Gjest rådvill og lei.... Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Hei, nå trenger jeg gode råd! Jeg har et barn som skal begynne i 2. klasse. Det er en glad gutt men han har mye egenvilje og vi (som alle foreldre) har hatt mang en konfrontasjon med ham opp igjennom. Grensene må være krystallklare og avtaler må gjøres på forhånd veldig ofte for åunngå de store bølgene. Forutsigbarhet er med andre ord et nøkkelord i vår familie:-) Men selv om han vet at uønsket oppførsel får konsekvenser kjører han alt for ofte linja ut. Hans nye våpen er å la skjellsordene hagle utover oss når han ikke får det som han vil. Dette foregår gjerne i andres påhør. Dette kan feks være at han ikke får lov til å være lenger på SFO etter en lang dag, eller at han ikke får ha med seg en kompis hjem etter trening (noe han for øvrig veldig ofte har) Når vi tar dette opp med ham etter at stormen har roa seg sier han unnskyld og skjønner at sånt ikke går ann, men allikevel er dette glemt ved neste korsvei. (Svært ofte etter konfrontasjoner har vi da dratt inn goder som feks dataspill som en konsekvens av dette.) Hva i all verden gjør vi feil? Jeg begynner å bli lei av å motta skjellsord fra barnet mitt og synes også dette er leit både for ham og for oss foreldre. Gi meg råd som kan hjelpe oss før hans lillesøster begynner å ta etter! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 Bare fortsett å være like konsekvent og knallhard. Gutten høres helt normal ut. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 7. august 2009 Del Skrevet 7. august 2009 hadde noen runder med mine gutter også da de var små. Syns ingenting hjalp. Etter en rolig dag satt vi oss ned og snakket sammen om hva som utløste problemene, og hva som skulle til for å unngå det. Og jeg spurte dem hva de syns ville være en passende straff og som de ville lære av. Det de oppfattet som straff var helt andre ting enn hva jeg ville oppfattet som straff. Men vi satte opp noen kjøreregler for hva som var uønsket oppførsel, og straff for brudd på reglene. Og det hjalp. De bel jo ikke englebarn over natta, men vi fikk bukt med en del av det som vi syns var verst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 8. august 2009 Del Skrevet 8. august 2009 Kjøp A-magasinet for i går. Les Jesper Juul sin spalte. Tenk nytt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Jeg kjenner igjen faktene fra de eldste var rundt 6 år, og har nå nok et barn som oppfører seg slik noen ganger. Jeg tror det går seg til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.