Gå til innhold

Småsøsken med på første skoledag?

Gjest Ny skolemamma

Anbefalte innlegg

Mrs. Wallace

Småsøsken med på første skoledag er ikke bra! Ta de heller ikke med på foreldresamtaler til skolebarnet.

''Ta de heller ikke med på foreldresamtaler til skolebarnet.''

Jeg har hatt med lillesøster til skolebarnet på foreldresamtale. Hvis man ikke har barnehage og alle eventuelle barnevakter er på jobb, er det ikke så mange alternativer. Det gikk greit, det - men det er selvsagt ikke ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke hatt med mindre søsken ved skolestart. Synes det er greit at skolestarteren får hele vår oppmerksomhet den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å ha med småsøsken 1.skoledag (medmindre de er babyer)

Da skal 6-åringen få være i fokus.

Vi har gått på kafé for å feire etterpå også vi, bare 1.klassingen med mamma og pappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Må man, så må man, men jeg har alltid hatt pass til småsøsken den dagen. Jeg har ei som begynner på skolen straks, og da åker lilesøster i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerte litt på det du skrev om varigheten av første skoledag. Er det virkelig vanlig rundt omkring at første skoledag varer bare 1-2 timer??? Som lærer selv synes jeg dette var veldig merkelig. Har aldri opplevd annet enn at første skoledag er en vanlig skoledag, fra halv ni til kvart over ett. Hos oss har jeg nesten aldri sett småsøsken med, unntaksvis babyer. Foreldrene er med en time eller to før de drar videre på jobb eller hjem. Men de aller fleste blir hentet etter skole første dagen uten ån ta turen om SFO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte litt på det du skrev om varigheten av første skoledag. Er det virkelig vanlig rundt omkring at første skoledag varer bare 1-2 timer??? Som lærer selv synes jeg dette var veldig merkelig. Har aldri opplevd annet enn at første skoledag er en vanlig skoledag, fra halv ni til kvart over ett. Hos oss har jeg nesten aldri sett småsøsken med, unntaksvis babyer. Foreldrene er med en time eller to før de drar videre på jobb eller hjem. Men de aller fleste blir hentet etter skole første dagen uten ån ta turen om SFO.

Hos oss er det bare en time eller muligens litt mer første skoledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det veldig vanlig at 2. klasse og oppover har skole f.eks. fra 9 til 11 første skoledag etter ferien. Førsteklassingene kommer kl. 12. Det er opprop og en kort tur i klasserommet, som regel ikke mer en 1 - 2 timer tilsammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med småsøsken, men han var ganske så nyfødt. Hadde termin på 1.skoledag til 6-åringen, og var forsåvidt veldig fornøyd med at fødselen skjedde en uke før slik at vi fikk med oss 1.skoledag og at fokuset da kunne rettes fra babyen til 6-åringen. Flere hadde med babyer, husker jeg men kanskje ikke de større søskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Hos oss er det som du sier: Første skoledag er en full skoledag. Foreldrene er med en time elns, og så er det et kjapt foreldremøte med rektor hor det velges klassekontakter, og så går alle foreldrene mens ungene er på skolen til bussen går. Jeg har ikke oversikt over hvor mange som begynner på SFO første dag, men for oss blir det nok til at skolestarteren i familien må det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lett å finne eksempler på begge deler. Dere vil sikkert ikke skille dere ut enten dere velger det ene eller det andre.

Jeg synes det virker veldig greit å la minsten ha en normal dag i barnehagen. Eneste unntak jeg kan tenke meg, er hvis det er såpass tett mellom dem at den yngste _både_ er veldig nysgjerrig på skolen (f.eks. skal begynne selv neste år) _og_ stor nok til å være stille og forstå at idag er det den eldste som skal ha oppmerksomheten.

Jeg har vært tilstede ved en skolestart der folk hadde med seg så mange (søsken, besteforeldre osv.) at det ikke var sitteplass til alle førsteklassingene. Det satt slike "storfamilier" og breiet seg over 7-8 sitteplasser, mens flere av hovedpersonene ble klemt opp i hjørnene, slik at de nesten ikke kom fram da de ble ropt opp. Akkurat da var jeg veldig positiv til å kaste ut alle unntatt skolestarterne og foreldrene deres...

''Eneste unntak jeg kan tenke meg, er hvis det er såpass tett mellom dem at den yngste _både_ er veldig nysgjerrig på skolen (f.eks. skal begynne selv neste år) _og_ stor nok til å være stille og forstå at idag er det den eldste som skal ha oppmerksomheten. ''

;-) Jeg tror nok jeg som 6-åring oppfylte alle de "kravene" den dagen da min 15 mnd eldre søster begynte på skolen, men jeg husker godt at jeg ikke var med. Mor fulgte henne på skolen mens jeg syntes jeg var kjempeheldig som fikk kjøre lastebil sammen med far og flyttelasset inn til nytt hus:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er første skloedag ca. 2 timer. Velkomst i gymsalen med foreldre, lærer og barn + rektor. Så går barna til sine respektive klasserom og blir der i en drøy time før foreldrene får komme inn å fotografere og hente.

SFO er åpen etterpå, men de aller fleste går hjem. Dagen er uansett amputert for foreldrene (jobbmessig for de med vanlig dagarbeidstid), da skolen begynner 11 og er ferdig i 13-14 tiden. Det er vanlig å gå på cafe etterpå......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...