitu :-) Ho kan stå foran speilet å sminke seg, gre seg og gjøre seg fin.

Ho kan også hive seg rundt i leira, klatrer i trær, spiller fotball med gutta, og det er vel stort sett det ho driver med i det daglige. Men veldig opptatt av å ta seg pent ut :-)

Moteklær er det ingen av de som bryr seg om, og tror ikke de vet om noen merker som er "hotte".

Jeg er fortsatt som eldsten :-) Flyr i skogen, orker ikke tanken på å pynte meg eller sminke meg. Jeg får helt fnatt bare ved tanken, og skjønner meg ikke på folk som gidder å dolle seg på vanlige hverdager :-)

Vi er vel rett og slett forskjellige :-)

NB! Vi bor på bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...