Gå til innhold

Sengevæting i fylla

Gjest sengevæter

Anbefalte innlegg

Gjest sengevæter

Hei. jeg er en gutt på 28 som har problemer med ufrivillig vannlating i sengen. Dette skjer bare når jeg har drukket alkohol. Kan det ligge noen alvorlige grunner bak dette? Og hva kan man gjøre for å unngå dette? Pleier å gå på do rett før jeg legger meg. Tidligere skjedde dette kun når jeg var veldig full, men nå i det siste kan det skje selv etter et beskjedent inntak av alkohol. Jeg kan derfor aldri overnatte hos noen og det er alltid et sjansespill å ta inn på hotell ol. Men det har foreløpig aldri skjedd når jeg har vært helt edru, i alle fall ikke etter fyllte 7 år. Har muligens noe hyppig vannlating i løpet av dagen og en noe redusert stråle, men i følge tidligere fastleger, er jeg for ung for prostataproblemer.. Dette har for meg vært et veldig lite og sjeldent problem, fram til for et halvt års tid siden. Fra da av har det blitt verre og verre. Har du noe fornuftig svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest krever kniping

Du må knipe og knipe. Noen har overaktiv blære. Du må ikke rushe til do hele dagen. Hold igjen i minst 20 minutter hver gang du kjenner at blæra må tømmes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til sengevæter.

Jeg skjønner at det er et sjansespill å overnatte borte, og du

spør om det kan ligge noen alvorlig grunn til at du får ufrivillig vannlating om natten. Det er sjelden noen god forklaring på dette, men du er ikke alene om å oppleve det. Det jeg tror er viktig for deg er at du ikke holder deg for lenge når du er ute å drikker øl. Gå på toalettet når du kjenner tissetrang, og ikke vent til det blir "overfylt", da er det ofte vanskeligere å få tømt tom. Bruk god tid på toalettet, og prøv å slapp godt av. Noen anbefaler at også menn bør sitte når de skal late vannet. Det kan gjøre det litt lettere å tømme tomt. Det er også bra at du alltid går på toalettet før du legger deg, men bare pass på at du ikke venter for lenge til det blir "spreng" Du sier også at du muligens har litt hyppigere vannlating på dagtid. Du sier ikke noe om du får det travelt med å rekke toalettet når du på dagtid må tisse.Du kan ha ukontrollerte sammentrekninger i blæren, noe det finnes medisiner for. Siden dette har forverret seg i løpet av de siste måneder kan det være lurt å ta det opp med legen igjen, evt med en urolog. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til sengevæter.

Jeg skjønner at det er et sjansespill å overnatte borte, og du

spør om det kan ligge noen alvorlig grunn til at du får ufrivillig vannlating om natten. Det er sjelden noen god forklaring på dette, men du er ikke alene om å oppleve det. Det jeg tror er viktig for deg er at du ikke holder deg for lenge når du er ute å drikker øl. Gå på toalettet når du kjenner tissetrang, og ikke vent til det blir "overfylt", da er det ofte vanskeligere å få tømt tom. Bruk god tid på toalettet, og prøv å slapp godt av. Noen anbefaler at også menn bør sitte når de skal late vannet. Det kan gjøre det litt lettere å tømme tomt. Det er også bra at du alltid går på toalettet før du legger deg, men bare pass på at du ikke venter for lenge til det blir "spreng" Du sier også at du muligens har litt hyppigere vannlating på dagtid. Du sier ikke noe om du får det travelt med å rekke toalettet når du på dagtid må tisse.Du kan ha ukontrollerte sammentrekninger i blæren, noe det finnes medisiner for. Siden dette har forverret seg i løpet av de siste måneder kan det være lurt å ta det opp med legen igjen, evt med en urolog. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...