Gå til innhold

10-åringer

Maggi

Anbefalte innlegg

''Samtidig ser jeg klare trekk på at hun nærmer seg tenårene, og det er ikke noe jeg ser frem til...''

Nå har jeg ei som er i starten på tenårene, ho er 13 nå, og ei på 10 som jeg merker at puberteten kommer snikende i kulissene.

Merker jo at det til tider kan være urolig her i huset, de krangler på en annen måte enn da de var "barm". De har begynt å få flere og sterkere egne meninger :-)

En spennende tid, som jeg håper vi kommer velberget igjennom, med helsa i behold :-)

På den annen side har de blitt mye mer modne på en positiv måte også.

Nå i sommer har jeg kommet hjem fra jobb til strøkent nyryddet hus, og de har passet lillebror de ukene av skoleferien som jeg har jobbet.

Jeg synes også det er ei spennende tid vi går i møte sammen med eldstemor. Jeg merker absolutt at hun har blitt mer moden - samtidig som hun fremdeles er ei lita jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Maggi

20

• Helmi

3

• waxo

2

• linko

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes også det er ei spennende tid vi går i møte sammen med eldstemor. Jeg merker absolutt at hun har blitt mer moden - samtidig som hun fremdeles er ei lita jente :)

Hei

Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å legge svaret mitt under hovedtråden, så jeg gjør det her.

min 10 årige jente er ganske barnslig. Hun elsker å leke, men finner få venner som vil leke. Hun må holde det hemmelig for skolevenninnene at hun leker med lekene sine. Dette er faktisk et stort problem for oss.

Favorittleken er Polly Pockett, Barbie er hun ferdig med, men hun leker faktiskt en del med My little pony fortsatt. Hemmelig, da.

Jeg synes det er fint at hun kan være barn lenge, men det er dumt at hun har så få likesinnede.

Hun synger også abba-sanger og er litt interessert i å pynte seg, men sminke er utelukket. Hun er fremdelses mest barn, ikke ungdom enda. Men plutselig så kommer det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne vært min datter på 10 år....

Elsker å lese Topp-bladet og diller og daller masse. Men ho leker også. Og heldigvis har ho også et par guttevenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne vært min datter på 10 år....

Elsker å lese Topp-bladet og diller og daller masse. Men ho leker også. Og heldigvis har ho også et par guttevenner.

Guttevenner her også... Og også barnslige leker innimellom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjent ut, ja... Vår eldste blir 10 i desember, og elsker å lese disse bladene, pynte seg og holde seg oppdatert om slike som Hanna Montana og de andre kjendisene på Disney Channel. I tillegg er hun veldig nøye på at klærne hun har på seg skal være kuule :)

Jeg synes det er litt merkelig hele greia, men så lenge hun faktisk balanserer det hele med å være masse ute og leke har jeg ikke brydd meg så mye.

Samtidig ser jeg klare trekk på at hun nærmer seg tenårene, og det er ikke noe jeg ser frem til...

He he, det er jo akkurat slik. Skal se kul ut, men så er det herlig barnslig i leken likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pyntedukke er hun, og det hender hun faktisk sminker seg _litt_. Men da kommer hun til meg etterpå, og spør om det er for mye. Det er ikke det, det er svært, svært lite. Lipgloss og litt sånn rødt i kinnene, det er det hele. Hadde jenta sett ut som et maleskin, måtte jeg ha hjulpet henne litt. Og det kommer jeg garantert til å gjøre, både med sminke og klær etterhvert.

Klærne hennes er funksjonelle klær hun kan leke i, ikke noe annet. Elsker å turne og ta salto på trampolina, så klærne må sitte ordentlig.

Liker Hannah M. og noen andre serier og ds'en.

Mange like 10-åringer her inne... Det høres relativt normalt ut, dette her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 11 åring gjør litt av det meste. Ser på serier på tv, leker masse leker både inne og ute. Bruker dataspill som ikke er voldelige, men helst som gir henne mer lærdom f.eks matte. Hun elsker å lære om verden generellt. Leser mye. Hører popmusikk og liker hannah..men sminke er hun ikke opptatt av.

Sminke kan vi voksne stoppe og sette grenser for. Og det burde flere gjøre! Foreldre lar unger kjøpe og bruke sminke altfor tidlig. Synes at barna skal bli ungdommer først. Kjenner ei jente på 11.5 år som bruker maskara fast og det blir bare patetisk. Unnskyldning blant foreldre er at alle venninnene gjør det jo..men hallo gjør mor eller far som alle andre voksne venner for å bli godt likt? Det lurer jeg på.!

Det samme gjelder klær. Greit å være opptatt av klær, men ikke bry seg om hvilkne merker og at prisen skal være høy. Det er også foreldre som kan veilede og bestemme for barnet sitt.

De fleste 10-åringene gjør vel litt av det meste du nevner. Og det er neppe grunnlag for generealiseringer som at de fleste foreldre gjør osv.. Men det er jo selvsagt individuelle forskjeller på foreldrene, barna og miljøet rundt barna.. Og sånn må det jo være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei jente på snart 10 år og hun gir blaffen i hva hun har på seg.Bryr seg ikke om data og har vel ikke sett en episode av Hanna Montana enda.

Nå i ferien er hun og søsteren på 5 år ute fra 10 til vi må dra de inn så de får lagt seg.

De driver mye hos naboen og leker.De er med og kjører traktor,4 hjuling,er i skog og mark.

Nå bor vi nesten i skogen da.50 skritt unna

Drømmen er på mange måter å bo i skogen! Man får vel noe og mister noe.. Men at miljøet påvirker utviklingen er det ikke tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...